Podle aplikace pro osobní finance Rocket Money již dvě čtvrtletí po sobě převyšuje počet zrušených předplatných nad novými předplatnými digitálních členství, klubů měsíčního stravování a řady dalších nákupů. Podle společnosti Antenna, která se zabývá měřením počtu předplatitelů, se v roce 2022 zvýšil počet zrušených předplatných u služeb Netflix, Hulu a HBO Max a dalších o 49 % oproti předchozímu roku.
„Lidé si dělají přehled o svých předplatných a snaží se nedělat stejné chyby jako v roce 2022, protože rozpočty jsou stále napjatější,“ řekla Courtney Alevová, finanční poradkyně spotřebitelů ve společnosti Credit Karma.
Podle finančních analytiků se rozhodnutí o zrušení připravovalo již delší dobu.
Přibližně třetina respondentů prosincového průzkumu společnosti Credit Karma uvedla, že jejich největší finanční chybou v loňském roce bylo placení za služby, které nikdy nevyužili. Američané také podle průzkumu společnosti pro výzkum trhu C+R Research z roku 2022 platili každý měsíc za předplatné o 133 dolarů více, než si mysleli, že platí, a to 86 dolarů.
Důchodce John Ritzinger, kterému je 72 let, řekl, že zrušení předplatného, které nikdy nepoužíval, by ho ušetřilo nutnosti šetřit peníze v obchodě s potravinami.
Nejdřív odešlo satelitní rádio ve dvou autech, kterými nikdy nejezdil, což mu ušetřilo 45 dolarů měsíčně. Dále to byly časopisy MotorTrend, které ležely nepřečtené na konferenčním stolku, a roční členství v místním country klubu v Daytonu v Ohiu v hodnotě 1 000 dolarů, které bylo určeno pouze na stravování, ve prospěch běžných restaurací. O tom, že přestane platit 750 dolarů ročně za hubení škůdců, debatoval spíše se svou ženou.
„Ale když se nám to tu dost rozmnoží, tak si říkám, že ten dům stejně zapálíme,“ zažertoval.
Odkládá telefonát s kabelovou společností, aby deaktivoval pevnou linku, kterou vždycky ignoruje, a snížil cenu balíčku, dokud nenasbírá dost trpělivosti na několikahodinový hovor se zákaznickým servisem.
Nový návrh Federální obchodní komise by mohl zjednodušit ukončení předplatného. Úřad pro ochranu spotřebitele chce po obchodnících požadovat, aby zákazníkům umožnili stejně snadné zrušení předplatného jako registraci, často pouhým jedním kliknutím.
Aplikace, které pomáhají lidem evidovat jejich pravidelné platby, jako jsou Rocket Money a ScribeUp, se neobávají, že by nové pravidlo FTC omezilo jejich uživatelskou základnu.
Za poslední rok si novou službu ScribeUp, která poskytuje číslo kreditní karty, jež lze použít pouze pro opakované platby, stáhlo přibližně 70 000 lidí.
Obchodní ředitelka Erica Chiangová uvedla, že chtěla lidem umožnit, aby se automaticky přihlásili k obnovení předplatného, a ne aby se z něj odhlásili, když už museli jako spotřebitelé předplatné rušit. Karta automaticky zruší předplatné jménem uživatele, pokud se aktivně nerozhodne pokračovat.
V jednu chvíli musela paní Chiangová cestovat z Los Angeles do New Yorku, aby ukončila měsíční členství v posilovně, když se dozvěděla, že ho může zrušit pouze osobně v posilovně, kde se zaregistrovala.
Když si Dylan Kenney po mnoha měsících, kdy se divil, kam mu chodí výplata, a doufal, že si našetří na dům, udělal revizi svých výdajů, zjistil, že nějakým způsobem platí za dva různé účty Amazon Prime.
Ačkoli se nesnaží získat zpět peníze, o které přišel, ušetřil 270 dolarů měsíčně tím, že se svým partnerem zkombinoval streamovací služby a zrušil týdenní krabičku HelloFresh, kvůli které prý platil za potraviny o 150 dolarů měsíčně víc, než kdyby chodil do obchodu sám.
„Opravdu jsem nemyslel na všechny ty drobné poplatky, které mi každý měsíc odcházejí z účtu,“ řekl 27letý muž, který pracuje pro poradenskou firmu v oblasti letectví v Arlingtonu.
Jedna z uživatelek služby ScribeUp, 46letá LaKisha Mosleyová, platila předplatné agregátoru zdravotních klubů ClassPass více než čtyři roky, aniž by si to uvědomila, což ji vyšlo na více než 5 000 dolarů.
„Na prstech jedné ruky bych spočítala, kolikrát jsem se skutečně přihlásila,“ řekla.
Paní Mosleyová uvedla, že se jí nepodařilo získat peníze zpět a že očekávala, že jí společnost ClassPass dá vědět, až bude její předplatné obnoveno, což se nestalo. Je však potěšena, že více společností začíná zasílat upozornění předtím, než dojde k zaplacení poplatku.
„Když se členové zaregistrují do ClassPass, jsou upozorněni, že se jejich členství automaticky obnovuje každý měsíc ve stejný den,“ uvedla mluvčí společnosti a dodala, že ClassPass zasílá upomínky, pokud členové nevyužili svůj účet k rezervaci lekcí.
Společnosti přehodnocují předplatné
Zdroj: Getty Images
Některé společnosti mění svůj obchodní model, aby vyhověly měnícím se názorům spotřebitelů na předplatné.
Mezi ně patří i společnost Bark, která byla založena v roce 2011 jako měsíční krabice s pamlsky a hračkami pro psy a od té doby se rozšířila na prodej a la carte. Společnost nedávno propustila 12 % svých zaměstnanců a uvedla, že bude více investovat do produktů, které nejsou součástí předplatného.
„Tato rozhodnutí jsou vždy obtížná, nicméně jsme přesvědčeni, že to byl správný směr pro podnikání, který lépe přizpůsobuje naši nákladovou strukturu současnému ekonomickému prostředí a umožňuje nám lépe se soustředit na naše nejvyšší priority, kterými jsou ziskovost a růst našeho obchodu se spotřebním materiálem,“ uvedl výkonný ředitel Matt Meeker v e-mailovém prohlášení pro The Wall Street Journal.
Společnost HelloFresh ve svém posledním hovoru k výsledkům uvedla, že v první polovině roku 2023 očekává pokles počtu aktivních zákazníků poté, co ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 klesl na 7,1 milionu z 8 milionů ve třetím čtvrtletí.
Restaurace Soul & Smoke ve městě Evanston ve státě Ill. zavedla v roce 2020 krabičku s masem měsíce, ale nedávno se kvůli klesajícímu zájmu rozhodla tuto nabídku ukončit.
„Bylo rozumnější se ho zbavit a zaměřit se na další věci, které jsme dělali,“ řekla spolumajitelka Heather Bublicková a poukázala na novou kamennou provozovnu a živé akce.
Podle aplikace pro osobní finance Rocket Money již dvě čtvrtletí po sobě převyšuje počet zrušených předplatných nad novými předplatnými digitálních členství, klubů měsíčního stravování a řady dalších nákupů. Podle společnosti Antenna, která se zabývá měřením počtu předplatitelů, se v roce 2022 zvýšil počet zrušených předplatných u služeb Netflix, Hulu a HBO Max a dalších o 49 % oproti předchozímu roku.„Lidé si dělají přehled o svých předplatných a snaží se nedělat stejné chyby jako v roce 2022, protože rozpočty jsou stále napjatější,“ řekla Courtney Alevová, finanční poradkyně spotřebitelů ve společnosti Credit Karma.Podle finančních analytiků se rozhodnutí o zrušení připravovalo již delší dobu.Přibližně třetina respondentů prosincového průzkumu společnosti Credit Karma uvedla, že jejich největší finanční chybou v loňském roce bylo placení za služby, které nikdy nevyužili. Američané také podle průzkumu společnosti pro výzkum trhu C+R Research z roku 2022 platili každý měsíc za předplatné o 133 dolarů více, než si mysleli, že platí, a to 86 dolarů.Důchodce John Ritzinger, kterému je 72 let, řekl, že zrušení předplatného, které nikdy nepoužíval, by ho ušetřilo nutnosti šetřit peníze v obchodě s potravinami.Nejdřív odešlo satelitní rádio ve dvou autech, kterými nikdy nejezdil, což mu ušetřilo 45 dolarů měsíčně. Dále to byly časopisy MotorTrend, které ležely nepřečtené na konferenčním stolku, a roční členství v místním country klubu v Daytonu v Ohiu v hodnotě 1 000 dolarů, které bylo určeno pouze na stravování, ve prospěch běžných restaurací. O tom, že přestane platit 750 dolarů ročně za hubení škůdců, debatoval spíše se svou ženou.„Ale když se nám to tu dost rozmnoží, tak si říkám, že ten dům stejně zapálíme,“ zažertoval.Odkládá telefonát s kabelovou společností, aby deaktivoval pevnou linku, kterou vždycky ignoruje, a snížil cenu balíčku, dokud nenasbírá dost trpělivosti na několikahodinový hovor se zákaznickým servisem.Chcete využít této příležitosti?Přetížení předplatnýmNový návrh Federální obchodní komise by mohl zjednodušit ukončení předplatného. Úřad pro ochranu spotřebitele chce po obchodnících požadovat, aby zákazníkům umožnili stejně snadné zrušení předplatného jako registraci, často pouhým jedním kliknutím.Aplikace, které pomáhají lidem evidovat jejich pravidelné platby, jako jsou Rocket Money a ScribeUp, se neobávají, že by nové pravidlo FTC omezilo jejich uživatelskou základnu.Za poslední rok si novou službu ScribeUp, která poskytuje číslo kreditní karty, jež lze použít pouze pro opakované platby, stáhlo přibližně 70 000 lidí.Obchodní ředitelka Erica Chiangová uvedla, že chtěla lidem umožnit, aby se automaticky přihlásili k obnovení předplatného, a ne aby se z něj odhlásili, když už museli jako spotřebitelé předplatné rušit. Karta automaticky zruší předplatné jménem uživatele, pokud se aktivně nerozhodne pokračovat.V jednu chvíli musela paní Chiangová cestovat z Los Angeles do New Yorku, aby ukončila měsíční členství v posilovně, když se dozvěděla, že ho může zrušit pouze osobně v posilovně, kde se zaregistrovala.Když si Dylan Kenney po mnoha měsících, kdy se divil, kam mu chodí výplata, a doufal, že si našetří na dům, udělal revizi svých výdajů, zjistil, že nějakým způsobem platí za dva různé účty Amazon Prime.Ačkoli se nesnaží získat zpět peníze, o které přišel, ušetřil 270 dolarů měsíčně tím, že se svým partnerem zkombinoval streamovací služby a zrušil týdenní krabičku HelloFresh, kvůli které prý platil za potraviny o 150 dolarů měsíčně víc, než kdyby chodil do obchodu sám.„Opravdu jsem nemyslel na všechny ty drobné poplatky, které mi každý měsíc odcházejí z účtu,“ řekl 27letý muž, který pracuje pro poradenskou firmu v oblasti letectví v Arlingtonu.Jedna z uživatelek služby ScribeUp, 46letá LaKisha Mosleyová, platila předplatné agregátoru zdravotních klubů ClassPass více než čtyři roky, aniž by si to uvědomila, což ji vyšlo na více než 5 000 dolarů.„Na prstech jedné ruky bych spočítala, kolikrát jsem se skutečně přihlásila,“ řekla.Paní Mosleyová uvedla, že se jí nepodařilo získat peníze zpět a že očekávala, že jí společnost ClassPass dá vědět, až bude její předplatné obnoveno, což se nestalo. Je však potěšena, že více společností začíná zasílat upozornění předtím, než dojde k zaplacení poplatku.„Když se členové zaregistrují do ClassPass, jsou upozorněni, že se jejich členství automaticky obnovuje každý měsíc ve stejný den,“ uvedla mluvčí společnosti a dodala, že ClassPass zasílá upomínky, pokud členové nevyužili svůj účet k rezervaci lekcí.Společnosti přehodnocují předplatnéNěkteré společnosti mění svůj obchodní model, aby vyhověly měnícím se názorům spotřebitelů na předplatné.Mezi ně patří i společnost Bark, která byla založena v roce 2011 jako měsíční krabice s pamlsky a hračkami pro psy a od té doby se rozšířila na prodej a la carte. Společnost nedávno propustila 12 % svých zaměstnanců a uvedla, že bude více investovat do produktů, které nejsou součástí předplatného.„Tato rozhodnutí jsou vždy obtížná, nicméně jsme přesvědčeni, že to byl správný směr pro podnikání, který lépe přizpůsobuje naši nákladovou strukturu současnému ekonomickému prostředí a umožňuje nám lépe se soustředit na naše nejvyšší priority, kterými jsou ziskovost a růst našeho obchodu se spotřebním materiálem,“ uvedl výkonný ředitel Matt Meeker v e-mailovém prohlášení pro The Wall Street Journal.Společnost HelloFresh ve svém posledním hovoru k výsledkům uvedla, že v první polovině roku 2023 očekává pokles počtu aktivních zákazníků poté, co ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 klesl na 7,1 milionu z 8 milionů ve třetím čtvrtletí.Restaurace Soul & Smoke ve městě Evanston ve státě Ill. zavedla v roce 2020 krabičku s masem měsíce, ale nedávno se kvůli klesajícímu zájmu rozhodla tuto nabídku ukončit.„Bylo rozumnější se ho zbavit a zaměřit se na další věci, které jsme dělali,“ řekla spolumajitelka Heather Bublicková a poukázala na novou kamennou provozovnu a živé akce.