Výprodej Amazonu poprvé od dubna 2020 stlačil tržní kapitalizaci pod 1 bilion dolarů
Akcie tohoto e-shopu se v úterý propadly o 5,9 %, klesaly pátý den v řadě a uzavřely nejníže od dubna 2020. Výprodej vymazal téměř celý pandemický nárůst akcií.
Investoři nadále trestali společnost za neuspokojivou prognózu za čtvrté čtvrtletí z minulého týdne. Amazon uvedl, že tržby během prázdninového čtvrtletí vzrostou o 2 až 8 % oproti předchozímu roku, což je hluboko pod odhady analytiků. Slabší než očekávané tržby vykázala také cloudová divize Amazon Web Services.
Je to poprvé od dubna 2020, kdy se tržní kapitalizace Amazonu dostala pod 1 bilion dolarů. V roce 2022 se akcie propadly o 42 % a mají nakročeno k nejhoršímu roku od roku 2008, kdy se propadly o 45 %. Horší byl pouze rok 2000, kdy během krachu dot-com ztratily 80 % své hodnoty.
Stejně jako zbytek velkých technologických firem se i Amazon letos potýká s problémy kvůli klesající ekonomice, prudce rostoucí inflaci a zvyšujícím se úrokovým sazbám. Kromě toho byl Amazon nucen po dramatické expanzi v době pandemie omezit své aktivity, protože spotřebitelé se nyní vrátili do obchodů.
Amazon byl letos druhým nejhorším hráčem ve skupině velkých technologických firem, hned za mateřskou společností Meta Facebook, která se propadla o 72 %. Meta minulý týden investorům sdělila, že tržby ve čtvrtém čtvrtletí pravděpodobně klesnou již potřetí v řadě.
Dodávky elektromobilů Xpeng klesly v říjnu na polovinu dodávek společnosti Nio
Čínský startup Xpeng dodal v říjnu zhruba polovinu vozů oproti konkurenčním společnostem Nio a Li Auto, vyplývá z úterních prohlášení společnosti.
Zatímco oba další startupy vykázaly měsíční dodávky přesahující u každého z nich 10 000 vozů, společnost Xpeng uvedla, že dodala pouze 5 101 vozů, což představuje již třetí měsíční pokles.

Akcie společnosti Xpeng během nočního obchodování v USA klesly o 3 %. Akcie společnosti Nio vzrostly o 0,4 % a akcie Li Auto vyskočily o 6,9 %.
Čínský trh s elektromobily je vysoce konkurenční. Starší automobilky BYD a Tesla s přehledem vedou v měsíčních dodávkách, zatímco nový účastník Huawei tvrdí, že jeho značka Aito překonala hranici 10 000 kusů měsíčně za méně než rok od uvedení na trh.
Dodávky nejprodávanějšího modelu Xpeng, sedanu P7, se od září do října snížily na polovinu, přičemž minulý měsíc bylo dodáno jen něco málo přes 2 100 kusů. Nově uvedené SUV G9 zaznamenalo prudký nárůst dodávek ze 184 kusů v září na 623 kusů v říjnu.
Společnost Xpeng uvedla, že hromadné dodávky modelu G9 byly zahájeny 27. října. Společnost uvedla, že očekává, že se nový model stane v příštím roce jejím nejprodávanějším vozem.
Nio
Společnost Nio, která se zaměřuje na vyšší cenovou třídu SUV i sedanů, uvedla, že v říjnu dodala 10 059 vozů. To znamenalo mírný pokles oproti září, ale již pátý měsíc po sobě dodávky přesáhly 10 000 kusů.
„Výroba a dodávky vozidel byly omezeny provozními problémy v našich závodech a také výkyvy v dodavatelském řetězci v důsledku situace COVID-19 v některých regionech Číny,“ uvedla společnost Nio v tiskové zprávě.
Společnost uvedla, že říjnové dodávky zahrnovaly vozy prodávané v Evropě, nikoli však vozy nabízené v rámci místního předplatitelského programu.
Li Auto
Společnost Li Auto dodala v říjnu 10 052 vozů. Od května dodala společnost každý měsíc, s výjimkou srpna, více než 10 000 vozů.
Poté, co měla od roku 2019 na trhu pouze jeden model, uvedla společnost Li Auto v posledních několika měsících na trh tři nové modely – L9, který se začal dodávat v srpnu, L8, který se začne dodávat tento měsíc, a L7, který se k zákazníkům dostane začátkem příštího roku.
Na rozdíl od vozů Xpeng a Nio nejsou vozy Li Auto čistě elektrické, protože jsou vybaveny palivovou nádrží pro dobíjení baterie a prodloužení dojezdu.
Z těchto tří společností se akcie společnosti Li Auto kotované na burze v USA držely nejlépe v roce rozsáhlého poklesu trhu. Jejich akcie se letos zatím propadly o 55 %, zatímco akcie společnosti Nio klesly o 69 % a akcie společnosti Xpeng o 87 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























