Obě tyto otázky by znamenaly nižší zisky v letošním roce pro automobilky, které by měly vykázat relativně solidní výsledky za čtvrté čtvrtletí oproti utlumeným ziskům v předchozím roce. Podle konsensuálních odhadů společnosti Refinitiv se očekává, že GM vykáže ve čtvrtém čtvrtletí zisk na akcii ve výši 1,69 USD, což je o 25 % více než před rokem, zatímco Ford vykáže zisk na akcii ve výši 62 centů, což je více než dvojnásobek oproti 26 centům, které vykázal před rokem.
Automobilky v posledních letech vykazují rekordní výsledky v souvislosti s omezenou nabídkou nových vozidel a odolnou poptávkou spotřebitelů. Vsadily na přetrvávající poptávku, protože se normalizuje úroveň zásob, a doufají, že se vyhnou velkým slevám nebo pobídkám k přesunu vozidel.
Tento scénář se však pomalu neutralizuje. A to způsobuje, že ceny nových vozidel a zisky se mění.
Společnost Cox Automotive uvádí, že detroitské automobilky mají jednu z nejvyšších úrovní skladových zásob, přičemž počty vozidel se u jednotlivých značek značně liší. Navíc se pomalu zvyšují pobídky.

Celkově panují obavy, že odložená poptávka byla do značné míry vyčerpána v důsledku obav z recese a problémů s dostupností, které vyplývají z rostoucích úrokových sazeb a rekordně vysokých cen nového vozidla, které v průměru dosahují téměř 50 000 USD.
Ford v pondělí snížil zaváděcí ceny svého elektrického vozu Mustang Mach-E, několik týdnů poté, co lídr v odvětví elektromobilů Tesla Inc
Duncan Aldred, šéf značky GMC, naznačil, že značka nákladních vozů a SUV očekává další zvyšování průměrné transakční ceny, která podle něj ve čtvrtém čtvrtletí dosáhla nového rekordu více než 63 405 USD.
Tyto rostoucí transakční ceny jsou částečně způsobeny přepracovanými pickupy a uvedením elektrického SUV Hummer, jehož cena přesahuje 110 000 USD. Společnost GM zahájila tento týden výrobu tohoto SUV v závodě v Detroitu, jak uvedla během pondělního kulatého stolu pro média.
GM má oznámit své výsledky v úterý před otevřením trhů, Ford pak ve čtvrtek po skončení obchodování.

Sledování „ničení poptávky“
Wall Street se již několik čtvrtletí připravuje na scénář „zničení poptávky“, což znamená, že tento týden se bude Wall Street z velké části soustředit na výhled automobilových výrobců na rok 2023.
Goldman Sachs očekává, že prognózy budou nižší než konsenzus, „což bude způsobeno cenou a skladbou, jakož i nižšími zisky z finančních služeb“.
Podle odhadů společnosti Refinitiv se očekává, že GM bude směřovat ke zhruba 20% poklesu upraveného zisku na akcii za celý rok 2023. U společnosti Ford se očekává, že zisk na akcii v roce 2023 klesne o téměř 16 % ve srovnání s rokem 2022.
„Odhadujeme, že GM a Ford by mohly v letošním roce zaznamenat výrazný pokles ziskovosti, protože zisk může být zatížen poklesem cen vozidel a ztrátami z rostoucích objemů elektromobilů,“ napsal analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner ve zprávě pro investory na začátku tohoto měsíce.
Rosner uvedl, že riziko výhledů je již dobře předvídáno a nemělo by však akcie oslabit.
Adam Jonas z Morgan Stanley očekává, že zhoršující se ceny, mix levnějších vozů a klesající zisky z finanční odnože automobilky „potenciálně povedou k zahájení restrukturalizace a omezení ‚speciálních projektů‘, aby se obhájil hospodářský výsledek,“ uvedl minulý týden v poznámce pro investory.

Vzhledem k přetrvávajícím obavám z recese automobilky zatím neoznámily výrazné propouštění nebo snižování nákladů podobné těm, které tvrdě zasáhly jiná odvětví, zejména technologická. Wall Street bude tento týden netrpělivě čekat na aktuální informace v těchto oblastech.
Ford údajně plánuje zrušit až 3 200 pracovních míst v Evropě a přesunout část práce na vývoji produktů do Spojených států, uvedl minulý týden německý odborový svaz IG Metall. Společnost GM, která v roce 2017 prodala své evropské aktivity, takové kroky neoznámila.
GM a Ford uvedly, že budou i nadále investovat do elektrických vozidel bez ohledu na makroekonomické faktory. Jakákoli změna těchto plánů by byla pozoruhodná i pro investory.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky