Akcie společnosti Nike (NKE) zažily v posledních letech jízdu na horské dráze. Od svého vrcholu v listopadu 2021 až po 52týdenní minimum v září 2022 klesly akcie o více než 50 %. Od té doby však vzrostly o zhruba 44 %. Během posledního fiskálního čtvrtletí (3. čtvrtletí 2022, skončilo 28. února) dokázala společnost Nike překonat očekávání Wall Street jak v oblasti tržeb, tak zředěného zisku na akcii (EPS).
Investoři by však měli vědět o některých zjevných problémech, které firmu poškozují. Zde jsou tři důvody, proč byste měli zvážit prodej akcií společnosti Nike, které od poslední zprávy o výsledcích klesly přibližně o 4 %.
Marže jsou pod tlakem
V posledním čtvrtletí vzrostly tržby meziročně o 14 % na 12,4 miliardy dolarů. To je úžasný růst, ale je s ním spojena námitka. Zředěný zisk na akcii ve výši 0,79 USD během stejného období klesl o 9 %. To znamená, že provozní marže společnosti Nike se ve čtvrtletí výrazně snížila na 11,4 %.
Zdroj: Bloomberg
Problémy v dodavatelském řetězci přinutily společnost Nike, aby se zásobila, což udělalo mnoho oděvních společností. Nyní musí firma najít způsob, jak se tohoto zboží zbavit. Stav zásob (k 28. únoru) ve výši 8,9 miliardy dolarů byl o 16 % vyšší než před rokem, což předstihlo růst tržeb. Ke cti společnosti Nike slouží, že se jí podařilo postupně snížit úroveň zásob. Vyšší odpisy a propagační aktivity však tlačily na hrubou marži, která ve čtvrtletí činila 43,3 %, což je méně než 46,6 % ve 3. čtvrtletí 2022.
Vedení společnosti očekává, že problémy se zásobami budou v nejbližší době pokračovat, přičemž hrubá marže za celý fiskální rok klesla o 2,5 procentního bodu. „To odráží pokračující a urychlené kroky ke snížení zásob do konce roku,“ zmínil finanční ředitel Matt Friend v hovoru k výsledkům.
Problémy v Číně
Severní Amerika, která v posledním fiskálním čtvrtletí představovala 40 % celkových příjmů společnosti Nike, byla vždy nejdůležitějším regionem společnosti. V posledních několika letech je však hlavním motorem růstu Čína. Díky tomu, že se zde nachází největší střední třída na světě, je úspěšné využití této asijské země pro západní spotřebitelské značky nepřekvapivě zlatým dolem. Pandemie koronaviru přinesla společnosti Nike nepříjemnosti, protože přísná uzavírací opatření, po nichž následoval nárůst počtu případů, byla v zemi velkou zátěží.
Zdroj: Unsplash
Tržby v Číně, které představují 16 % tržeb společnosti, se ve čtvrtletí snížily o 8 %, což představuje šestý meziroční pokles v řadě. Tržby zaostaly za očekáváním Wall Street o 100 milionů USD.
Vedení společnosti nicméně nadále čeká na oživení v Číně. „Z dlouhodobého hlediska jsme přesvědčeni, že základy růstu společnosti Nike v Číně zůstávají silné,“ řekl Friend. Investoři sice mají důvěru v optimistické komentáře vedení, ale než se situace v této části světa stabilizuje, může to být trnitá cesta.
Neatraktivní ocenění
V době psaní tohoto článku se akcie Nike obchodují s poměrem ceny k zisku (P/E) těsně pod 35, což je výrazně méně než jejich průměrná hodnota za posledních pět let, která činí 47. Na forwardové bázi se akcie prodávají s poměrem P/E ve výši 37 díky horšímu výhledu zisku společnosti Nike. V porovnání s klouzavým a forwardovým P/E indexu S&P 500, které je nižší než 18, vypadá Nike nyní strašně draze.
Zdroj: Unsplash
Vezměme si navíc mladšího konkurenta této společnosti, společnost Lululemon Athletica. Tento průkopník v oblasti prémiové atletické módy v posledních letech zvyšuje tržby mnohem rychleji než Nike. Navíc hrubé a provozní marže společnosti Lululemon jsou trvale vyšší než marže společnosti Nike. I přes tuto lepší výkonnost se společnost Lululemon obchoduje s klouzavým P/E 51, což je důsledek jejího posledního vydařeného čtvrtletí – ale na forwardové bázi je její P/E 32 levnější než u společnosti Nike.
To vše znamená, že investoři, kteří chtěli přidat Nike do svých portfolií, by možná měli počkat, dokud se neobjeví jasné známky zlepšení v klíčových oblastech. A problémy mohou být dokonce dostatečným důvodem k prodeji.
Akcie společnosti Nike zažily v posledních letech jízdu na horské dráze. Od svého vrcholu v listopadu 2021 až po 52týdenní minimum v září 2022 klesly akcie o více než 50 %. Od té doby však vzrostly o zhruba 44 %. Během posledního fiskálního čtvrtletí dokázala společnost Nike překonat očekávání Wall Street jak v oblasti tržeb, tak zředěného zisku na akcii .Investoři by však měli vědět o některých zjevných problémech, které firmu poškozují. Zde jsou tři důvody, proč byste měli zvážit prodej akcií společnosti Nike, které od poslední zprávy o výsledcích klesly přibližně o 4 %.V posledním čtvrtletí vzrostly tržby meziročně o 14 % na 12,4 miliardy dolarů. To je úžasný růst, ale je s ním spojena námitka. Zředěný zisk na akcii ve výši 0,79 USD během stejného období klesl o 9 %. To znamená, že provozní marže společnosti Nike se ve čtvrtletí výrazně snížila na 11,4 %.Problémy v dodavatelském řetězci přinutily společnost Nike, aby se zásobila, což udělalo mnoho oděvních společností. Nyní musí firma najít způsob, jak se tohoto zboží zbavit. Stav zásob ve výši 8,9 miliardy dolarů byl o 16 % vyšší než před rokem, což předstihlo růst tržeb. Ke cti společnosti Nike slouží, že se jí podařilo postupně snížit úroveň zásob. Vyšší odpisy a propagační aktivity však tlačily na hrubou marži, která ve čtvrtletí činila 43,3 %, což je méně než 46,6 % ve 3. čtvrtletí 2022.Vedení společnosti očekává, že problémy se zásobami budou v nejbližší době pokračovat, přičemž hrubá marže za celý fiskální rok klesla o 2,5 procentního bodu. „To odráží pokračující a urychlené kroky ke snížení zásob do konce roku,“ zmínil finanční ředitel Matt Friend v hovoru k výsledkům.Severní Amerika, která v posledním fiskálním čtvrtletí představovala 40 % celkových příjmů společnosti Nike, byla vždy nejdůležitějším regionem společnosti. V posledních několika letech je však hlavním motorem růstu Čína. Díky tomu, že se zde nachází největší střední třída na světě, je úspěšné využití této asijské země pro západní spotřebitelské značky nepřekvapivě zlatým dolem. Pandemie koronaviru přinesla společnosti Nike nepříjemnosti, protože přísná uzavírací opatření, po nichž následoval nárůst počtu případů, byla v zemi velkou zátěží.Tržby v Číně, které představují 16 % tržeb společnosti, se ve čtvrtletí snížily o 8 %, což představuje šestý meziroční pokles v řadě. Tržby zaostaly za očekáváním Wall Street o 100 milionů USD.Vedení společnosti nicméně nadále čeká na oživení v Číně. „Z dlouhodobého hlediska jsme přesvědčeni, že základy růstu společnosti Nike v Číně zůstávají silné,“ řekl Friend. Investoři sice mají důvěru v optimistické komentáře vedení, ale než se situace v této části světa stabilizuje, může to být trnitá cesta.V době psaní tohoto článku se akcie Nike obchodují s poměrem ceny k zisku těsně pod 35, což je výrazně méně než jejich průměrná hodnota za posledních pět let, která činí 47. Na forwardové bázi se akcie prodávají s poměrem P/E ve výši 37 díky horšímu výhledu zisku společnosti Nike. V porovnání s klouzavým a forwardovým P/E indexu S&P 500, které je nižší než 18, vypadá Nike nyní strašně draze.Vezměme si navíc mladšího konkurenta této společnosti, společnost Lululemon Athletica. Tento průkopník v oblasti prémiové atletické módy v posledních letech zvyšuje tržby mnohem rychleji než Nike. Navíc hrubé a provozní marže společnosti Lululemon jsou trvale vyšší než marže společnosti Nike. I přes tuto lepší výkonnost se společnost Lululemon obchoduje s klouzavým P/E 51, což je důsledek jejího posledního vydařeného čtvrtletí – ale na forwardové bázi je její P/E 32 levnější než u společnosti Nike.To vše znamená, že investoři, kteří chtěli přidat Nike do svých portfolií, by možná měli počkat, dokud se neobjeví jasné známky zlepšení v klíčových oblastech. A problémy mohou být dokonce dostatečným důvodem k prodeji.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...