Změna však může vyvolat strach, zejména pokud přichází bez komunikace a podpory. A jedna z věcí je, že strach brzdí výkon. Když máme strach, je obtížnější kreativně myslet, řešit problémy, komunikovat, vzpomenout si na to, co jsme se naučili, a dělat správná rozhodnutí.
Právě nyní mají pracovníci v mnoha odvětvích vážné obavy. V letošním roce bylo dosud propuštěno více než 100 000 pracovníků v oblasti technologií. Navíc nedávné zprávy o SVB mnohými otřásly. Dokonce i pracovníci v organizacích, kde není ohroženo ničí pracovní místo, pociťují mnozí úzkost z chmurných finančních vyhlídek. Tyto obavy mohou být ještě větší u těch, kteří již dříve prošli propouštěním nebo kteří již bojují v jiných oblastech svého života, například s nemocí nebo péčí o blízkou osobu.
To vše může velmi ztížit udržení produktivity týmů – a pro vedoucí pracovníky to může představovat výzvu. Vedoucí musí rozptýlit obavy, aniž by příliš slibovali, když sami nemusí vědět, co přijde. Jak mohou vedoucí pracovníci zvládnout ekonomickou nejistotu soucitným způsobem, který zohledňuje trauma?
Za prvé je nezbytné rozpoznat úzkost, která pravděpodobně ovlivňuje váš tým, i když o ní přímo neslyšíte. Mlčení totiž může naznačovat, že se lidé bojí klást otázky nebo vznášet obavy. Vedoucí pracovníci by tedy měli dbát na to, aby úzkost řešili aktivně a co nejtransparentněji. Když se podělíte o informace, přerušíte strach, pomluvy a přežitky, které brzdí vaši produktivitu.
Samozřejmě se vám může zdát, že nemáte mnoho informací, které byste mohli sdílet. Vsadíme se však, že toho můžete sdílet více, než si myslíte. Zde je několik nápadů:

UVEĎTE FAKTA
Obecně platí, že při práci s lidmi, kteří prožívají trápení, je třeba sdílet všechny faktické informace týkající se zdroje trápení, které lze přesně sdělit. Nezlehčujte, jak se vašemu týmu daří, a nekatastrofizujte. Podle mých zkušeností lidé zvládnou téměř jakékoliv informace, pokud mají pocit, že se s nimi jedná s respektem a upřímností. Když mají pocit, že je pravda zamlžována, posiluje to obavy a ničí důvěru – když ji potřebujete nejvíce.
POSKYTNĚTE INFORMACE O PROCESU
Je také užitečné sdílet informace o organizačních procesech a plánování – co se bude dít dál, jak se přijímají rozhodnutí, kdo se na nich podílí a jak dlouho bude trvat další fáze. Umožnění nahlédnout do procesu používaného při rozhodování zvyšuje důvěru a pocit spravedlnosti.
PROKÁZAT SVÉ HODNOTY
Vedoucí pracovníci informovaní o traumatech chápou, že organizační hodnoty, nebo dokonce osobní hodnoty, mohou také pomoci uklidnit strach a úzkost v dobách nejistoty. Sdílené hodnoty vytvářejí komunitu a ukazují lidem, že nejsou sami, když čelí případným potížím, které nastaly
UJASNĚTE SI, ŽE EXISTUJÍ NEZNÁMÉ
Je také užitečné otevřeně hovořit o věcech, které nevíte nebo které nemůžete sdílet. Když jsou vedoucí upřímní ohledně nedostatku informací nebo nemožnosti se o ně podělit, budují důvěru tím, že ukazují, že nic neskrývají. Díky tomu je často pravděpodobnější, že lidé budou trpěliví, počkají na další informace a budou vedoucím svých týmů důvěřovat.
BUĎTE EMPATIČTÍ A JASNÍ

Nakonec nezapomeňte, že strach ztěžuje zpracování informací. Lidem můžeme pomoci pochopit a uchovat si informace tím, že budeme přemýšlet o tom, jak komunikujeme. Používejte krátké a jasné věty. Není čas na dlouhé disertační práce. Snažte se o věty o pěti až sedmi slovech. Za druhé, opakujte se. Lidé, kteří zažili trauma, mají tendenci slyšet asi třetinu toho, co se říká, takže pokud je nějaká zásadní informace, můžete ji říct alespoň třikrát. Zatřetí, navazujte písemně. I když se zdá, že osoba rozumí, je pravděpodobné, že brzy poté zapomene, co jste řekli. Pošlete e-mail později
Při všech současných ekonomických nejistotách je důležité všímat si zejména těch, kteří mají problémy, a komunikovat s nimi empaticky, upřímně a co nejvíce uklidňujícím způsobem. Otevřená komunikace posiluje důvěru, podporuje spolupráci a zvyšuje produktivitu – to vše je nezbytné pro úspěch organizace dnes i v budoucnu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky