To znamená, že hnací silou růstu budou v blízké budoucnosti inovace. Ještě před pandemií však vedoucí pracovníci uváděli, že obtížná kvantifikace inovací je jedním z hlavních důvodů, proč se zdráhají do nich investovat. Vzhledem k tomu, že neexistuje zavedená metodika měření inovací, často trvá dlouho, než je trh rozpozná.
V různých oblastech – od biotechnologií po cloud computing a umělou inteligenci – měla řada inovací v minulosti dlouhou a plochou křivku přijetí. Například úspěšné společnosti Tesla trvalo deset let, než se stala ziskovou, protože elektromobily byly považovány za kuriozitu. Mnoho společností používá pro inovace stejná měřítka výkonnosti jako pro jiné oblasti. To často vytváří zkreslený obraz, který buď omezuje investice do inovací, nebo směřuje investice do nesprávných oblastí.
Jak tedy můžeme lépe měřit inovace?
Je důležité si uvědomit, že inovace mají mnoho podob a velikostí. Každá společnost má svůj vlastní vkus a svou vlastní definici. To znamená, že se musí lišit i ukazatele používané k jejímu měření. Existují však některé základní univerzální principy, které by mohly společnostem pomoci kvantifikovat, a tedy i podporovat a povzbuzovat inovace.
Ukazatele používané k měření inovací musí být uznávány a přijímány celou společností
Společný rámec metrik pomůže všem pochopit, na co by se měli zaměřit, a to napříč odděleními a lokalitami.
Ukazatele musí zohledňovat nehmotné aspekty inovací

To může zahrnovat patenty, značku, organizační kulturu a jedinečné procesy. Úspěšné podniky se vyznačují tím, že si zajišťují udržitelnou konkurenční výhodu, která je v některých případech silně ovlivněna nehmotnými aktivy. Například algoritmus doporučování zákazníkům společnosti Netflix se v kombinaci s dalšími prvky odlišuje od ostatních společností zabývajících se streamováním obsahu. Většina těchto druhů strategických zdrojů a růstových aktiv není vykazována v systému finančního účetnictví. Některé z nich mohou být dokonce považovány za náklady, například platy zaměstnanců, školicí programy nebo programy pro rozvoj rozmanitosti či kultury.
Inovace by se neměly měřit pomocí jediného ukazatele
Vyžaduje komplexní systém ukazatelů, které se vzájemně doplňují a podporují. Musí ukazovat, jak se opatření v jedné části organizace může projevit jinde. Používání jednoho jediného ukazatele často vede k tomu, že jedna část podniku přijme rozhodnutí, která se v jiných částech společnosti vymstí.
Ukazatele inovací musí zohledňovat riziko narušení společnosti.
Mnoho průmyslových odvětví je ohroženo narušením v důsledku snížení nákladů na špičkové technologie a zvýšení rychlosti technologického pokroku. Narušení odvětví však znamená víc než jen to, že začínající firmy získají podíl na trhu od zavedených firem. Narušení je změna v obvyklém podnikání, která přináší novou vlnu konkurence na stagnující trh.
Ukazatele musí pomáhat při zlepšování

Dobrý indikátor mění chování. Ekosystém, který podporuje inovace ve společnosti, zahrnuje schopnosti lidských zdrojů, partnerství a kulturu. Úkolem systému inovačního účetnictví je ukázat, jak vstupy ovlivňují výsledky. Systém odradí od investic do činností s nízkým dopadem; cílem systému inovačního účetnictví je nakonec pomoci týmu, manažerovi nebo generálnímu řediteli činit lepší rozhodnutí.
Nacházíme se v počáteční fázi podnikové inovační revoluce. Výše uvedené zásady tvoří základ nového způsobu řízení růstu prostřednictvím inovací, který je založen na faktech, nikoli na víře. Jedná se o přístup, který staví důkazy do centra rozhodovacího procesu a řeší nedostatky systému finančního účetnictví, pokud jde o měření inovací.
Inovace ve firmách znamená proces zavádění nových nápadů, výrobků nebo služeb, které přinášejí hodnotu zákazníkům a zlepšují konkurenční výhodu firmy na trhu. Je to schopnost společnosti přizpůsobovat se měnícím se okolnostem, přijímat nové technologie a nápady a neustále zlepšovat svou činnost.
Inovace mohou mít mnoho podob, například vývoj nových výrobků nebo služeb, zdokonalování stávajících, optimalizace výrobních procesů nebo zavádění nových technologií. Úspěšné inovace vyžadují kulturu, která podporuje kreativitu a ochotu riskovat, a také systematický přístup k identifikaci, hodnocení a realizaci nových nápadů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky