Zatímco zkapalněný zemní plyn se tradičně vyrábí ve velkých závodech na pobřeží, které jsou propojeny potrubím s těžebními poli, společnosti tento proces zefektivňují pomocí specializovaných lodí a plošin, které mohou superchlazené palivo vyrábět na moři.
Minulý víkend začala v Mosambiku vyrábět plovoucí továrna – první náklad směřoval do Evropy – a další může být otevřena příští rok v USA, což ukazuje, že tyto projekty konečně získávají financování jako důležitá mezera před spuštěním větších kapacit. Jejich popularita roste v souvislosti se snahou Evropy najít rychlou alternativu k ruskému plynu z plynovodů po invazi na Ukrajinu.
Tento trend se shoduje se souběžným zájmem o plovoucí terminály pro příjem LNG, které Evropa rovněž rychle zřizuje. Technologie výroby tohoto paliva na moři se za posledních pět let vyvinula, ale nižší ceny zbrzdily řadu projektů před letošním šílenstvím poptávky po plynu.
„Pověst plovoucího LNG se rozhodně zlepšuje,“ řekl Fraser Carson, analytik výzkumné společnosti Wood Mackenzie Ltd. „Vidíme, že věřitelé jsou mnohem ochotnější poskytovat financování pro projekty FLNG.“

Při takzvaném „plovoucím zkapalňování“ se palivo obvykle vyrábí na nově postaveném plavidle nebo na přestavěném tankeru LNG. Podle Juana Pabla Parodiho, manažera pro rozvoj obchodu belgické společnosti Exmar NV, která pracuje na několika projektech plovoucího plynu, je nyní o obě verze větší zájem.
Projekty FLNG, které se nacházejí nad plynovými poli, vytahují palivo ze dna oceánu pomocí stoupaček. Plyn se pak na palubě zpracovává a zmrazuje na teplotu minus 162 stupňů Celsia, aby se stal kapalným. LNG se skladuje v nádržích v trupu lodi, než pro něj připlují zaoceánské tankery, které ho vyzvednou a dopraví do světových destinací.
Do doby, než projekt v Mosambiku minulý víkend vypravil první náklad, byla v provozu pouze čtyři taková plavidla. Další pokračuje v Africe, kde je plovoucí zařízení v Mauritánii a Senegalu dokončeno z 85 %. Nigérie tento týden podepsala dohodu o zahájení výstavby plovoucí platformy pro LNG, která bude dodávat plyn do Evropy.
V USA vyvíjí společnost New Fortress Energy Inc. poněkud odlišnou koncepci plovoucí výroby LNG, kdy na pevných mořských plošinách rychle instaluje zařízení na úpravu a zkapalňování plynu, přičemž první jednotka by měla být spuštěna již v polovině příštího roku a zaměřuje se především na evropskou poptávku po plynu.
Podle lobbistické skupiny International Gas Union se dodatečná kapacita všech navrhovaných projektů rovná přibližně třetině loňského celosvětového obchodu s LNG.

K výhodám patří rychlé termíny výstavby: podle Parodiho ze společnosti Exmar se přestavěné plovoucí lodě na LNG mohou dostat na trh do pouhých dvou let od schválení projektu, zatímco typické velké suchozemské závody na LNG obvykle potřebují k výstavbě nejméně čtyři roky.
Plavidla také konkurují v nákladech větším projektům, mají přístup ke vzdáleným zdrojům a vyhnou se geopolitickým problémům, které jsou často spojeny s přeshraničními plynovody. Jednou z nevýhod však je, že provozovatelé se musí vypořádat s omezeným prostorem pro technologie na palubě, což vede k omezené schopnosti zpracování.
Vzhledem k tomu, že poptávka po plynu v Evropě je po roce 2030 značně nejistá, neboť Evropa usiluje o postupné ukončení využívání fosilních paliv, je hlavní výhodou této technologie to, že může zabránit uvíznutí energetické infrastruktury. Plavidla FLNG lze snadno přemístit: Například Argentina použila takové plavidlo pouze dočasně, aby vytěžila přebytečný plyn na vývoz.
„Tyto projekty mohou být znovu nasazeny a přesunuty na rozvíjející se trhy, kde roste poptávka,“ řekl Carson.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky