Michael Burry agresivně varoval před investicemi do takových „hloupostí“.
Podle mého názoru je Rivian (NASDAQ:RIVN) spekulativní aktivum s dlouhou dobou splatnosti, které je dokonale oceněno. Společnost je oceněna na jednoleté forwardové hodnotě EV/Tržby přibližně x10, takže má pravděpodobně jen malý prostor pro chybný krok.
Ale 10. října došlo k velkému přešlapu: Společnost Rivian oznámila stažení téměř všech předchozích dodávek elektromobilů. Obchodní den následující po této zprávě ztratily akcie RIVN celých 11 %.
Nemyslím si, že dlouhodobé vyhlídky společnosti Rivian budou stažením vozidel EV vážně ovlivněny. Ale přesto je ocenění společnosti jednoduše příliš vysoké pro investování s riziky spojenými s obchodním případem založeným na příběhu – zejména vzhledem k současnému prostředí s depresivním sentimentem vůči růstovým akciím.
Akcie společnosti Rivian se od začátku roku propadly přibližně o 80 %. Ocenění společnosti je však stále příliš rizikové. Prodat.
zdroj: InsideEVs.com
Varování Michaela Burryho
Než uvedu argumenty, proč považuji akcie RIVN za rizikové, rád bych upozornil na nedávný tweet Michaela Burryho. Dne 30. září Burry zdůraznil, že k uvedenému dni se v USA stále obchoduje 218 společností s oceněním vyšším než 1 miliarda USD a záporným TTM EBITDA ve výši alespoň 100 milionů USD.
V komentáři, že tato „hloupost“ na trzích musí zmizet, Burry naznačuje, že tyto nadhodnocené společnosti by měly prudce přecenit směrem dolů.
V návaznosti na Burryho Tweet Michael Burry Stock Tracker sestavil seznam nejzranitelnějších společností (nejvyšší tržní kapitalizace), které odpovídají screeningu Dr. Burryho. Jak jste si všimli, společnost RIVN se umístila na šestém místě.
Finanční výsledky společnosti Rivian podle mého názoru nedávají absolutně žádný smysl. Za posledních dvanáct měsíců společnost Rivian dosáhla tržeb ve výši zhruba 514 milionů dolarů a hrubého zisku ve výši záporných 1,67 miliardy dolarů. Když k tomuto číslu připočteme 1,93 miliardy dolarů prodejních, všeobecných a administrativních nákladů, 2,26 miliardy dolarů nákladů na výzkum a vývoj a dalších 660 milionů dolarů ostatních nákladů, provozní zisk za toto období činil záporných 6,12 miliardy dolarů.
Tyto finanční údaje neuvádím, protože se domnívám, že společnost je strukturálně ztrátová. Uvádím tato čísla proto, že bych rád zdůraznil, že Rivian je na takovém počátku podnikání, že základní údaje společnosti je – z pohledu finančních analytiků – téměř nemožné analyzovat.
Podle mého názoru by takové nastavení bylo pro startup v pořádku. Je však nepřijatelné pro veřejně obchodované podniky s hodnotou přesahující 30 miliard dolarů.
Pozitivněji však musím uznat, že rozvaha společnosti Rivian je dobře kapitalizovaná. K 30. červnu vykázala společnost Rivian hotovost a peněžní ekvivalenty ve výši 14,92 miliardy dolarů oproti celkovému dluhu ve výši pouze 1,66 miliardy dolarů.
Zdroj: Rivian
Jsem pevně přesvědčen, že každá investiční příležitost je funkcí ceny. A cena společnosti Rivian prostě není atraktivní. Podle údajů, které shromáždila společnost Seeking Alpha, je společnost Rivian oceněna na jednoletou hodnotu EV/Prodej téměř x10. Vzhledem k neexistující ziskovosti není k dispozici příslušná EV/EBITDA a/nebo EV/EBIT.
Pozoruhodné je, že společnost Rivian je oceněna na přitaženém násobku EV/Tržby, a to navzdory 70% výprodeji od IPO společnosti zhruba před rokem. Společnost Rivian původně uváděla, že v roce 2022 vyrobí 50 000 vozů. Letos v březnu však společnost snížila výrobní cíl o polovinu na 25 000 vozů – s odkazem na nedostatky v dodavatelském řetězci. Ale upřímně řečeno, problémy by mohly být i s poptávkou: Amazon (AMZN), který je největším investorem společnosti Rivian a měl by být největším zákazníkem výrobce nákladních vozidel, se dohodl na nákupu nákladních vozidel od konkurenční společnosti Stellantis (STLA)(což způsobilo i 10% pokles ceny akcií).
Dne 10. října společnost Rivian uvedla, že se dozvěděla o výrobním problému – „uvolněné matici“, která může způsobit, že řidič ztratí kontrolu nad řízením. Společnost však také potvrdila, že:
„doposud si nejsme vědomi žádného zranění, které by bylo důsledkem tohoto problému“.
V důsledku tohoto výrobního problému společnost Rivian oznámila stažení přibližně 12 200 vozidel, což je téměř vše, co společnost dosud dodala. Ačkoli by technický problém měl být snadno řešitelný a „nezabere více než několik minut“, zdůrazňuje se v oznámení.
V den obchodování následující po tomto oznámení ztratily akcie společnosti Rivian celých 11 %.
Potenciál růstu
Po obrovském úspěchu společnosti Tesla (TSLA) je mnohem těžší tvrdit, že výrobci automobilů nové generace, jako je Rivian, nebudou úspěšní. A samozřejmě si dovedu velmi dobře představit scénář, kdy Rivian úspěšný bude. Ostatně díky společnosti Amazon jako partnerovi se Rivian již těší silné obchodní a finanční podpoře. A nedávno oznámený společný výrobní závod se společností Mercedez-Benz by mohl podpořit technické a inženýrské kompetence společnosti Rivian.
Rozšiřování výroby jako výrobce elektromobilů je notoricky známé. Ale pokud se to společnosti Rivian podaří a zároveň bude požadovat podobné marže jako Tesla, pak by ocenění akcií RIVN nemuselo být zase tak hloupé.
Michael Burry agresivně varoval před investicemi do takových „hloupostí“.Podle mého názoru je Rivian spekulativní aktivum s dlouhou dobou splatnosti, které je dokonale oceněno. Společnost je oceněna na jednoleté forwardové hodnotě EV/Tržby přibližně x10, takže má pravděpodobně jen malý prostor pro chybný krok.Ale 10. října došlo k velkému přešlapu: Společnost Rivian oznámila stažení téměř všech předchozích dodávek elektromobilů. Obchodní den následující po této zprávě ztratily akcie RIVN celých 11 %.Nemyslím si, že dlouhodobé vyhlídky společnosti Rivian budou stažením vozidel EV vážně ovlivněny. Ale přesto je ocenění společnosti jednoduše příliš vysoké pro investování s riziky spojenými s obchodním případem založeným na příběhu – zejména vzhledem k současnému prostředí s depresivním sentimentem vůči růstovým akciím.Akcie společnosti Rivian se od začátku roku propadly přibližně o 80 %. Ocenění společnosti je však stále příliš rizikové. Prodat.zdroj: InsideEVs.comNež uvedu argumenty, proč považuji akcie RIVN za rizikové, rád bych upozornil na nedávný tweet Michaela Burryho. Dne 30. září Burry zdůraznil, že k uvedenému dni se v USA stále obchoduje 218 společností s oceněním vyšším než 1 miliarda USD a záporným TTM EBITDA ve výši alespoň 100 milionů USD.Chcete využít této příležitosti?V komentáři, že tato „hloupost“ na trzích musí zmizet, Burry naznačuje, že tyto nadhodnocené společnosti by měly prudce přecenit směrem dolů.V návaznosti na Burryho Tweet Michael Burry Stock Tracker sestavil seznam nejzranitelnějších společností , které odpovídají screeningu Dr. Burryho. Jak jste si všimli, společnost RIVN se umístila na šestém místě.Finanční výsledky společnosti Rivian podle mého názoru nedávají absolutně žádný smysl. Za posledních dvanáct měsíců společnost Rivian dosáhla tržeb ve výši zhruba 514 milionů dolarů a hrubého zisku ve výši záporných 1,67 miliardy dolarů. Když k tomuto číslu připočteme 1,93 miliardy dolarů prodejních, všeobecných a administrativních nákladů, 2,26 miliardy dolarů nákladů na výzkum a vývoj a dalších 660 milionů dolarů ostatních nákladů, provozní zisk za toto období činil záporných 6,12 miliardy dolarů.Tyto finanční údaje neuvádím, protože se domnívám, že společnost je strukturálně ztrátová. Uvádím tato čísla proto, že bych rád zdůraznil, že Rivian je na takovém počátku podnikání, že základní údaje společnosti je – z pohledu finančních analytiků – téměř nemožné analyzovat.Podle mého názoru by takové nastavení bylo pro startup v pořádku. Je však nepřijatelné pro veřejně obchodované podniky s hodnotou přesahující 30 miliard dolarů.Pozitivněji však musím uznat, že rozvaha společnosti Rivian je dobře kapitalizovaná. K 30. červnu vykázala společnost Rivian hotovost a peněžní ekvivalenty ve výši 14,92 miliardy dolarů oproti celkovému dluhu ve výši pouze 1,66 miliardy dolarů.Zdroj: RivianJsem pevně přesvědčen, že každá investiční příležitost je funkcí ceny. A cena společnosti Rivian prostě není atraktivní. Podle údajů, které shromáždila společnost Seeking Alpha, je společnost Rivian oceněna na jednoletou hodnotu EV/Prodej téměř x10. Vzhledem k neexistující ziskovosti není k dispozici příslušná EV/EBITDA a/nebo EV/EBIT.Pozoruhodné je, že společnost Rivian je oceněna na přitaženém násobku EV/Tržby, a to navzdory 70% výprodeji od IPO společnosti zhruba před rokem.Společnost Rivian původně uváděla, že v roce 2022 vyrobí 50 000 vozů. Letos v březnu však společnost snížila výrobní cíl o polovinu na 25 000 vozů – s odkazem na nedostatky v dodavatelském řetězci. Ale upřímně řečeno, problémy by mohly být i s poptávkou: Amazon , který je největším investorem společnosti Rivian a měl by být největším zákazníkem výrobce nákladních vozidel, se dohodl na nákupu nákladních vozidel od konkurenční společnosti Stellantis .Dne 10. října společnost Rivian uvedla, že se dozvěděla o výrobním problému – „uvolněné matici“, která může způsobit, že řidič ztratí kontrolu nad řízením. Společnost však také potvrdila, že:„doposud si nejsme vědomi žádného zranění, které by bylo důsledkem tohoto problému“.V důsledku tohoto výrobního problému společnost Rivian oznámila stažení přibližně 12 200 vozidel, což je téměř vše, co společnost dosud dodala. Ačkoli by technický problém měl být snadno řešitelný a „nezabere více než několik minut“, zdůrazňuje se v oznámení.V den obchodování následující po tomto oznámení ztratily akcie společnosti Rivian celých 11 %.Po obrovském úspěchu společnosti Tesla je mnohem těžší tvrdit, že výrobci automobilů nové generace, jako je Rivian, nebudou úspěšní. A samozřejmě si dovedu velmi dobře představit scénář, kdy Rivian úspěšný bude. Ostatně díky společnosti Amazon jako partnerovi se Rivian již těší silné obchodní a finanční podpoře. A nedávno oznámený společný výrobní závod se společností Mercedez-Benz by mohl podpořit technické a inženýrské kompetence společnosti Rivian.Rozšiřování výroby jako výrobce elektromobilů je notoricky známé. Ale pokud se to společnosti Rivian podaří a zároveň bude požadovat podobné marže jako Tesla, pak by ocenění akcií RIVN nemuselo být zase tak hloupé.