Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Pohonná hmota, která pohání globální ekonomiku, naznačuje nástup recese

V Číně se v posledních týdnech výrazně snížil počet kamionů jezdících po dálnicích.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
19 dubna, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Burzovnísvět.cz

Zdroj: Burzovnísvět.cz

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

V Evropě se prémie nafty k futures na ropu nedávno propadla na nejnižší úroveň za více než rok. Podle společnosti S&P Global Inc. se v USA poptávka v roce 2023 sníží o 2 %. Nepočítáme-li rok 2020, kdy se velká část ekonomiky nakrátko zastavila, znamenal by tento 2% propad největší pokles spotřeby nafty v Americe od roku 2016.

„Předpokládáme jedno z nejhorších ekonomických prostředí v poslední době, s výjimkou finanční krize v letech 2008-2009 a pandemie,“ uvedl Debnil Chowdhury, vedoucí oddělení paliv a rafinace společnosti S&P pro Ameriku.

Bez ohledu na to, jak se to vezme, poptávka po palivu pro těžkou techniku, které pohání vše od komerčních nákladních vozů až po stavební stroje, v mnoha největších světových ekonomikách slábne. Tento pokles, který je považován za první signál slabší průmyslové aktivity a snížených spotřebitelských výdajů, přiměl pozorovatele recese k vysoké pohotovosti.

„Poptávka po motorové naftě může fungovat jako předstihový ukazatel širšího růstu, protože je včasným signálem, že výdaje domácností slábnou,“ uvedl Ben Ayers, hlavní ekonom Nationwide Economics v USA. „Očekávaný pokles poptávky po naftě zapadá do rizika recese v celé ekonomice.“

Ceny nafty, která byla kdysi nejprodávanějším palivem na světě poté, co ruská invaze na Ukrajinu narušila obchodní toky, klesají kvůli obavám, že mnohé z největších světových ekonomik čekají nerovné cesty. Podle ekonomů existuje 65% pravděpodobnost recese v USA a 49% pravděpodobnost recese v Evropě v příštím roce. V Číně je riziko nižší, ale oživení země z dřívějších tvrdých omezení Covid-19 bude stále vyžadovat výrazné zlepšení spotřebitelské důvěry, a to rychle.

Pokles poptávky po naftě lze z velké části spojit s nákladní dopravou, která v Číně spotřebovává přibližně 60 % nafty a v USA více než 70 %. Podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy klesl v týdnu končícím 9. dubna počet nákladních vozidel jezdících po čínských dálnicích o 8 %. Podle údajů společnosti OilChem se komerční zásoby nafty v celé zemi s výjimkou státních rafinerií začátkem dubna vyšplhaly na osmiměsíční maximum.

Advertisement
gasoline, diesel, petrol
Zdroj: Pixabay

Pokles poptávky přichází poté, co se podle soukromého průzkumu výrobní aktivita v Číně v březnu nečekaně snížila, což vedlo k poklesu továrních ukazatelů v celé Asii. Rozvíjející se trhy v regionu včetně Indonésie – kde vláda začala snižovat dotace na pohonné hmoty – rovněž zaznamenávají oslabení poptávky v důsledku zpomalení růstu, uvedla Daphne Ho, vedoucí analytička společnosti Wood Mackenzie.

Chcete využít této příležitosti?

Podobné trendy se projevují i v jiných částech světa.

„Evropská poptávka byla v zimě slabá kvůli nízké poptávce po vytápění a výhled poptávky ztěžují makroekonomické faktory,“ uvedl Koen Wessels, hlavní analytik ropných produktů ve společnosti Energy Aspects Ltd.

Podle Boba Costella, hlavního ekonoma průmyslové skupiny American Trucking Associations, je spotřeba nákladní dopravy – a tedy i nafty – v USA ovlivněna poklesem výroby v továrnách, výstavbou domů a maloobchodníky, kteří se zbavují vysokých zásob. Podle jednoho z ukazatelů společnosti FreightWaves, která se zabývá informacemi o dodavatelských řetězcích, dosáhl březnový objem nákladní dopravy nejnižší sezónní úrovně za posledních pět let.

Příčinou zpomalení nákladní dopravy v USA je změna ve spotřebitelských výdajích: Neustálý proud internetových objednávek na zahnání pandemické nudy ustoupil dovolenkám a zážitkům. Vzhledem k tomu, že inflace snižuje rozpočty domácností, přestávají lidé nejprve kupovat to, čemu se v odvětví nákladní dopravy říká „velkoobjemové zásilky“ nebo levné balené spotřební zboží, jako jsou limonády.

„Kdykoli se spotřebitelé kvůli inflaci táhnou, má to dopad na levnější zboží, které se obvykle přepravuje ve velkých objemech,“ řekl Craig Fuller, generální ředitel společnosti FreightWaves. Jednotlivá rozhodnutí, jako je vynechání limonády, se sčítají do makro dopadu, který snižuje celkový objem zboží, které se pohybuje v ekonomice.

Zdroj: Getty Images

Pokles poptávky po naftě v USA se projeví zejména na západním pobřeží, kde dochází k masivnímu propouštění v technologickém sektoru a kde je tento region vystaven finančnímu stresu v důsledku postupující bankovní krize. Podle Chowdhuryho z agentury S&P se tam poptávka po naftě letos propadne o 5 %, což je více než dvojnásobek celostátního průměru.

Pod tlakem je také dovoz kontejnerů do USA, který je ukazatelem spotřeby nafty z nákladních vozidel a vlaků, které je přepravují po celé zemi. V Los Angeles jsou příchozí zásilky na nejnižší úrovni od března 2020. V Číně, která mnoho z těchto nákladů vypravuje především, se podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy v týdnu končícím 9. dubna snížila propustnost kontejnerů v klíčových přístavech o 5 %.

„V druhé polovině roku vidíme u čínské poptávky po naftě spíše pokles než růst,“ uvedla Mia Geng, vedoucí oddělení ropných služeb pro Čínu v poradenské společnosti FGE. „Vzhledem ke globálním ekonomickým protivětrům zejména na Západě se Čína bude muset spoléhat na domácí spotřebu, aby podpořila své výrobní aktivity.“

Jistě, není to všechno jen zlý sen. Podle Janiva Shaha, vedoucího analytika společnosti Rystad Energy, se poptávka po naftě s velmi nízkým obsahem síry v Evropě od března do července zvýší téměř o 9 %, což částečně podpoří letní cestování. Francouzské úřady pravděpodobně nakonec doplní strategické rezervy, protože v reakci na rozsáhlé stávky zaměstnanců uvolnily miliony barelů ropných produktů.

V USA však Fuller z FreightWaves nepředpokládá, že by se poptávka po motorové naftě v dohledné době vrátila, pokud vláda nepřijde s nějakým stimulem, který by podpořil ekonomiku. Poptávka po naftě se liší od poptávky po benzínu, kde vyšší ceny přimějí řidiče stáhnout se k pumpám a levné palivo je může přivést zpět.

Podle Fullera lidé nepřepravují výrobky jen proto, že je levné je přepravovat; dělají to proto, že „na druhém konci je někdo, kdo objednávku učinil a kdo ji může přijmout“.

V Evropě se prémie nafty k futures na ropu nedávno propadla na nejnižší úroveň za více než rok. Podle společnosti S&P Global Inc. se v USA poptávka v roce 2023 sníží o 2 %. Nepočítáme-li rok 2020, kdy se velká část ekonomiky nakrátko zastavila, znamenal by tento 2% propad největší pokles spotřeby nafty v Americe od roku 2016.„Předpokládáme jedno z nejhorších ekonomických prostředí v poslední době, s výjimkou finanční krize v letech 2008-2009 a pandemie,“ uvedl Debnil Chowdhury, vedoucí oddělení paliv a rafinace společnosti S&P pro Ameriku.Bez ohledu na to, jak se to vezme, poptávka po palivu pro těžkou techniku, které pohání vše od komerčních nákladních vozů až po stavební stroje, v mnoha největších světových ekonomikách slábne. Tento pokles, který je považován za první signál slabší průmyslové aktivity a snížených spotřebitelských výdajů, přiměl pozorovatele recese k vysoké pohotovosti.„Poptávka po motorové naftě může fungovat jako předstihový ukazatel širšího růstu, protože je včasným signálem, že výdaje domácností slábnou,“ uvedl Ben Ayers, hlavní ekonom Nationwide Economics v USA. „Očekávaný pokles poptávky po naftě zapadá do rizika recese v celé ekonomice.“Ceny nafty, která byla kdysi nejprodávanějším palivem na světě poté, co ruská invaze na Ukrajinu narušila obchodní toky, klesají kvůli obavám, že mnohé z největších světových ekonomik čekají nerovné cesty. Podle ekonomů existuje 65% pravděpodobnost recese v USA a 49% pravděpodobnost recese v Evropě v příštím roce. V Číně je riziko nižší, ale oživení země z dřívějších tvrdých omezení Covid-19 bude stále vyžadovat výrazné zlepšení spotřebitelské důvěry, a to rychle.Pokles poptávky po naftě lze z velké části spojit s nákladní dopravou, která v Číně spotřebovává přibližně 60 % nafty a v USA více než 70 %. Podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy klesl v týdnu končícím 9. dubna počet nákladních vozidel jezdících po čínských dálnicích o 8 %. Podle údajů společnosti OilChem se komerční zásoby nafty v celé zemi s výjimkou státních rafinerií začátkem dubna vyšplhaly na osmiměsíční maximum.Pokles poptávky přichází poté, co se podle soukromého průzkumu výrobní aktivita v Číně v březnu nečekaně snížila, což vedlo k poklesu továrních ukazatelů v celé Asii. Rozvíjející se trhy v regionu včetně Indonésie – kde vláda začala snižovat dotace na pohonné hmoty – rovněž zaznamenávají oslabení poptávky v důsledku zpomalení růstu, uvedla Daphne Ho, vedoucí analytička společnosti Wood Mackenzie.Chcete využít této příležitosti?Podobné trendy se projevují i v jiných částech světa.„Evropská poptávka byla v zimě slabá kvůli nízké poptávce po vytápění a výhled poptávky ztěžují makroekonomické faktory,“ uvedl Koen Wessels, hlavní analytik ropných produktů ve společnosti Energy Aspects Ltd.Podle Boba Costella, hlavního ekonoma průmyslové skupiny American Trucking Associations, je spotřeba nákladní dopravy – a tedy i nafty – v USA ovlivněna poklesem výroby v továrnách, výstavbou domů a maloobchodníky, kteří se zbavují vysokých zásob. Podle jednoho z ukazatelů společnosti FreightWaves, která se zabývá informacemi o dodavatelských řetězcích, dosáhl březnový objem nákladní dopravy nejnižší sezónní úrovně za posledních pět let.Příčinou zpomalení nákladní dopravy v USA je změna ve spotřebitelských výdajích: Neustálý proud internetových objednávek na zahnání pandemické nudy ustoupil dovolenkám a zážitkům. Vzhledem k tomu, že inflace snižuje rozpočty domácností, přestávají lidé nejprve kupovat to, čemu se v odvětví nákladní dopravy říká „velkoobjemové zásilky“ nebo levné balené spotřební zboží, jako jsou limonády.„Kdykoli se spotřebitelé kvůli inflaci táhnou, má to dopad na levnější zboží, které se obvykle přepravuje ve velkých objemech,“ řekl Craig Fuller, generální ředitel společnosti FreightWaves. Jednotlivá rozhodnutí, jako je vynechání limonády, se sčítají do makro dopadu, který snižuje celkový objem zboží, které se pohybuje v ekonomice.Pokles poptávky po naftě v USA se projeví zejména na západním pobřeží, kde dochází k masivnímu propouštění v technologickém sektoru a kde je tento region vystaven finančnímu stresu v důsledku postupující bankovní krize. Podle Chowdhuryho z agentury S&P se tam poptávka po naftě letos propadne o 5 %, což je více než dvojnásobek celostátního průměru.Pod tlakem je také dovoz kontejnerů do USA, který je ukazatelem spotřeby nafty z nákladních vozidel a vlaků, které je přepravují po celé zemi. V Los Angeles jsou příchozí zásilky na nejnižší úrovni od března 2020. V Číně, která mnoho z těchto nákladů vypravuje především, se podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy v týdnu končícím 9. dubna snížila propustnost kontejnerů v klíčových přístavech o 5 %.„V druhé polovině roku vidíme u čínské poptávky po naftě spíše pokles než růst,“ uvedla Mia Geng, vedoucí oddělení ropných služeb pro Čínu v poradenské společnosti FGE. „Vzhledem ke globálním ekonomickým protivětrům zejména na Západě se Čína bude muset spoléhat na domácí spotřebu, aby podpořila své výrobní aktivity.“Jistě, není to všechno jen zlý sen. Podle Janiva Shaha, vedoucího analytika společnosti Rystad Energy, se poptávka po naftě s velmi nízkým obsahem síry v Evropě od března do července zvýší téměř o 9 %, což částečně podpoří letní cestování. Francouzské úřady pravděpodobně nakonec doplní strategické rezervy, protože v reakci na rozsáhlé stávky zaměstnanců uvolnily miliony barelů ropných produktů.V USA však Fuller z FreightWaves nepředpokládá, že by se poptávka po motorové naftě v dohledné době vrátila, pokud vláda nepřijde s nějakým stimulem, který by podpořil ekonomiku. Poptávka po naftě se liší od poptávky po benzínu, kde vyšší ceny přimějí řidiče stáhnout se k pumpám a levné palivo je může přivést zpět.Podle Fullera lidé nepřepravují výrobky jen proto, že je levné je přepravovat; dělají to proto, že „na druhém konci je někdo, kdo objednávku učinil a kdo ji může přijmout“.
Tagy: Čínadieselekonomikanaftapohonné hmotysvět


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    19:13

    Gem Wallet zavádí kompatibilitu Cross-Chain USDT s vestavěnými swapy, mosty a ochranou proti podvodům.

    17:13

    Izraelské akcie rostou na závěr trhu; TA 35 se zvýšil o 0,55 %

    15:13

    Santa rally na obzoru? Investoři očekávají koncoroční nárůsty k uzavření silného roku 2025.

    14:03

    Saúdskoarabské akcie rostou při uzavření trhu; Tadawul All Share se zvýšil o 0,33 %

    13:53

    Jacobio Pharma uzavírá licenční dohodu s AstraZeneca v hodnotě 2 miliard dolarů na lék proti rakovině.

    13:23

    Hammack z Fedu naznačuje, že sazby mohou zůstat nezměněny po několik měsíců, uvádí WSJ.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Bank of America vidí v těchto akciích hity pro následující rok 2026

    21 prosince, 2025

    Investiční banka Bank of America na sklonku roku přichází s výběrem akcií, které by podle jejích analytiků neměly chybět v...

    Zdroj: Shutterstock

    Akcie společnosti Nvidia patří k nejlevnějším za dekádu, tvrdí Bernstein

    19 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie výrobce generátorů Generac oslabily, Wells Fargo vidí nákupní příležitost

    19 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Proč zvážit akcie Rivian před příchodem vozů s umělou inteligencí

    19 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Core Scientific jsou s výhledem na rok 2026 atraktivní příležitostí

    19 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Nanhua Futures Co., Ltd.

    Datum IPO: 22 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 8,61–11,48 miliardy HKD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Akcie Disney v roce 2026: streamování, zážitky a ekonomický cyklus

    20 prosince, 2025

    Trumpova administrativa sníží platy amerických auditorů

    19 prosince, 2025

    Index S&P 500 uzavřel níže, Oracle a Nvidia zařídily propad AI sektoru

    17 prosince, 2025

    Index S&P 500 posiluje, umělá inteligence znovu vede celý trh

    19 prosince, 2025

    Central Bank Company a Ultra Green IPO na závěr roku potvrdily hype kolem emisí

    17 prosince, 2025

    Akcie General Motors: silná výkonnost, nízké ocenění a otázky do budoucna

    20 prosince, 2025

    Soud v Delaware obnovil Muskovu odměnu a uznal jeho klíčový přínos pro Teslu

    21 prosince, 2025

    Index S&P 500 uzavřel výše díky boomu technologických akcií

    18 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Broadcom a další čipové akcie patří mezi hlavní sázky J.P. Morgan pro rok 2026

    17 prosince, 2025

    Obavy z možné bubliny v oblasti umělé inteligence na finančních trzích v posledních měsících sílí.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.