Zakladatelé startupů jsou často mimořádně talentovaní – ale jsou to jen lidé. A to znamená, že mohou onemocnět nebo se cítit tak přetížení výzvami, kterým čelí, že přestanou fungovat na vysoké úrovni.
I když tyto problémy mohou postihnout lidi v každé ekonomice, tuším, že nyní jsou mnohem častější. Vzhledem k tomu, že pandemie Covid-19 nevykazuje žádné známky zmírnění, ceny prudce rostou, pracovní trhy jsou napjaté, globální oteplování je stále závažnější a USA se blíží ke ztrátě demokracie, nepřekvapuje mě, že stále více lidí vypadává ze startupových týmů.
Příkladem je startupový tým tří spoluzakladatelů. Jeden ze spoluzakladatelů, chytrý, charismatický a energický obchodník, nedávno přestal reagovat kvůli stresu. Po roce společné práce a budování produktu se startup snaží získat finanční prostředky. Nyní se tento vystresovaný spoluzakladatel stal zcela nereaktivním a nedělá to, co je třeba.
Co by měli zbývající dva spoluzakladatelé udělat, aby udrželi dynamiku svého startupu? Zde jsou tři návrhy.
1. Rozdělte si práci

Startupy, které vyvíjejí svůj produkt a začínají ho prodávat zákazníkům, obvykle nasazují týmy spoluzakladatelů, jejichž členové se dokáží rychle přizpůsobit novým výzvám. Spoluzakladatel, který náhle přestane fungovat, je právě takovou výzvou – pravda, velmi obtížnou.
V takovém případě by se zbývající spoluzakladatelé měli rozhodnout, které jsou nejdůležitější úkoly, jež musí firma v příštích šesti až dvanácti měsících zvládnout. Poté by měli rozhodnout, jak tyto úkoly nejlépe rozdělit mezi zbývající spoluzakladatele.
To může například znamenat, že zbývající spoluzakladatelé přestanou dělat méně důležité úkoly, aby uvolnili místo pro kritickou práci v oblasti prodeje, kterou přestal vykonávat neodpovídající spoluzakladatel.
Oba spoluzakladatelé by měli neodpovídajícímu spoluzakladateli sdělit, že si rozdělí práci, kterou je třeba udělat – i když se jim možná nedostane žádné odezvy.
2. Najměte vysoce kvalifikovanou a motivovanou osobu, která nahradí neodpovídajícího spoluzakladatele
Protože je nepravděpodobné, že by dva zbývající spoluzakladatelé tohoto startupu vynikali v prodeji, měli by zahájit hledání špičkového obchodníka. Zde je několik klíčových kroků, které bych jim doporučil podniknout:
- Rozhodněte se, jaké klíčové hodnoty musí nový zaměstnanec vyznávat.
- Vypracovat popis práce, který zdůrazní znalosti v oboru, prodejní a manažerské zkušenosti potřebné pro danou pozici.
- Rozhodněte se, zda bude nový zaměstnanec spoluzakladatelem, nebo zda přijde jako obchodní ředitel, který bude mít šest až dvanáct měsíců na to, aby se vypracoval na roli spoluzakladatele.
- Proveďte pohovor s nejlepšími kandidáty a pečlivě si ověřte reference.
- Přijměte kandidáta, který nejlépe odpovídá hodnotám společnosti a má nejjasnější schopnost přerůst do role spoluzakladatele prodejního oddělení.
3. Rozlučte se s neodpovídajícím spoluzakladatelem

Jakmile přijmete vedoucího prodeje, doporučil bych startupu, aby našel uctivý způsob, jak se s nereagujícím spoluzakladatelem rozloučit.
Netřeba dodávat, že jde o obtížný rozhovor za jakýchkoli okolností. Když však spoluzakladatel nereaguje, je to ještě náročnější. Dostat se na druhou stranu tohoto obtížného rozhovoru začíná tím, že máte jasnou vizi, čeho chcete dosáhnout. Doporučuji, aby se spoluzakladatelé zaměřili na následující výsledky:
Vyjádřit uznání za všechny příspěvky nereagujícího spoluzakladatele
Poskytnout neodpovídajícímu spoluzakladateli přiměřenou kompenzaci – případně odkoupením části jeho akcií, aby je bylo možné rozdělit mezi nové zaměstnance. Dát jasně najevo, že neodpovídající spoluzakladatel již nebude mít ve společnosti žádnou provozní roli – pokud nebude dohodnuto jinak.
Samozřejmě, že během doby, kdy spoluzakladatelé hledají nového člena týmu, se může stát, že se neodpovídající spoluzakladatel náhle vrátí k tomu, co startup potřebuje.
V tu chvíli by se oba spoluzakladatelé museli rozhodnout, zda budou pokračovat jako dosud – nebo že riziko, že spoluzakladatel opět zmizí, je větší než problémy spojené s najímáním nového člověka na tuto klíčovou roli.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky