Výhled NatWest táhne akcie dolů i přes nárůst zisku
Akcie banky klesly až o 9 %, když investoři strávili prognózy ziskovosti a nákladů pro rok 2023, a to i přesto, že banka oznámila, že roční zisk před zdaněním vzrostl z 3,8 miliardy liber na 5,1 miliardy liber
„Domníváme se, že obecně budou výsledky dnes pravděpodobně vnímány jako nesplnění očekávání pro rok 2023,“ uvedli analytici Credit Suisse s odkazem na nezměněný cíl banky v oblasti výnosů a pokyny, že náklady budou o 300 milionů liber vyšší, než se analytici domnívali.
Akcie NatWest klesly v 0945 GMT o 7 %. Konkurenční Lloyds Banking Group, která se rovněž zaměřuje na britský trh, klesla o 4 %.
Státem podporovaná NatWest však zvýšila výplaty pro akcionáře, když oznámila konečnou dividendu 10 pencí na akcii a zpětný odkup akcií v hodnotě 800 milionů liber.
Generální ředitelka NatWest Alison Roseová uvedla, že strategie banky přináší výsledky a že banka má jasné ekonomické prognózy – včetně předpovědi, že sazby Bank of England se letos udrží na úrovni 4 %.
Rovněž zvýšila fond bonusů pro zaměstnance téměř o čtvrtinu na 368 milionů liber, čímž riskovala možnou kritiku, protože je stále ze 44 % vlastněna daňovými poplatníky.
Celkový Roseové mzdový balíček pro rok 2022 vyskočil o téměř 50 % na 5,2 milionu liber z 3,6 milionu liber v předchozím roce.
Předseda představenstva NatWest Howard Davies uvedl, že tyto údaje odrážejí, že výkonní ředitelé poprvé od roku 2010 obdrželi roční bonus, a zahrnují také dlouhodobé odměny získané v předchozích letech.
POPLATKY ZA ŠPATNÉ ÚVĚRY
Britská ekonomika se na konci roku 2022 těsně vyhnula technické recesi, jak ukázaly oficiální údaje z minulého týdne, ale inflace by stále mohla tlačit na domácnosti a vést k většímu počtu nesplácených úvěrů.
Inflace, ačkoli má klesající tendenci, drtí kupní sílu britských domácností a podniků a zpomaluje trh s bydlením a investice podporované úvěry.
NatWest si v průběhu roku vyčlenila 337 milionů liber na pokrytí potenciálních problémových úvěrů, i když to bylo méně než částka přesahující 400 milionů, kterou očekávali analytici.
„Přestože zatím nepozorujeme výrazné známky finanční tísně mezi našimi zákazníky, jsme si velmi dobře vědomi toho, že mnoho lidí a podniků se nyní potýká s problémy,“ uvedla Roseová.
Zatímco vyšší sazby poškozují dlužníky, věřitelé těží z rostoucího rozdílu mezi tím, co účtují dlužníkům a co platí střadatelům.
Příjmy NatWestu vyskočily za rok o více než čtvrtinu na 13,2 miliardy liber, k čemuž přispěl růst objemu hypoték.
Dodala, že cílem věřitele je dosáhnout poměru nákladů k příjmům pod 52 %, s výjimkou nákladů spojených se soudními spory a jednáním.
Společnost Air France-KLM zaznamenala po lepším než očekávaném čtvrtletí silné rezervace
Společnost Air France-KLM v pátek uvedla, že její rezervace na rok 2023 se téměř vrátily na úroveň před pandemií, když vykázala lepší než očekávaný provozní zisk za čtvrté čtvrtletí, kdy došlo k oživení celosvětové poptávky po cestování.
Akcie letecké společnosti v ranním obchodování vzrostly o více než 6 %, dosáhly nejvyšší hodnoty od června a překonaly širší slabý akciový trh. Panevropský index Stoxx 600 v 8:05 londýnského času klesl o 0,85 %.
Dopravce vykázal nejvyšší tržby za čtvrté čtvrtletí ve výši 7,1 miliardy eur
Provozní zisk klesl o 45 % na 134 milionů eur kvůli vyšším nákladům včetně pohonných hmot, ale překonal odhady.
„Začátek roku 2022 byl trochu obtížný kvůli Omicronu a problémům na Ukrajině, ale měli jsme fantastické léto, zejména za Atlantikem,“ řekl generální ředitel Air France-KLM Benjamin Smith Charlotte Reedové z CNBC.
„Na Atlantiku jsme měli více kapacity než v roce 2019, Afrika byla vždy trhem, který byl po celou dobu krize odolný.“
Dodal, že trh prémiových volnočasových služeb „explodoval“ a zaplnil kabiny business třídy, první třídy a prémiové ekonomické třídy, čímž zaplnil mezeru vzniklou zpožděním v návratu obchodních cest.
Při pohledu do budoucna uvedl: „Poptávka je stále silná, výnosy jsou dobré, kapacita je na mnoha našich trzích poměrně omezená, Paříž je velmi atraktivní trh.“
Loňský rok byl podle finančního ředitele Stevena Zaata obtížný, protože cestovní ruch se potýkal s omezeními souvisejícími s pandemií a ceny leteckého paliva a dalších klíčových produktů prudce vzrostly v důsledku rusko-ukrajinského konfliktu.
Společnost Air France také v loňském roce přišla o 170 milionů eur na příjmech kvůli přerušení cestování na amsterdamském letišti Schiphol poté, co letiště loni omezilo kapacitu kvůli nedostatku personálu.
„Jsem velmi rád, že nyní můžeme říci, že čtvrté čtvrtletí roku 2022 skončilo lépe, než kde jsme skončili ve čtvrtém čtvrtletí roku 2019,“ dodal Zaat.
Společnost uvedla, že je na cestě k úplnému splacení francouzské státní pomoci do dubna 2023, a vykázala čistý dluh ve výši 6,3 miliardy eur, což je o 1,9 miliardy eur méně než v předchozím roce.
Zaat nicméně uvedl, že nedostatek personálu na letišti Schiphol nemusí být vyřešen před koncem června.
Skupina Royal Schiphol Group v pátek uvedla, že si není jistá, kdy se letiště vrátí na úroveň provozu z roku 2019, a to vzhledem k přetrvávajícím provozním potížím a omezení počtu letů na 440 000 ročně, které stanovila nizozemská vláda.
„Zlepšuje se to, takže je velmi dobré to vidět. Samozřejmě jsme stále ovlivněni tím, že všude, ale i na letišti, je nedostatek pracovních sil… ale vidíme, že postupně se provoz skutečně vrací do normálu,“ řekl Zaat.
Smith rovněž varoval, že evropské letecké společnosti budou muset čelit čínským dopravcům, kteří stále mohou létat nad ruským vzdušným prostorem.
„Mezi Paříží a Soulem to může znamenat až tři hodiny letu navíc,“ řekl Smith listu Financial Times. „Pokud máte čínského dopravce, který létá nad Ruskem, má oproti nám neférovou výhodu.“
Pro televizi CNBC však uvedl, že letecká společnost zaznamenala i určité výhody plynoucí ze zákazu vzdušného prostoru, a to díky tomu, že z trhu byla odstraněna kapacita do a z USA.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky