Proč je kanál postavený v roce 1869 důležitější než kdy jindy?
Suezský průplav, který protíná Egypt a spojuje Středozemní a Rudé moře, je pro světový obchod tak důležitý, že o něj světové mocnosti bojují od jeho dokončení v roce 1869.
Tato strategická námořní cesta byla 23. března zcela zablokována, když se těžce naložená nákladní loď Ever Given, delší než Eiffelova věž, v silném větru vychýlila a zaklínila se přídí do boku vodní cesty. Toto neštěstí přerušilo mezinárodní lodní dopravu uprostřed úsilí elitních týmů o vyproštění mohutného plavidla.
Co je to Suezský průplav?
Tato uměle vybudovaná vodní cesta o délce 193 kilometrů protíná Egypt a spojuje Středozemní moře s Rudým mořem, a tím i s Atlantským a Indickým oceánem. Díky tomu je klíčovým tranzitním bodem pro lodě přepravující zboží mezi Asií a Evropou a východem USA. Do provozu byl uveden v roce 1869, tedy 45 let před Panamským průplavem, který je mnohem kratší a spojuje Tichý a Atlantský oceán. Tento průplav na úrovni moře je nejdelší na světě bez zdymadel a běžná doba průjezdu z jednoho konce na druhý je podle webu GlobalSecurity.org přibližně 13-15 hodin.
Proč je tak důležitý?
Zdroj: marinetraffic.com
Přes průplav prochází ročně asi 12 % světového obchodu, a to vše od ropy přes obilí až po kávu. Bez Suezského průplavu by supertanker převážející ropu z Blízkého východu do Evropy musel urazit dalších téměř 10 000 km kolem afrického mysu Dobré naděje, což by znamenalo náklady na palivo ve výši asi 300 000 dolarů (i když by se ušetřilo díky tomu, že by se vyhnul mýtnému za průjezd Suezským průplavem, které může dosahovat statisíců dolarů). Protože nemá žádná zdymadla, může odbavovat i letadlové lodě.
Co jím prochází?
Podle Správy Suezského průplavu se v roce 2019 přepraví 1,03 miliardy tun nákladu. To je zhruba čtyřikrát více, než kolik prošlo Panamským průplavem. Díky své poloze je průplav klíčovým spojením pro přepravu ropy a dalších uhlovodíků ze zemí, jako je Saúdská Arábie, do Evropy a Severní Ameriky. Z dalšího zboží prošlo průplavem v roce 2019 mimo jiné 54,1 milionu tun obilovin, 53,5 milionu tun rud a kovů a 35,4 milionu tun uhlí a koksu.
Jaké jsou počátky průplavu?
Zdroj: Getty Images
Myšlenka na vybudování průplavu sahá až do starověku, ale teprve v polovině 19. století udělil osmanský místokrál Egypta Said Paša francouzské společnosti koncesi na jeho výstavbu. Projekt trval 10 let, vyžádal si asi 1,5 milionu dělníků a stál 100 milionů dolarů, tedy dvojnásobek původních odhadů. Průplav byl uveden do provozu v roce 1869, ale jeho majitelé se krátce poté dostali do finančních potíží a byli nuceni prodat kontrolní podíl Velké Británii, která průplav provozovala dalších osm desetiletí.
Kdo je jeho dnešním vlastníkem?
Egyptský protikoloniální prezident Gamál Abdel Násir znárodnil průplav v roce 1956, což vyvolalo Suezskou krizi téhož roku, kdy izraelské, britské a francouzské síly provedly invazi na Sinaj a do oblasti průplavu. Krize, která skončila po zásahu USA proti invazi, vedla k uzavření průplavu na jeden rok. (O deset let později izraelsko-arabská válka v roce 1967 přiměla Egypt na osm let uzavřít Suez pro lodní dopravu, protože egyptské a izraelské síly se střetly na druhé straně vody. Dnes Suezský průplav provozuje státní společnost Suez Canal Authority a je pro egyptskou vládu hlavním zdrojem peněz – v loňském roce vydělal 5,61 miliardy dolarů. V roce 2015 bylo zahájeno rozšíření průplavu za 8 miliard dolarů, jehož cílem je zvýšit lodní dopravu a více než zdvojnásobit příjmy.
Ekonomika Egypta
Ekonomika Egypta byla za prezidenta Gamála Abdela Násira (1954-1970) vysoce centralizovaná a zaměřená na nahrazování dovozu. Za vlády prezidenta Abdel Fattaha el-Sisiho (2014-současnost) se ekonomika řídí Vizí Egypta 2030. Cílem této politiky je diverzifikace egyptské ekonomiky. Ekonomika země je po Nigérii druhou největší v Africe, pokud jde o nominální HDP, a v celosvětovém žebříčku je od roku 2022 na 33. místě.
Od roku 2000 pomohlo tempo strukturálních reforem (včetně fiskální a měnové politiky, zdanění, privatizace a nové podnikatelské legislativy) Egyptu přejít na tržněji orientovanou ekonomiku a podnítilo zvýšení zahraničních investic. Reformy a politiky posílily makroekonomické výsledky ročního růstu. S ozdravováním egyptské ekonomiky začaly výrazně klesat i další významné problémy, jako je nezaměstnanost a chudoba. Země těží z politické stability; z blízkosti Evropy a ze zvýšeného vývozu. Těší se také silné měně. Z pohledu investorů je Egypt stabilní a má dobrou podporu vnějších subjektů.
Tato strategická námořní cesta byla 23. března zcela zablokována, když se těžce naložená nákladní loď Ever Given, delší než Eiffelova věž, v silném větru vychýlila a zaklínila se přídí do boku vodní cesty. Toto neštěstí přerušilo mezinárodní lodní dopravu uprostřed úsilí elitních týmů o vyproštění mohutného plavidla.Co je to Suezský průplav?Tato uměle vybudovaná vodní cesta o délce 193 kilometrů protíná Egypt a spojuje Středozemní moře s Rudým mořem, a tím i s Atlantským a Indickým oceánem. Díky tomu je klíčovým tranzitním bodem pro lodě přepravující zboží mezi Asií a Evropou a východem USA. Do provozu byl uveden v roce 1869, tedy 45 let před Panamským průplavem, který je mnohem kratší a spojuje Tichý a Atlantský oceán. Tento průplav na úrovni moře je nejdelší na světě bez zdymadel a běžná doba průjezdu z jednoho konce na druhý je podle webu GlobalSecurity.org přibližně 13-15 hodin.Proč je tak důležitý?Zdroj: marinetraffic.comPřes průplav prochází ročně asi 12 % světového obchodu, a to vše od ropy přes obilí až po kávu. Bez Suezského průplavu by supertanker převážející ropu z Blízkého východu do Evropy musel urazit dalších téměř 10 000 km kolem afrického mysu Dobré naděje, což by znamenalo náklady na palivo ve výši asi 300 000 dolarů . Protože nemá žádná zdymadla, může odbavovat i letadlové lodě.Co jím prochází?Podle Správy Suezského průplavu se v roce 2019 přepraví 1,03 miliardy tun nákladu. To je zhruba čtyřikrát více, než kolik prošlo Panamským průplavem. Díky své poloze je průplav klíčovým spojením pro přepravu ropy a dalších uhlovodíků ze zemí, jako je Saúdská Arábie, do Evropy a Severní Ameriky. Z dalšího zboží prošlo průplavem v roce 2019 mimo jiné 54,1 milionu tun obilovin, 53,5 milionu tun rud a kovů a 35,4 milionu tun uhlí a koksu.Jaké jsou počátky průplavu?Zdroj: Getty ImagesMyšlenka na vybudování průplavu sahá až do starověku, ale teprve v polovině 19. století udělil osmanský místokrál Egypta Said Paša francouzské společnosti koncesi na jeho výstavbu. Projekt trval 10 let, vyžádal si asi 1,5 milionu dělníků a stál 100 milionů dolarů, tedy dvojnásobek původních odhadů. Průplav byl uveden do provozu v roce 1869, ale jeho majitelé se krátce poté dostali do finančních potíží a byli nuceni prodat kontrolní podíl Velké Británii, která průplav provozovala dalších osm desetiletí.Kdo je jeho dnešním vlastníkem?Egyptský protikoloniální prezident Gamál Abdel Násir znárodnil průplav v roce 1956, což vyvolalo Suezskou krizi téhož roku, kdy izraelské, britské a francouzské síly provedly invazi na Sinaj a do oblasti průplavu. Krize, která skončila po zásahu USA proti invazi, vedla k uzavření průplavu na jeden rok. vysoce centralizovaná a zaměřená na nahrazování dovozu. Za vlády prezidenta Abdel Fattaha el-Sisiho se ekonomika řídí Vizí Egypta 2030. Cílem této politiky je diverzifikace egyptské ekonomiky. Ekonomika země je po Nigérii druhou největší v Africe, pokud jde o nominální HDP, a v celosvětovém žebříčku je od roku 2022 na 33. místě.Od roku 2000 pomohlo tempo strukturálních reforem Egyptu přejít na tržněji orientovanou ekonomiku a podnítilo zvýšení zahraničních investic. Reformy a politiky posílily makroekonomické výsledky ročního růstu. S ozdravováním egyptské ekonomiky začaly výrazně klesat i další významné problémy, jako je nezaměstnanost a chudoba. Země těží z politické stability; z blízkosti Evropy a ze zvýšeného vývozu. Těší se také silné měně. Z pohledu investorů je Egypt stabilní a má dobrou podporu vnějších subjektů.