Tímto krokem se obě čínské technologické firmy dostávají do střetu se společností Amazon, která expanduje na mezinárodní trhy.
Pinduoduo, jedna z největších čínských společností zabývajících se elektronickým obchodováním, minulý měsíc spustila americkou nákupní stránku s názvem Temu, která prodává produkty v kategoriích od módy po sport a elektroniku.
O několik týdnů později společnost ByteDance, majitel aplikace pro krátká videa TikTok se sídlem v Pekingu, spustila webové stránky s módou s názvem If Yooou. V současné době dodává zboží do Velké Británie, Španělska, Itálie, Německa a Francie.
Obě firmy se snaží zopakovat úspěch Shein, čínské značky rychlé módy, která má nyní údajně hodnotu 100 miliard dolarů a našla si velkou zákaznickou základnu v USA i jinde.
Společnosti ByteDance a Pinduoduo rovněž spoléhají na přeshraniční elektronické obchodování – prodej čínského zboží zámořským spotřebitelům. Příležitost k růstu představují také trhy v USA a Evropě.

Tento tlak na zahraničí přichází v době, kdy technologičtí giganti v Číně hledají nové cesty růstu, protože domácí ekonomika se stále potýká s problémy v důsledku přísné politiky kontroly Covid ze strany Pekingu a zhoršujícího se globálního makroekonomického prostředí.
„Myslím, že ByteDance a Pinduoduo se chopily příležitosti uplatnit své jedinečné inovace v oblasti sociálního obchodu“ na zahraničních trzích, uvedl pro CNBC Jacob Cooke, generální ředitel společnosti WPIC, která se zabývá technologiemi a marketingem v oblasti elektronického obchodu a pomáhá zahraničním značkám prodávat v Číně.
Společnost Pinduoduo se k tomuto článku odmítla vyjádřit, zatímco ByteDance na žádost o komentář nereagovala.
Strategie elektronického obchodování společností Pinduoduo a ByteDance
Strategie přeshraničního elektronického obchodu společností Pinduoduo, známé také jako PDD, a ByteDance se budou vzhledem k jejich rozdílným silným stránkám lišit.
V Číně společnost PDD rychle rostla díky budování přímých vazeb s dodavateli a nabízení velkých slev. To by mohlo pomoci při získávání produktů k prodeji v USA a jejich prodeji za nízké ceny.
Společnost ByteDance mezitím provozuje TikTok – jednu z nejoblíbenějších aplikací sociálních médií na světě.
Algoritmy společnosti ByteDance pro porozumění spotřebitelům na TikToku „plus potenciál využít ekosystém TikToku pro obchodování jsou obrovskou výhodou,“ řekl Cooke.

Čínská firma není v oblasti elektronického obchodování v zahraničí nováčkem. Ve Velké Británii má v aplikaci TikTok nákupní funkci, v níž značky a influenceři natáčejí videa o produktech a uživatelé mohou tyto produkty prostřednictvím aplikace nakupovat.
Zatím však nenašla úspěch.
Dmonstudio, web s dámskou módou, který společnost ByteDance dříve spustila, ukončil svou činnost po pouhých několika měsících provozu. A Fanno, další e-shop společnosti ByteDance, se příliš neprosadil.
Takzvané livestreamové nakupování je velmi populární v Číně a některých asijských zemích, ale v Evropě a USA se příliš neujalo. Financial Times v červenci uvedly, že společnost TikTok upustila od plánů na rozšíření své strategie livestreamového elektronického obchodování v Evropě a USA.
To by mohl být důvod, proč společnost ByteDance vytrvala u e-commerce nákupní webové stránky, která doprovází její nákupní strategii TikTok.
ByteDance a Pinduodudo jsou novější čínské firmy, které chtějí proniknout na mezinárodní trhy. Alibaba a JD.com, dvě největší čínské firmy zabývající se elektronickým obchodem, v posledních několika letech expandují do zahraničí.
Výzva pro Amazon?
Pokusy společností ByteDance a Pinduoduo proniknout na trh elektronického obchodu je staví do přímé konkurence americkému gigantu Amazon.

Společnost Temu společnosti PDD, která prodává produkty různých kategorií, se bude snažit vyzvat Amazon cenou.
Webové stránky If Yooou společnosti ByteDance budou konkurovat Amazonu v oblasti módy, což je oblast, ve které se firma se sídlem v Seattlu snaží zvýšit své úsilí.
Obě stránky by však mohly čelit výzvě, která by narušila dominantní postavení společnosti Amazon.
Jedním z důvodů je podle Cooka skutečnost, že chování spotřebitelů mimo Čínu je spíše nakloněno modelu společnosti Amazon. Zákazníci obvykle chodí na Amazon, aby našli konkrétní výrobky nebo značky, které se již rozhodli koupit, uvedl.
Naproti tomu čínské platformy jako Tmall a JD.com společnosti Alibaba „fungují spíše jako virtuální nákupní centra, kde si lidé prohlížejí zboží a účastní se digitální sociální zkušenosti“.
Pinduoduo a ByteDance „mohou ubírat Amazonu podíl v určitých odvětvích, jak to udělal Shein, ale v konečném důsledku neohrozí jeho dominantní postavení na americkém trhu elektronického obchodu,“ řekl Cooke.
„Potýkají se s nízkou známostí značky a potřebují si vybudovat důvěru uživatelů.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky