(LYFT) se v předobchodní fázi propadly až o 34 %, čímž si připsaly rekordní propad poté, co společnost provozující přepravu osob uvedla, že bude upřednostňovat nižší ceny, aby přilákala více zákazníků, což podle očekávání sníží budoucí zisky.
Společnost předpokládala upravený zisk před úroky, zdaněním a odpisy v aktuálním čtvrtletí ve výši 5 až 15 milionů dolarů, čímž zaostala za průměrným odhadem 83,6 milionu dolarů v průzkumu agentury Bloomberg. Za očekáváním zaostal i odhad tržeb Lyftu v tomto období ve výši 975 milionů dolarů.
Pokud pokles akcií vydrží, půjde o největší pokles od IPO společnosti se sídlem v San Francisku v roce 2019. Výsledky byly v ostrém kontrastu s větším konkurentem Uber Technologies Inc, který na začátku týdne vykázal tržby a zisk, které překonaly odhady analytiků poté, co počet jízd na jeho platformě vzrostl.
„To samozřejmě není úroveň růstu nebo ziskovosti, o kterou usilujeme nebo které jsme schopni, a laserově se zaměřujeme na další růst a řízení nákladů,“ uvedl ve čtvrtek v konferenčním hovoru po zveřejnění výsledků spoluzakladatel a výkonný ředitel Logan Green. Green uvedl, že společnost Lyft „přezkoumává úpravy podnikání, včetně opatření na snížení nákladů“.
Akcie společnosti Lyft v pátek před otevřením newyorských burz klesly na 10,99 USD po uzavření na 16,22 USD. V roce 2022 se akcie propadly o 74 %, ale letos se do čtvrteční uzávěrky zotavily o 47 %.
Společnost v lednu snížila základní ceny za jízdu, aby udržela krok s podobným krokem společnosti Uber. „Oproti situaci před třemi měsíci se změnila dynamika konkurence,“ uvedl Green. „Musíme upřednostnit konkurenceschopnou úroveň služeb.“
Společnost Lyft rovněž vykázala v posledních třech měsících roku 2022 upravenou ztrátu Ebitda ve výši 248 milionů USD. Ztrátu společnost přičítala změně zveřejňování informací ze strany regulačních orgánů, která vyžaduje, aby společnosti do finančních ukazatelů započítávaly pojistné rezervy, tedy hotovost vyčleněnou na úhradu pojistných událostí a dalších výdajů na pojištění.
Spoluzakladatel a prezident John Zimmer uvedl, že společnost bude konkurenceschopná v oblasti cen a čekacích dob. V říjnu společnost Lyft zvýšila poplatek za služby, který jezdci platí přímo, aby pokryla vyšší náklady na pojištění. Očekává se, že tyto výdaje budou i nadále růst. Zimmer v rozhovoru uvedl, že společnost Lyft je ochotna místo toho, aby toto břemeno nesli jezdci, přijmout zásah do zisku, a dodal, že společnost očekává, že faktory, které vedly ke ztrátě zisku ve čtvrtém čtvrtletí, budou jednorázovou záležitostí.
Zdroj: Getty Images
Pomalejší růst příjmů je způsoben především sezónností a skutečností, že velká část její základny cestujících počítá kola a skútry, které zákazníci v chladnějších měsících využívají méně často, uvedl Zimmer. Výhled také odráží skutečnost, že společnost Lyft generuje nižší příjmy z vyšších cen jízdného z nárazových cen, které jsou produktem většího počtu řidičů na platformě, kteří uspokojují poptávku cestujících, uvedl.
Čtvrteční zpráva je druhým čtvrtletím v řadě, kdy Lyft zaostává za Uberem v dokazování, že je schopen udržet zákazníky na platformě a vrátit počet cestujících na úroveň před pandemií. Společnost Uber oznámila, že ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl počet rezervací v oblasti mobility o 31 % na 14,9 miliardy USD, čímž poprvé od vypuknutí pandemie překonal počet rezervací v segmentu doručování. Silná poptávka po službách sdílené jízdy společnosti Uber ukazuje, že zákazníci jsou stále ochotni zaplatit více za objednání jízdy, a to i v době, kdy inflace snižuje rozpočty a hrozí ekonomická nejistota.
Na rozdíl od Uberu působí Lyft pouze v Severní Americe a nemá rozvoz jídla. Aby si společnost udržela více zákazníků, snaží se rozšířit svůj produkt předplatného Lyft Pink a navázala spolupráci se společností Grubhub, která svým členům nabízí bezplatné předplatné platformy pro rozvoz jídla. Společnost Lyft také v loňském roce spustila reklamní jednotku, aby získala příjmy s vyšší marží, což je strategie, kterou zavedly i další platformy na vyžádání včetně společností Uber, Instacart Inc. a DoorDash Inc.
Zimmer uvedl, že nabídka řidičů ve čtvrtém čtvrtletí byla „nejlepší za poslední tři roky“, ale odmítl sdělit, zda společnost Lyft sníží výdaje na pobídky.
Zdroj: Reuters
„Myslím si, že trh je dostatečně velký, mluvíme-li o sdílení jízd a mobilitě jako službě, aby uživil dva velké hráče,“ řekl Tom White, vedoucí analytik společnosti D.A. Davidson. „Myslím si, že Lyft může být dvojkou, ale stále více to vypadá, že je dvojkou vzdálenou.“
Ve čtvrtém čtvrtletí se u společnosti Lyft objevilo několik světlých bodů. Společnost uvedla, že její tržby vzrostly o 21 % na 1,18 miliardy dolarů, což je její historicky nejvyšší hodnota, a překonaly tak očekávání Wall Street ve výši 1,16 miliardy dolarů. Tržby na jednoho cestujícího vzrostly oproti loňskému roku o 11,5 % na 57,72 USD. Počet 20,4 milionu aktivních jezdců ve čtvrtém čtvrtletí byl v souladu s odhady, i když byl stále o více než dva miliony zákazníků nižší než základna 22,9 milionu aktivních jezdců společnosti Lyft na konci roku 2019.
„Vidíme, že to jde správným směrem,“ řekl Zimmer. Neřekl, zda společnost ztrácí podíl ve prospěch Uberu, ale dodal, že Lyft má „větší část našeho tržního podílu na západním pobřeží, které se zotavuje pomaleji“.
V listopadu společnost Lyft propustila 13 % svých zaměstnanců, což bylo druhé kolo propouštění v roce 2022, aby omezila náklady, protože se snaží vyrovnat s obtížnou ekonomickou situací. Společnost Uber ve středu uvedla, že v roce 2023 očekává „stejný počet zaměstnanců“.
„Rozdíl ve změnách počtu aktivních cestujících mezi oběma hlavními hráči bude hlavním ukazatelem budoucích změn příjmů a tržního podílu Uberu i Lyftu,“ uvedl před vydáním zprávy Nicholas Cauley, analytik globální výzkumné společnosti Third Bridge.
se v předobchodní fázi propadly až o 34 %, čímž si připsaly rekordní propad poté, co společnost provozující přepravu osob uvedla, že bude upřednostňovat nižší ceny, aby přilákala více zákazníků, což podle očekávání sníží budoucí zisky.Společnost předpokládala upravený zisk před úroky, zdaněním a odpisy v aktuálním čtvrtletí ve výši 5 až 15 milionů dolarů, čímž zaostala za průměrným odhadem 83,6 milionu dolarů v průzkumu agentury Bloomberg. Za očekáváním zaostal i odhad tržeb Lyftu v tomto období ve výši 975 milionů dolarů.Pokud pokles akcií vydrží, půjde o největší pokles od IPO společnosti se sídlem v San Francisku v roce 2019. Výsledky byly v ostrém kontrastu s větším konkurentem Uber Technologies Inc, který na začátku týdne vykázal tržby a zisk, které překonaly odhady analytiků poté, co počet jízd na jeho platformě vzrostl.„To samozřejmě není úroveň růstu nebo ziskovosti, o kterou usilujeme nebo které jsme schopni, a laserově se zaměřujeme na další růst a řízení nákladů,“ uvedl ve čtvrtek v konferenčním hovoru po zveřejnění výsledků spoluzakladatel a výkonný ředitel Logan Green. Green uvedl, že společnost Lyft „přezkoumává úpravy podnikání, včetně opatření na snížení nákladů“.Akcie společnosti Lyft v pátek před otevřením newyorských burz klesly na 10,99 USD po uzavření na 16,22 USD. V roce 2022 se akcie propadly o 74 %, ale letos se do čtvrteční uzávěrky zotavily o 47 %.Společnost v lednu snížila základní ceny za jízdu, aby udržela krok s podobným krokem společnosti Uber. „Oproti situaci před třemi měsíci se změnila dynamika konkurence,“ uvedl Green. „Musíme upřednostnit konkurenceschopnou úroveň služeb.“Společnost Lyft rovněž vykázala v posledních třech měsících roku 2022 upravenou ztrátu Ebitda ve výši 248 milionů USD. Ztrátu společnost přičítala změně zveřejňování informací ze strany regulačních orgánů, která vyžaduje, aby společnosti do finančních ukazatelů započítávaly pojistné rezervy, tedy hotovost vyčleněnou na úhradu pojistných událostí a dalších výdajů na pojištění.Spoluzakladatel a prezident John Zimmer uvedl, že společnost bude konkurenceschopná v oblasti cen a čekacích dob. V říjnu společnost Lyft zvýšila poplatek za služby, který jezdci platí přímo, aby pokryla vyšší náklady na pojištění. Očekává se, že tyto výdaje budou i nadále růst. Zimmer v rozhovoru uvedl, že společnost Lyft je ochotna místo toho, aby toto břemeno nesli jezdci, přijmout zásah do zisku, a dodal, že společnost očekává, že faktory, které vedly ke ztrátě zisku ve čtvrtém čtvrtletí, budou jednorázovou záležitostí.Pomalejší růst příjmů je způsoben především sezónností a skutečností, že velká část její základny cestujících počítá kola a skútry, které zákazníci v chladnějších měsících využívají méně často, uvedl Zimmer. Výhled také odráží skutečnost, že společnost Lyft generuje nižší příjmy z vyšších cen jízdného z nárazových cen, které jsou produktem většího počtu řidičů na platformě, kteří uspokojují poptávku cestujících, uvedl.Čtvrteční zpráva je druhým čtvrtletím v řadě, kdy Lyft zaostává za Uberem v dokazování, že je schopen udržet zákazníky na platformě a vrátit počet cestujících na úroveň před pandemií. Společnost Uber oznámila, že ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl počet rezervací v oblasti mobility o 31 % na 14,9 miliardy USD, čímž poprvé od vypuknutí pandemie překonal počet rezervací v segmentu doručování. Silná poptávka po službách sdílené jízdy společnosti Uber ukazuje, že zákazníci jsou stále ochotni zaplatit více za objednání jízdy, a to i v době, kdy inflace snižuje rozpočty a hrozí ekonomická nejistota.Na rozdíl od Uberu působí Lyft pouze v Severní Americe a nemá rozvoz jídla. Aby si společnost udržela více zákazníků, snaží se rozšířit svůj produkt předplatného Lyft Pink a navázala spolupráci se společností Grubhub, která svým členům nabízí bezplatné předplatné platformy pro rozvoz jídla. Společnost Lyft také v loňském roce spustila reklamní jednotku, aby získala příjmy s vyšší marží, což je strategie, kterou zavedly i další platformy na vyžádání včetně společností Uber, Instacart Inc. a DoorDash Inc.Zimmer uvedl, že nabídka řidičů ve čtvrtém čtvrtletí byla „nejlepší za poslední tři roky“, ale odmítl sdělit, zda společnost Lyft sníží výdaje na pobídky.„Myslím si, že trh je dostatečně velký, mluvíme-li o sdílení jízd a mobilitě jako službě, aby uživil dva velké hráče,“ řekl Tom White, vedoucí analytik společnosti D.A. Davidson. „Myslím si, že Lyft může být dvojkou, ale stále více to vypadá, že je dvojkou vzdálenou.“Ve čtvrtém čtvrtletí se u společnosti Lyft objevilo několik světlých bodů. Společnost uvedla, že její tržby vzrostly o 21 % na 1,18 miliardy dolarů, což je její historicky nejvyšší hodnota, a překonaly tak očekávání Wall Street ve výši 1,16 miliardy dolarů. Tržby na jednoho cestujícího vzrostly oproti loňskému roku o 11,5 % na 57,72 USD. Počet 20,4 milionu aktivních jezdců ve čtvrtém čtvrtletí byl v souladu s odhady, i když byl stále o více než dva miliony zákazníků nižší než základna 22,9 milionu aktivních jezdců společnosti Lyft na konci roku 2019.„Vidíme, že to jde správným směrem,“ řekl Zimmer. Neřekl, zda společnost ztrácí podíl ve prospěch Uberu, ale dodal, že Lyft má „větší část našeho tržního podílu na západním pobřeží, které se zotavuje pomaleji“.V listopadu společnost Lyft propustila 13 % svých zaměstnanců, což bylo druhé kolo propouštění v roce 2022, aby omezila náklady, protože se snaží vyrovnat s obtížnou ekonomickou situací. Společnost Uber ve středu uvedla, že v roce 2023 očekává „stejný počet zaměstnanců“.„Rozdíl ve změnách počtu aktivních cestujících mezi oběma hlavními hráči bude hlavním ukazatelem budoucích změn příjmů a tržního podílu Uberu i Lyftu,“ uvedl před vydáním zprávy Nicholas Cauley, analytik globální výzkumné společnosti Third Bridge.