Britské sny o samořiditelných autech mohou ztroskotat na startovní čáře
Pokud nebudou do příštích parlamentních voleb přijaty slíbené zákony o regulaci této technologie, mohla by Británie přijít o investice do autonomních vozidel (AV) a startupy by mohly přesunout testování jinam, uvedly startupy a pojišťovny.
Navzdory vládní vizi stát se světovým lídrem v oblasti AV technologií nejsou v současné době na britských silnicích povolena auta skutečně bez řidiče, což začínajícím firmám ztěžuje komercializaci jejich vozidel a pojišťovnám vyhodnocování jejich rizik.
Britská vláda loni v srpnu uvedla, že na současném zasedání parlamentu, které by mělo skončit letos na podzim, předloží návrh zákona, který stanoví podrobné předpisy do roku 2025.
K tomu zatím nedošlo, protože politické turbulence donutily vládu zmírnit ambice pro toto zasedání.
Vzhledem k tomu, že v lednu 2025 se mají konat celostátní volby, chce průmysl, aby vláda předložila legislativu na příštím zasedání, jinak riskuje dlouhé zpoždění.
„Spojené království má příležitost alespoň v něčem zaujmout vedoucí postavení,“ uvedl Claudio Gienal, vedoucí operací ve Spojeném království a Irsku globální pojišťovny AXA, která věří, že by tato technologie mohla zabránit nehodám.
„Ten, kdo začne první, bude mít výhodu v tom, že přiláká investice, dovednosti a odborné znalosti.“
„Ale pokud jste druzí nebo třetí, proč by sem měli lidé přicházet?“ dodal Gienal, který v dubnu napsal britskému ministru financí dopis, v němž vyzval vládu, aby zákon schválila na příštím zasedání parlamentu.
Zdroj: Getty Images
Vize britské vlády je postavena na prognózách, podle nichž by do roku 2035 mohlo být přibližně 40 % nových automobilů vybaveno schopností samořízení a vedoucí postavení v oblasti AV technologií by mohlo do tohoto data vytvořit až 38 000 nových kvalifikovaných pracovních míst na trhu, jehož hodnota pro Británii bude 42 miliard liber (53 miliard USD).
Ministr dopravy Mark Harper v prosinci uvedl, že na tomto zasedání již nebude předložen zákon o dopravě, a v nástinu legislativní agendy ministerstva se o samostatném návrhu zákona o AV nezmínil.
Iain Stewart, který předsedá parlamentnímu výboru pro dopravu, uvedl, že na zákon o AV není na tomto zasedání dostatek času, ale mohlo by se tak stát na příštím zasedání.
Minulý měsíc mladší ministr Jesse Norman uvedl, že sdílí obavy začínajících výrobců AV.
„Snažíme se co nejdůrazněji prosadit, aby to byla priorita vlády,“ řekl zákonodárcům.
Nepřijetí předpisů by mohlo postoupit pozici jiným zemím, jako je Francie, Německo a Spojené arabské emiráty, které předpisy zavádějí, nebo několika americkým státům včetně Kalifornie.
Startupy aktivně lobbují u vlády za přijetí zákona, zatímco pojišťovny potřebují vědět, kdo je odpovědný, aby mohly auta bez řidiče pojistit.
Obávají se, že zákon o samořízených vozidlech bude v předvolebním období vytlačen jinými prioritami, které získají hlasy voličů.
„Musíme vidět, že se legislativa pohne kupředu na příštím (parlamentním) zasedání, aby se to stalo skutečností,“ řekla Kaity Fischerová, obchodní viceprezidentka londýnské společnosti Wayve. „Jinak bychom byli nuceni přesunout se s nasazením na jiné trhy.“
Společnost Wayve dosud získala od investorů, včetně společnosti Microsoft, přibližně 260 milionů dolarů.
„ZMĚNIT NAŠE PLÁNY“
Britská vláda se zatím jeví jako velmi vstřícná vůči startupům v oblasti AV, její Centrum pro propojená a autonomní vozidla zajistilo více než 400 milionů liber soukromých a vládních prostředků pro více než 90 projektů.
Zdroj: Getty Images
V loňském roce dva nezávislé vládní orgány formulovaly dobře přijímaná doporučení pro zákon o AV.
Ashley Feldmanová, manažerka programu a politiky pro dopravu a chytrá města v průmyslové skupině TechUK, uvedla, že odklad by donutil začínající podniky testovat a začít generovat příjmy jinde.
„Je důležité, aby se tyto startupy rychle dostaly ke komercializaci,“ řekl.
Bristolská společnost Fusion Processing nedávno spustila 14mílovou autonomní autobusovou linku spojující Edinburgh a nedaleké Fife ve spolupráci s autobusovým dopravcem Stagecoach, výrobcem autobusů Alexander Dennis a částečně financovanou vládou – s bezpečnostním řidičem za volantem.
Společnost Fusion chce v roce 2025 zahájit komerční provoz autobusů bez řidiče ve Velké Británii.
„Pokud se tak nestane, budeme muset změnit naše plány,“ řekl generální ředitel Jim Hutchinson, včetně testování v jiných zemích.
Oxfordská softwarová společnost Oxbotica, která se zabývá AV softwarem, získala od investorů přibližně 225 milionů dolarů a pracuje na projektech AV se zákazníky, mezi něž patří například společnost BP a britská online supermarketová a technologická skupina Ocado.
Zakladatel společnosti Paul Newman uvedl, že je optimistický a věří, že vláda slíbený zákon schválí, ale dodal, že je „nesmírně důležité, abychom to udělali velmi, velmi brzy“.
Navzdory vládní vizi stát se světovým lídrem v oblasti AV technologií nejsou v současné době na britských silnicích povolena auta skutečně bez řidiče, což začínajícím firmám ztěžuje komercializaci jejich vozidel a pojišťovnám vyhodnocování jejich rizik.Britská vláda loni v srpnu uvedla, že na současném zasedání parlamentu, které by mělo skončit letos na podzim, předloží návrh zákona, který stanoví podrobné předpisy do roku 2025.K tomu zatím nedošlo, protože politické turbulence donutily vládu zmírnit ambice pro toto zasedání.Vzhledem k tomu, že v lednu 2025 se mají konat celostátní volby, chce průmysl, aby vláda předložila legislativu na příštím zasedání, jinak riskuje dlouhé zpoždění.„Spojené království má příležitost alespoň v něčem zaujmout vedoucí postavení,“ uvedl Claudio Gienal, vedoucí operací ve Spojeném království a Irsku globální pojišťovny AXA, která věří, že by tato technologie mohla zabránit nehodám.„Ten, kdo začne první, bude mít výhodu v tom, že přiláká investice, dovednosti a odborné znalosti.“„Ale pokud jste druzí nebo třetí, proč by sem měli lidé přicházet?“ dodal Gienal, který v dubnu napsal britskému ministru financí dopis, v němž vyzval vládu, aby zákon schválila na příštím zasedání parlamentu.Vize britské vlády je postavena na prognózách, podle nichž by do roku 2035 mohlo být přibližně 40 % nových automobilů vybaveno schopností samořízení a vedoucí postavení v oblasti AV technologií by mohlo do tohoto data vytvořit až 38 000 nových kvalifikovaných pracovních míst na trhu, jehož hodnota pro Británii bude 42 miliard liber .Ministr dopravy Mark Harper v prosinci uvedl, že na tomto zasedání již nebude předložen zákon o dopravě, a v nástinu legislativní agendy ministerstva se o samostatném návrhu zákona o AV nezmínil.Iain Stewart, který předsedá parlamentnímu výboru pro dopravu, uvedl, že na zákon o AV není na tomto zasedání dostatek času, ale mohlo by se tak stát na příštím zasedání.Minulý měsíc mladší ministr Jesse Norman uvedl, že sdílí obavy začínajících výrobců AV.„Snažíme se co nejdůrazněji prosadit, aby to byla priorita vlády,“ řekl zákonodárcům.Nepřijetí předpisů by mohlo postoupit pozici jiným zemím, jako je Francie, Německo a Spojené arabské emiráty, které předpisy zavádějí, nebo několika americkým státům včetně Kalifornie.Startupy aktivně lobbují u vlády za přijetí zákona, zatímco pojišťovny potřebují vědět, kdo je odpovědný, aby mohly auta bez řidiče pojistit.Obávají se, že zákon o samořízených vozidlech bude v předvolebním období vytlačen jinými prioritami, které získají hlasy voličů.„Musíme vidět, že se legislativa pohne kupředu na příštím zasedání, aby se to stalo skutečností,“ řekla Kaity Fischerová, obchodní viceprezidentka londýnské společnosti Wayve. „Jinak bychom byli nuceni přesunout se s nasazením na jiné trhy.“Společnost Wayve dosud získala od investorů, včetně společnosti Microsoft, přibližně 260 milionů dolarů.„ZMĚNIT NAŠE PLÁNY“Britská vláda se zatím jeví jako velmi vstřícná vůči startupům v oblasti AV, její Centrum pro propojená a autonomní vozidla zajistilo více než 400 milionů liber soukromých a vládních prostředků pro více než 90 projektů.V loňském roce dva nezávislé vládní orgány formulovaly dobře přijímaná doporučení pro zákon o AV.Ashley Feldmanová, manažerka programu a politiky pro dopravu a chytrá města v průmyslové skupině TechUK, uvedla, že odklad by donutil začínající podniky testovat a začít generovat příjmy jinde.„Je důležité, aby se tyto startupy rychle dostaly ke komercializaci,“ řekl.Bristolská společnost Fusion Processing nedávno spustila 14mílovou autonomní autobusovou linku spojující Edinburgh a nedaleké Fife ve spolupráci s autobusovým dopravcem Stagecoach, výrobcem autobusů Alexander Dennis a částečně financovanou vládou – s bezpečnostním řidičem za volantem.Společnost Fusion chce v roce 2025 zahájit komerční provoz autobusů bez řidiče ve Velké Británii.„Pokud se tak nestane, budeme muset změnit naše plány,“ řekl generální ředitel Jim Hutchinson, včetně testování v jiných zemích.Oxfordská softwarová společnost Oxbotica, která se zabývá AV softwarem, získala od investorů přibližně 225 milionů dolarů a pracuje na projektech AV se zákazníky, mezi něž patří například společnost BP a britská online supermarketová a technologická skupina Ocado.Zakladatel společnosti Paul Newman uvedl, že je optimistický a věří, že vláda slíbený zákon schválí, ale dodal, že je „nesmírně důležité, abychom to udělali velmi, velmi brzy“.