Maloobchodní řetězec začíná nový fiskální rok s větší flexibilitou, než jakou měl v posledních několika čtvrtletích.
Společnost Target (TGT) možná překonala odhady zisku za poslední čtvrtletí. Ale v kombinaci s nízkými tržbami, dramatickým meziročním poklesem zisku a slabým výhledem na právě probíhající čtvrtletí je překonání zisku prázdným vítězstvím.
Na výsledcích maloobchodního řetězce za čtvrté fiskální čtvrtletí se toho však líbí více, než je na první pohled patrné. Jeden z jeho složitějších problémů poslední doby se daří úspěšně zvládat. Tím jsou jeho zásoby. Ještě před několika čtvrtletími jich bylo příliš mnoho. Nyní už tomu tak není.
Nemůžete je vinit z toho, že se do této situace dostali sami. Když se v roce 2021 poprvé objevily známky zmírnění pandemie COVID-19, měli maloobchodníci dobrý důvod věřit, že se v roce 2022 rýsuje významné oživení. Společnost Target se spolu s obdobnou a konkurenční společností Walmart (WMT -1,39 %) zásobila zbožím pro nadcházející boom spotřebitelských výdajů.
Nikdy k tomu však nedošlo – alespoň ne v takové míře, jak si průmysl myslel. Ve skutečnosti se oživení po skončení programu COVID ani zdaleka nepřiblížilo očekávanému. Brzdila ho inflace a všeobecný nezájem o nakupování.
Konečný výsledek? Walmart i Target začaly druhou polovinu roku 2022 s mnohem většími zásobami, než jaké by v této fázi roku obvykle měly. Vzhledem k tomu, že velká část tohoto nadbytečného zboží byla v letní sezóně, a tudíž v té době již méně prodejná, měly tyto dvě společnosti před sebou těžkou volbu: Buď riskovat, že se bude prodávat za plnou cenu později, nebo ho označit a zbavit se ho, i kdyby to znamenalo prodat ho se ztrátou.
Společnost Walmart se rozhodla pro druhou možnost, a proto byla v minulém čtvrtletí procentní míra hrubé marže nižší než v posledních letech. Tato strategie však problém vyřešila – Walmart se zbavil obrovské části nechtěných zásob, které mu překážely.
Společnost Target právě udělala totéž a pravděpodobně to udělala lépe.
Podle čísel
Příjmy za poslední čtvrtletí ve výši 31,4 miliardy dolarů se oproti předchozímu roku mírně zvýšily, ale 24 miliard dolarů utracených za prodané zboží je o něco více než 5 % více. Proto hrubá zisková marže klesla z 24,6 % tržeb v posledním čtvrtletí předchozího fiskálního roku na 23,7 % za tříměsíční období končící v lednu.
To pro většinu odvětví není velká číselná změna. Když však mluvíme o typických papírově nízkých maržích v maloobchodě, může to vést k výraznému zhoršení. Celková čistá zisková marže klesla z 5 % tržeb před rokem na pouhých 2,8 % tržeb v posledním čtvrtletí fiskálního roku 2023 společnosti Target.
Možná se to však vyplatilo
Podívejte se na historické tržby, zásoby a poměr zásob k tržbám společnosti Target. Ačkoli tržby v minulém čtvrtletí meziročně stagnovaly, úroveň zásob se snížila z téměř 15,1 miliardy dolarů před rokem na pouhých 13,5 miliardy dolarů v tomto období. To je ve skutečnosti nejméně zásob, které Target držel kdykoli za posledních šest čtvrtletí, a poměr zásob k prodejům ve výši 43 % je nejnižší za posledních osm čtvrtletí. To vše navíc odpovídá tomu, jak společnost obvykle končila své fiskální roky před pandemií.
Tento pokyn také pravděpodobně podhodnocuje přínos úpravy, kterou Target provádí s ohledem na ekonomické prostředí poznamenané inflací.
Poté, co společnost v úterý ráno zveřejnila výsledky za 4. čtvrtletí, zveřejnila v úterý odpoledne strategickou aktualizaci, v níž uvedla, že hodlá uvést na trh nebo rozšířit 10 řad privátních značek s několika počátečními cenami nižšími než 10 USD za kus. Kromě dalšího odlišení se od Walmartu dává tato cenová strategie a strategie privátních značek společnosti šanci získat zpět část obchodů orientovaných na hodnotu, které možná přenechala společnostem jako Dollar General (DG -1,16 %) a Dollar Tree (DLTR 1,96 %).
Ať už je v kartách cokoli, akcie jsou stále výrazně níže než v roce 2021, což jim ponechává velký prostor pro zotavení. Existuje spousta důvodů, proč takové zotavení očekávat, zejména nyní, když společnost Target není zatížena příliš velkým množstvím neprodejného zboží.
Maloobchodní řetězec začíná nový fiskální rok s větší flexibilitou, než jakou měl v posledních několika čtvrtletích. Společnost Target možná překonala odhady zisku za poslední čtvrtletí. Ale v kombinaci s nízkými tržbami, dramatickým meziročním poklesem zisku a slabým výhledem na právě probíhající čtvrtletí je překonání zisku prázdným vítězstvím. Na výsledcích maloobchodního řetězce za čtvrté fiskální čtvrtletí se toho však líbí více, než je na první pohled patrné. Jeden z jeho složitějších problémů poslední doby se daří úspěšně zvládat. Tím jsou jeho zásoby. Ještě před několika čtvrtletími jich bylo příliš mnoho. Nyní už tomu tak není. Nemůžete je vinit z toho, že se do této situace dostali sami. Když se v roce 2021 poprvé objevily známky zmírnění pandemie COVID-19, měli maloobchodníci dobrý důvod věřit, že se v roce 2022 rýsuje významné oživení. Společnost Target se spolu s obdobnou a konkurenční společností Walmart zásobila zbožím pro nadcházející boom spotřebitelských výdajů. Nikdy k tomu však nedošlo – alespoň ne v takové míře, jak si průmysl myslel. Ve skutečnosti se oživení po skončení programu COVID ani zdaleka nepřiblížilo očekávanému. Brzdila ho inflace a všeobecný nezájem o nakupování. Konečný výsledek? Walmart i Target začaly druhou polovinu roku 2022 s mnohem většími zásobami, než jaké by v této fázi roku obvykle měly. Vzhledem k tomu, že velká část tohoto nadbytečného zboží byla v letní sezóně, a tudíž v té době již méně prodejná, měly tyto dvě společnosti před sebou těžkou volbu: Buď riskovat, že se bude prodávat za plnou cenu později, nebo ho označit a zbavit se ho, i kdyby to znamenalo prodat ho se ztrátou. Společnost Walmart se rozhodla pro druhou možnost, a proto byla v minulém čtvrtletí procentní míra hrubé marže nižší než v posledních letech. Tato strategie však problém vyřešila – Walmart se zbavil obrovské části nechtěných zásob, které mu překážely. Společnost Target právě udělala totéž a pravděpodobně to udělala lépe. Příjmy za poslední čtvrtletí ve výši 31,4 miliardy dolarů se oproti předchozímu roku mírně zvýšily, ale 24 miliard dolarů utracených za prodané zboží je o něco více než 5 % více. Proto hrubá zisková marže klesla z 24,6 % tržeb v posledním čtvrtletí předchozího fiskálního roku na 23,7 % za tříměsíční období končící v lednu. To pro většinu odvětví není velká číselná změna. Když však mluvíme o typických papírově nízkých maržích v maloobchodě, může to vést k výraznému zhoršení. Celková čistá zisková marže klesla z 5 % tržeb před rokem na pouhých 2,8 % tržeb v posledním čtvrtletí fiskálního roku 2023 společnosti Target. Podívejte se na historické tržby, zásoby a poměr zásob k tržbám společnosti Target. Ačkoli tržby v minulém čtvrtletí meziročně stagnovaly, úroveň zásob se snížila z téměř 15,1 miliardy dolarů před rokem na pouhých 13,5 miliardy dolarů v tomto období. To je ve skutečnosti nejméně zásob, které Target držel kdykoli za posledních šest čtvrtletí, a poměr zásob k prodejům ve výši 43 % je nejnižší za posledních osm čtvrtletí. To vše navíc odpovídá tomu, jak společnost obvykle končila své fiskální roky před pandemií. Tento pokyn také pravděpodobně podhodnocuje přínos úpravy, kterou Target provádí s ohledem na ekonomické prostředí poznamenané inflací. Poté, co společnost v úterý ráno zveřejnila výsledky za 4. čtvrtletí, zveřejnila v úterý odpoledne strategickou aktualizaci, v níž uvedla, že hodlá uvést na trh nebo rozšířit 10 řad privátních značek s několika počátečními cenami nižšími než 10 USD za kus. Kromě dalšího odlišení se od Walmartu dává tato cenová strategie a strategie privátních značek společnosti šanci získat zpět část obchodů orientovaných na hodnotu, které možná přenechala společnostem jako Dollar General a Dollar Tree . Ať už je v kartách cokoli, akcie jsou stále výrazně níže než v roce 2021, což jim ponechává velký prostor pro zotavení. Existuje spousta důvodů, proč takové zotavení očekávat, zejména nyní, když společnost Target není zatížena příliš velkým množstvím neprodejného zboží.