Společnosti uvedly, že Kroger se dohodl na koupi Albertsons za 34,10 USD za akcii v hodnotě 24,6 miliardy USD. Akcie Albertsons ve čtvrtek uzavřely na 28,63 USD poté, co prudce vzrostly na základě zpráv o blížící se dohodě.
Kroger je druhým největším prodejcem potravin podle podílu na trhu ve Spojených státech, hned za Walmartem a Albertsons je čtvrtý po Costco. Spojením by se společnosti Kroger a Albertsons přiblížily Walmartu.
Představenstva obou společností dohodu, kterou ještě musí schválit regulační orgány, jednomyslně schválila.
Zdroj: Reuters
Spojení přichází v době, která je pro potravinářský průmysl náročná. Supermarkety se předhánějí v tom, aby udržely krok s tím, jak zákazníci přijímají nové způsoby doplňování zásob v ledničkách. Společnosti musely investovat do automatizace, školení zaměstnanců a dalších prvků, protože spotřebitelé přechází mezi procházením uliček v obchodech, objednáváním dodávek domů a využíváním svozu po městě.
Prodejci potravin byli také těžce zasaženi inflací. Podle nejnovějších údajů Úřadu pro statistiku práce (Bureau of Labor Statistics) vyskočily ceny potravin oproti předchozímu roku o 11,2 %. Společnosti musely zvažovat, kdy vyšší náklady přenést na zákazníky a kdy je naopak absorbovat, aby si udržely konkurenceschopnost.
Odvětví potravinářství je velmi roztříštěné. Soukromí regionální prodejci potravin, jako je H-E-B v Texasu a Publix na Floridě, zůstávají silnými hráči a těší se silné loajalitě. Relativní nováčci, jako jsou diskontní prodejci Aldi a Lidl a společnost Amazon, jsou v tomto směru slabší. Amazon Fresh, také přitahují zákazníky. Někteří Američané se navíc zásobují potravinami ve velkoobchodních klubech, jako je Costco, Sam’s Club vlastněný společností Walmart a B.J.’s Wholesale.
Společnosti Kroger a Albertsons mají také řadu obchodních značek, včetně názvů, které provozovatelé získali v průběhu let.
Podle společnosti Morgan Stanley získala společnost Kroger v loňském roce přibližně 8,5 % trhu s domácími potravinami v USA v hodnotě 1,4 bilionu dolarů. Podíl společnosti Albertsons činil přibližně 5 %. Dalšími třemi velkými hráči po Albertsons jsou Ahold-Delhaize, Publix, Sam’s Club vlastněný Walmartem a Target. Ahold Delhaize patří společnosti Food Lion a Stop & Shop, spolu s Fresh Direct, internetovým obchodem s potravinami, který koupila.
Zdroj: Getty Images
Aby se společnosti Kroger a Albertsons mohly spojit, musely by to schválit regulační orgány. Regulační orgány by se zabývaly tím, kde mají společnosti dominantní postavení, a zvážily by, zda by jejich moc nebyla příliš velká, kdyby se spojily, uvedla Eleanor Foxová, profesorka Newyorské univerzity, která se specializuje na antimonopolní politiku a politiku hospodářské soutěže. Podle ní by bylo méně pravděpodobné, že fúze bude schválena, pokud by se jednalo o dva největší výrobce potravin na mnoha trzích.
Některé trhy společností se významně překrývají, například jižní Kalifornie, Colorado, Seattle a některé části Středozápadu a Texasu, napsal ve čtvrteční zprávě Simeon Gutman, analytik maloobchodu společnosti Morgan Stanley. Jiné regiony, například severovýchod a jihovýchod, se překrývají jen velmi málo.
„Společnost Albertsons Cos. přináší doplňkovou působnost a působí v několika částech země, kde je velmi málo nebo žádné prodejny Kroger,“ uvedl generální ředitel společnosti Kroger Rodney McMullen v tiskové zprávě oznamující transakci.
Podle Gutmana ze společnosti Morgan Stanley bude spojení pravděpodobně procházet dlouhým obdobím přezkoumávání ze strany regulačních orgánů a může si vyžádat odprodej obchodů.
Gutman rovněž varoval před finančními přínosy transakce. Konsolidace v potravinářském průmyslu se podle něj v minulosti nevyplatila v podobě vyšších zisků. Podle něj se však odvětví může nacházet v bodě zlomu, kdy by velká fúze mohla zvýšit i marže.
Společnosti uvedly, že Kroger se dohodl na koupi Albertsons za 34,10 USD za akcii v hodnotě 24,6 miliardy USD. Akcie Albertsons ve čtvrtek uzavřely na 28,63 USD poté, co prudce vzrostly na základě zpráv o blížící se dohodě.Kroger je druhým největším prodejcem potravin podle podílu na trhu ve Spojených státech, hned za Walmartem a Albertsons je čtvrtý po Costco. Spojením by se společnosti Kroger a Albertsons přiblížily Walmartu.Představenstva obou společností dohodu, kterou ještě musí schválit regulační orgány, jednomyslně schválila.Zdroj: ReutersSpojení přichází v době, která je pro potravinářský průmysl náročná. Supermarkety se předhánějí v tom, aby udržely krok s tím, jak zákazníci přijímají nové způsoby doplňování zásob v ledničkách. Společnosti musely investovat do automatizace, školení zaměstnanců a dalších prvků, protože spotřebitelé přechází mezi procházením uliček v obchodech, objednáváním dodávek domů a využíváním svozu po městě.Prodejci potravin byli také těžce zasaženi inflací. Podle nejnovějších údajů Úřadu pro statistiku práce vyskočily ceny potravin oproti předchozímu roku o 11,2 %. Společnosti musely zvažovat, kdy vyšší náklady přenést na zákazníky a kdy je naopak absorbovat, aby si udržely konkurenceschopnost.Chcete využít této příležitosti?Odvětví potravinářství je velmi roztříštěné. Soukromí regionální prodejci potravin, jako je H-E-B v Texasu a Publix na Floridě, zůstávají silnými hráči a těší se silné loajalitě. Relativní nováčci, jako jsou diskontní prodejci Aldi a Lidl a společnost Amazon, jsou v tomto směru slabší.Amazon Fresh, také přitahují zákazníky. Někteří Američané se navíc zásobují potravinami ve velkoobchodních klubech, jako je Costco, Sam’s Club vlastněný společností Walmart a B.J.’s Wholesale.Společnosti Kroger a Albertsons mají také řadu obchodních značek, včetně názvů, které provozovatelé získali v průběhu let.Podle společnosti Morgan Stanley získala společnost Kroger v loňském roce přibližně 8,5 % trhu s domácími potravinami v USA v hodnotě 1,4 bilionu dolarů. Podíl společnosti Albertsons činil přibližně 5 %. Dalšími třemi velkými hráči po Albertsons jsou Ahold-Delhaize, Publix, Sam’s Club vlastněný Walmartem a Target. Ahold Delhaize patří společnosti Food Lion a Stop & Shop, spolu s Fresh Direct, internetovým obchodem s potravinami, který koupila.Zdroj: Getty ImagesAby se společnosti Kroger a Albertsons mohly spojit, musely by to schválit regulační orgány. Regulační orgány by se zabývaly tím, kde mají společnosti dominantní postavení, a zvážily by, zda by jejich moc nebyla příliš velká, kdyby se spojily, uvedla Eleanor Foxová, profesorka Newyorské univerzity, která se specializuje na antimonopolní politiku a politiku hospodářské soutěže. Podle ní by bylo méně pravděpodobné, že fúze bude schválena, pokud by se jednalo o dva největší výrobce potravin na mnoha trzích.Některé trhy společností se významně překrývají, například jižní Kalifornie, Colorado, Seattle a některé části Středozápadu a Texasu, napsal ve čtvrteční zprávě Simeon Gutman, analytik maloobchodu společnosti Morgan Stanley. Jiné regiony, například severovýchod a jihovýchod, se překrývají jen velmi málo.„Společnost Albertsons Cos. přináší doplňkovou působnost a působí v několika částech země, kde je velmi málo nebo žádné prodejny Kroger,“ uvedl generální ředitel společnosti Kroger Rodney McMullen v tiskové zprávě oznamující transakci.Podle Gutmana ze společnosti Morgan Stanley bude spojení pravděpodobně procházet dlouhým obdobím přezkoumávání ze strany regulačních orgánů a může si vyžádat odprodej obchodů.Gutman rovněž varoval před finančními přínosy transakce. Konsolidace v potravinářském průmyslu se podle něj v minulosti nevyplatila v podobě vyšších zisků. Podle něj se však odvětví může nacházet v bodě zlomu, kdy by velká fúze mohla zvýšit i marže.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...