června společnost Nike (NKE) oznámila výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2022, byl to první významný pohled na to, jak se změnilo chování spotřebitelů v první polovině roku, kdy se zvýšily úrokové sazby a ekonomika vykazovala známky zpomalení.
Objevily se určité slabiny, ale nic, co by naznačovalo, že se blížíme k hospodářské katastrofě. Finanční ředitel společnosti Nike Matthew Friend si prozatím nemyslí, že by spotřebitelé vůbec ustupovali, přestože si to trh zřejmě myslí.
Co si Nike myslí o ekonomice
Domnívám se, že sportovní zboží, obuv a oblečení jsou skvělým ukazatelem ekonomického zdraví, protože z dlouhodobého hlediska jsou nezbytností, ale z krátkodobého hlediska jsou spíše diskrečním nákupem. Potřebuji mít boty, ale zároveň mohu v případě potřeby odložit nákup dalšího páru o měsíc nebo dva.
Zdroj: Shutterstock
Nedávné finanční výsledky ukazují některá slabá a některá silná místa společnosti Nike. Ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí, které skončilo 31. května, se tržby snížily o 1 %, ačkoli po očištění o měnové změny vzrostly o 3 %. V Evropě, na Blízkém východě a v Africe se tržby zvýšily o 20 % a v Asii a Tichomoří a Latinské Americe vzrostly o 24 %. Není překvapením, že tržby v Číně klesly o 20 % poté, co kvůli výlukám zůstaly miliony lidí doma, a tržby v Severní Americe se snížily o 5 %.
Zdá se však, že vedení společnosti si s ekonomickou situací nedělá příliš velké starosti. Přítel řekl: „Nadále pečlivě sledujeme chování spotřebitelů a v tuto chvíli nevidíme žádné známky zpomalení, a proto pokračujeme v realizaci strategie a plánu, který máme a který funguje.“
Pokud došlo k velké změně chování spotřebitelů, společnost Nike by ji měla zaznamenat. Od konce června společnost nezaznamenává odliv a prognózy naznačují, že spotřebitelé by mohli ještě posílit.
Ve fiskálním roce 2023 společnost Nike očekává nárůst příjmů o nízké dvouciferné procento. Mohou se objevit tlaky na marže v důsledku vyšších nákladů na materiál a dopravu, ale spotřebitelská poptávka se zdá být silná.
Zdroj: Unsplash
V poslední době panují velké obavy z ekonomiky a ze zpomalení spotřebitelských výdajů. Ale pokud to Nike nepozoruje nyní ani do poloviny roku 2023, kdy končí fiskální rok, měli by být investoři o něco méně znepokojeni?
Jeden údaj, který je třeba mít na paměti
Příštích několik měsíců nám hodně napoví o stavu ekonomiky a akciového trhu. Stále existují miliony volných pracovních míst a nezdá se, že by společnosti vyrábějící spotřební zboží, jako je Nike, právě teď zaznamenávaly slabé výdaje.
Na druhé straně jsou ceny benzínu stále vysoké, nájmy rostou a úrokové sazby se zvyšují. To jsou faktory, které dnes dělají investorům největší starosti.
Výnosy a komentáře společnosti Nike berte jako údaje, které je třeba mít na paměti, protože v příštích několika týdnech budou zveřejněny výsledky dalších společností. Je možné, že ekonomika na tom není tak špatně, jak nám tvrdí akciový trh – alespoň v tuto chvíli.
června společnost Nike oznámila výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2022, byl to první významný pohled na to, jak se změnilo chování spotřebitelů v první polovině roku, kdy se zvýšily úrokové sazby a ekonomika vykazovala známky zpomalení.Objevily se určité slabiny, ale nic, co by naznačovalo, že se blížíme k hospodářské katastrofě. Finanční ředitel společnosti Nike Matthew Friend si prozatím nemyslí, že by spotřebitelé vůbec ustupovali, přestože si to trh zřejmě myslí.Domnívám se, že sportovní zboží, obuv a oblečení jsou skvělým ukazatelem ekonomického zdraví, protože z dlouhodobého hlediska jsou nezbytností, ale z krátkodobého hlediska jsou spíše diskrečním nákupem. Potřebuji mít boty, ale zároveň mohu v případě potřeby odložit nákup dalšího páru o měsíc nebo dva.Zdroj: ShutterstockNedávné finanční výsledky ukazují některá slabá a některá silná místa společnosti Nike. Ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí, které skončilo 31. května, se tržby snížily o 1 %, ačkoli po očištění o měnové změny vzrostly o 3 %. V Evropě, na Blízkém východě a v Africe se tržby zvýšily o 20 % a v Asii a Tichomoří a Latinské Americe vzrostly o 24 %. Není překvapením, že tržby v Číně klesly o 20 % poté, co kvůli výlukám zůstaly miliony lidí doma, a tržby v Severní Americe se snížily o 5 %.Zdá se však, že vedení společnosti si s ekonomickou situací nedělá příliš velké starosti. Přítel řekl: „Nadále pečlivě sledujeme chování spotřebitelů a v tuto chvíli nevidíme žádné známky zpomalení, a proto pokračujeme v realizaci strategie a plánu, který máme a který funguje.“Pokud došlo k velké změně chování spotřebitelů, společnost Nike by ji měla zaznamenat. Od konce června společnost nezaznamenává odliv a prognózy naznačují, že spotřebitelé by mohli ještě posílit.Chcete využít této příležitosti?Ve fiskálním roce 2023 společnost Nike očekává nárůst příjmů o nízké dvouciferné procento. Mohou se objevit tlaky na marže v důsledku vyšších nákladů na materiál a dopravu, ale spotřebitelská poptávka se zdá být silná.Zdroj: UnsplashV poslední době panují velké obavy z ekonomiky a ze zpomalení spotřebitelských výdajů. Ale pokud to Nike nepozoruje nyní ani do poloviny roku 2023, kdy končí fiskální rok, měli by být investoři o něco méně znepokojeni?Příštích několik měsíců nám hodně napoví o stavu ekonomiky a akciového trhu. Stále existují miliony volných pracovních míst a nezdá se, že by společnosti vyrábějící spotřební zboží, jako je Nike, právě teď zaznamenávaly slabé výdaje.Na druhé straně jsou ceny benzínu stále vysoké, nájmy rostou a úrokové sazby se zvyšují. To jsou faktory, které dnes dělají investorům největší starosti.Výnosy a komentáře společnosti Nike berte jako údaje, které je třeba mít na paměti, protože v příštích několika týdnech budou zveřejněny výsledky dalších společností. Je možné, že ekonomika na tom není tak špatně, jak nám tvrdí akciový trh – alespoň v tuto chvíli.