CEO společnosti Illycaffe chce inspirovat italské ženy k vedení firem
Generální ředitelka společnosti Illycaffe Cristina Scocchiová je v italském firemním světě vzácnou postavou, neboť stojí v čele slavné rodinné firmy, kde není s nikým příbuzná.
A nyní, když se chystá vést společnost ke vstupu na burzu, chce Scocchia inspirovat novou generaci ženských manažerek v zemi.
Scocchiová převzala vedení společnosti Illy v lednu s mandátem dovést pražírnu kávy k primární veřejné nabídce do roku 2026, pravděpodobně v New Yorku nebo Miláně, uvedla v rozhovoru. Rodinná společnost byla v roce 2019, kdy původně začala hledat menšinové investory, oceněna na více než 1 miliardu eur, uvedli tehdy lidé obeznámení s touto záležitostí.
Osmačtyřicetiletá generální ředitelka přiznává, že její zkušenost ženy, která vede špičkovou společnost směřující k IPO, je v Itálii svázané tradicemi neobvyklá. Doufá však, že její příběh pomůže přimět více žen v zemi k tomu, aby získaly podnikatelské vzdělání a prosadily se v podnikovém světě.
„Každá z nás naráží hlavou na překážky,“ řekla Scocchiová v rozhovoru v Miláně. „Ale další generace budou trpět méně a doufejme, že v určitém okamžiku strop praskne.“
Stejně jako mnoho jiných manažerek může Scocchiová vzpomínat na to, jak byla požádána, aby na schůzkách nebo akcích zvládla podřadné funkce – úkoly, které by mužští kolegové nikdy nedostali.
Zdroj: Unsplash
„Muži si mezi sebou podávali ruce a nevyhnutelně se mě jeden z nich zeptal: ‚Mohla byste mi vzít kabát?“ Scocchiová vzpomíná.
V Illy se to sice nestává, ale Scocchiová žertuje, že „pokud mě někdo požádá, abych přinesla kávu, alespoň vím, že mu naservíruji ten nejkvalitnější nápoj, jaký existuje“.
Ačkoli Itálie dosáhla pokroku i jinde – nedávno jmenovala Giorgiu Meloniovou první ženskou premiérkou -, zastánci kontroverzní legislativy z roku 2011, která stanovuje genderové kvóty ve správních radách firem, tvrdí, že zákon je v zemi, která ne vždy rychle přijímá změny, potřebný.
Meloniová, krajně pravicová politička, oznámila plány na zvýšení porodnosti pomocí nových opatření, která podporují ženy, jež chtějí zůstat déle doma, ale rozdíly mezi muži a ženami v zemi neřeší. Její vláda se také postavila proti plánům na rozšíření práv LGBTQ a menšin.
Zákon z roku 2011 pomohl zvýšit zastoupení žen ve správních radách společností kótovaných na burze, přičemž Itálie se v loňském evropském indexu genderové diverzity žen ve správních radách umístila na šestém místě z 19 zemí. To je sice za Velkou Británií, Francií a skandinávskými zeměmi, ale lepší než Španělsko, Německo a Nizozemsko.
Firmy s ženami v čele však ke konci roku 2021 tvořily pouze 2,4 % celkové tržní hodnoty italských kótovaných společností, uvedl regulační orgán Consob ve své zprávě z počátku tohoto roku.
Zpráva Evropského institutu pro rovnost žen a mužů rovněž ukázala, že v posledním zkoumaném období mělo 8,3 % největších evropských společností kótovaných na burze generální ředitelky. Itálie neměla žádnou.
Zdroj: Unsplash
Scocchiová, která počátek své kariéry strávila v zahraničí, říká, že s italským zákonem o kvótách zpočátku nesouhlasila. Po několika letech práce ve své vlasti však prý změnila názor. Prosazování většího zastoupení žen ve správních radách je podle ní jediným způsobem, jak ukončit dlouhodobě zakořeněné postoje, které ženy odsouvají na nižší pozice.
Po návratu do Itálie ji například překvapilo, že se muži ve vedení stále zdraví čestným oslovením „dottore“, které se vztahuje na každého, kdo má titul, zatímco ženy se stejnou kvalifikací jsou často oslovovány jednoduše „signora“.
„Můj akademický titul nemá menší hodnotu než titul mužského kolegy,“ říká. „Každý by měl být oceňován jako profesionál bez ohledu na pohlaví.“
Navzdory své podpoře opatření však Scocchiová varuje, že systém kvót by mohl být v Itálii dvousečnou zbraní.
Přítomnost většího počtu žen v italských správních radách podle ní vytvořila očekávání, že v korporacích bude působit vyvažující a „jemnější přístup“, což nastavuje muže tak, aby si udrželi agresivnější role zaměřené na krizový management.
„Tyto stereotypy jsou nebezpečné,“ říká Scocchiová. „Pokud začnete věřit, že muži jsou ti, kteří jsou vybaveni pro zvládnutí krize, a pak přijde pandemie, válka, prudký nárůst inflace, kdo bude vybrán do vedení?“
Scocchiová se díky svému působení v řadě světových firem stala vhodnou kandidátkou na vedení společnosti Illy, která je známá svou špičkovou italskou kávou prodávanou ve značkových červeno-stříbrných plechovkách.
Scocchiová začala svou kariéru v americkém spotřebním gigantu Procter & Gamble Co. a později přešla do francouzské kosmetické společnosti L’Oreal SA. V roce 2017 se stala generální ředitelkou italské kosmetické firmy Kiko, kde vedla expanzi společnosti na Blízký východ a do Asie. Od roku 2019 je členkou představenstva společnosti Illy a zasedá také v představenstvech brýlového gigantu EssilorLuxottica SA a italské loděnice Fincantieri SpA.
Scocchiová říká, že jako generální ředitelka má silnou podporu rodiny Illy a dalšího akcionáře společnosti, americké soukromé kapitálové společnosti Rhone Capital LLC, když buduje svůj tým s výhledem na IPO.
Společnost Illycaffe má své kořeny ve východním městě Terst, kde zakladatel Francesco Illy – dědeček současného předsedy představenstva Andrey Illyho – vytvořil ve 30. letech 20. století předchůdce moderního kávovaru na espresso.
Illy také vynalezl tlakový balicí systém, který udržuje kávu čerstvou, což společnosti umožnilo rozšířit prodej mimo Terst a nakonec i do celého světa. Rodina Illyových firmu plně vlastnila až do nedávného prodeje 20% podílu společnosti Rhone za údajnou cenu přibližně 200 milionů eur.
Ve svém plánu, který platí do roku 2026, se generální ředitelka zaměřuje na zdvojnásobení tržeb v USA a využití měnících se chutí v Číně, kde se pije čaj.
Přesto, i když Illy očekává dvouciferný růst tržeb v tomto roce – poté, co v roce 2021 vykázala tržby ve výši přibližně 500 milionů eur – Scocchiová varuje před poklesem marží, protože rostou ceny všeho, od kávových zrn přes logistiku až po energii pro provoz závodů.
Ačkoli se společnost doposud držela stranou přenášení vyšších nákladů na zákazníky, tato politika „nebude trvat věčně“, uvedl Scocchiová.
Přesto se očekává, že celkový zisk ve srovnání s loňským rokem vzroste, částečně díky zaměření na provozní efektivitu, uvedla.
Projekt IPO „pokračuje, abychom mohli začít pracovat“, řekla Scocchiová a dodala, že společnost si nebude vynucovat vstup na burzu v nevhodnou chvíli. „Zatím jsme neměli žádné zpoždění, ale přesné načasování bude záviset také na makroekonomickém kontextu.“
A nyní, když se chystá vést společnost ke vstupu na burzu, chce Scocchia inspirovat novou generaci ženských manažerek v zemi.Scocchiová převzala vedení společnosti Illy v lednu s mandátem dovést pražírnu kávy k primární veřejné nabídce do roku 2026, pravděpodobně v New Yorku nebo Miláně, uvedla v rozhovoru. Rodinná společnost byla v roce 2019, kdy původně začala hledat menšinové investory, oceněna na více než 1 miliardu eur, uvedli tehdy lidé obeznámení s touto záležitostí.Osmačtyřicetiletá generální ředitelka přiznává, že její zkušenost ženy, která vede špičkovou společnost směřující k IPO, je v Itálii svázané tradicemi neobvyklá. Doufá však, že její příběh pomůže přimět více žen v zemi k tomu, aby získaly podnikatelské vzdělání a prosadily se v podnikovém světě.„Každá z nás naráží hlavou na překážky,“ řekla Scocchiová v rozhovoru v Miláně. „Ale další generace budou trpět méně a doufejme, že v určitém okamžiku strop praskne.“Stejně jako mnoho jiných manažerek může Scocchiová vzpomínat na to, jak byla požádána, aby na schůzkách nebo akcích zvládla podřadné funkce – úkoly, které by mužští kolegové nikdy nedostali.Zdroj: Unsplash„Muži si mezi sebou podávali ruce a nevyhnutelně se mě jeden z nich zeptal: ‚Mohla byste mi vzít kabát?“ Scocchiová vzpomíná.V Illy se to sice nestává, ale Scocchiová žertuje, že „pokud mě někdo požádá, abych přinesla kávu, alespoň vím, že mu naservíruji ten nejkvalitnější nápoj, jaký existuje“.Ačkoli Itálie dosáhla pokroku i jinde – nedávno jmenovala Giorgiu Meloniovou první ženskou premiérkou -, zastánci kontroverzní legislativy z roku 2011, která stanovuje genderové kvóty ve správních radách firem, tvrdí, že zákon je v zemi, která ne vždy rychle přijímá změny, potřebný.Meloniová, krajně pravicová politička, oznámila plány na zvýšení porodnosti pomocí nových opatření, která podporují ženy, jež chtějí zůstat déle doma, ale rozdíly mezi muži a ženami v zemi neřeší. Její vláda se také postavila proti plánům na rozšíření práv LGBTQ a menšin.Zákon z roku 2011 pomohl zvýšit zastoupení žen ve správních radách společností kótovaných na burze, přičemž Itálie se v loňském evropském indexu genderové diverzity žen ve správních radách umístila na šestém místě z 19 zemí. To je sice za Velkou Británií, Francií a skandinávskými zeměmi, ale lepší než Španělsko, Německo a Nizozemsko.Firmy s ženami v čele však ke konci roku 2021 tvořily pouze 2,4 % celkové tržní hodnoty italských kótovaných společností, uvedl regulační orgán Consob ve své zprávě z počátku tohoto roku.Zpráva Evropského institutu pro rovnost žen a mužů rovněž ukázala, že v posledním zkoumaném období mělo 8,3 % největších evropských společností kótovaných na burze generální ředitelky. Itálie neměla žádnou.Zdroj: UnsplashScocchiová, která počátek své kariéry strávila v zahraničí, říká, že s italským zákonem o kvótách zpočátku nesouhlasila. Po několika letech práce ve své vlasti však prý změnila názor. Prosazování většího zastoupení žen ve správních radách je podle ní jediným způsobem, jak ukončit dlouhodobě zakořeněné postoje, které ženy odsouvají na nižší pozice.Po návratu do Itálie ji například překvapilo, že se muži ve vedení stále zdraví čestným oslovením „dottore“, které se vztahuje na každého, kdo má titul, zatímco ženy se stejnou kvalifikací jsou často oslovovány jednoduše „signora“.„Můj akademický titul nemá menší hodnotu než titul mužského kolegy,“ říká. „Každý by měl být oceňován jako profesionál bez ohledu na pohlaví.“Navzdory své podpoře opatření však Scocchiová varuje, že systém kvót by mohl být v Itálii dvousečnou zbraní.Přítomnost většího počtu žen v italských správních radách podle ní vytvořila očekávání, že v korporacích bude působit vyvažující a „jemnější přístup“, což nastavuje muže tak, aby si udrželi agresivnější role zaměřené na krizový management.„Tyto stereotypy jsou nebezpečné,“ říká Scocchiová. „Pokud začnete věřit, že muži jsou ti, kteří jsou vybaveni pro zvládnutí krize, a pak přijde pandemie, válka, prudký nárůst inflace, kdo bude vybrán do vedení?“Chcete využít této příležitosti?Obchodní značka KávaZdroj: UnsplashScocchiová se díky svému působení v řadě světových firem stala vhodnou kandidátkou na vedení společnosti Illy, která je známá svou špičkovou italskou kávou prodávanou ve značkových červeno-stříbrných plechovkách.Scocchiová začala svou kariéru v americkém spotřebním gigantu Procter & Gamble Co. a později přešla do francouzské kosmetické společnosti L’Oreal SA. V roce 2017 se stala generální ředitelkou italské kosmetické firmy Kiko, kde vedla expanzi společnosti na Blízký východ a do Asie. Od roku 2019 je členkou představenstva společnosti Illy a zasedá také v představenstvech brýlového gigantu EssilorLuxottica SA a italské loděnice Fincantieri SpA.Scocchiová říká, že jako generální ředitelka má silnou podporu rodiny Illy a dalšího akcionáře společnosti, americké soukromé kapitálové společnosti Rhone Capital LLC, když buduje svůj tým s výhledem na IPO.Společnost Illycaffe má své kořeny ve východním městě Terst, kde zakladatel Francesco Illy – dědeček současného předsedy představenstva Andrey Illyho – vytvořil ve 30. letech 20. století předchůdce moderního kávovaru na espresso.Illy také vynalezl tlakový balicí systém, který udržuje kávu čerstvou, což společnosti umožnilo rozšířit prodej mimo Terst a nakonec i do celého světa. Rodina Illyových firmu plně vlastnila až do nedávného prodeje 20% podílu společnosti Rhone za údajnou cenu přibližně 200 milionů eur. Ve svém plánu, který platí do roku 2026, se generální ředitelka zaměřuje na zdvojnásobení tržeb v USA a využití měnících se chutí v Číně, kde se pije čaj.Přesto, i když Illy očekává dvouciferný růst tržeb v tomto roce – poté, co v roce 2021 vykázala tržby ve výši přibližně 500 milionů eur – Scocchiová varuje před poklesem marží, protože rostou ceny všeho, od kávových zrn přes logistiku až po energii pro provoz závodů.Ačkoli se společnost doposud držela stranou přenášení vyšších nákladů na zákazníky, tato politika „nebude trvat věčně“, uvedl Scocchiová.Přesto se očekává, že celkový zisk ve srovnání s loňským rokem vzroste, částečně díky zaměření na provozní efektivitu, uvedla. Projekt IPO „pokračuje, abychom mohli začít pracovat“, řekla Scocchiová a dodala, že společnost si nebude vynucovat vstup na burzu v nevhodnou chvíli. „Zatím jsme neměli žádné zpoždění, ale přesné načasování bude záviset také na makroekonomickém kontextu.“
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...