Bude to těžký: Jak mluvit se svým šéfem o nadměrné pracovní zátěži?
Když pandemie udeřila a my všichni jsme zažili vlnu nejistoty, jak se bude dařit firmám a pracovním místům po jejím vypuknutí, pracovníci se vzchopili a začali pracovat.
Podle průzkumu platformy pro kybernetickou bezpečnost NordLayer pracovali zaměstnanci na dálku v USA a Velké Británii během pandemie v průměru o 2,5 hodiny denně déle. A studie z roku 2021 zveřejněná v časopise Nature Human Behavior zjistila, že pracovníci na dálku zůstávají v pracovním spojení o 10 % déle než před pandemií.
A následky mohou být vážné. Výzkum společnosti Eagle Hill Consulting, LLC zjistil, že téměř polovina zaměstnanců je ze své práce vyhořelá. Studie Světové zdravotnické organizace a Mezinárodní organizace práce z roku 2021 zjistila, že dlouhá pracovní doba (55 hodin týdně a více) přispěla v roce 2016 k více než třem čtvrtinám milionu úmrtí.
Přepracovanost si vybírá daň po psychické, fyzické i kreativní stránce, říká Sarah Deaneová, spoluzakladatelka a generální ředitelka společnosti MEvolution, která se věnuje tomu, aby lidem pomáhala lépe hospodařit s časem a energií. „Jednoduše řečeno, půjčili jsme si od energetické banky, pak jsme se dostali do debetu a teď přišel exekutor,“ říká. „To, co se s lidmi děje, když nedoplňujeme energii a nemáme správné postupy hospodaření s energií, je, že se nemůžete ukázat v plné síle pro další věc.“
Pokud jste si zvykli sedět u stolu delší dobu, protože pracujete z domova, je čas udělat nějaké změny jak pro vlastní pohodu, tak pro kvalitu práce, kterou děláte, říká Deaneová. Zde je návod, jak začít:
Zdroj: Unsplash
ZAČNĚTE S KONTROLOU
Když pracujete příliš dlouho, můžete zapomenout, jak vypadá přiměřený nebo typický pracovní postup, říká kouč pro dobrou pohodu Russell Clayton, PhD, odborný asistent na Muma School of Business na University of South Florida. (Nepřišli jsme si všichni z náročných období, kdy nám „normální“ připadalo, že se flákáme nebo že jsme něco zapomněli udělat?) Proto je dobré nejprve sledovat, jak dlouho v práci trávíte a kam tento čas plyne.
Clayton také upozorňuje, že je důležité být při počáteční analýze objektivní. Dejte si pozor na „syndrom podvodníka“, při kterém můžete svůj výkon hodnotit jako podprůměrný, abyste se ospravedlnili, že pracujete více. A nevyhledávejte názory jiných osob, které mohou být zaujaté ve váš prospěch, například blízkých osob. „V takové situaci je velmi, velmi pravděpodobné, že budeme pociťovat pochybnosti o sobě samých,“ říká. Místo toho si porovnejte názory s důvěryhodným kolegou, který může mít podobnou práci, nebo s mentorem, který vám může poskytnout přímou zpětnou vazbu.
Deaneová také zdůrazňuje, že je důležité znát také své osobní energetické cykly a podle nich si co nejvíce organizovat práci. Pokud jste ranní ptáče, snažte se naplánovat si kreativní práci nebo práci zaměřenou do hloubky na začátku dne. Pokud se vám lépe pracuje později během dne, přizpůsobte tomu svůj rozvrh. Takovéto jednoduché změny mohou výrazně změnit to, jak se cítíte při různých typech práce, říká.
IDENTIFIKUJTE PŘEKÁŽKY
Zdroj: Unsplash
Jakmile získáte dobrou představu o tom, jak trávíte svůj čas a jak je to v porovnání s tím, co potřebujete udělat, abyste byli ve své funkci úspěšní, můžete začít pojmenovávat překážky, kterým čelíte, a hledat řešení, říká Melissa Jezior, prezidentka a generální ředitelka společnosti Eagle Hill Consulting. Doporučuje položit si následující otázky:
Je přepracování náhlé nebo chronické?
Potřebujete pro určité úkoly nebo role více školení?
Existují administrativní překážky, které vám brání v tom, abyste věci zvládli?
Brání vaší produktivitě pracovní rozvrh nebo vnější požadavky?
Máte problémy s určováním priorit v práci?
Brání vám v plnění úkolů nějaký pracovní vztah?
Neodmítejte tyto otázky, aniž byste je promysleli, varuje. Administrativní problémy nebo neefektivní procesy vás mohou připravit o více času a energie, než si myslíte.
VYHLEDEJTE POMOC TAM, KDE JI POTŘEBUJETE
Když začnete identifikovat své překážky, můžete začít hledat řešení, například absolvovat další školení, reorganizovat pracovní postupy, získat pomoc s určením priorit úkolů atd. „Jakmile si lépe ujasníte „proč“, začněte sestavovat seznam proveditelných řešení,“ říká Jezior. Pak můžete jít za svým šéfem s několika nápady, jak problém vyřešit.
Rozhovor s nadřízeným si naplánujte tak, abyste měli čas jednotlivé body prodiskutovat a necítili se uspěchaní. Důležité je podle ní také zarámování rozhovoru. „Dejte mu najevo, že máte zájem diskutovat o tom, jak posílit svou produktivitu a výkonnost, ale že jste identifikovali některé překážky a možná řešení k jejich odstranění, a pak komunikujte a poslouchejte, co vám řekne,“ říká.
Tím, že jste objektivně analyzovali situaci a přišli s řešením, jste nejen pomohli vyřešit problémy, ale prokázali jste při tom vůdčí schopnosti. „Doufejme, že to bude fungovat při vytváření lepší cesty vpřed pro všechny.“
Pro mnohé to znamenalo pracovat déle.Podle průzkumu platformy pro kybernetickou bezpečnost NordLayer pracovali zaměstnanci na dálku v USA a Velké Británii během pandemie v průměru o 2,5 hodiny denně déle. A studie z roku 2021 zveřejněná v časopise Nature Human Behavior zjistila, že pracovníci na dálku zůstávají v pracovním spojení o 10 % déle než před pandemií.A následky mohou být vážné. Výzkum společnosti Eagle Hill Consulting, LLC zjistil, že téměř polovina zaměstnanců je ze své práce vyhořelá. Studie Světové zdravotnické organizace a Mezinárodní organizace práce z roku 2021 zjistila, že dlouhá pracovní doba přispěla v roce 2016 k více než třem čtvrtinám milionu úmrtí.Přepracovanost si vybírá daň po psychické, fyzické i kreativní stránce, říká Sarah Deaneová, spoluzakladatelka a generální ředitelka společnosti MEvolution, která se věnuje tomu, aby lidem pomáhala lépe hospodařit s časem a energií. „Jednoduše řečeno, půjčili jsme si od energetické banky, pak jsme se dostali do debetu a teď přišel exekutor,“ říká. „To, co se s lidmi děje, když nedoplňujeme energii a nemáme správné postupy hospodaření s energií, je, že se nemůžete ukázat v plné síle pro další věc.“Pokud jste si zvykli sedět u stolu delší dobu, protože pracujete z domova, je čas udělat nějaké změny jak pro vlastní pohodu, tak pro kvalitu práce, kterou děláte, říká Deaneová. Zde je návod, jak začít:Zdroj: UnsplashZAČNĚTE S KONTROLOU Když pracujete příliš dlouho, můžete zapomenout, jak vypadá přiměřený nebo typický pracovní postup, říká kouč pro dobrou pohodu Russell Clayton, PhD, odborný asistent na Muma School of Business na University of South Florida. Proto je dobré nejprve sledovat, jak dlouho v práci trávíte a kam tento čas plyne.Clayton také upozorňuje, že je důležité být při počáteční analýze objektivní. Dejte si pozor na „syndrom podvodníka“, při kterém můžete svůj výkon hodnotit jako podprůměrný, abyste se ospravedlnili, že pracujete více. A nevyhledávejte názory jiných osob, které mohou být zaujaté ve váš prospěch, například blízkých osob. „V takové situaci je velmi, velmi pravděpodobné, že budeme pociťovat pochybnosti o sobě samých,“ říká. Místo toho si porovnejte názory s důvěryhodným kolegou, který může mít podobnou práci, nebo s mentorem, který vám může poskytnout přímou zpětnou vazbu.Chcete využít této příležitosti?ŘIĎTE SVOU ENERGIIDeaneová také zdůrazňuje, že je důležité znát také své osobní energetické cykly a podle nich si co nejvíce organizovat práci. Pokud jste ranní ptáče, snažte se naplánovat si kreativní práci nebo práci zaměřenou do hloubky na začátku dne. Pokud se vám lépe pracuje později během dne, přizpůsobte tomu svůj rozvrh. Takovéto jednoduché změny mohou výrazně změnit to, jak se cítíte při různých typech práce, říká.IDENTIFIKUJTE PŘEKÁŽKYZdroj: UnsplashJakmile získáte dobrou představu o tom, jak trávíte svůj čas a jak je to v porovnání s tím, co potřebujete udělat, abyste byli ve své funkci úspěšní, můžete začít pojmenovávat překážky, kterým čelíte, a hledat řešení, říká Melissa Jezior, prezidentka a generální ředitelka společnosti Eagle Hill Consulting. Doporučuje položit si následující otázky:Je přepracování náhlé nebo chronické?Potřebujete pro určité úkoly nebo role více školení?Existují administrativní překážky, které vám brání v tom, abyste věci zvládli?Brání vaší produktivitě pracovní rozvrh nebo vnější požadavky?Máte problémy s určováním priorit v práci?Brání vám v plnění úkolů nějaký pracovní vztah?Neodmítejte tyto otázky, aniž byste je promysleli, varuje. Administrativní problémy nebo neefektivní procesy vás mohou připravit o více času a energie, než si myslíte.VYHLEDEJTE POMOC TAM, KDE JI POTŘEBUJETEKdyž začnete identifikovat své překážky, můžete začít hledat řešení, například absolvovat další školení, reorganizovat pracovní postupy, získat pomoc s určením priorit úkolů atd. „Jakmile si lépe ujasníte „proč“, začněte sestavovat seznam proveditelných řešení,“ říká Jezior. Pak můžete jít za svým šéfem s několika nápady, jak problém vyřešit.Rozhovor s nadřízeným si naplánujte tak, abyste měli čas jednotlivé body prodiskutovat a necítili se uspěchaní. Důležité je podle ní také zarámování rozhovoru. „Dejte mu najevo, že máte zájem diskutovat o tom, jak posílit svou produktivitu a výkonnost, ale že jste identifikovali některé překážky a možná řešení k jejich odstranění, a pak komunikujte a poslouchejte, co vám řekne,“ říká.Tím, že jste objektivně analyzovali situaci a přišli s řešením, jste nejen pomohli vyřešit problémy, ale prokázali jste při tom vůdčí schopnosti. „Doufejme, že to bude fungovat při vytváření lepší cesty vpřed pro všechny.“