Domnívám se, že existuje pět základních silných stránek společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA), kterým se její konkurence nemůže rovnat. Právě tyto silné stránky mě přiměly stát se dlouhodobým investorem do společnosti Tesla. Tyto silné oblasti se podle mého názoru zkoumají velmi zřídka a některé z nich je těžké vyčíslit. Když však investuji do společností, jsou to jedny z nejdůležitějších oblastí podniku, které zkoumám. Poté, co jsem provedl průzkum společnosti Tesla, jsem se dostal z pozice majitele nulových akcií před rokem na pozici jednoho z pěti nejvýznamnějších podílů. Pojďme se tedy nyní ponořit do těchto pěti silných oblastí, které si Tesla udržuje a které by investoři neměli ignorovat.
Pohon spoluzakladatele a generálního ředitele Elona Muska: Teď už vím, co si možná myslíte hned po tomto nadpisu: „Elon nebyl zakladatelem společnosti Tesla,“ takže začněme tím. V roce 2009 to, co v té době bylo Tesla Motors, po žalobě spoluzakladatele Martina Eberharda oznámilo dohodu, že zakladatelů Tesly bylo pět, nikoliv dva. Jedním z těchto pěti byl Elon Musk, který byl v té době generálním ředitelem a hlavním produktovým architektem a nyní je označován jako Technoking společnosti Tesla, tedy generální ředitel.
Domnívám se, že Elonův podnikatelský a vizionářský duch není na trhu dostatečně doceněn. Kdyby Elon Musk neriskoval vše, včetně svého osobního života, peněz, času a zdraví, nikdy bychom neměli celý automobilový průmysl, který by vynakládal úsilí na stavbu elektromobilů. Neměli bychom opakovaně použitelné rakety letící vesmírem ani výzkum vesmíru pro spotřebitele.
Zdroj: Reuters
Líbí se mi tyto úryvky z knihy „Elon Musk“ od Ashlee Vance, protože to dokonale vystihují.
„Jeho ochota k velkým osobním investicím je to, co ho odlišuje od ostatních podnikatelů a díky čemu je tak úspěšný. Muskovu schopnost zvládat stres doplňuje jeho tolerance k vysokému riziku. To znamená, že si pro případ neúspěchu nevytváří žádné záchranné sítě. Tento způsob myšlení mu poskytl výhodu v profesním životě. Je ochoten riskovat vše – své peníze, majetek, zdraví a tak dále -, aby uskutečnil svou vizi. Většina lidí by to, co Elon Musk riskuje, považovala za nesmírně stresující, ale Musk to považuje za nezbytné k dosažení svých cílů. Je ochoten investovat veškerý svůj čas a peníze do svých podniků kvůli možnosti ještě větších zisků.“
Proč je to tedy důležité pro tezi o akciích společnosti Tesla? Protože Elon ještě zdaleka nedosáhl své budoucí reality, takže bude do svých cílů a vizí investovat tak dlouho, dokud jich nedosáhne. Elon bude sebe i své zaměstnance tlačit k novým výšinám úspěchu. Právě tato intenzita v pohonu a osvědčené výsledky společnosti v oblasti realizace umožní společnosti Tesla i nadále získávat ty nejlepší talenty na světě. Věděli jste, že po prvním dni umělé inteligence společnosti Tesla v srpnu 2021 vzrostl počet uchazečů o práci v Tesle s umělou inteligencí následující týden po této události 100x? O dokonalosti společnosti Tesla při vytváření povědomí o značce a zákaznické zkušenosti si povíme více později.
Vertikální integrace a maximální efektivita výroby Vertikální integrace továren Tesla Gigafactory vytvořila větší efektivitu než kterýkoli jiný výrobce automobilů, ale plně se projeví až po dosažení maximální výroby v každé lokalitě. To bude nějakou dobu trvat, protože Elonovým cílem je, aby každá továrna vyráběla 1,5 až 2 miliony vozů ročně. Hlavním dlouhodobým cílem Elona pro automobilovou část společnosti je dosáhnout do roku 2030 20 milionů vozů ročně, což by mohlo vyžadovat nejméně tucet továren celkem. Takže všichni investoři, kteří si myslí, že jim unikla možnost získat masivní výnosy z Tesly, se mohou mýlit.
V současné době Tesla plánuje, že do konce roku 2022 vytvoří a dodá 1,5 milionu vozidel, což bude vyžadovat rekordní tempo, bezchybnou realizaci a žádné další odstávky v Šanghaji, aby toho COVID dosáhl. Podle mého názoru se zdá, že dosažení tohoto cíle 1,5 milionu vozidel není plně v Elonově režii s možnými budoucími šanghajskými výlukami, ale jen čas ukáže, co se stane. Akcie byly odměňovány a trestány v závislosti na tom, zda budou závazky dodávek vozidel nesplněny. Domnívám se však, že právě zde mohou média a investoři ztratit perspektivu.
Během předchozího čtvrtletí dodala Tesla 254 695 vozidel, což bylo 96,4 % k odhadům, které Wall Street očekávala. A to i přesto, že její nejrychleji vyrábějící závod v Šanghaji byl po většinu čtvrtletí odstaven kvůli výlukám COVID a problémům v dodavatelském řetězci po celém světě. Způsob, jakým Elon a jeho týmy zvládli COVID, přerušení dodavatelského řetězce a problémy s polovodiči, byl podle mého názoru výjimečný. Otázka, kterou si pokládám, nezní: „Dosáhne Tesla svého čtvrtletního závazku dodávek?“, ale „Věřím, že se společnost dokáže alespoň vzdáleně přiblížit ambicióznímu cíli 20 milionů vozidel v roce 2030?“. A moje odpověď zní rozhodně, protože věřím, že efektivita a optimalizace společnosti Tesla se s každou nově vytvořenou továrnou nadále zlepšuje a že k těmto současným narušením dodavatelského řetězce nebude docházet vždy.
Zdroj: Unsplash
Existují i další otázky, které si musím položit a které jsou pro tuto práci důležité, a kterými se budu zabývat také v naší další části.
Než budeme pokračovat, jaká rizika musíme zvážit?
Domníváme se, že těchto pět hlavních faktorů, které by investoři měli zohlednit ve své tezi o společnosti Tesla, výrazně usnadňuje investici do této akcie. Musíme se však podívat na obě strany potenciální investice. Co by se mohlo pokazit? Existují v rámci společnosti Tesla nějaké faktory, které by mohly narušit tezi, nebo by se tak mohlo stát v budoucnu?
Mým největším lamačem tezí by bylo, kdyby se něco stalo Elonu Muskovi a on už nebyl generálním ředitelem společnosti Tesla. Ať už by Elon z Tesly odstoupil a byl nucen koupit Twitter (TWTR), nebo by se soustředil pouze na SpaceX, byl by to zlom k horšímu. Nepovažuji za vysoce pravděpodobné, že by se některá z těchto věcí stala, ale předvídat budoucnost také nelze. I o jiné velké generální ředitele a inovátory naší doby jsme přišli mnohem dříve, než jsme si mysleli, že se to stane, například o Steva Jobse. Věřím, že Elon má vedle sebe silný výkonný tým, ale to by se každý akcionář zarazil, kdyby Elon nebyl v čele.
Dalším krátkodobým protivětrem, který by mohl mít dopad na akcie, je, kdyby Čína kvůli politickému napětí mezi USA a Čínou vytlačila společnost Tesla ze země a zaujala spíše domácí přístup. Čína si díky všem různým domácím společnostem, které se zabývají výrobou elektromobilů, vytváří stále silnější pozici a dodávky každoročně rostou. Konkrétním vítězem na čínském trhu s elektromobily je společnost BYD (OTCPK:BYDDY), která v Číně dokončila nejvíce dodávek, a to 162 000 v měsíci červenci. Domnívám se, že vytlačení společnosti Tesla z Číny je rovněž nepravděpodobné, a to z následujících důvodů.
Elon nikdy nezaujal politický postoj vůči čínské vládě a uznává čínský trh s elektromobily jako silného konkurenta.
Čína je největším ročním emitentem skleníkových plynů a rtuti. Elektromobily jsou v Číně velmi potřebné, a to až do té míry, že občané platí dodatečnou daň za to, že mají vozidlo s ICE.
Tesla stále generuje druhý největší počet dodávek elektromobilů v Číně, takže poptávka spotřebitelů je stále vysoká.
Dalšími krátkodobými protivětry, které by mohly mít dopad na akcie společnosti Tesla, by bylo nesplnění cíle ročních dodávek 1,5 milionu vozidel v roce 2022. To je reálná možnost vzhledem k nedostatečnému náběhu, kterého dosáhly továrny Gigafactory v Berlíně a Austinu, a dalším potenciálním výlukám v Šanghaji.
A konečně, pokud by byl Elon Musk nucen koupit Twitter, pak by to mohlo způsobit menší krátkodobé zaměření na provoz Tesly. Opět se nedomnívám, že to bude vysoce pravděpodobné, ale investoři by si měli být vědomi všech těchto potenciálních rizik.
Domnívám se, že existuje pět základních silných stránek společnosti Tesla , kterým se její konkurence nemůže rovnat. Právě tyto silné stránky mě přiměly stát se dlouhodobým investorem do společnosti Tesla. Tyto silné oblasti se podle mého názoru zkoumají velmi zřídka a některé z nich je těžké vyčíslit. Když však investuji do společností, jsou to jedny z nejdůležitějších oblastí podniku, které zkoumám. Poté, co jsem provedl průzkum společnosti Tesla, jsem se dostal z pozice majitele nulových akcií před rokem na pozici jednoho z pěti nejvýznamnějších podílů. Pojďme se tedy nyní ponořit do těchto pěti silných oblastí, které si Tesla udržuje a které by investoři neměli ignorovat.Pohon spoluzakladatele a generálního ředitele Elona Muska:Teď už vím, co si možná myslíte hned po tomto nadpisu: „Elon nebyl zakladatelem společnosti Tesla,“ takže začněme tím. V roce 2009 to, co v té době bylo Tesla Motors, po žalobě spoluzakladatele Martina Eberharda oznámilo dohodu, že zakladatelů Tesly bylo pět, nikoliv dva. Jedním z těchto pěti byl Elon Musk, který byl v té době generálním ředitelem a hlavním produktovým architektem a nyní je označován jako Technoking společnosti Tesla, tedy generální ředitel.Domnívám se, že Elonův podnikatelský a vizionářský duch není na trhu dostatečně doceněn. Kdyby Elon Musk neriskoval vše, včetně svého osobního života, peněz, času a zdraví, nikdy bychom neměli celý automobilový průmysl, který by vynakládal úsilí na stavbu elektromobilů. Neměli bychom opakovaně použitelné rakety letící vesmírem ani výzkum vesmíru pro spotřebitele.Zdroj: ReutersLíbí se mi tyto úryvky z knihy „Elon Musk“ od Ashlee Vance, protože to dokonale vystihují.„Jeho ochota k velkým osobním investicím je to, co ho odlišuje od ostatních podnikatelů a díky čemu je tak úspěšný. Muskovu schopnost zvládat stres doplňuje jeho tolerance k vysokému riziku. To znamená, že si pro případ neúspěchu nevytváří žádné záchranné sítě. Tento způsob myšlení mu poskytl výhodu v profesním životě. Je ochoten riskovat vše – své peníze, majetek, zdraví a tak dále -, aby uskutečnil svou vizi. Většina lidí by to, co Elon Musk riskuje, považovala za nesmírně stresující, ale Musk to považuje za nezbytné k dosažení svých cílů. Je ochoten investovat veškerý svůj čas a peníze do svých podniků kvůli možnosti ještě větších zisků.“Proč je to tedy důležité pro tezi o akciích společnosti Tesla? Protože Elon ještě zdaleka nedosáhl své budoucí reality, takže bude do svých cílů a vizí investovat tak dlouho, dokud jich nedosáhne. Elon bude sebe i své zaměstnance tlačit k novým výšinám úspěchu. Právě tato intenzita v pohonu a osvědčené výsledky společnosti v oblasti realizace umožní společnosti Tesla i nadále získávat ty nejlepší talenty na světě. Věděli jste, že po prvním dni umělé inteligence společnosti Tesla v srpnu 2021 vzrostl počet uchazečů o práci v Tesle s umělou inteligencí následující týden po této události 100x? O dokonalosti společnosti Tesla při vytváření povědomí o značce a zákaznické zkušenosti si povíme více později.Vertikální integrace a maximální efektivita výrobyVertikální integrace továren Tesla Gigafactory vytvořila větší efektivitu než kterýkoli jiný výrobce automobilů, ale plně se projeví až po dosažení maximální výroby v každé lokalitě. To bude nějakou dobu trvat, protože Elonovým cílem je, aby každá továrna vyráběla 1,5 až 2 miliony vozů ročně. Hlavním dlouhodobým cílem Elona pro automobilovou část společnosti je dosáhnout do roku 2030 20 milionů vozů ročně, což by mohlo vyžadovat nejméně tucet továren celkem. Takže všichni investoři, kteří si myslí, že jim unikla možnost získat masivní výnosy z Tesly, se mohou mýlit.V současné době Tesla plánuje, že do konce roku 2022 vytvoří a dodá 1,5 milionu vozidel, což bude vyžadovat rekordní tempo, bezchybnou realizaci a žádné další odstávky v Šanghaji, aby toho COVID dosáhl. Podle mého názoru se zdá, že dosažení tohoto cíle 1,5 milionu vozidel není plně v Elonově režii s možnými budoucími šanghajskými výlukami, ale jen čas ukáže, co se stane. Akcie byly odměňovány a trestány v závislosti na tom, zda budou závazky dodávek vozidel nesplněny. Domnívám se však, že právě zde mohou média a investoři ztratit perspektivu.Chcete využít této příležitosti?Během předchozího čtvrtletí dodala Tesla 254 695 vozidel, což bylo 96,4 % k odhadům, které Wall Street očekávala. A to i přesto, že její nejrychleji vyrábějící závod v Šanghaji byl po většinu čtvrtletí odstaven kvůli výlukám COVID a problémům v dodavatelském řetězci po celém světě. Způsob, jakým Elon a jeho týmy zvládli COVID, přerušení dodavatelského řetězce a problémy s polovodiči, byl podle mého názoru výjimečný. Otázka, kterou si pokládám, nezní: „Dosáhne Tesla svého čtvrtletního závazku dodávek?“, ale „Věřím, že se společnost dokáže alespoň vzdáleně přiblížit ambicióznímu cíli 20 milionů vozidel v roce 2030?“. A moje odpověď zní rozhodně, protože věřím, že efektivita a optimalizace společnosti Tesla se s každou nově vytvořenou továrnou nadále zlepšuje a že k těmto současným narušením dodavatelského řetězce nebude docházet vždy.Zdroj: UnsplashExistují i další otázky, které si musím položit a které jsou pro tuto práci důležité, a kterými se budu zabývat také v naší další části.Domníváme se, že těchto pět hlavních faktorů, které by investoři měli zohlednit ve své tezi o společnosti Tesla, výrazně usnadňuje investici do této akcie. Musíme se však podívat na obě strany potenciální investice. Co by se mohlo pokazit? Existují v rámci společnosti Tesla nějaké faktory, které by mohly narušit tezi, nebo by se tak mohlo stát v budoucnu?Mým největším lamačem tezí by bylo, kdyby se něco stalo Elonu Muskovi a on už nebyl generálním ředitelem společnosti Tesla. Ať už by Elon z Tesly odstoupil a byl nucen koupit Twitter , nebo by se soustředil pouze na SpaceX, byl by to zlom k horšímu. Nepovažuji za vysoce pravděpodobné, že by se některá z těchto věcí stala, ale předvídat budoucnost také nelze. I o jiné velké generální ředitele a inovátory naší doby jsme přišli mnohem dříve, než jsme si mysleli, že se to stane, například o Steva Jobse. Věřím, že Elon má vedle sebe silný výkonný tým, ale to by se každý akcionář zarazil, kdyby Elon nebyl v čele.Dalším krátkodobým protivětrem, který by mohl mít dopad na akcie, je, kdyby Čína kvůli politickému napětí mezi USA a Čínou vytlačila společnost Tesla ze země a zaujala spíše domácí přístup. Čína si díky všem různým domácím společnostem, které se zabývají výrobou elektromobilů, vytváří stále silnější pozici a dodávky každoročně rostou. Konkrétním vítězem na čínském trhu s elektromobily je společnost BYD , která v Číně dokončila nejvíce dodávek, a to 162 000 v měsíci červenci. Domnívám se, že vytlačení společnosti Tesla z Číny je rovněž nepravděpodobné, a to z následujících důvodů.Elon nikdy nezaujal politický postoj vůči čínské vládě a uznává čínský trh s elektromobily jako silného konkurenta.Čína je největším ročním emitentem skleníkových plynů a rtuti. Elektromobily jsou v Číně velmi potřebné, a to až do té míry, že občané platí dodatečnou daň za to, že mají vozidlo s ICE.Tesla stále generuje druhý největší počet dodávek elektromobilů v Číně, takže poptávka spotřebitelů je stále vysoká.Dalšími krátkodobými protivětry, které by mohly mít dopad na akcie společnosti Tesla, by bylo nesplnění cíle ročních dodávek 1,5 milionu vozidel v roce 2022. To je reálná možnost vzhledem k nedostatečnému náběhu, kterého dosáhly továrny Gigafactory v Berlíně a Austinu, a dalším potenciálním výlukám v Šanghaji.A konečně, pokud by byl Elon Musk nucen koupit Twitter, pak by to mohlo způsobit menší krátkodobé zaměření na provoz Tesly. Opět se nedomnívám, že to bude vysoce pravděpodobné, ale investoři by si měli být vědomi všech těchto potenciálních rizik.