před špičkovými smartphony s Androidem, přičemž mladší uživatelé se domnívají, že společnost se na globálním trhu posune na úroveň dominance, které se těší ve Spojených státech.
Od Evropy po Asii roste náskok společnosti Apple na trhu prémiových telefonů a průzkumy ukazují, že lidé ve věku teenagerů a 20 let, tzv. generace Z, stále častěji považují iPhone za nezbytnou součást své výbavy. Podle konvertitů je přitahuje jeho design, fotoaparáty a funkce AirDrop pro sdílení fotografií.
Tento trend dostává hlavního rivala společnosti Apple, společnost Samsung Electronics Co., pod tlak a ohrožuje vedoucí postavení jihokorejské společnosti na celkovém světovém trhu s chytrými telefony. Samsung propaguje své oprýskané skládací telefony a fotoaparáty se 100násobným přiblížením na nejnovějším modelu Galaxy S23 Ultra, který přinesl „wow“ od Elona Muska na Twitteru.
Na dvorku Samsungu, kde se dosud držely smartphony této značky s Androidem, roste vliv Applu od roku 2018, kdy společnost otevřela svůj první obchod v Jižní Koreji. Apple má nyní v zemi čtyři prodejny, kde bude brzy poprvé k dispozici jeho systém mobilních plateb Apple Pay.
Podle průzkumu společnosti Gallup Korea používalo v roce 2022 smartphone Apple přibližně 52 % lidí ve věku 18 až 29 let v Jižní Koreji, zatímco o dva roky dříve to bylo 44 %. Podíl společnosti Samsung v této věkové skupině se v té době propadl na 44 % ze 45 %, ukázal průzkum. U všech starších věkových skupin zůstávají telefony Samsung nejrozšířenější.
Dvaadvacetiletá studentka vysoké školy v Soulu Chung Kyung-rim uvedla, že téměř všichni její vrstevníci používají iPhone. Řekla, že pověst společnosti Apple díky hezčímu designu a dobrým fotografiím se drží po celá léta, ačkoli si myslí, že zařízení Samsung se vzhledově zlepšila, a líbí se jí rozmanité barvy nejnovějších flipových telefonů Samsung, řekla.
Nárůst zájmu o Apple mezi mladými lidmi pravděpodobně pomůže americké firmě v oblasti špičkových telefonů, v níž má vedoucí postavení. Podle společnosti Canalys, která se zabývá výzkumem technologického trhu, vzrostl podíl Applu na celosvětových dodávkách chytrých telefonů v ceně 800 dolarů a vyšší v loňském roce na 76 % z 65 % v roce 2018, zatímco podíl Samsungu klesl na 17 % z 27 %. Čína byla pro Apple jedním z hlavních motorů růstu poté, co americké sankce ochromily dalšího konkurenta, společnost Huawei Technologies Co.

Společnost Samsung zůstává největším světovým výrobcem chytrých telefonů podle celkového počtu dodávek, což je titul, který si drží od roku 2012. I zde se Apple svému rivalovi přibližuje. Podle společnosti Canalys se podíl společnosti Samsung na trhu drží posledních pět let zhruba na úrovni 21 %, zatímco podíl společnosti Apple se z 15 % v roce 2018 vyšplhal na 19 % v roce 2022.
Podle Toma Kanga, ředitele společnosti Counterpoint Research se sídlem v Soulu, jsou špičkové chytré telefony pro výrobce telefonů klíčové, protože přinášejí největší zisky a ukazují technologické schopnosti a vedoucí postavení.
Segment dražších telefonů také představuje určitou kapsu odolnosti v odvětví, které se propadá. Podle společnosti Canalys vzrostly v loňském roce celosvětové dodávky chytrých telefonů s cenou nad 800 USD o 1 %, zatímco celkové dodávky chytrých telefonů klesly o 12 %.
Mluvčí společnosti Samsung uvedl, že počet předobjednávek nedávno uvedené řady smartphonů Galaxy S23 byl vyšší než u modelů z předchozího roku, přičemž 60 % zákazníků se rozhodlo pro nejdražší model Galaxy S23 Ultra.
Společnost Apple na žádost o komentář nereagovala.
Ve Spojených státech, kde podle společnosti Canalys loni Apple představoval 77 % trhu s prémiovými smartphony, je jedním z důvodů popularity iPhonů mezi mladými lidmi rozšířenost iMessage, hojně používané aplikace společnosti Apple pro zasílání zpráv, která označuje odlišné barvy pro uživatele iPhonů a Androidů.
Jinde ve světě je to považováno za menší výhodu, protože mobilní messengery třetích stran jsou více rozšířené, od WhatsApp v Evropě po KakaoTalk v Jižní Koreji.

Mladé lidi po celém světě podle jejich slov přitahují exkluzivní funkce společnosti Apple, jako je AirDrop, která umožňuje snadné sdílení mezi iPhony mezi přáteli, a obliba fotografií a designu společnosti Apple.
Marketing společnosti Apple se už léta zaměřuje na pořizování filmových fotografií a videí.
Dnešní špičkové smartphony iPhone a Samsung Galaxy mají podobné komponenty fotoaparátu a vynikají kvalitními fotografiemi ve vysokém rozlišení, řekl Choi Kab-soo, cestovatelský fotograf žijící v Soulu, který vede kurzy fotografování s chytrým telefonem.
Některé rozdíly v barevném podání fotografií mohou v lidech vyvolat pocit, že telefony Apple pořizují lepší fotografie v každodenním prostředí, řekl pan Choi, který používá iPhone.
Sarah Carrivale, 24letá studentka žijící v Paříži, si všimla, že stále více lidí v jejím věku používá iPhone – podle jejích odhadů je to asi sedm z deseti.
Před dvěma lety přešla na iPhone 12 poté, co používala řadu zařízení se systémem Android, včetně zařízení od společnosti Samsung a čínské značky. Poté, co si na iPhone chvíli zvykla, je podle svých slov spokojená s jeho odolností, snadnou navigací a fotoaparáty.
„Jakmile si jednou pořídíte iPhone, už není cesty zpět,“ řekla Carrivale.
Podle loňského průzkumu společnosti Canalys, kterého se zúčastnilo 4 000 osob ve Velké Británii, Německu, Španělsku a Itálii, je v západní Evropě téměř třikrát pravděpodobnější, že uživatelé systému Android mladší 25 let dají při výběru svého příštího chytrého telefonu přednost společnosti Apple, než starší věkové skupiny. Uživatelé Apple mladší 25 let měli více než dvakrát vyšší pravděpodobnost, že zůstanou u svého operačního systému, než uživatelé Androidu stejného věku, ukázal průzkum.

Aplikace na iPhonu jsou rychlejší a bezchybnější, i když mají podobné specifikace jako zařízení se systémem Android, řekl Nicholas Leonzi, 26letý pracovník maloobchodu v Londýně. Vyzkoušel si Samsung Galaxy S21 Ultra 2021, který měl „skvělé“ funkce, jako je nabíjení sluchátek Galaxy Buds Pro na zadní straně telefonu. Pravidelně telefon upgraduje, po roce se však vrátil k Applu a používá nejnovější verzi sluchátek AirPods Pro.
Společnost Apple se rozrostla také díky tomu, že své produkty staví na stejném operačním systému, což pomáhá posílit udržení uživatelů a věrnost značce. V chytrých telefonech se systémem Android je mnohem více hráčů, protože se nejedná o uzavřený operační systém jako u společnosti Apple.
„S tím, jak se mladší zákazníci stále více upínají k ekosystému Apple, bude pro Samsung stále těžší konkurovat společnosti Apple,“ uvedla Nicole Pengová, senior viceprezidentka společnosti Canalys.
Společnost Samsung, která je lídrem v segmentu Android, se snaží dohnat ztrátu tím, že se soustředí na co nejjednodušší spolupráci svých produktů, od chytrých telefonů přes televizory až po spotřebiče, a produktů partnerských značek.
Jedním ze světlých bodů pro Samsung je, že vede v kategorii skládacích smartphonů, kterou pomáhal založit. Prodeje skládacích telefonů dnes představují méně než 1 % celosvětově dodávaných chytrých telefonů, ale jejich rostoucí popularita by podle analytiků mohla posílit budoucí pozici společnosti Samsung v prémiové kategorii. Společnost Apple zatím žádné plány týkající se skládacích telefonů neoznámila.
Lee Hye-jin, jejíž dcera a syn ve středoškolském věku vlastní iPhone už od střední školy v Soulu, zdůraznila, že iPhone oslovuje mladší generace. Odhadla, že 7 z 10 spolužáků jejích dětí používá iPhone.
„Říká se, že je módnější používat Apple,“ řekla.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























