Akcie společnosti Lyft (LYFT) se během pátečního předobchodního období propadly o více než 30 %, když obchodníci zvažovali slabší než očekávaný výhled společnosti pro sdílení jízd v její poslední zprávě o výsledcích. Firma jinak vykázala lepší tržby.
Společnost pro sdílení jízd uvedla, že ve fiskálním prvním čtvrtletí roku 2023 očekává tržby ve výši přibližně 975 milionů USD, tedy nižší než konsensuální odhad analytiků ve výši 1,09 miliardy USD, uvádí server StreetAccount. Lyft rovněž předpověděl, že upravený zisk EBITDA se bude v prvním čtvrtletí pohybovat mezi 5 a 15 miliony USD.
„Naše prognóza pro první čtvrtletí je výsledkem sezónnosti a nižších cen, včetně menšího počtu Prime Time,“ uvedla v prohlášení finanční ředitelka Elaine Paulová.
Zdroj: Getty Images
Pro pozorovatele trhu na Wall Street to bylo sotva dostatečné vysvětlení. Poukazovali na to, že Uber může mít lepší pozici, aby využil širšího oživení v oblasti sdílení jízd, i když se zdá, že Lyft zaostává.
Ke čtvrtečnímu závěru vyskočily akcie Lyftu o více než 47 % po 74% poklesu v roce 2022. Akcie společnosti Uber (UBER) se mezitím odrazily o 45 % poté, co loni klesly o 41 %. V pátečním předobchodním období klesly akcie Uberu o více než 3 %.
Doug Anmuth z JPMorgan snížil hodnocení akcií na neutral z overweight a snížil cílovou cenu zhruba na polovinu s tím, že Lyft nedokáže dohnat oživení. Jeho cílová cena 15 USD, snížená z 29 USD, naznačuje, že akcie by měly klesnout o dalších 7 % oproti čtvrteční závěrečné ceně.
„Naše pozitivní teze o společnosti Lyft byla založena na zotavení po pandemii v kombinaci se zrychleným přechodem k zisku prostřednictvím racionalizace nákladů. Nicméně sdílení jízd se nyní v USA blíží plnému zotavení, ale Lyft nikoliv,“ napsal Anmuth v páteční poznámce.
„Trh se normalizuje se zvýšenou nabídkou řidičů – po několika napjatých letech – a ceny se mírně snižují. Zdá se však, že tato dynamika v kombinaci se zvýšenými náklady na pojištění zastihla společnost Lyft nepřipravenou a negativně ovlivňuje její podnikání,“ dodal Anmuth.
Youssef Squali ze společnosti Truist snížil hodnocení akcií na „držet“ z „koupit“ kvůli nižšímu výhledu růstu a marží a uvedl, že Lyft na trhu zaostává za Uberem. Squali navíc snížil cílovou cenu na 14 USD ze 40 USD. To znamená, že akcie mohou od čtvrtečního závěru klesnout o dalších 13 %.
„Konkurenční tlaky se v lednu u Uberu zesílily, přičemž Lyft snížil své základní ceny, aby mohl lépe konkurovat, ale tlačí na růst tržeb. Nižší ziskovost v 1Q23 je způsobena nižšími tržbami a vyššími náklady na pojištění, což se zdá být spíše strukturálním problémem Lyftu než Uberu (Buy),“ napsal Squali z Truistu.
„Důležité je, že vedení společnosti snížilo svůj výhled na 1 mld. dolarů adj. EBITDA/ 700 mil. dolarů FCF pro rok 24, což zvyšuje nejistotu. Zdá se, že Uber se konkurenčně vzdaluje Lyftu, čímž si podle našeho názoru upevňuje pozici lepšího modelu,“ dodal Squali.
Justin Patterson z KeyBanc Capital Markets mezitím po výsledcích snížil hodnocení společnosti Lyft na „sector weight“ z „overweight“, protože to vrhá „nejistotu na náš pohled na zlepšující se realizaci a inflexi zisku“. Analytik sice neměl k dispozici cílovou cenu, ale jeho předchozí cílová cena v lednu byla pro akcie 24 USD.
Zdroj: Shutterstock
„Vzhledem k tomu, že ~2/3 mezičtvrtletního poklesu tržeb pochází z menší aktivity Prime Time a snížení cen, aby se vyrovnaly konkurenci, máme více otázek, zda tržby mohou v roce 2023E dosáhnout růstu na úrovni středních až vysokých desítek,“ napsal Patterson.
Nakonec Rob Sanderson ze společnosti Loop Capital snížil hodnocení společnosti Lyft na „držet“ z „koupit“ a snížil cílovou cenu na 10 USD ze 17 USD. Nová cílová cena znamená 38% propad oproti hodnotě, na které akcie ve čtvrtek uzavřely. Uvedl, že neuspokojivé výsledky hospodaření přicházejí na pozadí „zásadního zlepšení“ podmínek na trhu.
„Mea culpa (v překladu moje největší vina/chyba, též selhal jsem) managementu zřejmě spočívá v tom, že podnik nadměrně vydělával na nadsazených cenách uprostřed omezení nabídky (surge pricing), což je problém, který bagatelizovali, aby pak byli zřejmě zaskočeni,“ napsal Sanderson.
Akcie společnosti Lyft se během pátečního předobchodního období propadly o více než 30 %, když obchodníci zvažovali slabší než očekávaný výhled společnosti pro sdílení jízd v její poslední zprávě o výsledcích. Firma jinak vykázala lepší tržby.Společnost pro sdílení jízd uvedla, že ve fiskálním prvním čtvrtletí roku 2023 očekává tržby ve výši přibližně 975 milionů USD, tedy nižší než konsensuální odhad analytiků ve výši 1,09 miliardy USD, uvádí server StreetAccount. Lyft rovněž předpověděl, že upravený zisk EBITDA se bude v prvním čtvrtletí pohybovat mezi 5 a 15 miliony USD.„Naše prognóza pro první čtvrtletí je výsledkem sezónnosti a nižších cen, včetně menšího počtu Prime Time,“ uvedla v prohlášení finanční ředitelka Elaine Paulová.Pro pozorovatele trhu na Wall Street to bylo sotva dostatečné vysvětlení. Poukazovali na to, že Uber může mít lepší pozici, aby využil širšího oživení v oblasti sdílení jízd, i když se zdá, že Lyft zaostává.Ke čtvrtečnímu závěru vyskočily akcie Lyftu o více než 47 % po 74% poklesu v roce 2022. Akcie společnosti Uber se mezitím odrazily o 45 % poté, co loni klesly o 41 %. V pátečním předobchodním období klesly akcie Uberu o více než 3 %.Doug Anmuth z JPMorgan snížil hodnocení akcií na neutral z overweight a snížil cílovou cenu zhruba na polovinu s tím, že Lyft nedokáže dohnat oživení. Jeho cílová cena 15 USD, snížená z 29 USD, naznačuje, že akcie by měly klesnout o dalších 7 % oproti čtvrteční závěrečné ceně.„Naše pozitivní teze o společnosti Lyft byla založena na zotavení po pandemii v kombinaci se zrychleným přechodem k zisku prostřednictvím racionalizace nákladů. Nicméně sdílení jízd se nyní v USA blíží plnému zotavení, ale Lyft nikoliv,“ napsal Anmuth v páteční poznámce.„Trh se normalizuje se zvýšenou nabídkou řidičů – po několika napjatých letech – a ceny se mírně snižují. Zdá se však, že tato dynamika v kombinaci se zvýšenými náklady na pojištění zastihla společnost Lyft nepřipravenou a negativně ovlivňuje její podnikání,“ dodal Anmuth.Youssef Squali ze společnosti Truist snížil hodnocení akcií na „držet“ z „koupit“ kvůli nižšímu výhledu růstu a marží a uvedl, že Lyft na trhu zaostává za Uberem. Squali navíc snížil cílovou cenu na 14 USD ze 40 USD. To znamená, že akcie mohou od čtvrtečního závěru klesnout o dalších 13 %.„Konkurenční tlaky se v lednu u Uberu zesílily, přičemž Lyft snížil své základní ceny, aby mohl lépe konkurovat, ale tlačí na růst tržeb. Nižší ziskovost v 1Q23 je způsobena nižšími tržbami a vyššími náklady na pojištění, což se zdá být spíše strukturálním problémem Lyftu než Uberu ,“ napsal Squali z Truistu.„Důležité je, že vedení společnosti snížilo svůj výhled na 1 mld. dolarů adj. EBITDA/ 700 mil. dolarů FCF pro rok 24, což zvyšuje nejistotu. Zdá se, že Uber se konkurenčně vzdaluje Lyftu, čímž si podle našeho názoru upevňuje pozici lepšího modelu,“ dodal Squali.Justin Patterson z KeyBanc Capital Markets mezitím po výsledcích snížil hodnocení společnosti Lyft na „sector weight“ z „overweight“, protože to vrhá „nejistotu na náš pohled na zlepšující se realizaci a inflexi zisku“. Analytik sice neměl k dispozici cílovou cenu, ale jeho předchozí cílová cena v lednu byla pro akcie 24 USD.„Vzhledem k tomu, že ~2/3 mezičtvrtletního poklesu tržeb pochází z menší aktivity Prime Time a snížení cen, aby se vyrovnaly konkurenci, máme více otázek, zda tržby mohou v roce 2023E dosáhnout růstu na úrovni středních až vysokých desítek,“ napsal Patterson.Nakonec Rob Sanderson ze společnosti Loop Capital snížil hodnocení společnosti Lyft na „držet“ z „koupit“ a snížil cílovou cenu na 10 USD ze 17 USD. Nová cílová cena znamená 38% propad oproti hodnotě, na které akcie ve čtvrtek uzavřely. Uvedl, že neuspokojivé výsledky hospodaření přicházejí na pozadí „zásadního zlepšení“ podmínek na trhu.„Mea culpa managementu zřejmě spočívá v tom, že podnik nadměrně vydělával na nadsazených cenách uprostřed omezení nabídky , což je problém, který bagatelizovali, aby pak byli zřejmě zaskočeni,“ napsal Sanderson.