Proto společnost sepsala doložku o odškodnění, která uvádí, že společnost Adobe uhradí veškeré nároky na autorská práva týkající se děl vytvořených v Adobe Firefly, firemním nástroji pro tvorbu uměleckých děl pomocí generativní umělé inteligence.
V prohlášení o doložce se společnost výslovně zmiňuje o těchto podnikových zákaznících:
„S Firefly nabídne společnost Adobe podnikovým zákazníkům také odškodnění za duševní vlastnictví, což znamená, že společnost Adobe ochrání své zákazníky před nároky třetích stran na ochranu duševního vlastnictví v souvislosti s výstupy vytvořenými Firefly.“
To znamená, že společnost je připravena vyplatit veškeré nároky v případě, že zákazník prohraje soudní spor kvůli použití obsahu vytvořeného společností Firefly.

Společnost ví, že firemní zákazníci mají obavy z vytváření uměleckých děl tímto způsobem. Při svém vystoupení na summitu Upfront na začátku tohoto roku, ještě před vydáním Firefly, řekl ředitel pro strategii společnosti Adobe Scott Belsky, že Adobe o této problematice hovořila s firmami a postoj podniků byl naprosto jasný:
Mnoho našich velmi velkých podnikových zákazníků má velké obavy z používání generativní umělé inteligence, aniž by pochopili, jak byla vyškolena. Nevidí ji jako životaschopnou pro komerční použití podobně jako použití stockového obrázku a ujištění se, že pokud jej hodláte použít v kampani, je lepší mít na něj práva – a uvolnění modelu a vše ostatní. Je tu taková úroveň kontroly a obav ohledně životaschopnosti pro komerční použití.
Belsky říká, že ačkoli soud ještě nerozhodl o otázkách autorských práv týkajících se obsahu vytvořeného pomocí generativní umělé inteligence, společnost Adobe se cítí být spokojena s tímto postojem, protože vycvičila Firefly na obrázcích Adobe Stock, k jejichž použití má široké povolení, spolu s obsahem s otevřenou licencí a obsahem ve veřejné doméně, u něhož vypršela autorská práva. Na rozdíl od OpenAI a některých dalších společností netrénuje na otevřeném internetu, ale pouze na obsahu, který může legálně používat.
„Museli jsme být v bezpečí bez ohledu na to, jak by soudy mohly rozhodnout. A to byl opravdu užitečný směr. A tak jsme se rozhodli, že když jsme spustili tuto první generativní rodinu modelů umělé inteligence, vše jsme trénovali buď na Adobe Stock, nebo na otevřených datových sadách, které neporušují žádný druh autorských práv,“ řekl.

Tento přístup výrazně snižuje riziko společnosti Adobe spojené s nabídkou doložky o odškodnění, říká Dana Rao, hlavní právní poradkyně společnosti Adobe. Podnikový zákazník ví, že společnost Adobe tento model vycvičila na omezeném souboru obsahu, k jehož použití měla povolení, a pokud by z nějakého důvodu přesto byla zažalována, společnost Adobe ji kryje.
„Pokud vás někdo zažaluje za výstup vytvořený Firefly, pak v rámci naší podnikové smluvní dohody zasáhneme a odškodníme vás, a co odškodníme? Odškodníme výstup Firefly… pokud je to dílo někoho jiného a vypadá to jako jeho dílo a bylo by to porušení autorských práv, protože to bylo [něčí] dílo, odškodníme vás, protože… víme, odkud máme naši práci. A tak máme dobrý pocit z toho, že tento případ dokážeme vyhrát,“ řekl Rao pro TechCrunch.
Ray Wang, zakladatel a hlavní analytik společnosti Constellation Research, tvrdí, že tento přístup je chytrý jak pro společnost Adobe, tak pro tvůrce, kteří přispívají do služby Adobe Stock. „Je to vlastně skvělý tah. Tady je důvod: Adobe vlastní všechny tvůrčí úpravy v Adobe Stock,“ řekl. „A co víc, umožňuje tvůrcům vydělávat na jejich dílech v derivátech Adobe Stock vytvořených ve Firefly.“
Podle Raa společnost omezuje rozsah odškodnění tím, že říká, že se vztahuje pouze na konkrétní výstupy vytvořené Firefly, a nikoli na cokoli dalšího, co byste mohli přidat do výstupu a co by mohlo porušovat autorská práva, například přidání podobizny Spidermana do uměleckého díla.

Tento přístup považuje spíše za pojistku než za právní trik, který má uklidnit opatrné zákazníky, že je bezpečné používat tuto technologii pro komerční účely. „Právo není vyřešeno a nemohu vám říct, jakým směrem se budou ubírat případy týkající se autorských práv, ale mohu vám zaručit, že jsem se narodil ve Spojených státech amerických, že bude spousta soudních sporů, takže toto pojištění je [pro naše podnikové zákazníky] docela atraktivní a není to opravdu trik.“
Říká, že podnikoví uživatelé si také uvědomují pravděpodobnost právních testů použití uměleckých děl vytvořených pomocí technologie, jako je Firefly, a to jim dává jistý klid. Společnost Adobe, která zná obsah, na němž byl model vycvičen, se může cítit podobně klidná, i když právo není vyřešeno a i když možná bude muset časem zaplatit nějaké platby bez ohledu na svůj postoj.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky