Pokud nás „velká výpověď“ nebo ještě novější trend „tichého odchodu“ naučily něco zásadního, pak to, že jsme jako vedoucí pracovníci nedokázali svým zaměstnancům velkoryse naslouchat. Přehlédli jsme rostoucí míru nespokojenosti, která se v nich probouzela.
Co nám uniklo a proč? Co si zaměstnanci přáli a po čem toužili a co naše pečlivě vybudované HR systémy, metodiky 360-feedbacku a kreativní aktivity pro stmelování týmu nechaly bez odpovědi a bez povšimnutí? Jak jsme to mohli vidět a jak jsme mohli zvýšit jejich pocit odpovědnosti a angažovanosti?
Pokud se podíváme na hnutí „Velká výpověď“ a „Tichý odchod“, na novější trendy v hybridní práci a na preference a pracovní styl mladších generací, je zřejmé, že vyšší platy, další benefity, atraktivní výhody, staré triky a rychlá řešení – jako jsou motivační projevy a semináře – nemohou stačit. Dnešní zaměstnanci se nadále cítí rozpolceně, cynicky a bezmocně.
Proč musíme naslouchat zaměstnancům
Jaká je odpověď? Jednou z cest, kterou se můžeme a měli bychom vydat, je velkoryse naslouchat svým zaměstnancům, aby pochopili, že angažovanost, oddanost a pracovní nasazení mohou vzniknout pouze tehdy, když kolegové a vedoucí pracovníci navážou hluboké a skutečné vztahy. Tyto vazby mohou vytvořit pouze skutečné smysluplné interakce, nikoli povrchní transakce.
Ale co je to „velkorysé naslouchání“? Je to umění naslouchat sobě, druhým a přírodě s velkorysostí. Definujeme ji obecně jako naslouchání nejen slovům a zapojení srdce i mysli. Velkorysé naslouchání je zakořeněno v pochopení toho, jak jsme jako jednotlivci spojeni s blahem druhých a lidstva. Velkorysost zahrnuje hodnoty, jako je otevřenost, odvaha, zvědavost a vnímavost. Mezi cíle velkorysého naslouchání patří porozumění, empatie, lepší spolupráce a skutečné propojení.
Velkorysé naslouchání na pracovišti
Velkorysé naslouchání na pracovišti není snadné. Většina z nás je zvyklá spíše na styl vedení, který komunikuje pevným směrem prostřednictvím jasné řeči a vyjadřování, než na styl, který povznáší naslouchání, motivuje k inkluzi a zajišťuje pozitivní jednání. Nyní se však nacházíme v rozhodujícím bodě zlomu. Uprostřed této zásadní změny, kterou zažívají pracoviště po konci éry COVID-19 po celém světě, mají vedoucí pracovníci důležitou příležitost přetvořit kulturu a kolektivní pohodu svých organizací. Mají příležitost rozhodnout se, že povýší velkorysé naslouchání a vybudují inkluzivní systémy, které podporují rozmanitost myšlení, kde se zaměstnanci cítí ceněni a mohou naplnit svůj potenciál.
Podle tohoto výzkumu reakce posluchačů a koordinace poslechu rozhovoru zvyšuje množství vyjádřených informací a rozsah, v jakém posluchač chápe cíl mluvčího. Kromě toho naslouchání podporuje kognici mluvčího tím, že zlepšuje paměť a také reflexivní sebeuvědomění. Na pracovišti to znamená, že díky naslouchání vedoucí pracovníci nejen zvyšují pracovní výkon a znalosti svých zaměstnanců, ale také zlepšují jejich pohodu a psychickou bezpečnost tím, že snižují vyhoření, emoční vyčerpání a stres. Umožnění zaměstnancům cítit se bezpečně a oceňovaně vytváří skutečné vztahy a pěstuje pocit důvěry a sounáležitosti s organizací.
Jak tedy můžeme velkoryse naslouchat? Zde je několik tipů, které jsem se naučil na základě osobních a profesních zkušeností:
Buďte plně přítomni
Když nasloucháte druhému, snažte se nejprve vyčistit svou mysl. Uvědomte si své skryté pocity a frustrace a odložte je stranou. Poté se plně soustřeďte na to, co říká druhá osoba. Nesnažte se formulovat své odpovědi v průběhu řeči, nezabývejte se více úkoly a nenechte svou mysl bloudit. Zůstaňte přítomní a pozorní. Odložte potenciální rozptýlení, které by se mohlo stát překážkou velkorysého naslouchání. Odložte telefon. Pokud sedíte u stolu, zavřete notebook nebo otočte židli směrem k osobě, které nasloucháte.
Odložte předsudky a hodnocení
Velkorysé naslouchání je empatická a soucitná praxe. Když nasloucháte velkoryse, aktivně se snažíte vidět svět z pohledu druhého člověka a porozumět jeho myšlenkám a pocitům. Toho nikdy nebude plně dosaženo, pokud budete mít vlastní úsudek nebo budete mít osobní předsudky. Takové rozhovory mají tendenci narazit na zeď, kdy se některé strany dostanou do defenzivy a ostatní se uzavřou do sebe. Proč místo toho nezačít rozhovor s čistým štítem a nenabídnout odvahu, soucit, otevřenost a pochopení? Pravděpodobně budete příjemně překvapeni, když zjistíte, že všichni vycházíme z jedné společné sdílené zkušenosti a v každém z nás jsou stopy toho druhého.
Poslouchejte a učte se
Všichni jsme jedineční. Na pracoviště přinášíme různé zkušenosti, každý z nás má jiné zázemí, vzdělání a znalosti. Nikdy nemůžete vědět, co se můžete naučit, když někomu nasloucháte. Buďte zvědaví. Když se s někým setkáte, snažte se brát naslouchání jako příležitost k bezplatnému učení. Zaujetí tématem a vztahem s danou osobou vám pomůže vytvořit opravdové a hlubší vztahy.
Nepřerušujte
Vedoucí pracovníci musí respektovat své kolegy a být skutečně zvědaví na to, co musí sdílet, místo aby přerušovali tok dialogu a odváděli členy týmu. Vedoucí by se měli snažit být pozorní, starostliví a naladění na základní rytmy a nálady svého týmu, velkoryse naslouchat daleko více než slovům a zachytit jemné náznaky, které prozrazují více. Tím by mohli jít příkladem, ale hlavně by mohli vytvořit odrazové můstky a základy pro pěstování širší kultury velkorysého naslouchání na pracovišti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky