Podle osoby obeznámené s analýzou způsobila restriktivní opatření problémy s dodávkami v odvětvích, jako je dřevo a drahé kovy, ale širší narušení bylo většinou způsobeno vývojem na světových trzích, ruskou válkou na Ukrajině a vlastními odvetnými kroky Moskvy.
Posouzení dopadů, které si vyžádaly členské státy, přichází v době, kdy státy EU projednávají návrhy na devátý balíček sankcí, který by se zaměřil na přístup Ruska k bezpilotním letounům a zavedl další omezení investic, bank a vývozu technologií.
Blok se snaží přizpůsobit své sankce tak, aby Moskvu trestal více než své vlastní členské státy. Maďarsko, které se brání některým snahám EU o uvalení sankcí na konkrétní cíle, obviňuje sankce bloku ze svých hospodářských potíží, ale analýza naznačuje, že tato kritika je přehnaná.
Podle osoby, která si přála zůstat v anonymitě, protože dokument nebyl zveřejněn, EU do konce listopadu schválila více než 150 vnitrostátních opatření ke zmírnění šoku z ruské invaze proti Ukrajině v rámci dočasného krizového rámce, který umožňuje flexibilitu v rámci pravidel státní pomoci. Opatření podle tohoto posouzení dosahují celkové výše 525,5 miliardy eur.

EU se snažila své sankce vyjasnit nebo dokonce změnit, aby se ujistila, že nebudou mít vliv na vývoz potravin z Ruska nebo příliš neomezí jeho prodej ropy.
Před ruskou invazí se očekával výrazný růst ekonomiky EU, která se do značné míry vrátila na úroveň výroby před pandemií. Místo toho válka vedla ke zvýšení cen a narušení dodavatelského řetězce a zatížila veřejné finance, protože vlády se snaží zmírnit dopady prudkého růstu nákladů na energie.
Prudký nárůst cen energií byl v EU ve srovnání s USA a Japonskem obzvláště silný, což zpochybnilo konkurenceschopnost a vedlo k omezení výroby v několika závodech. Opatření zavedená členskými státy s cílem omezit dopad vysokých cen energií na domácnosti a podniky budou mít podle odhadů v roce 2022 čisté rozpočtové náklady ve výši 0,9 % hrubého domácího produktu EU.
Po politickém tlaku na postupné odstranění závislosti Evropy na Rusku a zákazu jeho námořní ropy se dovoz plynu a ropy z Moskvy výrazně snížil a v současné době dosahuje přibližně jedné třetiny úrovně ze začátku roku, uvádí se v hodnocení. Přechodné období zákazu námořní ropy spolu s výjimkami pro ropu dodávanou ropovody umožnily účastníkům trhu prozatím zajistit dostatečné množství alternativ, řešit problémy s infrastrukturou a modernizovat rafinerie.
Pokračující přerušení dodávek ruského plynu by však podle hodnocení mohlo zhoršit výhled inflace a hospodářské aktivity. Dodávky po několika trasách již byly přerušeny.
Přestože HDP EU v první polovině letošního roku rostl, meziroční míra inflace v bloku dosáhla v říjnu 11,5 % a růst byl v celém bloku nerovnoměrný, přičemž některé země zaznamenaly nízkou nebo zápornou míru růstu. Důvěra spotřebitelů je podle něj rekordně nízká a nelze vyloučit recesi.

Vývozní omezení EU byla navržena tak, aby minimalizovala dopad na dodavatelské řetězce. Dovoz z Ruska klesl na přibližně 9 % celkového příchozího obchodu ze 40-45 % před válkou, přičemž klíčové dovozy nahradily země jako Turecko, Brazílie, Jižní Korea a Indie.
Přesto zákaz dovozu dřeva přispěl ke zvýšení cen a podle hodnocení přetrvávají určité problémy s dodávkami překližky a dubového dřeva.
Nedostatek některých výrobků je způsoben spíše válkou a opatřeními Moskvy než důsledkem sankcí. Dovoz vzácných plynů, jako je neon a xenon, které jsou potřebné k výrobě dřevotřísky, se propadl.
Zásahům do kritických surovin – na které se sankce nevztahují – se zatím většinou podařilo vyhnout. Z hodnocení vyplynulo, že dovoz hliníku, niklu a titanu vzrostl a dovoz palladia a mědi mírně poklesl.
Jednou ze zranitelných stránek, kterou válka na Ukrajině odhalila, je podle analýzy závislost EU na ruských železnicích a koridorech pro nákladní dopravu s Čínou. Tento problém bude mít pravděpodobně dopad na náklady na dopravu a doplňuje problémy s leteckou nákladní dopravou, jakož i potíže s přepravou v převážně čínských přístavech.
Ceny potravin a zemědělských produktů, které u několika položek před válkou rostly, začaly podle hodnocení klesat, mimo jiné díky černomořské obilné iniciativě a zřízení tzv. solidárních tras.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























