Efektivní komunikace je proto v mnoha situacích zásadní pro náš úspěch a pohodu.
Rady, jak najít svůj hlas, mohou být obzvláště cenné na pracovišti, protože vaše profesní hodnota je často určena tím, co si ostatní myslí, že přinášíte. Organizační dynamika může být politická a ti, kteří jsou příznivě nakloněni, dostávají více příležitostí k posílení své důvěryhodnosti a vlivu.
Konzistentní a kompetentní tón umožňuje ostatním rozpoznat váš talent a odborné znalosti.
Je však důležité pochopit hranici mezi přispíváním ke konverzaci a její dominancí. Lidé rychle ztratí trpělivost s neustálým slovním zpracováváním, protože nikdo nemá rád, když se stává rukojmím konverzace, zatímco někdo jiný přednáší své vlastní myšlenky. Pokud se budete vyjadřovat ke každému tématu a vaše komentáře nebudou mít pro konverzaci žádnou přidanou hodnotu, své fanoušky si pravděpodobně nezískáte.
Vyžaduje to jistou dávku sebeuvědomění, ale poznat, kdy lidé dosáhli svého limitu pro naslouchání, je důležitá dovednost, kterou je třeba si vypěstovat. Pokud se vám nedostává konstruktivní slovní zpětné vazby nebo reagující řeči těla, je pravděpodobně čas přestat mluvit.
Zdroj: Unsplash
Ještě důležitější je, že když v rozhovoru dominujete, upíráte ostatním spravedlivou příležitost přispět. Každý tým musí pochopit, že spolupráce žije nebo umírá na základě toho, jak úspěšně jeho členové komunikují. Přesto nesou největší odpovědnost ti, kteří zastávají vedoucí pozice, protože mohou nejsnáze ovlivnit nebo korigovat dynamiku týmu.
Tipy pro vedoucí pracovníky: Naslouchání tichu na schůzkách
Manažeři na poradách mluví více. Je to přirozené, protože jejich úkolem je klást důležité otázky a udávat směr. Totéž platí pro kohokoli ve vedoucí pozici; výzkumy potvrzují myšlenku, že „nejvýše postavená“ osoba v jakékoli skupině obvykle ovládá padesát procent konverzace. Zbývajících padesát procent tak zůstává k dispozici, ale málokdy jde o spravedlivé rozdělení; někteří lidé nemluví téměř vůbec. Navíc tři segmenty zaměstnanců běžně mlčí: introverti, ženy a ti, kteří pracují na dálku.
A teď se zamyslete nad tím, že někteří lidé zaškrtávají všechny tři položky. Mají svůj hlas?
Je těžké zkoumat dynamiku porad, když se jich účastníte nebo je řídíte. Stojí však za to je prozkoumat, proto zvažte toto cvičení:
Na začátku schůzky dejte členům týmu vědět, že diskusi nahráváte pro pozdější kontrolu. Díky technologiím je to snadné a na schůzkách v systémech Teams a Zoom je to běžná věc.
Po skončení schůzky si přehrajte záznam a objektivně si poslechněte, kdo mluví nejvíc. Vyhněte se nutkání zaměřit se na nejhlasitější a nejrozhodnější mluvčí. Místo toho se zaposlouchejte do tichých hlasů a sledujte, jak tito lidé komunikují.
Nyní se zamyslete nad tím, proč tito lidé zůstali potichu.
Může to být tím, že tým diskutuje o projektu, který nevyžaduje jejich přímé zapojení. Mohli být roztržití, protože se během porady snaží zvládat více úkolů. Nebo možná přišli na schůzku špatně připraveni a doufali, že když budou mlčet, nikdo si jich nevšimne.
Další možnost? Možná se necítí psychicky v bezpečí, což se může stát v prostředí, kde se lidé cítí ignorováni, povýšeni nebo kritizováni, když se ozvou. Platí to i v případě, že pracují s osobnostmi, které si přisvojují jejich nápady a přisvojují si zásluhy za jejich práci.
Položte si tyto otázky týkající se mlčících členů vašeho týmu:
Zdroj: Pixabay
Kdybyste si s těmi samými lidmi promluvili mezi čtyřma očima, přispěli by jinak? Větší otevřenost v důvěrném prostředí může naznačovat, že se ve skupinové diskusi necítí být vyslyšeni.
Dominují v konverzaci silné osobnosti a ztěžují účast? Častou stížností tišších osobností je: „Nemohu se dostat ke slovu.“ Jaké jsou vaše názory?
Je jim poskytnuta možnost poskytnout zpětnou vazbu? Přímé otázky typu „Suzanne, co si myslíš?“ poskytují lepší příležitost pro klidné osobnosti. Nekonkrétní požadavek typu „Má někdo nějaký názor?“ téměř jistě vyzve razantní osobnosti, aby pokračovaly v hovoru.
Jsou tišší osobnosti přerušovány nebo přemlouvány, když promluví? Pokud to pozorujete, věnujte velkou pozornost tomu, zda se daná osoba pokusí znovu nabídnout zpětnou vazbu. Je pravděpodobné, že to neudělá. U tišších, introvertnějších osobností je méně pravděpodobné, že budou skákat do řeči jako o život. Pokud se pokusí vložit svůj názor, nebudou se opakovat, mluvit hlasitěji nebo přispívat více, aby byli slyšet. Pokud je nikdo neposlouchá, jednoduše přestanou mluvit.
Naznačuje vaše chování (nebo chování ostatních členů týmu), že je záležitost uzavřena dříve, než se tichá osobnost stihne vyjádřit? Pokud řeč těla nebo mimika obličeje naznačují, že zpětná vazba není vítána, nebuďte překvapeni, když vám neskočí do řeči s návrhy.
Pokud je vaším konečným cílem jako vedoucího pracovníka mít vyrovnaný a vysoce výkonný tým, je velmi důležité, aby všichni členové cítili v tomto prostoru psychické bezpečí. Bez něj vaše organizace ztrácí výhody think tanku, protože členové týmu váhají s nabídkou nápadů nebo obav.
Pamatujte také na to, že nejhlasitější mluvčí nemusí být nutně nejvzdělanější nebo nejznalejší. Je důležité pochopit rozdíl mezi lidmi, kteří se skutečně snaží přispět, a těmi, kteří se pouze dožadují, aby byli slyšet.
Efektivní komunikace je proto v mnoha situacích zásadní pro náš úspěch a pohodu.Rady, jak najít svůj hlas, mohou být obzvláště cenné na pracovišti, protože vaše profesní hodnota je často určena tím, co si ostatní myslí, že přinášíte. Organizační dynamika může být politická a ti, kteří jsou příznivě nakloněni, dostávají více příležitostí k posílení své důvěryhodnosti a vlivu.Konzistentní a kompetentní tón umožňuje ostatním rozpoznat váš talent a odborné znalosti.Je však důležité pochopit hranici mezi přispíváním ke konverzaci a její dominancí. Lidé rychle ztratí trpělivost s neustálým slovním zpracováváním, protože nikdo nemá rád, když se stává rukojmím konverzace, zatímco někdo jiný přednáší své vlastní myšlenky. Pokud se budete vyjadřovat ke každému tématu a vaše komentáře nebudou mít pro konverzaci žádnou přidanou hodnotu, své fanoušky si pravděpodobně nezískáte.Vyžaduje to jistou dávku sebeuvědomění, ale poznat, kdy lidé dosáhli svého limitu pro naslouchání, je důležitá dovednost, kterou je třeba si vypěstovat. Pokud se vám nedostává konstruktivní slovní zpětné vazby nebo reagující řeči těla, je pravděpodobně čas přestat mluvit.Zdroj: UnsplashJeště důležitější je, že když v rozhovoru dominujete, upíráte ostatním spravedlivou příležitost přispět. Každý tým musí pochopit, že spolupráce žije nebo umírá na základě toho, jak úspěšně jeho členové komunikují. Přesto nesou největší odpovědnost ti, kteří zastávají vedoucí pozice, protože mohou nejsnáze ovlivnit nebo korigovat dynamiku týmu.Chcete využít této příležitosti?Tipy pro vedoucí pracovníky: Naslouchání tichu na schůzkáchManažeři na poradách mluví více. Je to přirozené, protože jejich úkolem je klást důležité otázky a udávat směr. Totéž platí pro kohokoli ve vedoucí pozici; výzkumy potvrzují myšlenku, že „nejvýše postavená“ osoba v jakékoli skupině obvykle ovládá padesát procent konverzace. Zbývajících padesát procent tak zůstává k dispozici, ale málokdy jde o spravedlivé rozdělení; někteří lidé nemluví téměř vůbec. Navíc tři segmenty zaměstnanců běžně mlčí: introverti, ženy a ti, kteří pracují na dálku.A teď se zamyslete nad tím, že někteří lidé zaškrtávají všechny tři položky. Mají svůj hlas?Je těžké zkoumat dynamiku porad, když se jich účastníte nebo je řídíte. Stojí však za to je prozkoumat, proto zvažte toto cvičení:Na začátku schůzky dejte členům týmu vědět, že diskusi nahráváte pro pozdější kontrolu. Díky technologiím je to snadné a na schůzkách v systémech Teams a Zoom je to běžná věc.Po skončení schůzky si přehrajte záznam a objektivně si poslechněte, kdo mluví nejvíc. Vyhněte se nutkání zaměřit se na nejhlasitější a nejrozhodnější mluvčí. Místo toho se zaposlouchejte do tichých hlasů a sledujte, jak tito lidé komunikují.Nyní se zamyslete nad tím, proč tito lidé zůstali potichu.Může to být tím, že tým diskutuje o projektu, který nevyžaduje jejich přímé zapojení. Mohli být roztržití, protože se během porady snaží zvládat více úkolů. Nebo možná přišli na schůzku špatně připraveni a doufali, že když budou mlčet, nikdo si jich nevšimne.Další možnost? Možná se necítí psychicky v bezpečí, což se může stát v prostředí, kde se lidé cítí ignorováni, povýšeni nebo kritizováni, když se ozvou. Platí to i v případě, že pracují s osobnostmi, které si přisvojují jejich nápady a přisvojují si zásluhy za jejich práci.Položte si tyto otázky týkající se mlčících členů vašeho týmu:Zdroj: PixabayKdybyste si s těmi samými lidmi promluvili mezi čtyřma očima, přispěli by jinak? Větší otevřenost v důvěrném prostředí může naznačovat, že se ve skupinové diskusi necítí být vyslyšeni.Dominují v konverzaci silné osobnosti a ztěžují účast? Častou stížností tišších osobností je: „Nemohu se dostat ke slovu.“ Jaké jsou vaše názory?Je jim poskytnuta možnost poskytnout zpětnou vazbu? Přímé otázky typu „Suzanne, co si myslíš?“ poskytují lepší příležitost pro klidné osobnosti. Nekonkrétní požadavek typu „Má někdo nějaký názor?“ téměř jistě vyzve razantní osobnosti, aby pokračovaly v hovoru.Jsou tišší osobnosti přerušovány nebo přemlouvány, když promluví? Pokud to pozorujete, věnujte velkou pozornost tomu, zda se daná osoba pokusí znovu nabídnout zpětnou vazbu. Je pravděpodobné, že to neudělá. U tišších, introvertnějších osobností je méně pravděpodobné, že budou skákat do řeči jako o život. Pokud se pokusí vložit svůj názor, nebudou se opakovat, mluvit hlasitěji nebo přispívat více, aby byli slyšet. Pokud je nikdo neposlouchá, jednoduše přestanou mluvit.Naznačuje vaše chování , že je záležitost uzavřena dříve, než se tichá osobnost stihne vyjádřit? Pokud řeč těla nebo mimika obličeje naznačují, že zpětná vazba není vítána, nebuďte překvapeni, když vám neskočí do řeči s návrhy.Pokud je vaším konečným cílem jako vedoucího pracovníka mít vyrovnaný a vysoce výkonný tým, je velmi důležité, aby všichni členové cítili v tomto prostoru psychické bezpečí. Bez něj vaše organizace ztrácí výhody think tanku, protože členové týmu váhají s nabídkou nápadů nebo obav.Pamatujte také na to, že nejhlasitější mluvčí nemusí být nutně nejvzdělanější nebo nejznalejší. Je důležité pochopit rozdíl mezi lidmi, kteří se skutečně snaží přispět, a těmi, kteří se pouze dožadují, aby byli slyšet.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...