Společnost ByteDance dosáhla v loňském roce rekordního základního zisku a poprvé předstihla dlouhodobě vládnoucí čínské technologické giganty Tencent a Alibaba, a to i přesto, že její rychle rostoucí obchodní jednotka TikTok zaznamenala ztráty.
Podle dvou investorů, kteří byli s čísly seznámeni, vzrostl zisk před úroky, zdaněním a odpisy, což je preferovaný ukazatel ziskovosti společnosti ByteDance, v roce 2022 o 79 % na přibližně 25 miliard dolarů. To je nárůst z přibližně 14 miliard dolarů o rok dříve.
Zisk společnosti ByteDance byl dosažen díky tržbám ve výši téměř 85 miliard USD v roce 2022, což je o více než 30 % více než o rok dříve, protože inzerenti zvýšili výdaje na rychle rostoucí platformu pro virální videa TikTok a její sesterskou čínskou aplikaci Douyin.
Tento nárůst pomohl společnosti ByteDance, jejíž hodnota byla v loňském roce oceněna na 300 miliard USD, překonat čínské technologické giganty kótované na burze, společnost Tencent a skupinu Alibaba zabývající se elektronickým obchodem, které za rok 2022 vykázaly ebitdu ve výši 23,9, resp. 22,5 miliardy USD. Obě skupiny byly těžce zasaženy dvouletým regulačním zásahem Pekingu proti technologickým gigantům v zemi.
Explozivní růst společnosti ByteDance přichází v době, kdy TikTok čelí rostoucím obavám o bezpečnost ze strany vlád a regulačních orgánů po celém světě. Americká vláda vyzvala k zákazu nebo odprodeji aplikace pro krátká videa.

Šéf TikToku Shou Zi Chew minulý měsíc při slyšení v Kongresu aplikaci hájil a prohlásil, že bude zachována „bez jakékoli manipulace ze strany jakékoliv vlády“. Peking prohlásil, že se „rozhodně“ postaví proti jakémukoli kroku, který by oddělil americkou odnož TikToku od jeho čínských vlastníků.
Případný nucený prodej nebo zákaz TikToku by zasáhl potenciální příjmy společnosti ByteDance. Ačkoli v loňském roce generovala přibližně 80 % svých příjmů v Číně a TikTok byl ztrátový, přesto představuje důležitý motor budoucího zisku.
Jeden z investorů společnosti ByteDance v USA uvedl, že zákaz TikToku by na základě současných zisků neohrozil finanční výsledky společnosti. „TikTok nepředstavuje tak významné procento celkových příjmů společnosti ByteDance, jak se lidé domnívají. Zákaz by však vzhledem k tempu růstu znamenal skutečnou ztrátu pro budoucí potenciál,“ uvedl investor.
Mezinárodní podnikání společnosti ByteDance, které zahrnuje TikTok, zaznamenalo za rok 2022 tržby ve výši přibližně 15 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek oproti předchozímu roku. Tržby v Číně dosáhly přibližně 70 miliard dolarů, uvedl další investor.
Společnost ByteDance údaje o svých tržbách a ziskovosti nezveřejňuje a na žádost o komentář nereagovala. Společnost byla založena v roce 2012 podnikatelem Zhang Yimingem a loni v létě, kdy provedla zpětný odkup akcií od svých zaměstnanců, byla oceněna na přibližně 300 miliard dolarů.
Zdá se, že investoři společnosti se zbavili hrozby hrozícího zákazu TikToku v USA nebo nuceného prodeje, který by podle právních expertů byl náročný na realizaci a pravděpodobně by zabředl do soudních tahanic.

„Společnost má velkou hodnotu. Úplný zákaz považujeme za krajně nepravděpodobný,“ uvedl jeden z manažerů fondu, který čínskou technologickou skupinu podporuje.
Politický mrak, který se nad společností ByteDance vznáší, však utlumil vyhlídky na její primární veřejnou nabídku. Svůj plánovaný vstup na hongkongskou burzu již několikrát odložila poté, co Peking koncem roku 2020 zahájil rozsáhlé represe proti technologiím a zrušil IPO společnosti Ant Group.
Americký technologický investor uvedl, že ohledně časového harmonogramu IPO není jasno. „Nejdříve se musí vyřešit TikTok,“ uvedli. „A všichni chtějí vidět problém Ant Financial vyřešený před případným IPO ByteDance.“
Může Lemon8 zopakovat globální úspěch TikToku, když čínský vlastník ByteDance bojuje proti zákazu aplikací v USA?
Čínská společnost ByteDance, která bojuje proti zákazu své vlajkové aplikace TikTok ve Spojených státech, zaznamenala prudký nárůst popularity své nové aplikace Lemon8, která se svezla na absenci západních konkurentů a vytvořila si další předmostí na trhu.
Lemon8 umožňuje uživatelům sdílet fotografie, videa a texty, které si mohou prohlédnout předplatitelé účtů, na nichž jsou příspěvky zveřejňovány, a miliony dalších uživatelů, kteří podle algoritmů aplikace projeví o daný obsah zájem. Dohromady tyto příspěvky tvoří nekonečný kanál, kterým mohou uživatelé průběžně procházet, podobně jako v aplikaci pro krátká videa TikTok.

Aplikace Lemon8, která je v USA ke stažení od začátku letošního roku, se 27. března dostala do první desítky žebříčků ve všech kategoriích v obchodě Apple App Store a v uplynulém týdnu byla na prvním místě v kategorii životního stylu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky