Společnosti jako francouzský luxusní gigant a vlastník značky Louis Vuitton LVMH a švýcarská klenotnická společnost Richemont těží z odolnosti svých bohatých zákazníků vůči krizi životních nákladů.
Od začátku roku 2023 je dalším impulsem pro tento sektor rozhodnutí Číny povolit běžnější činnost a zrušit přísná omezení COVID-19.
Index evropských prodejců luxusního zboží letos zatím vzrostl o zhruba 18 % a překonal tak širší celoevropský index STOXX 600, který ve stejném období vzrostl o 6,2 %.

Skutečnost, že společnosti obchodující s luxusním zbožím nejsou tak levné jako kdysi, je však „důvodem k obavám/pozornosti“, uvedl Kasper Elmgreen, vedoucí akciového oddělení společnosti Amundi, největšího evropského správce aktiv.
„Dnes jsou mnohem spravedlivěji oceněny, je jich méně, které jsou možná neobjevené. Riziko spočívá v tom, že když se něco posune k dokonalému ocenění, vždy existuje vyšší riziko zklamání.“
Podle údajů společnosti Refinitiv se poměr ceny k zisku indexu luxusního zboží MSCI Europe pohybuje kolem 26, zatímco poměr ceny k zisku širšího indexu STOXX se blíží 13.
Evropský luxus se historicky obchoduje s velkou prémií vůči širšímu trhu, která se však v posledních letech ještě zvýšila. Podle společnosti Refintiv Datastream je jeho současná prémie ve výši 23násobku 12měsíčních forwardových zisků 82 % téměř dvakrát vyšší než dvacetiletý průměr.
LVMH, nejhodnotnější evropská společnost podle tržní kapitalizace, má poměr PE přibližně 30, zatímco konkurenční Hermes má podle údajů společnosti Refinitiv ocenění téměř 60. Apple, nejhodnotnější společnost na světě, má poměr PE přibližně 23.

Jelena Sokolová, hlavní akciová analytička společnosti Morningstar, uvedla, že klíčovým tématem pro evropské luxusní akcie v letošním roce je opětovné otevření Číny, které je již minimálně z 50 % oceněno.
„V současné době již nevidíme tento sektor jako podhodnocený … v loňském roce zde byly určité příležitosti, ale nyní jsou poměrně oceněné, nebo v tuto chvíli trochu nadhodnocené,“ řekla.
V lednové výzkumné zprávě analytici UBS uvedli, že rok 2023 je pro evropský luxus „rokem čínského spotřebitele“, a vyzdvihli společnosti Richemont, Hermes a italskou luxusní skupinu Moncler jako své nejlepší tipy a „nejvyváženější, vysoce kvalitní hry na znovuotevření Číny“.
Přetrvávající obavy z recese, očekávaný pokles očekávaných zisků a nebývale vysoká inflace znamenají, že potenciální výnosy z luxusních akcií by mohly být přínosem v roce, který slibuje být pro vybírající akcie obtížný.
Schopnost zvyšovat ceny výrobků, aniž by přišly o zákazníky, vystupuje jako klíčová silná stránka evropských luxusních značek a zůstává v centru pozornosti akciových investorů i přesto, že se inflace na kontinentu v prosinci zmírnila.
„Věci, které prodávají, ve skutečnosti nezávisí na ceně, kterou si účtují, přičemž průměrná cena výrobku Cartier je 10 000 dolarů, zda se zvýší na 11 000 dolarů, není ani zde, ani zde,“ řekl Nick Clay, vedoucí globálních akciových výnosů investičního manažera Redwheel.
Tyto akcie mají větší prostor pro růst, protože čínští spotřebitelé se opět dostávají do obchodů a luxusní společnosti využívají svou cenovou sílu. Ale vzhledem k tomu, že ocenění je již nyní poměrně vysoké, investoři se ptají, jak vysoko ještě mohou jít.

Poslední výsledky LVMH ukázaly 9% nárůst organických tržeb ve čtvrtém čtvrtletí, protože zákazníci v Evropě a Spojených státech během svátků utráceli, což částečně pomohlo kompenzovat narušení COVID-19 v Číně.
Někteří analytici se však zaměřili na marže, čímž částečně snížili lesk nárůstu tržeb ve čtvrtém čtvrtletí. To však mělo jen malý dopad na cenu akcií, která za posledních 10 let vzrostla o 600 % ve srovnání s 91% nárůstem referenčního indexu STOXX.
„Společnosti jako LVMH mají vysoce kvalitní podnikání, dlouhodobě zvyšují zisky a přinášejí akcionářům velké výnosy,“ řekl Mark Denham, vedoucí oddělení evropských akcií francouzského správce aktiv Carmignac.
„Je pravda, že ratingy těchto společností se zvýšily, takže se stává mírně asymetričtějším, ale v dlouhodobém horizontu je složení zisků dominantním faktorem.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky