Indie pracuje na nové politice v oblasti elektromobilů, která by snížila dovozní daně pro výrobce automobilů, kteří se zaváží k místní výrobě, a to na základě návrhu společnosti Tesla, která zvažuje vstup na domácí trh, uvedli lidé, kteří jsou o tom přímo informováni.
Zvažovaná politika by mohla umožnit výrobcům automobilů dovážet do Indie plně postavené elektromobily se sníženou daní až na 15 % oproti současným 100 %, které se vztahují na automobily s cenou nad 40 000 USD, a 70 % pro ostatní, uvedly dva ze zdrojů, včetně vysokého indického vládního úředníka.
Například cena nejprodávanějšího modelu Y společnosti Tesla začíná v USA na 47 740 dolarech před daňovými úlevami.
„S návrhem společnosti Tesla existuje porozumění a vláda projevuje zájem,“ uvedl úředník, který je s problematikou obeznámen.
Pokud bude taková politika přijata, mohlo by to znamenat drastické snížení ceny dovážených elektromobilů, kterému se místní výrobci automobilů snaží vyhnout. Mohla by také otevřít dveře světovým automobilkám, kromě společnosti Tesla, k proniknutí na třetí největší automobilový trh na světě, kde prodeje elektromobilů tvoří méně než 2 % celkových prodejů automobilů, ale rychle rostou.
Nižší dovozní daně by mohly společnosti Tesla pomoci prodávat v Indii celou řadu svých modelů, a ne pouze nový vůz, který chce vyrábět na místě, uvedl třetí zdroj.
Podobná opatření přijaly i další země, aby podpořily závazky k výrobě elektromobilů. Například Indonésie nabídla snížení dovozních cel z 50 % na nulu pro výrobce elektromobilů, kteří plánují investice, což je zřejmě krok zaměřený na přilákání čínských hráčů a společnosti Tesla.
Indická ministerstva obchodu a financí ani společnost Tesla na žádosti o komentář nereagovaly. Politika je stále v počáteční fázi projednávání a konečná daňová sazba se může změnit, uvedly dva ze zdrojů.
Společnost Tesla se poprvé pokusila vstoupit do Indie v roce 2021, když tlačila na úředníky, aby snížili 100% dovozní daň pro elektromobily. V loňském roce jednání mezi společností Tesla a indickou vládou zkrachovala, když úředníci sdělili, že se společnost bude muset nejprve zavázat k místní výrobě.
Nedávno společnost Tesla sdělila indickým úředníkům, že má zájem založit místní továrnu a vyrábět nový elektromobil s cenou v rozmezí 24 000 USD, tedy přibližně o 25 % levnější než její současný vstupní model, a to jak pro indický trh, tak pro export.
„MNOHO JEDNÁNÍ“
Mimo Spojené státy má Tesla v současné době továrnu v Šanghaji – svou největší továrnu na světě – a jednu u Berlína. V Mexiku staví novou továrnu, která se zaměří na novou platformu pro masový trh elektromobilů, která podle Muska sníží náklady pro zákazníky.
Pokud jde o plány v Indii, vedoucí pracovník společnosti Tesla pro veřejnou politiku a rozvoj podnikání Rohan Patel se v posledních týdnech soukromě setkal s nejvyššími představiteli. Premiér Naréndra Módí, který v červnu jednal s generálním ředitelem Elonem Muskem, pozorně sleduje pokrok, uvedla agentura Reuters.
Jeden ze zdrojů uvedl, že Tesla sdělila indickým představitelům, že potenciální indická továrna by mohla fungovat na plnou kapacitu do roku 2030.
Indičtí představitelé sdělili, že pro vstup společnosti Tesla na trh nebudou existovat žádné zvláštní pobídky, a návrh na nízkou dovozní daň, podmíněný výrobním závazkem, byl společností Tesla vyzdvižen, aby byly obě strany spokojeny, uvedly zdroje.
Přesto bude Nové Dillí postupovat při zvažování návrhu politiky pomalu, protože jakékoli snížení daní na dovážené elektromobily by mohlo narušit trh a rozrušit místní hráče, jako jsou Tata Motors a Mahindra a Mahindra, kteří investují do výroby elektromobilů doma.
„Bude to procházet mnoha úvahami, i když vláda má zájem získat Teslu. Je to kvůli dopadu na domácí hráče,“ uvedl indický úředník.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky