„Myslím, že provozovatelé stále doufají v dobrý letní příliv návštěvníků a tržeb … ale myslím, že na straně spotřebitelů jsou váhavější,“ řekl Huy Do, manažer výzkumu a informací ve společnosti Datassential, která se zabývá průzkumem trhu.
V loňském roce spotřebitelé v květnu, červnu a červenci kvůli obavám z inflace omezili návštěvy restaurací. Kromě vyšších účtů v restauracích platili strávníci více také u benzinových pump a v obchodech s potravinami.
Salátový řetězec Sweetgreen uvedl, že jeho tržby se po Memorial Day zpomalily, a tento trend přičítal řadě faktorů, včetně nepravidelných návratů do kanceláří a prudkého nárůstu letního cestování. Chipotle investorům sdělil, že jeho tržby se od konce května zpomalily, a jako důvod uvedl širší ekonomiku, nové zaměstnance a návrat k obvyklým sezónním výkyvům v univerzitních městech. A Shake Shack uvedl, že jeho červnové tržby zklamaly, protože zákazníci s nižšími příjmy navštěvovali restaurace méně často.
Tržby restaurací se v srpnu opět zvýšily, což společnost Black Box Intelligence přičítá vyšší důvěře spotřebitelů v důsledku poklesu cen benzínu.

Inflace se sice letos zmírňuje, ale ceny stále rostou, což zvyšuje obavy z krachů regionálních bank a možné recese před koncem roku. Podle spotřebitelského průzkumu Michiganské univerzity klesla spotřebitelská nálada v USA v květnu na šestiměsíční minimum, k čemuž přispěly obavy z patové situace ohledně dluhového limitu.
Zhruba třetina spotřebitelů dotázaných společností Datassential plánuje v příštím měsíci méně chodit na večeře a přibližně polovina plánuje zachovat své současné návyky v oblasti utrácení v restauracích.
„Inflace a ekonomika jsou pro spotřebitele stále více v popředí zájmu, pokud jde o jejich finanční plánování, než jakákoli zábava nebo očekávání cestování,“ řekl Do.
Navzdory opatrnosti strávníků jsou restaurace optimistické a věří, že je čeká letní boom. Téměř polovina provozovatelů dotázaných společností Datassential očekává v letošní letní sezóně vyšší tržby nebo lepší návštěvnost.
Národní asociace restaurací vydala „opatrně optimistickou“ sezónní předpověď, jak uvedl Hudson Riehle, senior viceprezident pro výzkum této obchodní skupiny.
Bary a restaurace letos v létě vytvoří více než půl milionu sezónních pracovních míst – za předpokladu, že zákonodárci zvýší limit pro zadlužení, předpovídá NRA. Pokud restaurační odvětví naplní tato očekávání, bude to nejsilnější léto pro zaměstnávání od roku 2017.
„Léto 2023 bude zřejmě nejnormálnějším letním trhem práce od roku 2019,“ řekl Riehle pro CNBC.
Léto obvykle předznamenává vlnu sezónních pracovních míst v restauracích, která uspokojí vyšší poptávku, zejména na severovýchodě země a v turistických destinacích.

Cestovní vítr v zádech
Cestovní ruch letos očekává silnou poptávku, což by mohlo zvýšit tržby některých restaurací. Podle průzkumu společnosti Deloitte plánuje letos v létě cestovat a ubytovat se v placených ubytovacích zařízeních polovina Američanů, loni to bylo 46 %.
Podle Riehleho odhadů je zhruba čtvrtina každého dolaru utraceného v restauracích spojena s cestováním a cestovním ruchem. Napříč segmenty restaurací mají z cestovního ruchu největší tendenci těžit restaurace rychlého občerstvení a fine dining, uvedl Do ze společnosti Datassential. U restaurací neformálního stravování, které již nyní bojují o přilákání strávníků, je nejméně pravděpodobné, že jejich tržby díky cestování vzrostou.
Ale ani růžové vyhlídky v oblasti cestování nemusí nutně povzbudit americký restaurační průmysl. Průzkum společnosti Deloitte také zjistil, že více Američanů plánuje v létě cestovat do zahraničí – ačkoli zahraniční turisté navštěvující USA by mohli tento rozdíl pomoci vyrovnat.
Navíc pouze 53 % respondentů plánuje podniknout alespoň jeden výlet, což je méně než v loňském roce, kdy to byly téměř dvě třetiny. To je špatná zpráva pro restaurace rychlého občerstvení u silnic, které počítají s tím, že nakrmí hladové cestovatele.
Snaha o zvýšení hodnoty
Na prahu léta se nabídky a propagační akce obvykle zpomalují, protože provozovatelé je nepotřebují k přilákání zákazníků. Strávníci se však začínají bránit vyšším cenám jídelních lístků a hledají způsoby, jak za jídlo zaplatit méně.
Podle společnosti Circana, která se zabývá průzkumem trhu, vzrostla v prvním čtvrtletí návštěvnost restaurací ze strany spotřebitelů, kteří využili nabídky, o 8 % ve srovnání s předchozím rokem.

Současně se zlepšují ziskové marže většiny restaurací, takže některé se přeorientovávají na hodnotná jídla a další nabídky, aby přilákaly zákazníky.
Například řetězec rychlého občerstvení Noodles & Co. na začátku května investorům sdělil, že jeho zákazníci odolávají vyšším cenám, zejména po posledním únorovém zvýšení o 5 %. Současně podle společnosti klesly náklady na ingredience pro pokrmy, jako je BBQ Chicken Mac, rychleji, než vedení předpovídalo.
Společnost Noodles & Co. se tedy plánuje opřít do obchodů. Vrátila oblíbené menu 7 za 7 dolarů a představila jídlo Mac and cheese za 10 dolarů.
„Vzhledem k tomu, jaká je dnes nálada spotřebitelů, k některým údajům, které vidíme, máme pocit, že se musíme trochu více orientovat na hodnotu,“ řekl CNBC generální ředitel Dave Boennighausen.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























