Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Pohonná hmota, která pohání globální ekonomiku, naznačuje nástup recese

V Číně se v posledních týdnech výrazně snížil počet kamionů jezdících po dálnicích.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
19 dubna, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Burzovnísvět.cz

Zdroj: Burzovnísvět.cz

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

V Evropě se prémie nafty k futures na ropu nedávno propadla na nejnižší úroveň za více než rok. Podle společnosti S&P Global Inc. se v USA poptávka v roce 2023 sníží o 2 %. Nepočítáme-li rok 2020, kdy se velká část ekonomiky nakrátko zastavila, znamenal by tento 2% propad největší pokles spotřeby nafty v Americe od roku 2016.

„Předpokládáme jedno z nejhorších ekonomických prostředí v poslední době, s výjimkou finanční krize v letech 2008-2009 a pandemie,“ uvedl Debnil Chowdhury, vedoucí oddělení paliv a rafinace společnosti S&P pro Ameriku.

Bez ohledu na to, jak se to vezme, poptávka po palivu pro těžkou techniku, které pohání vše od komerčních nákladních vozů až po stavební stroje, v mnoha největších světových ekonomikách slábne. Tento pokles, který je považován za první signál slabší průmyslové aktivity a snížených spotřebitelských výdajů, přiměl pozorovatele recese k vysoké pohotovosti.

„Poptávka po motorové naftě může fungovat jako předstihový ukazatel širšího růstu, protože je včasným signálem, že výdaje domácností slábnou,“ uvedl Ben Ayers, hlavní ekonom Nationwide Economics v USA. „Očekávaný pokles poptávky po naftě zapadá do rizika recese v celé ekonomice.“

Ceny nafty, která byla kdysi nejprodávanějším palivem na světě poté, co ruská invaze na Ukrajinu narušila obchodní toky, klesají kvůli obavám, že mnohé z největších světových ekonomik čekají nerovné cesty. Podle ekonomů existuje 65% pravděpodobnost recese v USA a 49% pravděpodobnost recese v Evropě v příštím roce. V Číně je riziko nižší, ale oživení země z dřívějších tvrdých omezení Covid-19 bude stále vyžadovat výrazné zlepšení spotřebitelské důvěry, a to rychle.

Pokles poptávky po naftě lze z velké části spojit s nákladní dopravou, která v Číně spotřebovává přibližně 60 % nafty a v USA více než 70 %. Podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy klesl v týdnu končícím 9. dubna počet nákladních vozidel jezdících po čínských dálnicích o 8 %. Podle údajů společnosti OilChem se komerční zásoby nafty v celé zemi s výjimkou státních rafinerií začátkem dubna vyšplhaly na osmiměsíční maximum.

Advertisement
gasoline, diesel, petrol
Zdroj: Pixabay

Pokles poptávky přichází poté, co se podle soukromého průzkumu výrobní aktivita v Číně v březnu nečekaně snížila, což vedlo k poklesu továrních ukazatelů v celé Asii. Rozvíjející se trhy v regionu včetně Indonésie – kde vláda začala snižovat dotace na pohonné hmoty – rovněž zaznamenávají oslabení poptávky v důsledku zpomalení růstu, uvedla Daphne Ho, vedoucí analytička společnosti Wood Mackenzie.

Chcete využít této příležitosti?

Podobné trendy se projevují i v jiných částech světa.

„Evropská poptávka byla v zimě slabá kvůli nízké poptávce po vytápění a výhled poptávky ztěžují makroekonomické faktory,“ uvedl Koen Wessels, hlavní analytik ropných produktů ve společnosti Energy Aspects Ltd.

Podle Boba Costella, hlavního ekonoma průmyslové skupiny American Trucking Associations, je spotřeba nákladní dopravy – a tedy i nafty – v USA ovlivněna poklesem výroby v továrnách, výstavbou domů a maloobchodníky, kteří se zbavují vysokých zásob. Podle jednoho z ukazatelů společnosti FreightWaves, která se zabývá informacemi o dodavatelských řetězcích, dosáhl březnový objem nákladní dopravy nejnižší sezónní úrovně za posledních pět let.

Příčinou zpomalení nákladní dopravy v USA je změna ve spotřebitelských výdajích: Neustálý proud internetových objednávek na zahnání pandemické nudy ustoupil dovolenkám a zážitkům. Vzhledem k tomu, že inflace snižuje rozpočty domácností, přestávají lidé nejprve kupovat to, čemu se v odvětví nákladní dopravy říká „velkoobjemové zásilky“ nebo levné balené spotřební zboží, jako jsou limonády.

„Kdykoli se spotřebitelé kvůli inflaci táhnou, má to dopad na levnější zboží, které se obvykle přepravuje ve velkých objemech,“ řekl Craig Fuller, generální ředitel společnosti FreightWaves. Jednotlivá rozhodnutí, jako je vynechání limonády, se sčítají do makro dopadu, který snižuje celkový objem zboží, které se pohybuje v ekonomice.

Zdroj: Getty Images

Pokles poptávky po naftě v USA se projeví zejména na západním pobřeží, kde dochází k masivnímu propouštění v technologickém sektoru a kde je tento region vystaven finančnímu stresu v důsledku postupující bankovní krize. Podle Chowdhuryho z agentury S&P se tam poptávka po naftě letos propadne o 5 %, což je více než dvojnásobek celostátního průměru.

Pod tlakem je také dovoz kontejnerů do USA, který je ukazatelem spotřeby nafty z nákladních vozidel a vlaků, které je přepravují po celé zemi. V Los Angeles jsou příchozí zásilky na nejnižší úrovni od března 2020. V Číně, která mnoho z těchto nákladů vypravuje především, se podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy v týdnu končícím 9. dubna snížila propustnost kontejnerů v klíčových přístavech o 5 %.

„V druhé polovině roku vidíme u čínské poptávky po naftě spíše pokles než růst,“ uvedla Mia Geng, vedoucí oddělení ropných služeb pro Čínu v poradenské společnosti FGE. „Vzhledem ke globálním ekonomickým protivětrům zejména na Západě se Čína bude muset spoléhat na domácí spotřebu, aby podpořila své výrobní aktivity.“

Jistě, není to všechno jen zlý sen. Podle Janiva Shaha, vedoucího analytika společnosti Rystad Energy, se poptávka po naftě s velmi nízkým obsahem síry v Evropě od března do července zvýší téměř o 9 %, což částečně podpoří letní cestování. Francouzské úřady pravděpodobně nakonec doplní strategické rezervy, protože v reakci na rozsáhlé stávky zaměstnanců uvolnily miliony barelů ropných produktů.

V USA však Fuller z FreightWaves nepředpokládá, že by se poptávka po motorové naftě v dohledné době vrátila, pokud vláda nepřijde s nějakým stimulem, který by podpořil ekonomiku. Poptávka po naftě se liší od poptávky po benzínu, kde vyšší ceny přimějí řidiče stáhnout se k pumpám a levné palivo je může přivést zpět.

Podle Fullera lidé nepřepravují výrobky jen proto, že je levné je přepravovat; dělají to proto, že „na druhém konci je někdo, kdo objednávku učinil a kdo ji může přijmout“.

V Evropě se prémie nafty k futures na ropu nedávno propadla na nejnižší úroveň za více než rok. Podle společnosti S&P Global Inc. se v USA poptávka v roce 2023 sníží o 2 %. Nepočítáme-li rok 2020, kdy se velká část ekonomiky nakrátko zastavila, znamenal by tento 2% propad největší pokles spotřeby nafty v Americe od roku 2016.„Předpokládáme jedno z nejhorších ekonomických prostředí v poslední době, s výjimkou finanční krize v letech 2008-2009 a pandemie,“ uvedl Debnil Chowdhury, vedoucí oddělení paliv a rafinace společnosti S&P pro Ameriku.Bez ohledu na to, jak se to vezme, poptávka po palivu pro těžkou techniku, které pohání vše od komerčních nákladních vozů až po stavební stroje, v mnoha největších světových ekonomikách slábne. Tento pokles, který je považován za první signál slabší průmyslové aktivity a snížených spotřebitelských výdajů, přiměl pozorovatele recese k vysoké pohotovosti.„Poptávka po motorové naftě může fungovat jako předstihový ukazatel širšího růstu, protože je včasným signálem, že výdaje domácností slábnou,“ uvedl Ben Ayers, hlavní ekonom Nationwide Economics v USA. „Očekávaný pokles poptávky po naftě zapadá do rizika recese v celé ekonomice.“Ceny nafty, která byla kdysi nejprodávanějším palivem na světě poté, co ruská invaze na Ukrajinu narušila obchodní toky, klesají kvůli obavám, že mnohé z největších světových ekonomik čekají nerovné cesty. Podle ekonomů existuje 65% pravděpodobnost recese v USA a 49% pravděpodobnost recese v Evropě v příštím roce. V Číně je riziko nižší, ale oživení země z dřívějších tvrdých omezení Covid-19 bude stále vyžadovat výrazné zlepšení spotřebitelské důvěry, a to rychle.Pokles poptávky po naftě lze z velké části spojit s nákladní dopravou, která v Číně spotřebovává přibližně 60 % nafty a v USA více než 70 %. Podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy klesl v týdnu končícím 9. dubna počet nákladních vozidel jezdících po čínských dálnicích o 8 %. Podle údajů společnosti OilChem se komerční zásoby nafty v celé zemi s výjimkou státních rafinerií začátkem dubna vyšplhaly na osmiměsíční maximum.Pokles poptávky přichází poté, co se podle soukromého průzkumu výrobní aktivita v Číně v březnu nečekaně snížila, což vedlo k poklesu továrních ukazatelů v celé Asii. Rozvíjející se trhy v regionu včetně Indonésie – kde vláda začala snižovat dotace na pohonné hmoty – rovněž zaznamenávají oslabení poptávky v důsledku zpomalení růstu, uvedla Daphne Ho, vedoucí analytička společnosti Wood Mackenzie.Chcete využít této příležitosti?Podobné trendy se projevují i v jiných částech světa.„Evropská poptávka byla v zimě slabá kvůli nízké poptávce po vytápění a výhled poptávky ztěžují makroekonomické faktory,“ uvedl Koen Wessels, hlavní analytik ropných produktů ve společnosti Energy Aspects Ltd.Podle Boba Costella, hlavního ekonoma průmyslové skupiny American Trucking Associations, je spotřeba nákladní dopravy – a tedy i nafty – v USA ovlivněna poklesem výroby v továrnách, výstavbou domů a maloobchodníky, kteří se zbavují vysokých zásob. Podle jednoho z ukazatelů společnosti FreightWaves, která se zabývá informacemi o dodavatelských řetězcích, dosáhl březnový objem nákladní dopravy nejnižší sezónní úrovně za posledních pět let.Příčinou zpomalení nákladní dopravy v USA je změna ve spotřebitelských výdajích: Neustálý proud internetových objednávek na zahnání pandemické nudy ustoupil dovolenkám a zážitkům. Vzhledem k tomu, že inflace snižuje rozpočty domácností, přestávají lidé nejprve kupovat to, čemu se v odvětví nákladní dopravy říká „velkoobjemové zásilky“ nebo levné balené spotřební zboží, jako jsou limonády.„Kdykoli se spotřebitelé kvůli inflaci táhnou, má to dopad na levnější zboží, které se obvykle přepravuje ve velkých objemech,“ řekl Craig Fuller, generální ředitel společnosti FreightWaves. Jednotlivá rozhodnutí, jako je vynechání limonády, se sčítají do makro dopadu, který snižuje celkový objem zboží, které se pohybuje v ekonomice.Pokles poptávky po naftě v USA se projeví zejména na západním pobřeží, kde dochází k masivnímu propouštění v technologickém sektoru a kde je tento region vystaven finančnímu stresu v důsledku postupující bankovní krize. Podle Chowdhuryho z agentury S&P se tam poptávka po naftě letos propadne o 5 %, což je více než dvojnásobek celostátního průměru.Pod tlakem je také dovoz kontejnerů do USA, který je ukazatelem spotřeby nafty z nákladních vozidel a vlaků, které je přepravují po celé zemi. V Los Angeles jsou příchozí zásilky na nejnižší úrovni od března 2020. V Číně, která mnoho z těchto nákladů vypravuje především, se podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy v týdnu končícím 9. dubna snížila propustnost kontejnerů v klíčových přístavech o 5 %.„V druhé polovině roku vidíme u čínské poptávky po naftě spíše pokles než růst,“ uvedla Mia Geng, vedoucí oddělení ropných služeb pro Čínu v poradenské společnosti FGE. „Vzhledem ke globálním ekonomickým protivětrům zejména na Západě se Čína bude muset spoléhat na domácí spotřebu, aby podpořila své výrobní aktivity.“Jistě, není to všechno jen zlý sen. Podle Janiva Shaha, vedoucího analytika společnosti Rystad Energy, se poptávka po naftě s velmi nízkým obsahem síry v Evropě od března do července zvýší téměř o 9 %, což částečně podpoří letní cestování. Francouzské úřady pravděpodobně nakonec doplní strategické rezervy, protože v reakci na rozsáhlé stávky zaměstnanců uvolnily miliony barelů ropných produktů.V USA však Fuller z FreightWaves nepředpokládá, že by se poptávka po motorové naftě v dohledné době vrátila, pokud vláda nepřijde s nějakým stimulem, který by podpořil ekonomiku. Poptávka po naftě se liší od poptávky po benzínu, kde vyšší ceny přimějí řidiče stáhnout se k pumpám a levné palivo je může přivést zpět.Podle Fullera lidé nepřepravují výrobky jen proto, že je levné je přepravovat; dělají to proto, že „na druhém konci je někdo, kdo objednávku učinil a kdo ji může přijmout“.
Tagy: Čínadieselekonomikanaftapohonné hmotysvět

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Evropská komise navrhla zrušení cel na průmyslové zboží z USA
      2. Evropské akcie mírně rostou, investoři sledují cla i údaje o inflaci v USA
      3. Amazon ruší jednu ze svých nejštědřejších výhod programu Prime
      4. Vláda v případě potřeby posílí rozpočet dopravy, výstavba má pokračovat
      5. Paliva v České republice po 5 týdnech zlevňování mírně zdražila
      6. Pohonné hmoty v České republice zlevňují, trend může pokračovat
      Advertisement

      Breaking.

      03:17

      Američané se obávají obchodního deficitu jako ekonomické hrozby

      03:12

      Čína posiluje dovoz: Nový program otevírá globální trh

      03:09

      „Rozpočet Izraele: Klíčová bitva, která může změnit vládu“

      03:05

      Konec dotací brzdí americký trh s elektromobily

      03:00

      Telekomunikační sektor: T-Mobile a AT&T lákají investory k růstu

      02:57

      Wall Street v červeném: Technologie a průmysl pod tlakem

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Goldman Sachs předkládá globální akcie s růstovým potenciálem

      4 listopadu, 2025

      Goldman Sachs aktualizoval pro listopad svůj respektovaný globální seznam nejlepších akcií s největším růstovým potenciálem.

      Zdroj: Reuters

      UBS očekává růst Cisco díky silné poptávce po infrastruktuře AI

      4 listopadu, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie IREN skokově rostou díky zásadní dohodě s Microsoftem o AI kapacitě

      3 listopadu, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Piper Sandler doporučuje po silných výsledcích kupovat akcie Roku

      3 listopadu, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Boston Scientific jako silná alternativa pro investory mimo sektor AI

      3 listopadu, 2025

      IPO Radar.

      BETA Technologies, Inc.

      Datum IPO: 4 listopadu, 2025
      Potenciální ocenění: 7,2 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 roste, Nvidia opět posiluje celý sektor AI průmyslu

      3 listopadu, 2025

      Inflace v eurozóně se blíží cíli, ECB drží úrokové sazby beze změny

      2 listopadu, 2025

      S&P 500 uzavřel výše, Amazon posílil díky výsledkům za 3. čtvrtletí

      31 října, 2025

      Zlato klesá po ochlazení očekávání snížení sazeb, říjen však končí růstem

      2 listopadu, 2025

      Apple překonal očekávání, ale prodeje iPhonů v Číně zůstávají slabinou

      31 října, 2025

      Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

      3 listopadu, 2025

      S&P 500 propadá, generální ředitelé varovali před oceněním trhu

      4 listopadu, 2025

      Vládní program podle odborníků slibuje víc, než si Česko může dovolit

      1 listopadu, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Bullionář Recap

      Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

      3 listopadu, 2025

      Index S&P 500 v pondělí posílil, když akcie spojené s tématem umělé inteligence, vedené společností Nvidia, pokračovaly v růstu díky...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      • Pomoc investorům
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.