Podle společnosti Benchmark Mineral Intelligence klesly ceny lithia v letošním roce o více než 30 %, čímž skončila dvouletá série, která zvýšila hodnotu tohoto klíčového materiálu pro baterie dvanáctkrát. Obchodníci tvrdí, že tento pokles vrací ceny na udržitelnější úroveň po jejich impozantním vzestupu.
Klesající ceny jsou způsobeny zpomalující se poptávkou po elektromobilech, zejména v Číně, a volatilními trhy, které nutí obchodníky k opatrnosti. Klesají také ceny dalších kovů, které se používají v bateriích, jako je kobalt a nikl.
„Pár měsíců to bude složité,“ řekl Eric Norris, prezident divize lithia společnosti Albemarle Corp., jednoho z největších světových výrobců. Ceny jsou stále dost vysoké na to, aby motivovaly společnost Albemarle a další k realizaci nových projektů, jako jsou nedávno oznámené plány na výstavbu závodu na zpracování lithia v Jižní Karolíně v hodnotě 1,3 miliardy dolarů.
Společnost v Charlotte ve státě New York očekává, že pokles bude krátkodobý, uvedl Norris. Akcie společnosti a dalších výrobců v tomto odvětví v posledních měsících po dlouhé rally ustoupily.
Podle poskytovatele údajů BloombergNEF by nižší ceny materiálů pro baterie mohly přinést určitou úlevu výrobcům automobilů a spotřebitelům poté, co komodity pomohly v loňském roce zvýšit ceny baterií přibližně o 7 %. Loňský nárůst cen baterií se vymykal desetiletému trendu, který zlevňoval elektromobily, protože baterie jsou jejich nejdražší součástí. Podle společnosti Benchmark ceny katod baterií v letošním roce klesly přibližně o 30 %.
Obvykle trvá několik měsíců, než se změny cen kovů projeví v nákladech na automobily, protože kupující sjednávají dlouhodobé cenové kontrakty.
Chcete využít této příležitosti?
Změna cen přichází v době, kdy výrobci elektrických automobilů, jako je Tesla Inc. a Ford Motor Co., již snížili ceny vozidel, aby přilákali více zákazníků na konkurenčním trhu. Ford nedávno uvedl, že v letošním roce očekává ztrátu zhruba 3 miliardy dolarů z prodeje elektromobilů, což poukazuje na tlak na náklady výrobců.
Zprávy, že velký dodavatel baterií pro obě společnosti, čínská Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) nabízí některým zákazníkům slevy na ceny baterií, což podle analytiků rovněž zhoršuje náladu. CATL nedávno prodala podíl v australském výrobci lithia, což někteří považují za sázku na to, že ceny komodit a akcií v tomto odvětví budou klesat.
Ceny lithia jsou prozatím stále vysoké a výrobci automobilů se obávají, zda budou mít zajištěny dostatečné dodávky. Společnost General Motors Co. nedávno investovala 650 milionů dolarů do začínající společnosti Lithium Americas Corp. za právo získávat materiál z plánovaného dolu v Nevadě. Pokles ceny kovu by mohl podpořit další transakce nebo fúze a akvizice, protože ocenění v tomto odvětví je nyní rozumnější, uvedl Jordan Roberts, analytik pro suroviny pro baterie u poskytovatele cen a dat Fastmarkets.
Společnost Albemarle se snaží koupit australského výrobce lithia Liontown Resources Ltd. za zhruba 3,7 miliardy dolarů. Společnost Liontown poslední nabídku odmítla s tím, že je podhodnocená.
Americká vláda rovněž vkládá peníze do tohoto odvětví, aby podpořila domácí výrobu, a poskytuje společnosti Albemarle a dalším dodavatelům půjčky a granty v hodnotě miliard dolarů. Loňská klimatická legislativa nabídla nové daňové úlevy pro elektromobily vázané na jejich domácí obsah.
Podle Aliance pro automobilové inovace tvořily v prosinci elektromobily 10 % prodejů vozidel v USA, zatímco v roce 2020 to bylo 2,3 %. Podle výzkumné společnosti Rho Motion, která očekává, že v roce 2022 se celosvětově prodá 10,5 milionu elektromobilů, což je o téměř 60 % více než v předchozím roce, se letos celosvětový prodej zvýší o téměř 40 %.
Většina analytiků již nyní očekává, že nabídka bateriových kovů bude dlouhodobě výrazně nižší než poptávka. Pokud trhy, které jsou známé svým boomem a propadem, dlouhodobě stlačí ceny a přimějí výrobce k větší opatrnosti při investicích do nabídky, mohl by současný propad tento problém ještě zhoršit, uvedli někteří z nich. Minulý týden těžař Jervois Global Ltd. uvedl, že pozastavuje konečnou výstavbu svého projektu na těžbu kobaltu v Idahu, a to s odkazem na nízké ceny klíčového kovu pro baterie.
„Když je něco tak nestálé, je těžké se rozhodovat,“ řekl Howard Klein, zakladatel newyorské společnosti RK Equity, která radí společnostem a investorům v oblasti lithia. „Kdykoli se objeví takovýto záchvat nejistoty, zpomalí to kapitál, a tím i výrobu.“
Podle analytiků k nedávnému poklesu cen přispívají také rostoucí krátkodobé dodávky niklu a kobaltu. Spor mezi čínským výrobcem kobaltu a vládou Demokratické republiky Kongo, která je jeho největším světovým dodavatelem, zastavil vývoz. To vyvolalo obavy, že přebytek kovu může kdykoli zasáhnout trh.
Podle společnosti Benchmark Mineral Intelligence klesly ceny lithia v letošním roce o více než 30 %, čímž skončila dvouletá série, která zvýšila hodnotu tohoto klíčového materiálu pro baterie dvanáctkrát. Obchodníci tvrdí, že tento pokles vrací ceny na udržitelnější úroveň po jejich impozantním vzestupu.Klesající ceny jsou způsobeny zpomalující se poptávkou po elektromobilech, zejména v Číně, a volatilními trhy, které nutí obchodníky k opatrnosti. Klesají také ceny dalších kovů, které se používají v bateriích, jako je kobalt a nikl.„Pár měsíců to bude složité,“ řekl Eric Norris, prezident divize lithia společnosti Albemarle Corp., jednoho z největších světových výrobců. Ceny jsou stále dost vysoké na to, aby motivovaly společnost Albemarle a další k realizaci nových projektů, jako jsou nedávno oznámené plány na výstavbu závodu na zpracování lithia v Jižní Karolíně v hodnotě 1,3 miliardy dolarů.Společnost v Charlotte ve státě New York očekává, že pokles bude krátkodobý, uvedl Norris. Akcie společnosti a dalších výrobců v tomto odvětví v posledních měsících po dlouhé rally ustoupily.Podle poskytovatele údajů BloombergNEF by nižší ceny materiálů pro baterie mohly přinést určitou úlevu výrobcům automobilů a spotřebitelům poté, co komodity pomohly v loňském roce zvýšit ceny baterií přibližně o 7 %. Loňský nárůst cen baterií se vymykal desetiletému trendu, který zlevňoval elektromobily, protože baterie jsou jejich nejdražší součástí. Podle společnosti Benchmark ceny katod baterií v letošním roce klesly přibližně o 30 %.Obvykle trvá několik měsíců, než se změny cen kovů projeví v nákladech na automobily, protože kupující sjednávají dlouhodobé cenové kontrakty.Chcete využít této příležitosti?Změna cen přichází v době, kdy výrobci elektrických automobilů, jako je Tesla Inc. a Ford Motor Co., již snížili ceny vozidel, aby přilákali více zákazníků na konkurenčním trhu. Ford nedávno uvedl, že v letošním roce očekává ztrátu zhruba 3 miliardy dolarů z prodeje elektromobilů, což poukazuje na tlak na náklady výrobců.Zprávy, že velký dodavatel baterií pro obě společnosti, čínská Contemporary Amperex Technology Co. nabízí některým zákazníkům slevy na ceny baterií, což podle analytiků rovněž zhoršuje náladu. CATL nedávno prodala podíl v australském výrobci lithia, což někteří považují za sázku na to, že ceny komodit a akcií v tomto odvětví budou klesat.Ceny lithia jsou prozatím stále vysoké a výrobci automobilů se obávají, zda budou mít zajištěny dostatečné dodávky. Společnost General Motors Co. nedávno investovala 650 milionů dolarů do začínající společnosti Lithium Americas Corp. za právo získávat materiál z plánovaného dolu v Nevadě. Pokles ceny kovu by mohl podpořit další transakce nebo fúze a akvizice, protože ocenění v tomto odvětví je nyní rozumnější, uvedl Jordan Roberts, analytik pro suroviny pro baterie u poskytovatele cen a dat Fastmarkets.Společnost Albemarle se snaží koupit australského výrobce lithia Liontown Resources Ltd. za zhruba 3,7 miliardy dolarů. Společnost Liontown poslední nabídku odmítla s tím, že je podhodnocená.Americká vláda rovněž vkládá peníze do tohoto odvětví, aby podpořila domácí výrobu, a poskytuje společnosti Albemarle a dalším dodavatelům půjčky a granty v hodnotě miliard dolarů. Loňská klimatická legislativa nabídla nové daňové úlevy pro elektromobily vázané na jejich domácí obsah.Podle Aliance pro automobilové inovace tvořily v prosinci elektromobily 10 % prodejů vozidel v USA, zatímco v roce 2020 to bylo 2,3 %. Podle výzkumné společnosti Rho Motion, která očekává, že v roce 2022 se celosvětově prodá 10,5 milionu elektromobilů, což je o téměř 60 % více než v předchozím roce, se letos celosvětový prodej zvýší o téměř 40 %.Většina analytiků již nyní očekává, že nabídka bateriových kovů bude dlouhodobě výrazně nižší než poptávka. Pokud trhy, které jsou známé svým boomem a propadem, dlouhodobě stlačí ceny a přimějí výrobce k větší opatrnosti při investicích do nabídky, mohl by současný propad tento problém ještě zhoršit, uvedli někteří z nich. Minulý týden těžař Jervois Global Ltd. uvedl, že pozastavuje konečnou výstavbu svého projektu na těžbu kobaltu v Idahu, a to s odkazem na nízké ceny klíčového kovu pro baterie.„Když je něco tak nestálé, je těžké se rozhodovat,“ řekl Howard Klein, zakladatel newyorské společnosti RK Equity, která radí společnostem a investorům v oblasti lithia. „Kdykoli se objeví takovýto záchvat nejistoty, zpomalí to kapitál, a tím i výrobu.“Podle analytiků k nedávnému poklesu cen přispívají také rostoucí krátkodobé dodávky niklu a kobaltu. Spor mezi čínským výrobcem kobaltu a vládou Demokratické republiky Kongo, která je jeho největším světovým dodavatelem, zastavil vývoz. To vyvolalo obavy, že přebytek kovu může kdykoli zasáhnout trh.