Americký Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů (CFPB) plánuje začít regulovat společnosti typu „buy-now, pay-later“ (BNPL), jako jsou Klarna a Affirm Holdings, kvůli obavám, že jejich rychle rostoucí finanční produkty poškozují spotřebitele, uvedl úřad ve čtvrtek.
Dozorčí orgán, který v současné době na společnosti nebo produkty BNPL nedohlíží, vydá pokyny nebo předpis, aby sladil standardy odvětví se standardy společností vydávajících kreditní karty, uvedl. Agentura rovněž uvedla, že zavede příslušné dohledové kontroly.
Tento vývoj bude ranou pro sektor, který je již nyní pod tlakem kvůli rostoucím nákladům na financování a nižším výdajům amerických spotřebitelů v době rostoucí inflace.
Znamená to také velkou ofenzivu pro ředitele CFPB Rohita Chopru, který slíbil, že bude důkladně kontrolovat technologické společnosti, které stále více zasahují do tradičního finančního sektoru.
„Ve Spojených státech jsme obecně měli oddělené bankovnictví a obchod, ale s tím, jak se v oblasti plateb a finančních služeb prosazují obchodní praktiky ve stylu velkých technologií, může jít toto oddělení stranou,“ řekl novinářům.
Zdroj: Getty Images
PANDEMIE ZPOPULARIZOVALA SPOLEČNOSTI TYPU „KUP TEĎ, ZAPLAŤ POZDĚJI“.
Služby „kup teď zaplať později“, které umožňují spotřebitelům rozložit platby za nákupy do splátek, se staly velmi populárními, protože Američané se během pandemie koronaviru začali věnovat online nakupování. Poskytovatelé účtují internetovým prodejcům poplatek za každou transakci.
Na základě loňského šetření CFPB zjistila, že poskytovatelé BNPL Affirm Holdings, Block’s Afterpay, Klarna, PayPal a australská Zip Co poskytli v roce 2021 dohromady 180 milionů půjček v celkové hodnotě 24,2 miliardy USD, což představuje více než 200% nárůst oproti roku 2019.
CFPB ve své zprávě nicméně uvedla, že se obává, že jejich produkty mohou pro spotřebitele představovat riziko, a zdůraznila nedostatek standardizovaných informací u pěti zkoumaných společností a možnost, že se spotřebitelé mohou předlužit.
CFPB zejména uvedla, že vzhledem k tomu, že poskytovatelé BNPL neposkytují údaje agenturám poskytujícím úvěrové informace, mohou mít věřitelé neúplný obraz o závazcích dlužníka, včetně úvěrů BNPL u konkurenčních společností.
Agentura rovněž poukázala na shromažďování údajů o zákaznících jako na spotřebitelské riziko a uvedla, že začne identifikovat praktiky sledování údajů, kterým by se společnosti BNPL měly vyhnout.
Zdroj: Getty Images
Americký Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů CFPB byla vytvořena po finanční krizi v roce 2008, aby potírala predátorské poskytovatele úvěrů, jako jsou hypoteční společnosti a poskytovatelé půjček.
Ačkoli agentura tradičně nedohlíží na společnosti BNPL, Chopra v červenci agentuře Reuters řekl, že se domnívá, že má pravomoc regulovat činnost společností, pokud je podobná činnosti tradičních firem poskytujících finanční služby.
Společnosti poskytující službu BNPL však budou proti tomuto tvrzení pravděpodobně bojovat.
Ceny akcií veřejných společností typu „kup teď, zaplať později“ byly letos pod tlakem, přičemž Affirm klesly o více než 75 % a Zip o 79 %. Ocenění společnosti Klarna se v červenci propadlo přibližně o 85 %.
Americký Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů plánuje začít regulovat společnosti typu „buy-now, pay-later“ , jako jsou Klarna a Affirm Holdings, kvůli obavám, že jejich rychle rostoucí finanční produkty poškozují spotřebitele, uvedl úřad ve čtvrtek.Dozorčí orgán, který v současné době na společnosti nebo produkty BNPL nedohlíží, vydá pokyny nebo předpis, aby sladil standardy odvětví se standardy společností vydávajících kreditní karty, uvedl. Agentura rovněž uvedla, že zavede příslušné dohledové kontroly.Tento vývoj bude ranou pro sektor, který je již nyní pod tlakem kvůli rostoucím nákladům na financování a nižším výdajům amerických spotřebitelů v době rostoucí inflace.Znamená to také velkou ofenzivu pro ředitele CFPB Rohita Chopru, který slíbil, že bude důkladně kontrolovat technologické společnosti, které stále více zasahují do tradičního finančního sektoru.„Ve Spojených státech jsme obecně měli oddělené bankovnictví a obchod, ale s tím, jak se v oblasti plateb a finančních služeb prosazují obchodní praktiky ve stylu velkých technologií, může jít toto oddělení stranou,“ řekl novinářům.Zdroj: Getty ImagesPANDEMIE ZPOPULARIZOVALA SPOLEČNOSTI TYPU „KUP TEĎ, ZAPLAŤ POZDĚJI“.Chcete využít této příležitosti?Služby „kup teď zaplať později“, které umožňují spotřebitelům rozložit platby za nákupy do splátek, se staly velmi populárními, protože Američané se během pandemie koronaviru začali věnovat online nakupování. Poskytovatelé účtují internetovým prodejcům poplatek za každou transakci.Na základě loňského šetření CFPB zjistila, že poskytovatelé BNPL Affirm Holdings, Block’s Afterpay, Klarna, PayPal a australská Zip Co poskytli v roce 2021 dohromady 180 milionů půjček v celkové hodnotě 24,2 miliardy USD, což představuje více než 200% nárůst oproti roku 2019.CFPB ve své zprávě nicméně uvedla, že se obává, že jejich produkty mohou pro spotřebitele představovat riziko, a zdůraznila nedostatek standardizovaných informací u pěti zkoumaných společností a možnost, že se spotřebitelé mohou předlužit.CFPB zejména uvedla, že vzhledem k tomu, že poskytovatelé BNPL neposkytují údaje agenturám poskytujícím úvěrové informace, mohou mít věřitelé neúplný obraz o závazcích dlužníka, včetně úvěrů BNPL u konkurenčních společností.Agentura rovněž poukázala na shromažďování údajů o zákaznících jako na spotřebitelské riziko a uvedla, že začne identifikovat praktiky sledování údajů, kterým by se společnosti BNPL měly vyhnout.Zdroj: Getty ImagesAmerický Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů CFPB byla vytvořena po finanční krizi v roce 2008, aby potírala predátorské poskytovatele úvěrů, jako jsou hypoteční společnosti a poskytovatelé půjček.Ačkoli agentura tradičně nedohlíží na společnosti BNPL, Chopra v červenci agentuře Reuters řekl, že se domnívá, že má pravomoc regulovat činnost společností, pokud je podobná činnosti tradičních firem poskytujících finanční služby.Společnosti poskytující službu BNPL však budou proti tomuto tvrzení pravděpodobně bojovat.Ceny akcií veřejných společností typu „kup teď, zaplať později“ byly letos pod tlakem, přičemž Affirm klesly o více než 75 % a Zip o 79 %. Ocenění společnosti Klarna se v červenci propadlo přibližně o 85 %.
Společnost Shopify (SHOP), která kdysi začínala jako jednoduché řešení pro malé podnikatele prodávající online, se postupně proměňuje ve strategickou infrastrukturu...