Společnost Tesla (TSLA) v poslední době masivně snižuje ceny na několika významných trzích. Počínaje agresivním snížením cen svého Modelu 3 a Modelu Y v Číně nyní společnost vyrábějící elektromobily snížila ceny v USA a Evropě. Zdá se totiž, že každý model Tesla se nyní v USA prodává za nižší cenu, než tomu bylo minulý týden.
Je toto agresivní snižování cen pro investory varovným signálem, který naznačuje oslabení poptávky? Nebo se tu děje něco jiného? I když problémy s poptávkou mohou být jednou částí příběhu, pravděpodobně to není jediný důvod snižování cen.
Investoři by měli vědět následující.
Snížení cen následuje po předchozím zvyšování – co to má znamenat?
Bylo by těžké přeceňovat, jak agresivní je právě oznámené snížení cen společnosti Tesla. Cena jednoho modelu – základního modelu vozu Model Y – se snížila o 13 000 USD, tedy o 20 %. Základní verze Modelu 3 se dočkala nejmírnějšího snížení ceny, ale i tak se jednalo o významné snížení o 6 %.
Zdroj: Getty Images
Investoři by si však měli uvědomit, že tato zvýšení cen následují po období řady zvýšení cen v letech 2020 a 2021. Vzhledem k tomu, že se zvýšily výrobní náklady a produkce nedokázala držet krok s poptávkou, společnost v posledních dvou letech několikrát zvýšila ceny svých vozů. S ohledem na tuto skutečnost není příliš překvapivé, že se ceny sníží, jakmile se zlepší globální dodavatelský řetězec. Nicméně míra snížení cen je poměrně překvapivá.
Proč tedy Tesla snižuje ceny?
Pokud investoři vezmou společnost Tesla za slovo, poptávka není hlavním důvodem snižování cen. Mluvčí společnosti Tesla v Evropě se pro média vyjádřil ke snižování cen slovy, že je způsobeno „částečnou normalizací inflace nákladů. …“
Kromě toho společnost Tesla ve své aktualizaci za třetí čtvrtletí uvedla, že výroba vozidel se výrazně zvyšuje. Je tedy také možné, že společnost předpokládá potenciální budoucí slabou poptávku – ve vztahu k objemu výroby -, pokud nezvýší konkurenceschopnost svých cen. Společnost pravidelně investorům sděluje, že v dohledné budoucnosti očekává nárůst výroby a dodávek kusů tempem přibližně 50 % ročně. Nedávná zlepšení výroby naznačují, že výroba vozidel společnosti by se letos skutečně mohla takto rychle zvyšovat — a to navíc při 47% růstu výroby v roce 2022. Společnost si tak pravděpodobně chce zajistit dostatek objednávek, aby podpořila svůj další růst.
Zdroj: Getty Images
Snížení cen může být také proaktivním krokem společnosti v prostředí, v němž rostou úrokové sazby. Vyšší úrokové sazby u úvěrů na nové automobily by mohly odradit některé kupce nových vozů. Snížením cen může Tesla pomoci kompenzovat vyšší splátky, které musí potenciální zákazníci platit u úvěrů s vyššími úrokovými sazbami.
Investoři pravděpodobně získají více informací o tom, jak se vyvíjí poptávka a jaký růst prodeje vozů společnost očekává koncem tohoto měsíce. Společnost vyrábějící elektromobily má ve středu 25. ledna po uzavření trhu oznámit výsledky za čtvrté čtvrtletí.
Profil společnosti:
Tesla, Inc. je americká automobilka a společnost zabývající se energetickými produkty, založená v roce 2003 Elonom Muskem, JB Straublem a Martinem Eberhardem. Společnost se specializuje na výrobu elektromobilů, solárních panelů a lithium-iontových baterií. Jejich prvním produktem byl sportovní elektromobil Tesla Roadster, který byl na trhu v letech 2008-2012. Od roku 2012 vyrábí Tesla Model S, Model X a Model 3, které se staly velmi populárními a pomohly zvýšit povědomí o elektromobilech mezi veřejností. Kromě toho společnost také vyrábí solární panely a lithium-iontové baterie pro domácnosti a průmysl. Tesla se také zaměřuje na rozvoj autonomní technologie a nabízí svým zákazníkům možnost využívat služby jako Tesla Network, což je sdílení svého vozu s ostatními, když ho nevyužívají. Společnost také pracuje na rozvoji technologie pro automatické nabíjení svých vozů na dopravních tazích. Tesla se stala jedním z největších světových výrobců elektromobilů a má ambiciózní plány na další rozvoj svých produktů a služeb, včetně rozvoje vodíkových vozidel a rozšíření svého globálního pokrytí prodejem a službami.
Společnost Tesla v poslední době masivně snižuje ceny na několika významných trzích. Počínaje agresivním snížením cen svého Modelu 3 a Modelu Y v Číně nyní společnost vyrábějící elektromobily snížila ceny v USA a Evropě. Zdá se totiž, že každý model Tesla se nyní v USA prodává za nižší cenu, než tomu bylo minulý týden.Je toto agresivní snižování cen pro investory varovným signálem, který naznačuje oslabení poptávky? Nebo se tu děje něco jiného? I když problémy s poptávkou mohou být jednou částí příběhu, pravděpodobně to není jediný důvod snižování cen.Investoři by měli vědět následující.Bylo by těžké přeceňovat, jak agresivní je právě oznámené snížení cen společnosti Tesla. Cena jednoho modelu – základního modelu vozu Model Y – se snížila o 13 000 USD, tedy o 20 %. Základní verze Modelu 3 se dočkala nejmírnějšího snížení ceny, ale i tak se jednalo o významné snížení o 6 %.Zdroj: Getty ImagesInvestoři by si však měli uvědomit, že tato zvýšení cen následují po období řady zvýšení cen v letech 2020 a 2021. Vzhledem k tomu, že se zvýšily výrobní náklady a produkce nedokázala držet krok s poptávkou, společnost v posledních dvou letech několikrát zvýšila ceny svých vozů. S ohledem na tuto skutečnost není příliš překvapivé, že se ceny sníží, jakmile se zlepší globální dodavatelský řetězec. Nicméně míra snížení cen je poměrně překvapivá.Pokud investoři vezmou společnost Tesla za slovo, poptávka není hlavním důvodem snižování cen. Mluvčí společnosti Tesla v Evropě se pro média vyjádřil ke snižování cen slovy, že je způsobeno „částečnou normalizací inflace nákladů. …“Kromě toho společnost Tesla ve své aktualizaci za třetí čtvrtletí uvedla, že výroba vozidel se výrazně zvyšuje. Je tedy také možné, že společnost předpokládá potenciální budoucí slabou poptávku – ve vztahu k objemu výroby -, pokud nezvýší konkurenceschopnost svých cen. Společnost pravidelně investorům sděluje, že v dohledné budoucnosti očekává nárůst výroby a dodávek kusů tempem přibližně 50 % ročně. Nedávná zlepšení výroby naznačují, že výroba vozidel společnosti by se letos skutečně mohla takto rychle zvyšovat — a to navíc při 47% růstu výroby v roce 2022. Společnost si tak pravděpodobně chce zajistit dostatek objednávek, aby podpořila svůj další růst.Zdroj: Getty ImagesSnížení cen může být také proaktivním krokem společnosti v prostředí, v němž rostou úrokové sazby. Vyšší úrokové sazby u úvěrů na nové automobily by mohly odradit některé kupce nových vozů. Snížením cen může Tesla pomoci kompenzovat vyšší splátky, které musí potenciální zákazníci platit u úvěrů s vyššími úrokovými sazbami.Investoři pravděpodobně získají více informací o tom, jak se vyvíjí poptávka a jaký růst prodeje vozů společnost očekává koncem tohoto měsíce. Společnost vyrábějící elektromobily má ve středu 25. ledna po uzavření trhu oznámit výsledky za čtvrté čtvrtletí.Profil společnosti:Tesla, Inc. je americká automobilka a společnost zabývající se energetickými produkty, založená v roce 2003 Elonom Muskem, JB Straublem a Martinem Eberhardem. Společnost se specializuje na výrobu elektromobilů, solárních panelů a lithium-iontových baterií. Jejich prvním produktem byl sportovní elektromobil Tesla Roadster, který byl na trhu v letech 2008-2012. Od roku 2012 vyrábí Tesla Model S, Model X a Model 3, které se staly velmi populárními a pomohly zvýšit povědomí o elektromobilech mezi veřejností. Kromě toho společnost také vyrábí solární panely a lithium-iontové baterie pro domácnosti a průmysl. Tesla se také zaměřuje na rozvoj autonomní technologie a nabízí svým zákazníkům možnost využívat služby jako Tesla Network, což je sdílení svého vozu s ostatními, když ho nevyužívají. Společnost také pracuje na rozvoji technologie pro automatické nabíjení svých vozů na dopravních tazích. Tesla se stala jedním z největších světových výrobců elektromobilů a má ambiciózní plány na další rozvoj svých produktů a služeb, včetně rozvoje vodíkových vozidel a rozšíření svého globálního pokrytí prodejem a službami.