Společnost Delta Air Lines bude s novou ochranou spotřebitelů prosperovat
Hlavní média a ministerstvo dopravy USA (DOT) již několik měsíců hovoří o tom, jak špatné jsou služby leteckých společností v USA, zejména v letošním létě.
Právě v uplynulém týdnu vedlo několikaměsíční veřejné opovrhování ze strany Peta Buttigiega, ministra ministerstva dopravy, letecké společnosti ke kodifikaci dalších závazků v oblasti služeb pro cestující spolu s novými informacemi ministerstva dopravy, které tyto závazky zdůrazňují. Abychom mohli určit dopad těchto změn na investory, musíme použít přístup založený na datech, abychom pochopili současný stav služeb pro zákazníky leteckých společností, stejně jako prozkoumat ochranu služeb pro zákazníky, kterou letecké společnosti poskytovaly před nejnovějšími závazky, a posoudit finanční dopady těchto změn.
Zdroj: Getty Images
Odvětví letecké dopravy v USA bylo deregulováno v roce 1978, čímž byla ukončena desetiletí spolupráce mezi leteckými společnostmi včetně Delta Air Lines (NYSE:DAL), která zahrnovala centralizované plánování tras pro toto odvětví federální vládou, což mělo za následek především malou konkurenci v oblasti cen a společnou nabídku služeb. Letecký průmysl spolupracoval na příkaz vlády tím, že poskytoval mezilinkové tarify a služby, které umožňovaly cestujícím využívat více leteckých společností na jednu letenku k cestě z jedné části země do druhé. Cestování letadlem nebylo dostupné masám a součásti, jako jsou odbavená zavazadla a stravování na dostatečně dlouhých letech, byly normou.
Deregulace přinesla příležitost pro starší letecké společnosti (ty, které provozovaly mezistátní linky před rokem 1978), aby roztáhly svá křídla, což mělo za následek mnoho neúspěchů, jako například okázalé Braniff Airways, které ukončily činnost na počátku deregulované éry. Nové letecké společnosti se v novém prostředí orientovaly opatrněji, včetně texaského dopravce Southwest Airlines (LUV), který se z vnitrostátní letecké společnosti stal nakonec celostátním operátorem. Southwest přinesl utilitární přístup k letecké dopravě a s ním i nízké ceny letenek, které byly dány provozní efektivitou. Desítky nových společností se pokoušely a neúspěšně pokoušely narušit dominantní postavení starých dopravců, ale každému z nich se podařilo změnit obchodní model natolik, že si zákazníci letecké dopravy uvědomili, že toto odvětví je stěží monolitické; úroveň služeb, systémy linek a ceny letenek se v jednotlivých odvětvích výrazně liší.
Právě na rozdíly v kvalitě služeb – a s tím související nedodržování základních standardů – se zaměřilo ministerstvo dopravy. Bez možnosti regulovat úroveň služeb se ministerstvo dopravy agresivně ujalo centralizované úlohy dokumentování kvality služeb a prosazování dobrovolných standardů mezi leteckými společnostmi. Ačkoli mnozí obhájci spotřebitelů prosazují tvrdší regulační přístup ministerstva dopravy, mnoho cest prostě není legálních a podkopaly by přístup volného trhu k letectví, který měla deregulace zajistit. Úkolem ministerstva dopravy je tedy poskytovat údaje, které spotřebitelé v letecké dopravě mohou a měli by využívat k informovanému rozhodování o kvalitě a nabízených službách leteckých společností. Caveat emptor, vskutku.
Zprávy ministerstva dopravy jsou pro spotřebitele přínosem
Ministerstvo dopravy již několik desetiletí každý měsíc vydává zprávu pro spotřebitele v letecké dopravě – ATCR – a shromažďuje údaje předkládané leteckými společnostmi, které nyní zahrnují více než půl tuctu ukazatelů výkonnosti. Přestože letecké společnosti v USA generují obrovské množství údajů, mnohem více z nich je zveřejňováno nebo zpřístupňováno veřejnosti než v jiných odvětvích. Investoři a cestující by měli vědět, jak tyto údaje používat a interpretovat, počínaje ATCR ministerstva dopravy.
Zdroj: Getty Images
Ministerstvo dopravy definuje vnitrostátní let jako včasný, pokud dorazí k bráně do 14 minut před plánovaným časem příletu. Na základě nejnovějšího ATCR, který zahrnuje lety do června 2022, bylo 73,5 % všech vnitrostátních letů v USA včasných, což je nejen v historickém rozmezí včasnosti pro toto odvětví, ale jen o jednu desetinu procenta méně než v červnu 2019. Mezi výkonností nejlepších a nejhorších amerických leteckých společností je rozpětí 17 procentních bodů. Červen je obvykle nejnižším měsícem v roce, co se týče včasnosti, a přesto je rozdíl mezi červnem 2022 a kumulativní včasností za celý rok pouhých 2,5 %.
Ministerstvo dopravy klade velký důraz na míru rušení letů, ale údaje ministerstva dopravy jsou opět pronikavé. Míra zrušení letů v tomto odvětví za prvních šest měsíců roku 2022 je dvojnásobná oproti roku 2021, ale co je ještě významnější, za červen 2022, první měsíc letní cestovní sezóny, byla míra zrušení letů jen o 1 % vyšší. Pozoruhodné však je, že míra storen byla vyšší u velké trojky – American, Delta a United – než u nízkonákladových dopravců. Příznivci tohoto odvětví vědí, že nízkonákladoví dopravci zažili během cestovní sezóny v roce 2022 provozní poruchy dříve a agresivně stáhli své letové řády; velká trojka stáhla své vnitrostátní letové řády, ale také znovu zahájila svůj transatlantický provoz v plné síle, což vedlo k nižší výkonnosti systému. Pohled zpět na výše uvedený graf včasnosti ukazuje, že starší dopravci – včetně společností Alaska a Hawaiian – dosáhli v červnu lepších výsledků s včasností než nízkonákladoví dopravci, kteří měli nižší počet zrušených letů. Služby pro sledování letů rovněž sestavují údaje o včasnosti a míře zrušení letů a zpřístupňují je mnohem dříve než ministerstvo dopravy, i když často na základě předplatného. Jejich údaje ukazují, že míra zrušení a včasnosti letů se v červenci a srpnu vrátila na historickou úroveň, což naznačuje, že odvětví skutečně podniklo nezbytné kroky ke snížení svých letových řádů tak, aby odpovídaly dostupným zdrojům včetně pracovních sil.
Ačkoli každý zákazník se chce dostat do své destinace podle plánu, menší procento cestujících si odbavuje zavazadla, a přesto může být špatná manipulace se zavazadly jednou z nejtěžších zkušeností cestujících v letecké dopravě. Údaje ministerstva dopravy za červen 2022 ukazují, že téměř každá americká letecká společnost nabídla horší odbavení zavazadel než před rokem, ale ne tak dramatickou změnu jako u jiných ukazatelů.
Právě v uplynulém týdnu vedlo několikaměsíční veřejné opovrhování ze strany Peta Buttigiega, ministra ministerstva dopravy, letecké společnosti ke kodifikaci dalších závazků v oblasti služeb pro cestující spolu s novými informacemi ministerstva dopravy, které tyto závazky zdůrazňují. Abychom mohli určit dopad těchto změn na investory, musíme použít přístup založený na datech, abychom pochopili současný stav služeb pro zákazníky leteckých společností, stejně jako prozkoumat ochranu služeb pro zákazníky, kterou letecké společnosti poskytovaly před nejnovějšími závazky, a posoudit finanční dopady těchto změn.Zdroj: Getty ImagesOdvětví letecké dopravy v USA bylo deregulováno v roce 1978, čímž byla ukončena desetiletí spolupráce mezi leteckými společnostmi včetně Delta Air Lines , která zahrnovala centralizované plánování tras pro toto odvětví federální vládou, což mělo za následek především malou konkurenci v oblasti cen a společnou nabídku služeb. Letecký průmysl spolupracoval na příkaz vlády tím, že poskytoval mezilinkové tarify a služby, které umožňovaly cestujícím využívat více leteckých společností na jednu letenku k cestě z jedné části země do druhé. Cestování letadlem nebylo dostupné masám a součásti, jako jsou odbavená zavazadla a stravování na dostatečně dlouhých letech, byly normou.Deregulace přinesla příležitost pro starší letecké společnosti , aby roztáhly svá křídla, což mělo za následek mnoho neúspěchů, jako například okázalé Braniff Airways, které ukončily činnost na počátku deregulované éry. Nové letecké společnosti se v novém prostředí orientovaly opatrněji, včetně texaského dopravce Southwest Airlines , který se z vnitrostátní letecké společnosti stal nakonec celostátním operátorem. Southwest přinesl utilitární přístup k letecké dopravě a s ním i nízké ceny letenek, které byly dány provozní efektivitou. Desítky nových společností se pokoušely a neúspěšně pokoušely narušit dominantní postavení starých dopravců, ale každému z nich se podařilo změnit obchodní model natolik, že si zákazníci letecké dopravy uvědomili, že toto odvětví je stěží monolitické; úroveň služeb, systémy linek a ceny letenek se v jednotlivých odvětvích výrazně liší.Právě na rozdíly v kvalitě služeb – a s tím související nedodržování základních standardů – se zaměřilo ministerstvo dopravy. Bez možnosti regulovat úroveň služeb se ministerstvo dopravy agresivně ujalo centralizované úlohy dokumentování kvality služeb a prosazování dobrovolných standardů mezi leteckými společnostmi. Ačkoli mnozí obhájci spotřebitelů prosazují tvrdší regulační přístup ministerstva dopravy, mnoho cest prostě není legálních a podkopaly by přístup volného trhu k letectví, který měla deregulace zajistit. Úkolem ministerstva dopravy je tedy poskytovat údaje, které spotřebitelé v letecké dopravě mohou a měli by využívat k informovanému rozhodování o kvalitě a nabízených službách leteckých společností. Caveat emptor, vskutku.Ministerstvo dopravy již několik desetiletí každý měsíc vydává zprávu pro spotřebitele v letecké dopravě – ATCR – a shromažďuje údaje předkládané leteckými společnostmi, které nyní zahrnují více než půl tuctu ukazatelů výkonnosti. Přestože letecké společnosti v USA generují obrovské množství údajů, mnohem více z nich je zveřejňováno nebo zpřístupňováno veřejnosti než v jiných odvětvích. Investoři a cestující by měli vědět, jak tyto údaje používat a interpretovat, počínaje ATCR ministerstva dopravy.Zdroj: Getty ImagesMinisterstvo dopravy definuje vnitrostátní let jako včasný, pokud dorazí k bráně do 14 minut před plánovaným časem příletu. Na základě nejnovějšího ATCR, který zahrnuje lety do června 2022, bylo 73,5 % všech vnitrostátních letů v USA včasných, což je nejen v historickém rozmezí včasnosti pro toto odvětví, ale jen o jednu desetinu procenta méně než v červnu 2019. Mezi výkonností nejlepších a nejhorších amerických leteckých společností je rozpětí 17 procentních bodů. Červen je obvykle nejnižším měsícem v roce, co se týče včasnosti, a přesto je rozdíl mezi červnem 2022 a kumulativní včasností za celý rok pouhých 2,5 %.Chcete využít této příležitosti?Ministerstvo dopravy klade velký důraz na míru rušení letů, ale údaje ministerstva dopravy jsou opět pronikavé. Míra zrušení letů v tomto odvětví za prvních šest měsíců roku 2022 je dvojnásobná oproti roku 2021, ale co je ještě významnější, za červen 2022, první měsíc letní cestovní sezóny, byla míra zrušení letů jen o 1 % vyšší. Pozoruhodné však je, že míra storen byla vyšší u velké trojky – American, Delta a United – než u nízkonákladových dopravců. Příznivci tohoto odvětví vědí, že nízkonákladoví dopravci zažili během cestovní sezóny v roce 2022 provozní poruchy dříve a agresivně stáhli své letové řády; velká trojka stáhla své vnitrostátní letové řády, ale také znovu zahájila svůj transatlantický provoz v plné síle, což vedlo k nižší výkonnosti systému. Pohled zpět na výše uvedený graf včasnosti ukazuje, že starší dopravci – včetně společností Alaska a Hawaiian – dosáhli v červnu lepších výsledků s včasností než nízkonákladoví dopravci, kteří měli nižší počet zrušených letů. Služby pro sledování letů rovněž sestavují údaje o včasnosti a míře zrušení letů a zpřístupňují je mnohem dříve než ministerstvo dopravy, i když často na základě předplatného. Jejich údaje ukazují, že míra zrušení a včasnosti letů se v červenci a srpnu vrátila na historickou úroveň, což naznačuje, že odvětví skutečně podniklo nezbytné kroky ke snížení svých letových řádů tak, aby odpovídaly dostupným zdrojům včetně pracovních sil.Ačkoli každý zákazník se chce dostat do své destinace podle plánu, menší procento cestujících si odbavuje zavazadla, a přesto může být špatná manipulace se zavazadly jednou z nejtěžších zkušeností cestujících v letecké dopravě. Údaje ministerstva dopravy za červen 2022 ukazují, že téměř každá americká letecká společnost nabídla horší odbavení zavazadel než před rokem, ale ne tak dramatickou změnu jako u jiných ukazatelů.