Špatné zprávy se na čínskou automobilku Nio (NIO) v posledním roce jen hrnuly. Asi poslední z nich přišla 27. prosince, kdy výrobce elektromobilů snížil výhled dodávek pro aktuální fiskální čtvrtletí (končící v prosinci).
To však není vše. Podle agentury Bloomberg generální ředitel společnosti NIO William Li na nedávné firemní akci varoval před „problémy s prodejem“ čínského výrobce elektromobilů v první polovině roku 2023.
To mělo za následek další pokles akcií. Akcie NIO, které se před tímto vývojem obchodovaly za přibližně 11 USD za akcii, klesly zpět na necelých 10 USD za kus.
Vzhledem k tomu, že výše zmíněné problémy na domácím trhu přetrvávají a ovlivňují růst během příštího roku, je velká pravděpodobnost, že tento pokles bude pokračovat ještě i nadále.
Zdroj: SOPA Images
Akcie NIO a nedávné snížení výhledu ze strany vedení společnosti
Pokud jde o společnost Nio a nedávné zprávy, nebyly ovšem všechny jen a jen negativní. Například 24. prosince výrobce elektromobilů uspořádal v čínském městě Hefei každoroční Den NIO. Na této akci byly představeny dva nové vlajkové modely SUV.
Bohužel pro akcie NIO byla jakákoli pozitiva z uvedení nových modelů daleko převážena snížením směrné hodnoty z 27. prosince a také negativními prohlášeními Williama Li na akci NIO Day. Společnost snížila svůj výhled dodávek ve 4. čtvrtletí 2022 z 43 000 až 48 000 vozů na 38 500 až 39 500 vozů.
Podle serveru Barron’s to ukazuje na to, že Nio v prosinci dodá přibližně 14 763 vozidel. To je nepatrný nárůst oproti listopadovému počtu dodávek (14 178). Nemluvě o tom, že je to daleko od 21 263 dodaných vozů, které naznačoval původní prosincový výhled. Následné údaje o dodávkách by mohly být ještě horší.
Vedle toho, že Li uvedl jako důvod slabých výsledků, které nás čekají v první polovině roku 2023, narušení čínského trhu po uvolnění covidových restrikcí, poukázal také na to, že mnoho kupujících spěchá s objednávkami, než na konci roku vyprší čínské dotace na elektromobily. To by mohlo signalizovat meziměsíční pokles dodávek v příštích několika měsících.
Další neuspokojivý rok před námi?
Chápeme dobře, proč by někteří investoři, kteří jsou stále nakloněni akciím NIO, mohli tento vývoj považovat za něco víc než jen dočasný zádrhel. Koneckonců, ačkoli je generální ředitel společnosti Nio ohledně první poloviny roku 2023 skleslý, zároveň uvedl, že očekává, že se situace začne zlepšovat v polovině roku.
Zatímco však Li se svou prognózou pro nejbližší období souhlasí, pokud jde o druhou polovinu roku 2023, je možná příliš optimistický. Není zdaleka jisté, že se překážky v dodavatelském řetězci plynoucí z rychlejšího než očekávaného znovuotevření čínského trhu vyřeší během šesti měsíců.
Také v závislosti na závažnosti pravděpodobně masivního výskytu koronaviru, ke kterému v Číně došlo po uvolnění politiky tzv. nulového covidu“, nemusí být výluky v Číně nutně minulostí. Když k tomu připočteme ještě další nepandemické faktory, které v současné době ovlivňují hospodářský růst Číny, může trvat mnohem déle, než se společnost Nio konečně vypořádá s problémy na svém domácím trhu.
Během roku 2022 se růst dodávek společnosti Nio ve druhé polovině roku zrychlil, ale nedosáhl očekávání. V roce 2023 by se mohla odehrát podobná situace. Což by zase mohlo mít potenciálně výrazně negativní dopad na cenu akcií společnosti.
Zdroj: Shutterstock
Podtrženo a sečteno
V příštích několika měsících by akcie NIO mohly zůstat pod tlakem, protože problémy, které výrobce elektromobilů trápily během roku 2022, přetrvávají i v roce 2023. Pokud se ukáže, že návrat k „plnému náboji“ pro růst společnosti nepřijde počínaje druhou polovinou roku 2023, mohly by akcie i nadále postupně prosakovat dolů k nižším cenám.
Nezapomínejte ani na to, že případné neúspěchy/nedostatek pokroku v úsilí o globální expanzi společnosti Nio by mohly mít na akcie negativní dopad i v příštím roce. Dokonce i William Li připustil, že získat „skutečnou oporu“ na zámořských trzích, jako je Evropa a případně USA, může být nyní „desetkrát těžší“ než v době založení společnosti v roce 2014.
Vzhledem k tomu neočekávejte, že by se pro akcie NIO v dohledné době našlo nějaké potenciální dno, natož pak odraz od něj.
Špatné zprávy se na čínskou automobilku Nio v posledním roce jen hrnuly. Asi poslední z nich přišla 27. prosince, kdy výrobce elektromobilů snížil výhled dodávek pro aktuální fiskální čtvrtletí .To však není vše. Podle agentury Bloomberg generální ředitel společnosti NIO William Li na nedávné firemní akci varoval před „problémy s prodejem“ čínského výrobce elektromobilů v první polovině roku 2023.To mělo za následek další pokles akcií. Akcie NIO, které se před tímto vývojem obchodovaly za přibližně 11 USD za akcii, klesly zpět na necelých 10 USD za kus.Vzhledem k tomu, že výše zmíněné problémy na domácím trhu přetrvávají a ovlivňují růst během příštího roku, je velká pravděpodobnost, že tento pokles bude pokračovat ještě i nadále.Zdroj: SOPA ImagesPokud jde o společnost Nio a nedávné zprávy, nebyly ovšem všechny jen a jen negativní. Například 24. prosince výrobce elektromobilů uspořádal v čínském městě Hefei každoroční Den NIO. Na této akci byly představeny dva nové vlajkové modely SUV.Bohužel pro akcie NIO byla jakákoli pozitiva z uvedení nových modelů daleko převážena snížením směrné hodnoty z 27. prosince a také negativními prohlášeními Williama Li na akci NIO Day. Společnost snížila svůj výhled dodávek ve 4. čtvrtletí 2022 z 43 000 až 48 000 vozů na 38 500 až 39 500 vozů.Podle serveru Barron’s to ukazuje na to, že Nio v prosinci dodá přibližně 14 763 vozidel. To je nepatrný nárůst oproti listopadovému počtu dodávek . Nemluvě o tom, že je to daleko od 21 263 dodaných vozů, které naznačoval původní prosincový výhled. Následné údaje o dodávkách by mohly být ještě horší.Vedle toho, že Li uvedl jako důvod slabých výsledků, které nás čekají v první polovině roku 2023, narušení čínského trhu po uvolnění covidových restrikcí, poukázal také na to, že mnoho kupujících spěchá s objednávkami, než na konci roku vyprší čínské dotace na elektromobily. To by mohlo signalizovat meziměsíční pokles dodávek v příštích několika měsících.Chápeme dobře, proč by někteří investoři, kteří jsou stále nakloněni akciím NIO, mohli tento vývoj považovat za něco víc než jen dočasný zádrhel. Koneckonců, ačkoli je generální ředitel společnosti Nio ohledně první poloviny roku 2023 skleslý, zároveň uvedl, že očekává, že se situace začne zlepšovat v polovině roku.Zatímco však Li se svou prognózou pro nejbližší období souhlasí, pokud jde o druhou polovinu roku 2023, je možná příliš optimistický. Není zdaleka jisté, že se překážky v dodavatelském řetězci plynoucí z rychlejšího než očekávaného znovuotevření čínského trhu vyřeší během šesti měsíců.Také v závislosti na závažnosti pravděpodobně masivního výskytu koronaviru, ke kterému v Číně došlo po uvolnění politiky tzv. nulového covidu“, nemusí být výluky v Číně nutně minulostí. Když k tomu připočteme ještě další nepandemické faktory, které v současné době ovlivňují hospodářský růst Číny, může trvat mnohem déle, než se společnost Nio konečně vypořádá s problémy na svém domácím trhu.Během roku 2022 se růst dodávek společnosti Nio ve druhé polovině roku zrychlil, ale nedosáhl očekávání. V roce 2023 by se mohla odehrát podobná situace. Což by zase mohlo mít potenciálně výrazně negativní dopad na cenu akcií společnosti.Zdroj: ShutterstockV příštích několika měsících by akcie NIO mohly zůstat pod tlakem, protože problémy, které výrobce elektromobilů trápily během roku 2022, přetrvávají i v roce 2023. Pokud se ukáže, že návrat k „plnému náboji“ pro růst společnosti nepřijde počínaje druhou polovinou roku 2023, mohly by akcie i nadále postupně prosakovat dolů k nižším cenám.Nezapomínejte ani na to, že případné neúspěchy/nedostatek pokroku v úsilí o globální expanzi společnosti Nio by mohly mít na akcie negativní dopad i v příštím roce. Dokonce i William Li připustil, že získat „skutečnou oporu“ na zámořských trzích, jako je Evropa a případně USA, může být nyní „desetkrát těžší“ než v době založení společnosti v roce 2014.Vzhledem k tomu neočekávejte, že by se pro akcie NIO v dohledné době našlo nějaké potenciální dno, natož pak odraz od něj.