Akcie společnosti Apple vzrostly v pátek ráno o zhruba 7 %, den poté, co Apple vykázal zisk, který vykázal 8% meziroční nárůst tržeb, a to navzdory tomu, že odhady tržeb za iPhone a služby nebyly splněny.
Apple vypadá jako „relativně bezpečný přístav v bouři“, jak se uvádí v páteční poznámce analytika Shannona Crosse z Credit Suisse.
Investoři však tento týden utíkali od ostatních akcií velkých technologických firem. Microsoft a měly ve středu své nejhorší dny v tomto roce. Meta měla druhý nejhorší den ve čtvrtek, kdy se propadla o 24 % na ceny, na kterých se neobchodovala od roku 2016. A společnost Amazon se v pátek ráno propadla o zhruba 10 % poté, co ve čtvrtek oznámila výsledky hospodaření.
Důvody byly různé. Meta se potýkala s klesajícím volným peněžním tokem, protože pokračovala ve svém metavýdajovém řádění. Alphabet uvedl, že prodej reklamy zpomaluje, když YouTube vykázal historicky první pokles příjmů. A Microsoft byl pod tlakem slabých prognóz a příjmů z cloudových služeb, které nesplnily očekávání. Amazon nesplnil odhady tržeb a signalizoval slabé prázdninové čtvrtletí a snižující se zisky.
Apple však nyní vypadá mnohem stabilněji než jeho kolegové, zejména když obavy z recese začínají doléhat na prodej reklamy a potenciální výdaje na dovolenou. Je to hlavně proto, že Apple spoléhá na hardware a služby, které lidé stále kupují.

Například tržby z prodeje počítačů Mac meziročně vzrostly o 25 %. A i když tržby z prodeje iPhonů nedosáhly odhadů, přesto meziročně vzrostly o 9,67 %. Také služby meziročně vzrostly o 4,98 %, přestože nedosáhly odhadů analytiků.
A to se společnosti Apple podařilo, zatímco větší odvětví telefonů a osobních počítačů zaznamenalo velké poklesy. Podle odhadu výzkumné společnosti Canalys z tohoto týdne klesly celosvětové dodávky chytrých telefonů ve třetím čtvrtletí o 9 %, zatímco dodávky společnosti Apple vzrostly o 8 %, a to i přes její dražší zařízení.
„Poptávka po prémiových zařízeních zůstává nedotčena,“ napsal v pátek Krish Sankar ze společnosti Cowen.
Stručně řečeno, podnikání společnosti Apple zůstává silné a poptávka po jejích produktech zůstává vysoká po celém světě, a to i na rozvíjejících se trzích, což se vymyká klesajícím trendům celosvětových prodejů chytrých telefonů jiných značek.
„Po výsledcích společnosti Apple za 4Q22 zůstává naším nejlepším tipem a podle našeho názoru pravděpodobně zůstane pro mnohé relativně bezpečným útočištěm, protože makroprostředí zůstává velmi nejisté a nestabilní,“ uvedl Cross z Credit Suisse. Cross dodal, že výsledky Applu ukázaly, že společnost pokračuje v růstu ve všech regionech, kde prodává, a to i přes nedávné zvýšení cen a oslabení spotřebitelské nálady.

Kvazi-výsledky společnosti Apple byly také do značné míry v souladu s očekáváním, oproti společnostem, jako je Amazon, které naznačily slabší prázdninové čtvrtletí.
Finanční ředitel společnosti Apple Luca Maestri uvedl, že celkové meziroční tržby v prosinci porostou, ale pomaleji než 8,1% růst během zářijového čtvrtletí.
I tak ale tato statistika mnoha analytikům ukázala, že Apple bude pokračovat ve své sérii růstu tržeb, která trvá od začátku pandemie. Mějte na paměti, že růst v příštím čtvrtletí bude muset vycházet z obrovské základny tržeb ve výši 124 miliard dolarů z loňského prosincového čtvrtletí.
Způsob, jakým Apple nyní poskytuje pokyny prostřednictvím datových bodů, však ponechává velký prostor pro interpretaci a někteří analytici se domnívají, že současné čtvrtletí by mohlo být horší, než trh oceňuje. Přinejmenším jeden z nich si dokonce myslí, že datový bod společnosti Apple naznačuje pokles ve čtvrtletí.
„Apple v podstatě říká, že tržby budou v příštím čtvrtletí nižší,“ řekl v pátek v pořadu „Squawk Box“ na CNBC Toni Sacconaghi ze společnosti Bernstein a poukázal na to, že prosincové čtvrtletí společnosti Apple má letos týden navíc.
Sacconaghi uvedl, že někteří z velkých technologických konkurentů společnosti Apple mají také problémy s kontrolou nákladů, zatímco Apple zůstává poměrně štíhlý a ziskový.
Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook sice analytikům řekl, že společnost pozoruje dopady inflace na své náklady, zejména v oblasti logistiky, ale zároveň dobře zvládá nedostatek dodávek čipů a ve čtvrtek uvedl, že během čtvrtletí neměl žádný nedostatek křemíku.

Společnost Apple není imunní vůči zpomalení reklamy, které postihlo společnosti Meta a Alphabet, ačkoli Cook ve čtvrtek uvedl, že reklamy tvoří velmi malou část podnikání společnosti Apple v oblasti služeb.
Když to všechno sečteme, je možné pochopit, proč někteří analytici považují Apple za odolný vůči recesi.
„Celkově náš názor zůstává konzistentní v tom, že Apple zůstává odolný vůči recesi vzhledem ke svým produktům, službám a podnikání v oblasti nositelné elektroniky,“ napsal Harsh Kumar ze společnosti Piper Sandler.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























