Počet i objem fúzí a akvizic v ČR v 1. čtvrtletí výrazně klesl
Na území Česka či se zapojením ČR se uskutečnilo 14 transakcí za 93,4 milionu Kč. Ve stejné období loni to přitom bylo 20 transakcí za 4,1 miliardy Kč. Vyplývá to ze statistik poradenské společnosti TPA. Propad je podle ní důsledkem ekonomické recese a poklesu aktivity investorů v souvislosti s nejistotou na trhu.
Jedinou transakcí s dostupnými údaji v Česku v prvním čtvrtletí byla akvizice brněnské technologické společnosti PUXdesign technologickou skupinou BiQ Group spadající pod investiční společnost InTeFi. PUXdesign se specializuje na webové technologie. Cílem transakce byla snaha podpořit PUXdesign v expanzi mezi velké zákazníky a k expanzi do zahraničí, uvedl Jiří Hlaváč, partner TPA Valuation & Advisory.
V celém středoevropském regionu situaci na trhu fúzí a akvizic ovlivňuje válka na Ukrajině. V Albánii, Bulharsku, Černé Hoře, Česku, Chorvatsku, Maďarsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Slovensku, Slovinsku a Srbsku TPA registruje meziroční nárůst počtu transakcí o zhruba 24 procent na 187. Jejich objem ovšem klesl na 3,67 miliardy eur (85,7 miliardy Kč) ze 7,1 miliardy eur (165,8 miliardy Kč) o rok dříve.
„Největší objem transakcí v regionu jsme zaregistrovali v prvním čtvrtletí v odvětví energetiky, a to již třetí čtvrtletí v řadě. Energetika se v prvním čtvrtletí podílela za celkovém objemu transakcí z 38 procent. Nejvíce transakcí bylo přitom tradičně v Polsku,“ upozornil Hlaváč.
Nejvýznamnější zveřejněnou transakcí v regionu v letošním prvním čtvrtletí bylo převzetí rumunského výrobce a distributora elektřiny Enel SpA z italské energetické skupiny Enel řeckou energetickou společností Public Power Corp. Transakce je součástí střednědobé strategie skupiny Enel Group, která chce skrze postupný prodej svých aktiv snížit svůj konsolidovaný dluh a postupně se přesunout více na americký kontinent, kde již působí.
Ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím loňského roku v celém regionu klesl počet transakcí o 69 a jejich objem o 243 milionů eur. V Česku počet transakcí mezičtvrtletně klesl o 13, při poklesu objemu o 142 milionů eur (ze 146 milionů eur ve čtvrtém čtvrtletí 2022 na čtyři miliony eur v prvním čtvrtletí 2023).
„Pro investory v regionu zůstávají atraktivní sektory počítačového softwaru, automatizace, energetiky (především obnovitelných zdrojů) či telekomunikací a dlouhodobě nemovitostní sektor. Zvýšenou atraktivitu očekáváme v oblasti potravinové bezpečnosti, zbrojní výroby a dodávek materiálu,“ doplnil Hlaváč. Situaci na trhu bude podle něj dále ovlivňovat konflikt na Ukrajině, který je pro potenciální investory omezením v podobě nejistoty budoucího vývoje v různých odvětvích v celém regionu.
Tuzemská výroba aut v prvním čtvrtletí stoupla o 31,5 pct na 353.770 vozů
Zdroj: Getty Images
Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 31,5 procenta na 353.770 vozů. Z toho 11,7 procenta produkce tvořily elektrické vozy. Výrobní výsledky se tak přiblížily předkrizovým hodnotám roku 2019. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Na tuzemský trh směřovalo celkem 24.950 vozidel, tedy o 10,2 procenta více než v předchozím roce, a 328.820 aut automobilky vyvezly, což je meziroční nárůst exportu o 33,4 procenta.
Největší Škoda Auto zvýšila výrobu o 42,4 procenta na 231.652 aut, z toho bylo 22.258 elektromobilů a plug-in hybridů. Nošovický Hyundai vyrobil 88.300 vozidel, tedy o 18,8 procenta meziročně více. Celkem 19.062 vozů mělo elektrický pohon. Kolínská Toyota po téměř měsíční únorové odstávce zvedla produkci o 5,2 procenta na 33.818 osobních aut.
„Byť situace v dodavatelském řetězci nadále není jednoduchá a výrobní kapacity jednotlivých komponent bude zapotřebí znovu vybalancovat s trvající poptávkou po vozidlech, vnímám pozvolný návrat k rovnovážnému stavu. O to více je důležité předejít kontraproduktivním regulatorním zásahům do trhu, které hrozí například v případě přijetí normy Euro 7 ve své stávající podobě,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1101 autobusů, což byl meziroční pokles o 11,6 procenta. Z toho 57 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh a zbylých 1099 bylo exportováno. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1025 vozů, tedy o 9,7 procenta méně než v loňském roce. SOR Libchavy vyrobil 71 autobusů, což bylo o 22,8 procenta meziročně méně.
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy sdružení jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí 361 vozidel, tedy o 59 kusů více než ve stejném období loňského roku. Celkem 284 aut Tatra vyvezla.
Týnecká Jawa vyrobila 183 motocyklů, tedy o 495 kusů méně než v minulém roce. Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 88 motocyklů této značky.
Mezi lednem a březnem tuzemští výrobci vyrobili 4607 přívěsů a návěsů všech velikostí, tedy o 18,6 procenta meziročně méně. Společnost Agados vyrobila 4038 přívěsů do 3,5 tuny, což je pokles o 18,8 procenta. Firma Schwarzmüller vyrobila 434 velkých přípojných vozidel, tedy o čtvrtinu méně než ve stejném období loni. Naopak společnost Panav zvýšila produkci o 21,6 procenta na 135 přívěsů a návěsů.
Počet i objem fúzí a akvizic v ČR v 1. čtvrtletí výrazně kleslNa území Česka či se zapojením ČR se uskutečnilo 14 transakcí za 93,4 milionu Kč. Ve stejné období loni to přitom bylo 20 transakcí za 4,1 miliardy Kč. Vyplývá to ze statistik poradenské společnosti TPA. Propad je podle ní důsledkem ekonomické recese a poklesu aktivity investorů v souvislosti s nejistotou na trhu.Jedinou transakcí s dostupnými údaji v Česku v prvním čtvrtletí byla akvizice brněnské technologické společnosti PUXdesign technologickou skupinou BiQ Group spadající pod investiční společnost InTeFi. PUXdesign se specializuje na webové technologie. Cílem transakce byla snaha podpořit PUXdesign v expanzi mezi velké zákazníky a k expanzi do zahraničí, uvedl Jiří Hlaváč, partner TPA Valuation & Advisory.V celém středoevropském regionu situaci na trhu fúzí a akvizic ovlivňuje válka na Ukrajině. V Albánii, Bulharsku, Černé Hoře, Česku, Chorvatsku, Maďarsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Slovensku, Slovinsku a Srbsku TPA registruje meziroční nárůst počtu transakcí o zhruba 24 procent na 187. Jejich objem ovšem klesl na 3,67 miliardy eur ze 7,1 miliardy eur o rok dříve.„Největší objem transakcí v regionu jsme zaregistrovali v prvním čtvrtletí v odvětví energetiky, a to již třetí čtvrtletí v řadě. Energetika se v prvním čtvrtletí podílela za celkovém objemu transakcí z 38 procent. Nejvíce transakcí bylo přitom tradičně v Polsku,“ upozornil Hlaváč.Nejvýznamnější zveřejněnou transakcí v regionu v letošním prvním čtvrtletí bylo převzetí rumunského výrobce a distributora elektřiny Enel SpA z italské energetické skupiny Enel řeckou energetickou společností Public Power Corp. Transakce je součástí střednědobé strategie skupiny Enel Group, která chce skrze postupný prodej svých aktiv snížit svůj konsolidovaný dluh a postupně se přesunout více na americký kontinent, kde již působí.Ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím loňského roku v celém regionu klesl počet transakcí o 69 a jejich objem o 243 milionů eur. V Česku počet transakcí mezičtvrtletně klesl o 13, při poklesu objemu o 142 milionů eur .„Pro investory v regionu zůstávají atraktivní sektory počítačového softwaru, automatizace, energetiky či telekomunikací a dlouhodobě nemovitostní sektor. Zvýšenou atraktivitu očekáváme v oblasti potravinové bezpečnosti, zbrojní výroby a dodávek materiálu,“ doplnil Hlaváč. Situaci na trhu bude podle něj dále ovlivňovat konflikt na Ukrajině, který je pro potenciální investory omezením v podobě nejistoty budoucího vývoje v různých odvětvích v celém regionu.Chcete využít této příležitosti?Tuzemská výroba aut v prvním čtvrtletí stoupla o 31,5 pct na 353.770 vozůVýroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 31,5 procenta na 353.770 vozů. Z toho 11,7 procenta produkce tvořily elektrické vozy. Výrobní výsledky se tak přiblížily předkrizovým hodnotám roku 2019. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu .Na tuzemský trh směřovalo celkem 24.950 vozidel, tedy o 10,2 procenta více než v předchozím roce, a 328.820 aut automobilky vyvezly, což je meziroční nárůst exportu o 33,4 procenta.Největší Škoda Auto zvýšila výrobu o 42,4 procenta na 231.652 aut, z toho bylo 22.258 elektromobilů a plug-in hybridů. Nošovický Hyundai vyrobil 88.300 vozidel, tedy o 18,8 procenta meziročně více. Celkem 19.062 vozů mělo elektrický pohon. Kolínská Toyota po téměř měsíční únorové odstávce zvedla produkci o 5,2 procenta na 33.818 osobních aut.„Byť situace v dodavatelském řetězci nadále není jednoduchá a výrobní kapacity jednotlivých komponent bude zapotřebí znovu vybalancovat s trvající poptávkou po vozidlech, vnímám pozvolný návrat k rovnovážnému stavu. O to více je důležité předejít kontraproduktivním regulatorním zásahům do trhu, které hrozí například v případě přijetí normy Euro 7 ve své stávající podobě,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1101 autobusů, což byl meziroční pokles o 11,6 procenta. Z toho 57 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh a zbylých 1099 bylo exportováno. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1025 vozů, tedy o 9,7 procenta méně než v loňském roce. SOR Libchavy vyrobil 71 autobusů, což bylo o 22,8 procenta meziročně méně.Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy sdružení jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí 361 vozidel, tedy o 59 kusů více než ve stejném období loňského roku. Celkem 284 aut Tatra vyvezla.Týnecká Jawa vyrobila 183 motocyklů, tedy o 495 kusů méně než v minulém roce. Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 88 motocyklů této značky.Mezi lednem a březnem tuzemští výrobci vyrobili 4607 přívěsů a návěsů všech velikostí, tedy o 18,6 procenta meziročně méně. Společnost Agados vyrobila 4038 přívěsů do 3,5 tuny, což je pokles o 18,8 procenta. Firma Schwarzmüller vyrobila 434 velkých přípojných vozidel, tedy o čtvrtinu méně než ve stejném období loni. Naopak společnost Panav zvýšila produkci o 21,6 procenta na 135 přívěsů a návěsů.