Z posledních údajů se zdá, že Američané jsou zatím ochotni utrácet, zejména proto, že inflace stále klesá.
Některé společnosti však tvrdí, že zákazníci zřejmě šetří.
Důsledky by mohly být významné vzhledem k tomu, že spotřebitelské výdaje tvoří přibližně dvě třetiny americké ekonomiky.
V pořadu CNBC „Street Signs Asia“ představili Jason Ware, investiční ředitel Albion Financial Group, a Brian Stutland, portfolio manažer Equity Armor Investments, své býčí, respektive medvědí názory.
„Spotřebitelé vypadají docela dobře“ Ware uvedl, že je ohledně spotřebitele v nejbližší době optimistický, a popsal „opravdu silný“ trh práce jako „fontánu, z níž se tato síla spotřebitele rodí“.
Červencové údaje o pracovních místech ukázaly, že ačkoli se mzdy v nezemědělském sektoru za měsíc zvýšily o 187 000, což je mírně pod odhadem 200 000, který odhaduje Dow Jones, ve skutečnosti to představuje mírný nárůst oproti červnu.
Míra nezaměstnanosti činila 3,5 % – těsně nad nejnižší úrovní od konce roku 1969.
„Obecná představa je taková, že spotřebitelé jsou zde v USA odolní. Vidíme to ve zprávách o výsledcích firem. Takže v tomto bodě se právě nacházíme. A myslíme si, že to bude v nejbližší době pokračovat, dokud neuvidíme, že trh práce začíná praskat, a do té doby to se spotřebitelem vypadá docela dobře,“ řekl Ware.
Ohledně střednědobého výhledu je však méně optimistický a domnívá se, že recese je stále pravděpodobná.
„Problémy pro spotřebitele“ Stutland zase souhlasil s tím, že silný trh práce je klíčem k odolnosti spotřebitelů, ale upozornil, že rostoucí úrokové sazby jsou pro spotřebitelské akcie stále horší.
Z historického hlediska existuje vysoká negativní korelace mezi fondem Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund a desetiletými úrokovými sazbami v USA.
„Růst desetiletých sazeb byl v minulosti pro spotřebitelské a diskreční akcie zničující,“ řekl. „S prolomením desetileté sazby nad 4,25 % vidíme, že všechny tyto akcie spotřebního sektoru, které mají za sebou velké roky, se prudce stahují zpět.“
Stutland uvedl, že spotřebitelé budou muset splácet vyšší úrokové sazby, a pokud desetiletá sazba bude pokračovat v rozletu, je to pro spotřebitele „problém“.
„Investiční akcie spotřebního zboží musí mít velkou kapitalizaci, být založeny v USA a v prostředí úrokových sazeb, kde se sazby nemění nebo mírně klesají. To dělá z tohoto sektoru těsnou jehlu pro vítězství,“ řekl.
Ačkoli Ware připouští, že rostoucí sazby mohou pro tyto spotřebitelské akcie znamenat potíže, není si podle něj jistý, že desetiletá sazba 4,25 % „bude mít velký přímý dopad na ekonomickou aktivitu“.
Rostoucí dluh na kreditních kartách Podle zprávy newyorského Federálního rezervního systému ze začátku srpna se Američané v létě stále častěji obraceli na své kreditní karty, aby si vydělali na živobytí, a jejich celkové zůstatky tak poprvé v historii přesáhly 1 bilion USD.
Celková zadluženost kreditních karet se podle zprávy v období od dubna do června zvýšila o 45 miliard USD, což představuje nárůst o více než 4 %.
Ware uvedl, že ačkoli tyto údaje naznačují, že „americký spotřebitel vykazuje známky vyčerpání“, „ve skutečnosti vidíme, že dluh roste v souladu s růstem americké ekonomiky“.
Peněz z pandemických stimulačních dávek ubývá – a to podle něj znamená přechod k úvěrům.
„V současné době je to skutečně jen růst mezd a pracovních míst, co drží lidi venku a utrácejí, takže dokud se to nezmění, je pro mě těžké vidět, že by se spotřebitelé skutečně zmenšovali,“ uzavřel Ware.
Podle Stutlanda ho tato síla spotřebitelů udržuje v optimistickém postoji k akciovému trhu a americké ekonomice obecně – nikoli však k akciím spotřebního zboží.
„Držím se stranou od akcií s nižší tržní kapitalizací a od spotřebních diskrečních akcií z těch oděvních typů značek,“ řekl.
Akcie k nákupu Stutland uvedl, že by vlastnil jména jako Amazon (AMZN), Home Depot (HD) a Lowe’s (LOW). „Jako celek se zužují diskreční akcie spotřebitelů, do kterých lze investovat. Musí být velké a masivní a schopné rychle se přizpůsobit rostoucí poptávce po mzdách a čím větší společnost, tím snáze se vypořádá se snižováním ziskových marží,“ řekl.
Ware uvedl, že jeho firma vlastní také společnosti Amazon a Home Depot a také Starbucks (SBUX). Dodal, že Visa (V) je také „skvělou spotřebitelskou hrou“ s „docela dobrými trendy a objemem provozu“.
„Chcete se držet sekulárních příběhů spotřebitelského růstu, které budou víceletými vítězi,“ řekl.
Z posledních údajů se zdá, že Američané jsou zatím ochotni utrácet, zejména proto, že inflace stále klesá. Některé společnosti však tvrdí, že zákazníci zřejmě šetří. Důsledky by mohly být významné vzhledem k tomu, že spotřebitelské výdaje tvoří přibližně dvě třetiny americké ekonomiky. V pořadu CNBC „Street Signs Asia“ představili Jason Ware, investiční ředitel Albion Financial Group, a Brian Stutland, portfolio manažer Equity Armor Investments, své býčí, respektive medvědí názory. „Spotřebitelé vypadají docela dobře“Ware uvedl, že je ohledně spotřebitele v nejbližší době optimistický, a popsal „opravdu silný“ trh práce jako „fontánu, z níž se tato síla spotřebitele rodí“. Červencové údaje o pracovních místech ukázaly, že ačkoli se mzdy v nezemědělském sektoru za měsíc zvýšily o 187 000, což je mírně pod odhadem 200 000, který odhaduje Dow Jones, ve skutečnosti to představuje mírný nárůst oproti červnu. Míra nezaměstnanosti činila 3,5 % – těsně nad nejnižší úrovní od konce roku 1969. „Obecná představa je taková, že spotřebitelé jsou zde v USA odolní. Vidíme to ve zprávách o výsledcích firem. Takže v tomto bodě se právě nacházíme. A myslíme si, že to bude v nejbližší době pokračovat, dokud neuvidíme, že trh práce začíná praskat, a do té doby to se spotřebitelem vypadá docela dobře,“ řekl Ware. Ohledně střednědobého výhledu je však méně optimistický a domnívá se, že recese je stále pravděpodobná. „Problémy pro spotřebitele“Stutland zase souhlasil s tím, že silný trh práce je klíčem k odolnosti spotřebitelů, ale upozornil, že rostoucí úrokové sazby jsou pro spotřebitelské akcie stále horší. Z historického hlediska existuje vysoká negativní korelace mezi fondem Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund a desetiletými úrokovými sazbami v USA. „Růst desetiletých sazeb byl v minulosti pro spotřebitelské a diskreční akcie zničující,“ řekl. „S prolomením desetileté sazby nad 4,25 % vidíme, že všechny tyto akcie spotřebního sektoru, které mají za sebou velké roky, se prudce stahují zpět.“ Stutland uvedl, že spotřebitelé budou muset splácet vyšší úrokové sazby, a pokud desetiletá sazba bude pokračovat v rozletu, je to pro spotřebitele „problém“. „Investiční akcie spotřebního zboží musí mít velkou kapitalizaci, být založeny v USA a v prostředí úrokových sazeb, kde se sazby nemění nebo mírně klesají. To dělá z tohoto sektoru těsnou jehlu pro vítězství,“ řekl. Ačkoli Ware připouští, že rostoucí sazby mohou pro tyto spotřebitelské akcie znamenat potíže, není si podle něj jistý, že desetiletá sazba 4,25 % „bude mít velký přímý dopad na ekonomickou aktivitu“. Rostoucí dluh na kreditních kartáchPodle zprávy newyorského Federálního rezervního systému ze začátku srpna se Američané v létě stále častěji obraceli na své kreditní karty, aby si vydělali na živobytí, a jejich celkové zůstatky tak poprvé v historii přesáhly 1 bilion USD. Celková zadluženost kreditních karet se podle zprávy v období od dubna do června zvýšila o 45 miliard USD, což představuje nárůst o více než 4 %. Ware uvedl, že ačkoli tyto údaje naznačují, že „americký spotřebitel vykazuje známky vyčerpání“, „ve skutečnosti vidíme, že dluh roste v souladu s růstem americké ekonomiky“. Peněz z pandemických stimulačních dávek ubývá – a to podle něj znamená přechod k úvěrům. „V současné době je to skutečně jen růst mezd a pracovních míst, co drží lidi venku a utrácejí, takže dokud se to nezmění, je pro mě těžké vidět, že by se spotřebitelé skutečně zmenšovali,“ uzavřel Ware. Podle Stutlanda ho tato síla spotřebitelů udržuje v optimistickém postoji k akciovému trhu a americké ekonomice obecně – nikoli však k akciím spotřebního zboží. „Držím se stranou od akcií s nižší tržní kapitalizací a od spotřebních diskrečních akcií z těch oděvních typů značek,“ řekl. Akcie k nákupuStutland uvedl, že by vlastnil jména jako Amazon , Home Depot a Lowe’s . „Jako celek se zužují diskreční akcie spotřebitelů, do kterých lze investovat. Musí být velké a masivní a schopné rychle se přizpůsobit rostoucí poptávce po mzdách a čím větší společnost, tím snáze se vypořádá se snižováním ziskových marží,“ řekl. Ware uvedl, že jeho firma vlastní také společnosti Amazon a Home Depot a také Starbucks . Dodal, že Visa je také „skvělou spotřebitelskou hrou“ s „docela dobrými trendy a objemem provozu“. „Chcete se držet sekulárních příběhů spotřebitelského růstu, které budou víceletými vítězi,“ řekl.