Zakladatel Instagramu říká, že nastal čas pro novou sociální síť
Když Kevin Systrom a Mike Krieger vytvořili aplikaci, která se později stala Instagramem, svezli se na vlně velkého technologického posunu a vytvořili jednoduchý nástroj.
Díky iPhonu se rychle rozšířilo fotografování pomocí chytrých telefonů, a tak dvojice vytvořila aplikaci, která nabízela bezplatné softwarové filtry pro vylepšení vzhledu těchto snímků. Funkce sociálních sítí, které z Instagramu udělaly jeden z nejúspěšnějších spotřebitelských produktů všech dob, přišly později. „Instagram byl pro mnoho lidí nejprve aplikací s filtry a až poté sociální sítí,“ říká Systrom. „Je mi celkem jasné, že nejlepší sociální sítě obvykle začínají jako utilita, která dělá něco jiného, a časem tak nějak přerostou v sociální síť.“
Zakladatelé předstihli několik podobných fotografických aplikací a v technologických kruzích se stali významnými – nemluvě o zbohatnutí – tím, že v roce 2012 prodali Instagram společnosti Facebook. Téměř čtyři roky poté, co odešli po neshodách s Meta Platforms Inc. s výkonným ředitelem Markem Zuckerbergem ohledně směřování Instagramu, se devětatřicetiletý Systrom a sedmatřicetiletý Krieger vrátili k vytvoření něčeho nového: aplikace pro čtení zpráv s názvem Artifact.
Dlouhodobou nadějí je zopakovat úspěch Instagramu jako sociální sítě, ale Artifact také vychází z myšlenky, že položit základy znamená nejprve vytvořit jednoduchý a užitečný nástroj. Aplikace se soustředí na rolovací kanál se zpravodajskými články, který si každý čtenář přizpůsobí svému vkusu. Uživatelé musí zadat alespoň 10 kategorií zpráv, které je zajímají (např. americká politika, NFL, vesmír), a publikace, které je zajímají. Algoritmy pak sledují chování uživatelů a určují, které články jim mají být zobrazeny. Aplikace žádá čtenáře, aby během dvou týdnů klikli alespoň na 25 článků, aby mohla personalizovat svou nabídku, a zobrazuje jejich postup v pravém dolním rohu stránky. Časem bude Artifact obsahovat sociální funkce, aby lidé mohli diskutovat s ostatními o tom, co čtou. „Doufejme, že se to rozroste v sociální síť,“ říká Systrom, „pokud se tímto směrem rozhodneme vydat.“
Zdroj: Getty Images
Tento druh aplikace není nijak zvlášť novátorský nápad. Zřejmým – a obtížným – konkurentem je aplikace Apple News, která má výraznou výhodu v tom, že je nainstalována v každém iPhonu. Vytvořit velkou sociální síť je také obtížné, zejména kvůli dominanci společnosti Meta a dalších zavedených firem. Ve vzduchu je však cítit příležitost. Facebook Meta klopýtá a ve své aplikaci se stahuje ze zpravodajství, ukončuje dohody s vydavateli a tlačí více lidí ke krátkým videím, aby konkuroval TikToku. Twitter, který má pověst preferované sociální sítě pro závislé na zprávách, se mezitím od říjnové koupě Elonem Muskem ocitl na chvostu, což dalo vzniknout hrstce dvojníků, kteří doufají, že přilákají zklamané uživatele hledající alternativu. Možná je to nejlepší doba pro založení sociální sítě, zejména té zaměřené na zpravodajství, za poslední dobu.
Systrom říká, že se nesoustředí ani tak na drama ve společnosti Twitter Inc., jako spíše na jiný příběh, který zaujal Silicon Valley: vzestup nových nástrojů umělé inteligence. Nedávné pokroky v softwaru umělé inteligence výrazně zlepšily způsob, jakým počítače dokáží porozumět a vytvářet text, což by se mohlo ukázat jako užitečné pro aplikace, jako je Artifact.
Ačkoli je umělá inteligence v technologickém průmyslu již řadu let základem, současná generace takzvaných generativních nástrojů umělé inteligence, které samy vytvářejí písmo, fotografie nebo videa, přesvědčila mnoho lidí, že dochází k transformaci. Systrom říká, že pokročilé vylepšení modelování jazyka by mohlo vytvořit řadu startupů, stejně jako iPhone uvedl do života širší ekonomiku mobilních aplikací. „Dveře se obvykle otevírají, když dojde k zásadním technologickým změnám,“ říká.
Zdroj: Unsplash
Systrom si zpočátku představuje, že Artifact bude tuto technologii využívat k procházení moře titulků a rozhodování o tom, které příběhy si bude chtít každý přečíst. V budoucnu by podle něj mohla jeho společnost vytvářet vlastní obsah, třeba pomocí softwaru pro generování textu, který by shrnoval nebo analyzoval hlavní zpravodajské události.
Vytvoření technologie je jen prvním krokem. Artifact bude muset vymyslet udržitelný obchodní model a nejspíš i přesvědčivý návrh pro mediální partnery, pokud se aplikace bude dále rozšiřovat. Systrom a Krieger mají některé přirozené výhody, včetně svého osobního bohatství – Artifact zatím financují sami – a známosti jména, což přiměje mnoho lidí z technologického průmyslu a okolí, aby jim věnovali pozornost. I když Systrom tvrdí, že načasování nemohlo být lepší, uznává, že šance na nový podnik v oblasti sociálních médií nejsou nikdy velké. „Je opravdu těžké vybudovat takovou věc od nuly,“ říká.
Díky iPhonu se rychle rozšířilo fotografování pomocí chytrých telefonů, a tak dvojice vytvořila aplikaci, která nabízela bezplatné softwarové filtry pro vylepšení vzhledu těchto snímků. Funkce sociálních sítí, které z Instagramu udělaly jeden z nejúspěšnějších spotřebitelských produktů všech dob, přišly později. „Instagram byl pro mnoho lidí nejprve aplikací s filtry a až poté sociální sítí,“ říká Systrom. „Je mi celkem jasné, že nejlepší sociální sítě obvykle začínají jako utilita, která dělá něco jiného, a časem tak nějak přerostou v sociální síť.“Zakladatelé předstihli několik podobných fotografických aplikací a v technologických kruzích se stali významnými – nemluvě o zbohatnutí – tím, že v roce 2012 prodali Instagram společnosti Facebook. Téměř čtyři roky poté, co odešli po neshodách s Meta Platforms Inc. s výkonným ředitelem Markem Zuckerbergem ohledně směřování Instagramu, se devětatřicetiletý Systrom a sedmatřicetiletý Krieger vrátili k vytvoření něčeho nového: aplikace pro čtení zpráv s názvem Artifact.Dlouhodobou nadějí je zopakovat úspěch Instagramu jako sociální sítě, ale Artifact také vychází z myšlenky, že položit základy znamená nejprve vytvořit jednoduchý a užitečný nástroj. Aplikace se soustředí na rolovací kanál se zpravodajskými články, který si každý čtenář přizpůsobí svému vkusu. Uživatelé musí zadat alespoň 10 kategorií zpráv, které je zajímají , a publikace, které je zajímají. Algoritmy pak sledují chování uživatelů a určují, které články jim mají být zobrazeny. Aplikace žádá čtenáře, aby během dvou týdnů klikli alespoň na 25 článků, aby mohla personalizovat svou nabídku, a zobrazuje jejich postup v pravém dolním rohu stránky. Časem bude Artifact obsahovat sociální funkce, aby lidé mohli diskutovat s ostatními o tom, co čtou. „Doufejme, že se to rozroste v sociální síť,“ říká Systrom, „pokud se tímto směrem rozhodneme vydat.“Tento druh aplikace není nijak zvlášť novátorský nápad. Zřejmým – a obtížným – konkurentem je aplikace Apple News, která má výraznou výhodu v tom, že je nainstalována v každém iPhonu. Vytvořit velkou sociální síť je také obtížné, zejména kvůli dominanci společnosti Meta a dalších zavedených firem. Ve vzduchu je však cítit příležitost. Facebook Meta klopýtá a ve své aplikaci se stahuje ze zpravodajství, ukončuje dohody s vydavateli a tlačí více lidí ke krátkým videím, aby konkuroval TikToku. Twitter, který má pověst preferované sociální sítě pro závislé na zprávách, se mezitím od říjnové koupě Elonem Muskem ocitl na chvostu, což dalo vzniknout hrstce dvojníků, kteří doufají, že přilákají zklamané uživatele hledající alternativu. Možná je to nejlepší doba pro založení sociální sítě, zejména té zaměřené na zpravodajství, za poslední dobu.Systrom říká, že se nesoustředí ani tak na drama ve společnosti Twitter Inc., jako spíše na jiný příběh, který zaujal Silicon Valley: vzestup nových nástrojů umělé inteligence. Nedávné pokroky v softwaru umělé inteligence výrazně zlepšily způsob, jakým počítače dokáží porozumět a vytvářet text, což by se mohlo ukázat jako užitečné pro aplikace, jako je Artifact.Ačkoli je umělá inteligence v technologickém průmyslu již řadu let základem, současná generace takzvaných generativních nástrojů umělé inteligence, které samy vytvářejí písmo, fotografie nebo videa, přesvědčila mnoho lidí, že dochází k transformaci. Systrom říká, že pokročilé vylepšení modelování jazyka by mohlo vytvořit řadu startupů, stejně jako iPhone uvedl do života širší ekonomiku mobilních aplikací. „Dveře se obvykle otevírají, když dojde k zásadním technologickým změnám,“ říká.Systrom si zpočátku představuje, že Artifact bude tuto technologii využívat k procházení moře titulků a rozhodování o tom, které příběhy si bude chtít každý přečíst. V budoucnu by podle něj mohla jeho společnost vytvářet vlastní obsah, třeba pomocí softwaru pro generování textu, který by shrnoval nebo analyzoval hlavní zpravodajské události.Chcete využít této příležitosti?Vytvoření technologie je jen prvním krokem. Artifact bude muset vymyslet udržitelný obchodní model a nejspíš i přesvědčivý návrh pro mediální partnery, pokud se aplikace bude dále rozšiřovat. Systrom a Krieger mají některé přirozené výhody, včetně svého osobního bohatství – Artifact zatím financují sami – a známosti jména, což přiměje mnoho lidí z technologického průmyslu a okolí, aby jim věnovali pozornost. I když Systrom tvrdí, že načasování nemohlo být lepší, uznává, že šance na nový podnik v oblasti sociálních médií nejsou nikdy velké. „Je opravdu těžké vybudovat takovou věc od nuly,“ říká.
Technologický sektor v poslední době zažívá vlnu strategických partnerství v oblasti umělé inteligence (AI). Výrobci čipů, vývojáři softwaru i velké...