Akcie čínského startupu XPeng (NYSE:XPEV) se od června propadly o téměř 70 %, protože výrobce OEM se potýkal s dvěma po sobě jdoucími poklesy tržeb kvůli slabým maržím a geopolitickým obavám. Dodávky se rovněž propadly, částečně kvůli obnovení Covid-19 ve velkých městech a souvisejícím výlukám, jakož i kvůli nedostatku energie a oslabení ekonomické situace v Číně. Ačkoli se situace může zhoršit, než se zlepší, akcie XPeng vypadají ze spekulativního, kontrariánského hlediska atraktivně, protože po osmi týdnech ztrát v řadě se akcie nacházejí poblíž historických minim v přeprodaném teritoriu.
Společnost XPeng se v posledních šesti měsících potýkala s problémy s dodávkami, zejména ve třetím čtvrtletí, kdy zářijové dodávky klesly na nejnižší úroveň od března, a to i po uvedení nového SUV G9. Tříměsíční propad dodávek v celém 3. čtvrtletí (-14,1 % q/q oproti 2. čtvrtletí) vyvolává otázky ohledně podílu na trhu, konkurence a úrovně výroby, jakož i marží v důsledku nákladových tlaků.
Zdroj: Getty Images
Dodávky od června, kdy potřetí v letošním roce dosáhly vrcholu nad 15 000 vozů, trvale klesají. Slabost byla patrná u všech tří modelů, přičemž u modelu P7 se objem propadl o více než 42 % na 4 634 kusů z červnových 8 045 kusů. Dodávky modelu G3i se snížily přibližně o třetinu, zatímco u modelu P5 došlo k poklesu o téměř 60 %, a to z téměř 5 600 kusů na více než 2 400 za pouhé tři měsíce. Slabost modelu P5 je obzvláště znepokojující vzhledem k tomu, že vedení společnosti před uvedením modelu na trh v loňském roce hlásalo vysokou úroveň poptávky.
Uvedení modelu G9 však přináší určité přísliby – prezident společnosti XPeng Brian Gu uvedl, že si výrobce OEM myslí, že „objem G9 v příštím roce překoná objem, kterého jsme dosáhli u modelu P7, což z něj činí jeden z našich nejprodávanějších vozů“. Společnost XPeng dodala kumulativně přibližně 128 000 vozů P7 a představa, že G9 může dosáhnout tohoto objemu během jediného roku, je silným znamením optimismu a jistě se ukáže jako významný impuls pro dodávky a tržby – společnost XPeng však musí ve 4. čtvrtletí prokázat solidní úroveň poptávky a také výrobní kapacitu pro zpracování čtyř různých modelů vozidel (tří v měřítku). 10 000 vozidel měsíčně jen pro model G9 je ambiciózní plán, který by však pravděpodobně pomohl k obratu v akciích díky zvýšení příjmů a dodávek.
Ačkoli byl model G9 uveden na trh teprve nedávno, společnost XPeng již provedla úpravy specifikací a cen modelů. XPeng přidal dvě nové výbavy s upravenými cenami a dalšími volitelnými pakety, včetně XPILOT, 5D Music Cockpit a X-NGP. Společnost tento krok označila za metodu, jak vyjít vstříc očekáváním zákazníků, ale teprve se ukáže, jak tyto změny ovlivní rychlost uvedení na trh a poptávku, stejně jako ASP.
V době zahájení prodeje ve 4. čtvrtletí je společnost XPeng v závěrečné fázi rozšiřování svých výrobních kapacit v Kantonu a Wuhanu. Závod XPeng v Zhaoqingu byl údajně přestavěn a modernizován na roční výrobní kapacitu 200 000 kusů, což podpoří nárůst výroby OEM, dokud nebudou v provozu první dva závody. Očekává se, že obě továrny budou v současné době v provozu, čímž XPeng získá celkovou výrobní kapacitu přibližně 400 000 jednotek (nebo až 600 000 v budoucnu při dvousměnném provozu).
Při předpokládaném náběhu 400 000 jednotek může XPeng podporovat úroveň výroby přes 33 000 jednotek měsíčně; do této chvíle zvládala kapacita XPengu ~200 000 jednotek výrobu přes 16 000 jednotek, což odpovídá dodávkám s vrcholem v rozsahu 15 000 jednotek.
Zdroj: Getty Images
V současné době dodala společnost XPeng od počátku roku necelých 99 000 vozů, což ji staví na cestu k rekordním hodnotám kolem 130 000 vozů v roce 2022, přičemž očekávaná silnější sezónnost částečně kompenzuje ekonomickou slabost. Takové objemy odpovídají přibližně +32% meziročnímu růstu, což je solidní číslo, ale daleko pod očekáváním vzhledem k +75% meziročnímu růstu za období YTD. Předpokládaný meziroční růst dodávek společnosti XPeng je přibližně stejný jako u srovnatelné společnosti NIO (NIO), která letos očekává přibližně +33% růst na 121 000 jednotek. XPeng tak vypadá poměrně atraktivně, přičemž akcie od konce června poklesly o více než 70 % ve srovnání s 42% poklesem NIO. Zdá se, že taková slabší výkonnost pramení ze slabších marží a rozšiřujících se ztrát.
Je však zapotřebí silné poptávky
Klíčem k tomu, aby se společnost XPeng vymanila z této relativně slabé výkonnosti a výrazného propadu ceny akcií, je však silná poptávka korelující s obnovením sekvenčního (meziměsíčního a mezičtvrtletního) růstu tržeb.
Aby společnost XPeng zaznamenala ve 4. čtvrtletí čtvrtletní růst prodejů oproti 3. čtvrtletí, musí dodávat v průměru 10 000 vozidel měsíčně; aby zaznamenala meziroční růst prodejů, musely by dodávky činit v průměru 14 000 vozidel měsíčně, což je více než 60% nárůst oproti září. Zatímco výrobní kapacita by takový růst jistě podpořila, protože Guangzhou i Wuhan jsou v provozu, otázka se zužuje na poptávku.
Akcie čínského startupu XPeng se od června propadly o téměř 70 %, protože výrobce OEM se potýkal s dvěma po sobě jdoucími poklesy tržeb kvůli slabým maržím a geopolitickým obavám. Dodávky se rovněž propadly, částečně kvůli obnovení Covid-19 ve velkých městech a souvisejícím výlukám, jakož i kvůli nedostatku energie a oslabení ekonomické situace v Číně. Ačkoli se situace může zhoršit, než se zlepší, akcie XPeng vypadají ze spekulativního, kontrariánského hlediska atraktivně, protože po osmi týdnech ztrát v řadě se akcie nacházejí poblíž historických minim v přeprodaném teritoriu.Společnost XPeng se v posledních šesti měsících potýkala s problémy s dodávkami, zejména ve třetím čtvrtletí, kdy zářijové dodávky klesly na nejnižší úroveň od března, a to i po uvedení nového SUV G9. Tříměsíční propad dodávek v celém 3. čtvrtletí vyvolává otázky ohledně podílu na trhu, konkurence a úrovně výroby, jakož i marží v důsledku nákladových tlaků.Zdroj: Getty ImagesDodávky od června, kdy potřetí v letošním roce dosáhly vrcholu nad 15 000 vozů, trvale klesají. Slabost byla patrná u všech tří modelů, přičemž u modelu P7 se objem propadl o více než 42 % na 4 634 kusů z červnových 8 045 kusů. Dodávky modelu G3i se snížily přibližně o třetinu, zatímco u modelu P5 došlo k poklesu o téměř 60 %, a to z téměř 5 600 kusů na více než 2 400 za pouhé tři měsíce. Slabost modelu P5 je obzvláště znepokojující vzhledem k tomu, že vedení společnosti před uvedením modelu na trh v loňském roce hlásalo vysokou úroveň poptávky.Uvedení modelu G9 však přináší určité přísliby – prezident společnosti XPeng Brian Gu uvedl, že si výrobce OEM myslí, že „objem G9 v příštím roce překoná objem, kterého jsme dosáhli u modelu P7, což z něj činí jeden z našich nejprodávanějších vozů“. Společnost XPeng dodala kumulativně přibližně 128 000 vozů P7 a představa, že G9 může dosáhnout tohoto objemu během jediného roku, je silným znamením optimismu a jistě se ukáže jako významný impuls pro dodávky a tržby – společnost XPeng však musí ve 4. čtvrtletí prokázat solidní úroveň poptávky a také výrobní kapacitu pro zpracování čtyř různých modelů vozidel . 10 000 vozidel měsíčně jen pro model G9 je ambiciózní plán, který by však pravděpodobně pomohl k obratu v akciích díky zvýšení příjmů a dodávek.Ačkoli byl model G9 uveden na trh teprve nedávno, společnost XPeng již provedla úpravy specifikací a cen modelů. XPeng přidal dvě nové výbavy s upravenými cenami a dalšími volitelnými pakety, včetně XPILOT, 5D Music Cockpit a X-NGP. Společnost tento krok označila za metodu, jak vyjít vstříc očekáváním zákazníků, ale teprve se ukáže, jak tyto změny ovlivní rychlost uvedení na trh a poptávku, stejně jako ASP.Chcete využít této příležitosti?V době zahájení prodeje ve 4. čtvrtletí je společnost XPeng v závěrečné fázi rozšiřování svých výrobních kapacit v Kantonu a Wuhanu. Závod XPeng v Zhaoqingu byl údajně přestavěn a modernizován na roční výrobní kapacitu 200 000 kusů, což podpoří nárůst výroby OEM, dokud nebudou v provozu první dva závody. Očekává se, že obě továrny budou v současné době v provozu, čímž XPeng získá celkovou výrobní kapacitu přibližně 400 000 jednotek .Při předpokládaném náběhu 400 000 jednotek může XPeng podporovat úroveň výroby přes 33 000 jednotek měsíčně; do této chvíle zvládala kapacita XPengu ~200 000 jednotek výrobu přes 16 000 jednotek, což odpovídá dodávkám s vrcholem v rozsahu 15 000 jednotek.Zdroj: Getty ImagesV současné době dodala společnost XPeng od počátku roku necelých 99 000 vozů, což ji staví na cestu k rekordním hodnotám kolem 130 000 vozů v roce 2022, přičemž očekávaná silnější sezónnost částečně kompenzuje ekonomickou slabost. Takové objemy odpovídají přibližně +32% meziročnímu růstu, což je solidní číslo, ale daleko pod očekáváním vzhledem k +75% meziročnímu růstu za období YTD. Předpokládaný meziroční růst dodávek společnosti XPeng je přibližně stejný jako u srovnatelné společnosti NIO , která letos očekává přibližně +33% růst na 121 000 jednotek. XPeng tak vypadá poměrně atraktivně, přičemž akcie od konce června poklesly o více než 70 % ve srovnání s 42% poklesem NIO. Zdá se, že taková slabší výkonnost pramení ze slabších marží a rozšiřujících se ztrát.Klíčem k tomu, aby se společnost XPeng vymanila z této relativně slabé výkonnosti a výrazného propadu ceny akcií, je však silná poptávka korelující s obnovením sekvenčního růstu tržeb.Aby společnost XPeng zaznamenala ve 4. čtvrtletí čtvrtletní růst prodejů oproti 3. čtvrtletí, musí dodávat v průměru 10 000 vozidel měsíčně; aby zaznamenala meziroční růst prodejů, musely by dodávky činit v průměru 14 000 vozidel měsíčně, což je více než 60% nárůst oproti září. Zatímco výrobní kapacita by takový růst jistě podpořila, protože Guangzhou i Wuhan jsou v provozu, otázka se zužuje na poptávku.