Spotřebitelé, kteří mají dostatek hotovosti a tráví hodně času doma, se obrátili k online nakupování, čímž podpořili giganta v oblasti digitálních plateb.
Na svém historickém maximu vzrostly akcie od svého vyčlenění z eBay v červenci 2015 o neuvěřitelných 740 %.
Stejně jako mnoho jiných miláčků pandemie však PayPal čelí propadu, protože chování spotřebitelů se normalizuje. Situaci nepomáhá ani nejisté ekonomické prostředí. Tato špičková fintechová akcie je v současnosti o 79 % níže než na svém cenovém vrcholu – a její růst se dramaticky zpomalil.
Zpomalující se zisky nejsou samy o sobě důvodem k panice. V poslední zprávě o výsledcích společnosti PayPal se však objevil jeden jasný varovný signál, který si zaslouží pozornost. Zde je to, co by investoři měli vědět.
Zmenšující se uživatelská základna
Během prvních tří měsíců roku 2023 společnost PayPal vykázala tržby ve výši 7 miliard USD a zředěný zisk na akcii 0,70 USD, což v obou případech překonalo odhady Wall Street. To bylo pozitivní znamení, ale pod povrchem je toho víc, co by investoři měli vědět.

Společnost ukončila čtvrtletí s 433 miliony aktivních účtů. To je sice o 1 % více než před rokem, ale oproti předchozím třem měsícům se jedná o pokles o 1,5 milionu. Ve velkém měřítku je to nepatrné číslo, ale zdaleka nedosahuje monstrózního růstu zaznamenaného v posledních několika letech. V letech 2020 a 2021 přibylo společnosti PayPal celkem 122 milionů nových čistých účtů. A v loňském roce jich přibylo 8,6 milionu.
Pro společnost, jejíž úspěch závisí na tom, zda její uživatelé na platformě skutečně často provádějí transakce, je s menším počtem zákazníků obtížnější udržet číslo TPV na vyšší úrovni. A to by mohlo poškodit růst příjmů.
To by mohl být velký problém
Myslím, že akcionáři si to mohou vykládat různými způsoby. Za prvé, PayPal, který má již obrovskou uživatelskou základnu, by se mohl blížit k vrcholu, pokud jde o růst. Generální ředitel Dan Schulman kdysi stanovil cíl dosáhnout do roku 2025 750 milionů aktivních účtů, pravděpodobně pod vlivem působivých pandemických zisků.
Jakmile se růst začal zpomalovat, vzal tento cíl zpět. Možná se tato snížená prognóza konečně začíná naplňovat, jak dokazují výsledky za poslední čtvrtletí. Prozatímní finanční ředitelka Gabrielle Rabinovitchová totiž uvedla, že podnik neočekává nárůst aktivních účtů v roce 2023.
PayPal navíc čelí silné konkurenci ze strany společností Shopify a Block’s Square na straně obchodníků a Apple Pay a Cash App na straně spotřebitelů. Zákazníci mají na výběr z mnoha přesvědčivých možností, pokud jde o poskytovatele digitálních plateb. Stává se PayPal jen další komoditní nabídkou plateb?

Na druhou stranu se může jednat o něco dočasnějšího. Vedení společnosti se již dříve zmínilo, že síť PayPal se přiklání k diskrečním nákupům. Přestože se v posledních měsících inflace ochlazuje, je pro spotřebitele velkým tématem. Vzhledem k tomu, že více výdajů směřuje na základní potřeby, je méně disponibilního příjmu, který může jít na věci, které je třeba mít hezké.
Vzhledem k tomu, že výdaje na elektronické obchodování se po pandemickém nárůstu vyrovnávají, PayPal se potýká s protivětrem v podobě omezeného online nakupování. Vedení společnosti je však optimistické a věří, že tato oblast v nejbližší době vykáže známky života.
Světlým bodem je, že počet transakcí na jeden aktivní účet stále roste – v 1. čtvrtletí se meziročně zvýšil o 13 %. To je něco, co odcházející generální ředitel zdůrazňoval. „Tyto výsledky silně posilují naše rozhodnutí soustředit zdroje na angažovanost a vedení účtů s vysokou hodnotou,“ řekl Schulman v hovoru k výsledkům za 1. čtvrtletí 2023.
Ačkoli se tedy uživatelská základna společnosti PayPal možná zmenšuje, aktivita na její platformě zůstává vysoká. Domnívám se, že je ještě příliš brzy na to, aby akcionáři panikařili. Ale trendy s aktivními účty by měli v příštích několika čtvrtletích pečlivě sledovat.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky