Strategie je často suchopárným analytickým cvičením, které vede několik málo lidí na vrcholu organizace a které je zbytku organizace předáváno v dlouhých a nudných prezentacích. Není divu, že jen málo strategií funguje. Mnohé z nich ignorují vliv emocí na kreativitu, rozhodování, řešení problémů a motivaci. Ignorování nebo odmítání lidských emocí při tvorbě nebo realizaci strategie vede k neúčinným nebo neudržitelným přístupům, které často nemají odezvu u zúčastněných stran ani je nemotivují k akci.
Chcete-li zlepšit kvalitu svých strategií, musíte využít sílu emocí v každé fázi vývoje strategie. Zde je pět způsobů, jak toho dosáhnout:
PROZKOUMEJTE POTŘEBY SVÝCH ZÁKAZNÍKŮ
Vývoj nové strategie vyžaduje identifikaci základních motivací a přání vašich zákazníků a představení nových možností, jak je potěšit. To nemůžete dělat efektivně, pokud jste výhradně s hlavou skloněnou k počítači a počítáte čísla.
Mnoha lidem například velmi záleží na ochraně životního prostředí a snižování uhlíkové stopy. Společnosti, které jako první pochopily tuto emoci, dokázaly uvést na trh řadu lukrativních ekologických výrobků a zavést programy společenské odpovědnosti firem, které zvýšily loajalitu zaměstnanců a zákazníků.
Položte si otázku, jak dobře rozumíte potřebám, přáním a očekáváním svých zákazníků. Vaše strategie se mine účinkem, pokud do hloubky nepochopíte, co si myslí a cítí. Proč k vám zákazníci přicházejí právě teď? Co můžete udělat pro to, abyste si vytvořili osobní vztah, který vzbudí loajalitu nad rámec rozumu? Jaké třecí plochy – například špatné balení, doručení a poprodejní péče – mohou stát v cestě tomu, aby se vaši zákazníci cítili nadšeni?
Nejlepší strategie nevznikají ve vakuu. Často vznikají jako průsečík různorodých myšlenek z vnějších zdrojů inspirace, například z jiných odvětví, ekosystémů nebo oblastí, jako je umění a věda.
Nápady přicházejí také z vašich interakcí s ostatními, pokud vytvoříte generativní atmosféru, ve které se lidé cítí psychicky bezpečně, když se mohou postavit proti stávajícímu stavu a podělit se s vámi o své nápady. Abyste při vytváření strategií podnítili představivost, musíte překonat strach a přirozený sklon lidí k sebeobraně.
Povzbuzujte lidi, aby vytvářeli více nápadů a možností, než aby poskytovali jeden zcela hotový přístup. Stanovení kvóty nápadů – předem určeného počtu nápadů – může stimulovat kreativní myšlení a zabránit tomu, aby lidé odepisovali nestandardní nápady. Kreativitu může stimulovat i neúspěch, proto se snažte vytvořit v týmu kulturu experimentování, v níž se lidé cítí bezpečně, když mohou dělat chyby a dělit se o ně.
Stejně jako silné emoce, jako je láska nebo hněv, mohou inspirovat umělce k vytvoření obrazu nebo spisovatele ke složení básně, mohou emoce podnítit kreativnější myšlení a pomoci vám vyvinout strategie, které odpovídají danému okamžiku.
PŘEDVÍDAT POCITY PŘI ROZHODOVÁNÍ
Strategická rozhodnutí jsou obtížná, pokud čelí značné nejistotě, omezením, konkurenci a očekáváním. Může to vyvolat silné emoce, které ovlivňují vaši schopnost rozhodování v době, kdy potřebujete mít čistou hlavu. Stres může vyústit v krátkozrakost a omezit rozsah zvažovaných možností, přílišná sebedůvěra může vést k velkým sázkám na neprobádaném území a impulzivita může vést k unáhleným rozhodnutím, kterých brzy litujeme.
Zamyslete se nad svými emocemi a reaktivními sklony při rozhodování a zaveďte mechanismy, které zmírní jejich dopad. Například se obklopte lidmi, kteří mají různé dovednosti, odborné znalosti a styly a nebojí se vás zpochybnit. Nikdy se do toho nepouštějte sami. Dopřejte si v procesu více času, abyste mohli řádně vyslechnout a získat nové poznatky. Promyšleně formulujte rozhovory, abyste podpořili správné dotazování, zpochybňování a dialog.
INSPIROVAT LIDI K AKCI
Zdroj: Unsplash
Pokud chcete, aby vaše organizace podpořila strategii, musíte vytvořit širokou víru v lepší, světlejší budoucnost a důvěryhodnost v rozhodnutí, která vám pomohou dosáhnout tohoto cíle. Zdravá logika a strukturované argumenty vytvářejí základ důvěry, ale nestačí k tomu, aby inspirovaly k akci. Musíte také chytit lidi za srdce.
Zapojte emoce lidí tím, že jim barvitě popíšete příležitosti, které je čekají, a co znamenají pro organizaci a zúčastněné osoby. Vysvětlete důvody pro změnu strategie a důsledky nezměnění stávajícího stavu. Použijte vizualizaci v podobě obrázků, fotografií nebo příběhů, abyste lidem pomohli představit si, jak bude vypadat úspěch. Odhalte své vlastní motivace a aspirace a sdělte svou oddanost věci. Vytvářejte pilotní projekty k testování nových přístupů a budování důvěry před jejich plošným rozšířením.
PODPOROVAT LIDI PŘI PŘEKONÁVÁNÍ JEJICH STRACHU
Chcete-li vytvořit hybnou sílu pro novou strategii, dejte lidem možnost rozhodnout, jak chtějí přispět. V dobách úzkosti je zkoušení něčeho nového a vzdávání se něčeho známého riskantní, protože se dostaví averze ke ztrátám. Chcete-li ji překonat, prozkoumejte, co vás může brzdit, například strach z neúspěchu nebo nedostatek důvěry ve vaše spolupracovníky a šéfa, že vás podpoří.
Požádejte členy týmu, aby postupně odpověděli na následující otázky: Co vám nejvíce pomůže přispět ke strategii? Jaké možnosti podle vás máte? Co vás bude brzdit? Vyzvěte spolupracovníky, aby se podělili o své návrhy, jak může každá osoba překonat obavy, které sdílí. Zavedete podporu, která jim pomůže tyto obavy překonat, například školení na pracovišti, rozvojové programy nebo koučink.
Využití emocí může být přínosem při vývoji a realizaci strategie, protože vám pomůže pochopit potřeby a motivace zákazníků, zajistí kvalitní rozhodování a inspiruje váš tým a organizaci k podpoře nového směru.
Pravděpodobně ne emoce.Strategie je často suchopárným analytickým cvičením, které vede několik málo lidí na vrcholu organizace a které je zbytku organizace předáváno v dlouhých a nudných prezentacích. Není divu, že jen málo strategií funguje. Mnohé z nich ignorují vliv emocí na kreativitu, rozhodování, řešení problémů a motivaci. Ignorování nebo odmítání lidských emocí při tvorbě nebo realizaci strategie vede k neúčinným nebo neudržitelným přístupům, které často nemají odezvu u zúčastněných stran ani je nemotivují k akci.Chcete-li zlepšit kvalitu svých strategií, musíte využít sílu emocí v každé fázi vývoje strategie. Zde je pět způsobů, jak toho dosáhnout:PROZKOUMEJTE POTŘEBY SVÝCH ZÁKAZNÍKŮVývoj nové strategie vyžaduje identifikaci základních motivací a přání vašich zákazníků a představení nových možností, jak je potěšit. To nemůžete dělat efektivně, pokud jste výhradně s hlavou skloněnou k počítači a počítáte čísla.Mnoha lidem například velmi záleží na ochraně životního prostředí a snižování uhlíkové stopy. Společnosti, které jako první pochopily tuto emoci, dokázaly uvést na trh řadu lukrativních ekologických výrobků a zavést programy společenské odpovědnosti firem, které zvýšily loajalitu zaměstnanců a zákazníků.Položte si otázku, jak dobře rozumíte potřebám, přáním a očekáváním svých zákazníků. Vaše strategie se mine účinkem, pokud do hloubky nepochopíte, co si myslí a cítí. Proč k vám zákazníci přicházejí právě teď? Co můžete udělat pro to, abyste si vytvořili osobní vztah, který vzbudí loajalitu nad rámec rozumu? Jaké třecí plochy – například špatné balení, doručení a poprodejní péče – mohou stát v cestě tomu, aby se vaši zákazníci cítili nadšeni?Chcete využít této příležitosti?JISKRA PŘEDSTAVIVOSTINejlepší strategie nevznikají ve vakuu. Často vznikají jako průsečík různorodých myšlenek z vnějších zdrojů inspirace, například z jiných odvětví, ekosystémů nebo oblastí, jako je umění a věda.Nápady přicházejí také z vašich interakcí s ostatními, pokud vytvoříte generativní atmosféru, ve které se lidé cítí psychicky bezpečně, když se mohou postavit proti stávajícímu stavu a podělit se s vámi o své nápady. Abyste při vytváření strategií podnítili představivost, musíte překonat strach a přirozený sklon lidí k sebeobraně.Povzbuzujte lidi, aby vytvářeli více nápadů a možností, než aby poskytovali jeden zcela hotový přístup. Stanovení kvóty nápadů – předem určeného počtu nápadů – může stimulovat kreativní myšlení a zabránit tomu, aby lidé odepisovali nestandardní nápady. Kreativitu může stimulovat i neúspěch, proto se snažte vytvořit v týmu kulturu experimentování, v níž se lidé cítí bezpečně, když mohou dělat chyby a dělit se o ně.Stejně jako silné emoce, jako je láska nebo hněv, mohou inspirovat umělce k vytvoření obrazu nebo spisovatele ke složení básně, mohou emoce podnítit kreativnější myšlení a pomoci vám vyvinout strategie, které odpovídají danému okamžiku.PŘEDVÍDAT POCITY PŘI ROZHODOVÁNÍStrategická rozhodnutí jsou obtížná, pokud čelí značné nejistotě, omezením, konkurenci a očekáváním. Může to vyvolat silné emoce, které ovlivňují vaši schopnost rozhodování v době, kdy potřebujete mít čistou hlavu. Stres může vyústit v krátkozrakost a omezit rozsah zvažovaných možností, přílišná sebedůvěra může vést k velkým sázkám na neprobádaném území a impulzivita může vést k unáhleným rozhodnutím, kterých brzy litujeme.Zamyslete se nad svými emocemi a reaktivními sklony při rozhodování a zaveďte mechanismy, které zmírní jejich dopad. Například se obklopte lidmi, kteří mají různé dovednosti, odborné znalosti a styly a nebojí se vás zpochybnit. Nikdy se do toho nepouštějte sami. Dopřejte si v procesu více času, abyste mohli řádně vyslechnout a získat nové poznatky. Promyšleně formulujte rozhovory, abyste podpořili správné dotazování, zpochybňování a dialog.INSPIROVAT LIDI K AKCIPokud chcete, aby vaše organizace podpořila strategii, musíte vytvořit širokou víru v lepší, světlejší budoucnost a důvěryhodnost v rozhodnutí, která vám pomohou dosáhnout tohoto cíle. Zdravá logika a strukturované argumenty vytvářejí základ důvěry, ale nestačí k tomu, aby inspirovaly k akci. Musíte také chytit lidi za srdce.Zapojte emoce lidí tím, že jim barvitě popíšete příležitosti, které je čekají, a co znamenají pro organizaci a zúčastněné osoby. Vysvětlete důvody pro změnu strategie a důsledky nezměnění stávajícího stavu. Použijte vizualizaci v podobě obrázků, fotografií nebo příběhů, abyste lidem pomohli představit si, jak bude vypadat úspěch. Odhalte své vlastní motivace a aspirace a sdělte svou oddanost věci. Vytvářejte pilotní projekty k testování nových přístupů a budování důvěry před jejich plošným rozšířením.PODPOROVAT LIDI PŘI PŘEKONÁVÁNÍ JEJICH STRACHUChcete-li vytvořit hybnou sílu pro novou strategii, dejte lidem možnost rozhodnout, jak chtějí přispět. V dobách úzkosti je zkoušení něčeho nového a vzdávání se něčeho známého riskantní, protože se dostaví averze ke ztrátám. Chcete-li ji překonat, prozkoumejte, co vás může brzdit, například strach z neúspěchu nebo nedostatek důvěry ve vaše spolupracovníky a šéfa, že vás podpoří.Požádejte členy týmu, aby postupně odpověděli na následující otázky: Co vám nejvíce pomůže přispět ke strategii? Jaké možnosti podle vás máte? Co vás bude brzdit? Vyzvěte spolupracovníky, aby se podělili o své návrhy, jak může každá osoba překonat obavy, které sdílí. Zavedete podporu, která jim pomůže tyto obavy překonat, například školení na pracovišti, rozvojové programy nebo koučink.Využití emocí může být přínosem při vývoji a realizaci strategie, protože vám pomůže pochopit potřeby a motivace zákazníků, zajistí kvalitní rozhodování a inspiruje váš tým a organizaci k podpoře nového směru.
Společnost Shopify (SHOP), která kdysi začínala jako jednoduché řešení pro malé podnikatele prodávající online, se postupně proměňuje ve strategickou infrastrukturu...