V Evropě se prémie nafty k futures na ropu nedávno propadla na nejnižší úroveň za více než rok. Podle společnosti S&P Global Inc. se v USA poptávka v roce 2023 sníží o 2 %. Nepočítáme-li rok 2020, kdy se velká část ekonomiky nakrátko zastavila, znamenal by tento 2% propad největší pokles spotřeby nafty v Americe od roku 2016.
„Předpokládáme jedno z nejhorších ekonomických prostředí v poslední době, s výjimkou finanční krize v letech 2008-2009 a pandemie,“ uvedl Debnil Chowdhury, vedoucí oddělení paliv a rafinace společnosti S&P pro Ameriku.
Bez ohledu na to, jak se to vezme, poptávka po palivu pro těžkou techniku, které pohání vše od komerčních nákladních vozů až po stavební stroje, v mnoha největších světových ekonomikách slábne. Tento pokles, který je považován za první signál slabší průmyslové aktivity a snížených spotřebitelských výdajů, přiměl pozorovatele recese k vysoké pohotovosti.
„Poptávka po motorové naftě může fungovat jako předstihový ukazatel širšího růstu, protože je včasným signálem, že výdaje domácností slábnou,“ uvedl Ben Ayers, hlavní ekonom Nationwide Economics v USA. „Očekávaný pokles poptávky po naftě zapadá do rizika recese v celé ekonomice.“
Ceny nafty, která byla kdysi nejprodávanějším palivem na světě poté, co ruská invaze na Ukrajinu narušila obchodní toky, klesají kvůli obavám, že mnohé z největších světových ekonomik čekají nerovné cesty. Podle ekonomů existuje 65% pravděpodobnost recese v USA a 49% pravděpodobnost recese v Evropě v příštím roce. V Číně je riziko nižší, ale oživení země z dřívějších tvrdých omezení Covid-19 bude stále vyžadovat výrazné zlepšení spotřebitelské důvěry, a to rychle.
Pokles poptávky po naftě lze z velké části spojit s nákladní dopravou, která v Číně spotřebovává přibližně 60 % nafty a v USA více než 70 %. Podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy klesl v týdnu končícím 9. dubna počet nákladních vozidel jezdících po čínských dálnicích o 8 %. Podle údajů společnosti OilChem se komerční zásoby nafty v celé zemi s výjimkou státních rafinerií začátkem dubna vyšplhaly na osmiměsíční maximum.

Pokles poptávky přichází poté, co se podle soukromého průzkumu výrobní aktivita v Číně v březnu nečekaně snížila, což vedlo k poklesu továrních ukazatelů v celé Asii. Rozvíjející se trhy v regionu včetně Indonésie – kde vláda začala snižovat dotace na pohonné hmoty – rovněž zaznamenávají oslabení poptávky v důsledku zpomalení růstu, uvedla Daphne Ho, vedoucí analytička společnosti Wood Mackenzie.
Podobné trendy se projevují i v jiných částech světa.
„Evropská poptávka byla v zimě slabá kvůli nízké poptávce po vytápění a výhled poptávky ztěžují makroekonomické faktory,“ uvedl Koen Wessels, hlavní analytik ropných produktů ve společnosti Energy Aspects Ltd.
Podle Boba Costella, hlavního ekonoma průmyslové skupiny American Trucking Associations, je spotřeba nákladní dopravy – a tedy i nafty – v USA ovlivněna poklesem výroby v továrnách, výstavbou domů a maloobchodníky, kteří se zbavují vysokých zásob. Podle jednoho z ukazatelů společnosti FreightWaves, která se zabývá informacemi o dodavatelských řetězcích, dosáhl březnový objem nákladní dopravy nejnižší sezónní úrovně za posledních pět let.
Příčinou zpomalení nákladní dopravy v USA je změna ve spotřebitelských výdajích: Neustálý proud internetových objednávek na zahnání pandemické nudy ustoupil dovolenkám a zážitkům. Vzhledem k tomu, že inflace snižuje rozpočty domácností, přestávají lidé nejprve kupovat to, čemu se v odvětví nákladní dopravy říká „velkoobjemové zásilky“ nebo levné balené spotřební zboží, jako jsou limonády.
„Kdykoli se spotřebitelé kvůli inflaci táhnou, má to dopad na levnější zboží, které se obvykle přepravuje ve velkých objemech,“ řekl Craig Fuller, generální ředitel společnosti FreightWaves. Jednotlivá rozhodnutí, jako je vynechání limonády, se sčítají do makro dopadu, který snižuje celkový objem zboží, které se pohybuje v ekonomice.

Pokles poptávky po naftě v USA se projeví zejména na západním pobřeží, kde dochází k masivnímu propouštění v technologickém sektoru a kde je tento region vystaven finančnímu stresu v důsledku postupující bankovní krize. Podle Chowdhuryho z agentury S&P se tam poptávka po naftě letos propadne o 5 %, což je více než dvojnásobek celostátního průměru.
Pod tlakem je také dovoz kontejnerů do USA, který je ukazatelem spotřeby nafty z nákladních vozidel a vlaků, které je přepravují po celé zemi. V Los Angeles jsou příchozí zásilky na nejnižší úrovni od března 2020. V Číně, která mnoho z těchto nákladů vypravuje především, se podle údajů sledovaných čínským ministerstvem dopravy v týdnu končícím 9. dubna snížila propustnost kontejnerů v klíčových přístavech o 5 %.
„V druhé polovině roku vidíme u čínské poptávky po naftě spíše pokles než růst,“ uvedla Mia Geng, vedoucí oddělení ropných služeb pro Čínu v poradenské společnosti FGE. „Vzhledem ke globálním ekonomickým protivětrům zejména na Západě se Čína bude muset spoléhat na domácí spotřebu, aby podpořila své výrobní aktivity.“
Jistě, není to všechno jen zlý sen. Podle Janiva Shaha, vedoucího analytika společnosti Rystad Energy, se poptávka po naftě s velmi nízkým obsahem síry v Evropě od března do července zvýší téměř o 9 %, což částečně podpoří letní cestování. Francouzské úřady pravděpodobně nakonec doplní strategické rezervy, protože v reakci na rozsáhlé stávky zaměstnanců uvolnily miliony barelů ropných produktů.
V USA však Fuller z FreightWaves nepředpokládá, že by se poptávka po motorové naftě v dohledné době vrátila, pokud vláda nepřijde s nějakým stimulem, který by podpořil ekonomiku. Poptávka po naftě se liší od poptávky po benzínu, kde vyšší ceny přimějí řidiče stáhnout se k pumpám a levné palivo je může přivést zpět.
Podle Fullera lidé nepřepravují výrobky jen proto, že je levné je přepravovat; dělají to proto, že „na druhém konci je někdo, kdo objednávku učinil a kdo ji může přijmout“.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























