Společnost Spotify stále prodělává. Měli by být investoři znepokojeni?
Podzimní výsledková sezóna je před námi a mnoho technologických a spotřebitelských internetových akcií oznámí své výsledky za třetí čtvrtletí na konci října.
Společnost Spotify (SPOT), globální lídr v oblasti streamování audia, zveřejnila své výsledky 25. října. Wall Street nebyla se zprávou spokojena a následující obchodní den poslala akcie o více než 10 % dolů.
Společnosti Spotify se ve třetím čtvrtletí roku 2022 opět nepodařilo zvýšit hrubou marži a dosáhnout zisku. Měli by se investoři obávat o vyhlídky hudebního streamera do budoucna? Pojďme se na to podívat.
Výsledky za 3. čtvrtletí: Silný růst počtu uživatelů
Než se zaměříme na problematické části výsledků společnosti Spotify za 3. čtvrtletí, podívejme se na to, v čem se společnosti daří, a to je rostoucí popularita její platformy. Ve třetím čtvrtletí dosáhl počet měsíčně aktivních uživatelů (MAU) služby Spotify 456 milionů, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Oproti druhému čtvrtletí se jednalo o nárůst o 23 milionů, což představuje rekordní čistý přírůstek. Růst pochází především ze segmentu zbytek světa, který zahrnuje vše, co není Severní Amerika, Jižní Amerika a Evropa. Uživatelé ze zbytku světa nyní tvoří 26 % celkových uživatelů MAU, přičemž v roce 2018 to bylo jen 11 %.
Zdroj: Canva
Pokud bude růst počtu uživatelů pokračovat tímto tempem, Spotify by nemělo mít problém dosáhnout svého cíle, kterým je 1 miliarda uživatelů platformy v roce 2030. Obecně platí, že 40 % všech těchto nových uživatelů se promění v prémiové předplatitele služby Spotify bez reklam. Ve třetím čtvrtletí vzrostl počet prémiových předplatitelů meziročně o 13 % na 195 milionů. Prémiové hudební předplatné dnes tvoří většinu příjmů společnosti Spotify – v minulém čtvrtletí tento segment vygeneroval příjmy ve výši 2,65 miliardy eur a měl by růst, dokud budou růst i počet uživatelů služby MAU.
V dlouhodobém horizontu plánuje Spotify vydělávat peníze mnoha dalšími způsoby, včetně podcastové reklamy a prodeje audioknih. Tyto investice jsou však zatím v počátečních fázích a v současnosti nejsou pro podnikání podstatné.
Investoři jsou ze společnosti Spotify stále více frustrovaní kvůli nedostatečné expanzi hrubé marže. Ve třetím čtvrtletí dosáhla společnost konsolidované hrubé marže 24,7 %, což je v podstatě stejná hodnota jako v roce 2018. Její prémiová hrubá marže se v posledních letech mírně zvýšila díky nástrojům na propagaci skladeb a umělců a ve 3. čtvrtletí dosáhla 28 %.
Zdroj: Shutterstock
Hrubá marže z reklamy však prudce klesla a ve 3. čtvrtletí dosáhla pouze 1,8 %. Přestože hrubá marže z reklamy tvoří jen malou část celkových příjmů, byla v posledních několika letech velkou brzdou konsolidované hrubé marže.
Proč je hrubá marže z reklamy tak špatná? Protože společnost Spotify agresivně investovala do budování svého podcastového obsahu, reklamy a licenční strategie. To zahrnuje nákup studií, jako je Ringer, a licencování špičkových pořadů, jako je The Joe Rogan Experience. Tyto počáteční investice vedly k velkému nárůstu podílu na trhu poslechu podcastů (Spotify je nyní na mnoha trzích hráčem číslo 1), ale v krátkodobém horizontu brzdí hrubou marži.
Společnost Spotify slíbila, že hrubá marže nakonec dosáhne 30 až 40 %, což povede k 10% základní ziskové marži. Aby toho dosáhla, bude muset zvýšit objem svých příjmů z reklamy nad svou velkou fixní základnou nákladů na podcast a také rychle rozvíjet svůj propagační trh. Oba tyto segmenty (přírůstkové příjmy z reklamy a propagační nástroje) mají vyšší hrubou marži a měly by být schopny vést k expanzi konsolidované hrubé marže, pokud se stanou dostatečně velkou součástí celkového podnikání společnosti Spotify.
Zdroj: Reuters
Jaká může být budoucnost
Domnívám se, že existují dva scénáře, kterými by společnost Spotify mohla v příštích několika letech projít. Podíváme-li se na to optimisticky, pak pokud se hrubá marže začne konečně zvyšovat (podle vedení k tomu dojde v roce 2023), pak by se společnosti Spotify mohlo v příštím desetiletí dařit. Při současné tržní kapitalizaci 16 miliard USD a celkových tržbách kolem 12 miliard USD by se akcie mohly během několika let obchodovat za levný poměr ceny k zisku (P/E) kolem 10 na základě současné tržní kapitalizace, pokud čistá marže dosáhne 10 %.
Pesimističtější je, že pokud se propagační trh a reklama na podcasty nerozšíří do mnohem většího měřítka, bude mít Spotify problém zvýšit svou hrubou marži a pravděpodobně i základní čistou ziskovou marži. To by byla pro akcie špatná zpráva.
Zdroj: Spotify.com
Vrátím-li se k nadpisu článku, ano, myslím si, že investoři do Spotify by měli být znepokojeni ztrátou společnosti a nedostatečnou expanzí marží. Pokud se to během několika příštích let nenapraví, jak vedení tvrdí, pak by Spotify nemuselo být vhodnou investicí do vašeho portfolia.
Společnost Spotify , globální lídr v oblasti streamování audia, zveřejnila své výsledky 25. října. Wall Street nebyla se zprávou spokojena a následující obchodní den poslala akcie o více než 10 % dolů.Společnosti Spotify se ve třetím čtvrtletí roku 2022 opět nepodařilo zvýšit hrubou marži a dosáhnout zisku. Měli by se investoři obávat o vyhlídky hudebního streamera do budoucna? Pojďme se na to podívat.Než se zaměříme na problematické části výsledků společnosti Spotify za 3. čtvrtletí, podívejme se na to, v čem se společnosti daří, a to je rostoucí popularita její platformy. Ve třetím čtvrtletí dosáhl počet měsíčně aktivních uživatelů služby Spotify 456 milionů, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Oproti druhému čtvrtletí se jednalo o nárůst o 23 milionů, což představuje rekordní čistý přírůstek. Růst pochází především ze segmentu zbytek světa, který zahrnuje vše, co není Severní Amerika, Jižní Amerika a Evropa. Uživatelé ze zbytku světa nyní tvoří 26 % celkových uživatelů MAU, přičemž v roce 2018 to bylo jen 11 %.Zdroj: CanvaPokud bude růst počtu uživatelů pokračovat tímto tempem, Spotify by nemělo mít problém dosáhnout svého cíle, kterým je 1 miliarda uživatelů platformy v roce 2030. Obecně platí, že 40 % všech těchto nových uživatelů se promění v prémiové předplatitele služby Spotify bez reklam. Ve třetím čtvrtletí vzrostl počet prémiových předplatitelů meziročně o 13 % na 195 milionů. Prémiové hudební předplatné dnes tvoří většinu příjmů společnosti Spotify – v minulém čtvrtletí tento segment vygeneroval příjmy ve výši 2,65 miliardy eur a měl by růst, dokud budou růst i počet uživatelů služby MAU.V dlouhodobém horizontu plánuje Spotify vydělávat peníze mnoha dalšími způsoby, včetně podcastové reklamy a prodeje audioknih. Tyto investice jsou však zatím v počátečních fázích a v současnosti nejsou pro podnikání podstatné.Chcete využít této příležitosti?Investoři jsou ze společnosti Spotify stále více frustrovaní kvůli nedostatečné expanzi hrubé marže. Ve třetím čtvrtletí dosáhla společnost konsolidované hrubé marže 24,7 %, což je v podstatě stejná hodnota jako v roce 2018. Její prémiová hrubá marže se v posledních letech mírně zvýšila díky nástrojům na propagaci skladeb a umělců a ve 3. čtvrtletí dosáhla 28 %.Zdroj: ShutterstockHrubá marže z reklamy však prudce klesla a ve 3. čtvrtletí dosáhla pouze 1,8 %. Přestože hrubá marže z reklamy tvoří jen malou část celkových příjmů, byla v posledních několika letech velkou brzdou konsolidované hrubé marže.Proč je hrubá marže z reklamy tak špatná? Protože společnost Spotify agresivně investovala do budování svého podcastového obsahu, reklamy a licenční strategie. To zahrnuje nákup studií, jako je Ringer, a licencování špičkových pořadů, jako je The Joe Rogan Experience. Tyto počáteční investice vedly k velkému nárůstu podílu na trhu poslechu podcastů , ale v krátkodobém horizontu brzdí hrubou marži.Společnost Spotify slíbila, že hrubá marže nakonec dosáhne 30 až 40 %, což povede k 10% základní ziskové marži. Aby toho dosáhla, bude muset zvýšit objem svých příjmů z reklamy nad svou velkou fixní základnou nákladů na podcast a také rychle rozvíjet svůj propagační trh. Oba tyto segmenty mají vyšší hrubou marži a měly by být schopny vést k expanzi konsolidované hrubé marže, pokud se stanou dostatečně velkou součástí celkového podnikání společnosti Spotify.Zdroj: ReutersDomnívám se, že existují dva scénáře, kterými by společnost Spotify mohla v příštích několika letech projít. Podíváme-li se na to optimisticky, pak pokud se hrubá marže začne konečně zvyšovat , pak by se společnosti Spotify mohlo v příštím desetiletí dařit. Při současné tržní kapitalizaci 16 miliard USD a celkových tržbách kolem 12 miliard USD by se akcie mohly během několika let obchodovat za levný poměr ceny k zisku kolem 10 na základě současné tržní kapitalizace, pokud čistá marže dosáhne 10 %.Pesimističtější je, že pokud se propagační trh a reklama na podcasty nerozšíří do mnohem většího měřítka, bude mít Spotify problém zvýšit svou hrubou marži a pravděpodobně i základní čistou ziskovou marži. To by byla pro akcie špatná zpráva.Zdroj: Spotify.comVrátím-li se k nadpisu článku, ano, myslím si, že investoři do Spotify by měli být znepokojeni ztrátou společnosti a nedostatečnou expanzí marží. Pokud se to během několika příštích let nenapraví, jak vedení tvrdí, pak by Spotify nemuselo být vhodnou investicí do vašeho portfolia.