Akcie společnosti Tesla (TSLA) se v úterý propadly o 12 % poté, co výrobce elektromobilů oznámil dodávky, které nesplnily očekávání analytiků, zatímco akcie společnosti Apple (AAPL)klesly o více než 3 %, protože se znovu objevily obavy ohledně poptávky po vlajkové lodi společnosti iPhone v prosincovém čtvrtletí.
Za poklesem akcií částečně stojí problémy v Číně. Druhá největší ekonomika světa se na tržbách Applu podílí zhruba 17 % a na tržbách Tesly 23 %, což z ní činí významný trh pro obě americké společnosti.
„Čína je pro Apple i Teslu srdcem i plícemi poptávky i nabídky. Největší obavy ulice vyvolává skutečnost, že čínská ekonomika a spotřebitelé omezují své výdaje, což je pro Apple a Teslu zlověstné znamení,“ uvedl pro CNBC Daniel Ives, hlavní akciový analytik společnosti Wedbush Securities.
Zdroj. Getty Images
„V roce 2022 byly starostí problémy s dodavatelským řetězcem a problémy související s nulovým Covidem, v roce 2023 jsou to starosti s poptávkou, a to vrhlo velký převis na Apple i Teslu, které jsou silně závislé na čínském spotřebiteli.“
Obavy z poptávky po iPhonu Apple V případě společnosti Apple investoři jedním okem sledují výsledky společnosti za první fiskální čtvrtletí, které budou pravděpodobně zveřejněny koncem tohoto měsíce a které pokrývají klíčové prosincové sváteční období.
V říjnu však největší továrnu na výrobu iPhonů na světě v čínském Čeng-čou zasáhla epidemie Covid. Tchajwanská společnost Foxconn, která továrnu provozuje, zavedla omezení. V listopadu továrnou otřásly protesty zaměstnanců kvůli sporu o mzdy a mnoho zaměstnanců odešlo z práce. Společnost Foxconn se pokusila nalákat zaměstnance zpět pomocí bonusů. Agentura Reuters v úterý uvedla, že továrna Foxconn v Čeng-čou je téměř opět v plném provozu.
Tato epizoda zdůraznila závislost společnosti Apple na Číně při výrobě iPhonů. Začátkem listopadu, poté co Foxconn zavedl v továrně covidová omezení, Apple uvedl, že továrna pracuje s „výrazně sníženou kapacitou“.
Zdroj: Getty Images
Analytici společnosti Evercore ISI odhadují pro Apple výpadek příjmů v prosincovém čtvrtletí ve výši 5 až 8 miliard dolarů. Podle konsensuálních odhadů společnosti Refinitiv by Apple mohl v prosincovém čtvrtletí vykázat meziroční pokles tržeb o 1 %. To znepokojuje investory, kteří očekávali silné výsledky u řady iPhone 14, nejnovějšího chytrého telefonu společnosti.
Nejde však jen o problémy dodavatelského řetězce, kterým Apple nyní čelí. Čína změnila kurz své politiky covid – zero, protože se snaží znovu otevřít ekonomiku. Politika Pekingu zahrnovala přísné výluky a hromadné testování ve snaze zvládnout virus. Nyní se ve velkých částech země objevují ohniska viru Covid-19, což by mohlo ovlivnit poptávku po iPhonech.
„Očekává se, že hlavní problém bude na straně poptávky, zejména proto, že odolní spotřebitelé z vyšších vrstev mohli začít přesouvat své výdaje na cestování, zatímco někteří se mohli zaměřit na zdravotnické potřeby. Tento přesun výdajů bude v krátkodobém horizontu představovat klíčovou výzvu,“ uvedl pro CNBC Will Wong, manažer výzkumu ve společnosti IDC.
Chybějící dodávky vozů Tesla Úterní propad ceny akcií společnosti Tesla byl způsoben chybějícími dodávkami vozidel, což je nejbližší přiblížení prodejů, které výrobce elektromobilů Elona Muska zveřejnil. Počet 405 278 vozů dodaných ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 zaostal za očekáváním 427 000 dodávek.
V centru pozornosti je opět příběh čínské poptávky a také dodavatelského řetězce.
V průběhu roku 2022 se Tesla potýkala s covidovými omezeními ve své šanghajské továrně Gigafactory. Analytici však také uvedli, že existují obavy ohledně poptávky čínských spotřebitelů.
Zdroj: Bloomberg
„Tesla bude poukazovat na přerušení dodávek a výluky jako na hlavní problém v Číně v roce 2022. I když se jedná o skutečné překážky, nemůže zakrýt skutečnost, že poptávka z různých důvodů polevila a jejich počet nevyřízených objednávek je o 70 % menší než před výlukou v Šanghaji,“ řekl CNBC Bill Russo, generální ředitel společnosti Automobility se sídlem v Šanghaji.
Uzavírky v Šanghaji začaly koncem března 2022, kdy se vláda megapole snažila zvládnout epidemii Covidu.
Investoři se také obávají, že Tesla bude muset snížit ceny, aby přilákala kupce, což by mohlo tlačit na marže. V říjnu Tesla v Číně snížila ceny svých vozů Model 3 a Model Y, čímž zvrátila část zvýšení cen, které provedla na začátku roku.
Dalším významným protivětrem pro společnost Tesla v Číně je však rostoucí konkurence ze strany domácích rivalů, jako jsou společnosti Nio a LiAuto, a také levnějších konkurentů, kteří v roce 2023 uvedou na trh nové modely.
„Modely Tesla jsou na trhu již nějakou dobu a pro čínské spotřebitele nejsou tak čerstvé jako jiné alternativy. Učíme se, že životní cykly produktů EV jsou krátké, protože jsou nakupovány kvůli svým technologickým vlastnostem. Koupě staršího elektromobilu je jako koupě loňského chytrého telefonu,“ řekl Russo.
„Potřebují nové nebo osvěžené modely, aby znovu oživily trh. Pouhá nižší cena může v dlouhodobém horizontu poškodit jejich značku.“
Akcie společnosti Tesla se v úterý propadly o 12 % poté, co výrobce elektromobilů oznámil dodávky, které nesplnily očekávání analytiků, zatímco akcie společnosti Apple klesly o více než 3 %, protože se znovu objevily obavy ohledně poptávky po vlajkové lodi společnosti iPhone v prosincovém čtvrtletí.Za poklesem akcií částečně stojí problémy v Číně. Druhá největší ekonomika světa se na tržbách Applu podílí zhruba 17 % a na tržbách Tesly 23 %, což z ní činí významný trh pro obě americké společnosti.„Čína je pro Apple i Teslu srdcem i plícemi poptávky i nabídky. Největší obavy ulice vyvolává skutečnost, že čínská ekonomika a spotřebitelé omezují své výdaje, což je pro Apple a Teslu zlověstné znamení,“ uvedl pro CNBC Daniel Ives, hlavní akciový analytik společnosti Wedbush Securities.Zdroj. Getty Images„V roce 2022 byly starostí problémy s dodavatelským řetězcem a problémy související s nulovým Covidem, v roce 2023 jsou to starosti s poptávkou, a to vrhlo velký převis na Apple i Teslu, které jsou silně závislé na čínském spotřebiteli.“Obavy z poptávky po iPhonu AppleV případě společnosti Apple investoři jedním okem sledují výsledky společnosti za první fiskální čtvrtletí, které budou pravděpodobně zveřejněny koncem tohoto měsíce a které pokrývají klíčové prosincové sváteční období.V říjnu však největší továrnu na výrobu iPhonů na světě v čínském Čeng-čou zasáhla epidemie Covid. Tchajwanská společnost Foxconn, která továrnu provozuje, zavedla omezení. V listopadu továrnou otřásly protesty zaměstnanců kvůli sporu o mzdy a mnoho zaměstnanců odešlo z práce. Společnost Foxconn se pokusila nalákat zaměstnance zpět pomocí bonusů. Agentura Reuters v úterý uvedla, že továrna Foxconn v Čeng-čou je téměř opět v plném provozu.Tato epizoda zdůraznila závislost společnosti Apple na Číně při výrobě iPhonů. Začátkem listopadu, poté co Foxconn zavedl v továrně covidová omezení, Apple uvedl, že továrna pracuje s „výrazně sníženou kapacitou“.Zdroj: Getty ImagesAnalytici společnosti Evercore ISI odhadují pro Apple výpadek příjmů v prosincovém čtvrtletí ve výši 5 až 8 miliard dolarů. Podle konsensuálních odhadů společnosti Refinitiv by Apple mohl v prosincovém čtvrtletí vykázat meziroční pokles tržeb o 1 %. To znepokojuje investory, kteří očekávali silné výsledky u řady iPhone 14, nejnovějšího chytrého telefonu společnosti.Nejde však jen o problémy dodavatelského řetězce, kterým Apple nyní čelí. Čína změnila kurz své politiky covid – zero, protože se snaží znovu otevřít ekonomiku. Politika Pekingu zahrnovala přísné výluky a hromadné testování ve snaze zvládnout virus. Nyní se ve velkých částech země objevují ohniska viru Covid-19, což by mohlo ovlivnit poptávku po iPhonech.„Očekává se, že hlavní problém bude na straně poptávky, zejména proto, že odolní spotřebitelé z vyšších vrstev mohli začít přesouvat své výdaje na cestování, zatímco někteří se mohli zaměřit na zdravotnické potřeby. Tento přesun výdajů bude v krátkodobém horizontu představovat klíčovou výzvu,“ uvedl pro CNBC Will Wong, manažer výzkumu ve společnosti IDC.Chybějící dodávky vozů TeslaÚterní propad ceny akcií společnosti Tesla byl způsoben chybějícími dodávkami vozidel, což je nejbližší přiblížení prodejů, které výrobce elektromobilů Elona Muska zveřejnil. Počet 405 278 vozů dodaných ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 zaostal za očekáváním 427 000 dodávek.V centru pozornosti je opět příběh čínské poptávky a také dodavatelského řetězce.V průběhu roku 2022 se Tesla potýkala s covidovými omezeními ve své šanghajské továrně Gigafactory. Analytici však také uvedli, že existují obavy ohledně poptávky čínských spotřebitelů.Zdroj: Bloomberg„Tesla bude poukazovat na přerušení dodávek a výluky jako na hlavní problém v Číně v roce 2022. I když se jedná o skutečné překážky, nemůže zakrýt skutečnost, že poptávka z různých důvodů polevila a jejich počet nevyřízených objednávek je o 70 % menší než před výlukou v Šanghaji,“ řekl CNBC Bill Russo, generální ředitel společnosti Automobility se sídlem v Šanghaji.Uzavírky v Šanghaji začaly koncem března 2022, kdy se vláda megapole snažila zvládnout epidemii Covidu.Investoři se také obávají, že Tesla bude muset snížit ceny, aby přilákala kupce, což by mohlo tlačit na marže. V říjnu Tesla v Číně snížila ceny svých vozů Model 3 a Model Y, čímž zvrátila část zvýšení cen, které provedla na začátku roku.Dalším významným protivětrem pro společnost Tesla v Číně je však rostoucí konkurence ze strany domácích rivalů, jako jsou společnosti Nio a Li Auto, a také levnějších konkurentů, kteří v roce 2023 uvedou na trh nové modely.„Modely Tesla jsou na trhu již nějakou dobu a pro čínské spotřebitele nejsou tak čerstvé jako jiné alternativy. Učíme se, že životní cykly produktů EV jsou krátké, protože jsou nakupovány kvůli svým technologickým vlastnostem. Koupě staršího elektromobilu je jako koupě loňského chytrého telefonu,“ řekl Russo.„Potřebují nové nebo osvěžené modely, aby znovu oživily trh. Pouhá nižší cena může v dlouhodobém horizontu poškodit jejich značku.“