Finanční ředitel Richard Galanti v telefonickém rozhovoru k výsledkům uvedl, že zákazníci více navštěvují prodejny maloobchodního řetězce, i když utrácejí méně. Uvedl, že prodej dražších položek v USA, mimo potravin, byl slabší a na tržbách se podepsaly i klesající ceny benzínu.
V meziročním srovnání vzrostla návštěvnost o 5,2 % celosvětově a o 5 % v USA. Průměrná výše transakcí Costco v tomto čtvrtletí klesla o téměř 4 % celosvětově a o 4,5 % v USA, uvedl.
Zde jsou údaje o tom, co vykázal členský skladový klub za tříměsíční období, které skončilo 3. září, ve srovnání s tím, co očekávali analytici podle konsensuálních odhadů společnosti LSEG, dříve známé jako Refinitiv:
Zisk na akcii: 4,86 USD oproti očekávaným 4,79 USD.
Tržby: 78,9 miliardy USD oproti očekávaným 77,9 miliardy USD.
Čistý zisk společnosti Costco za čtvrté fiskální čtvrtletí vzrostl na 2,2 miliardy USD, tj. 4,86 USD na akcii, ve srovnání s 1,87 miliardy USD, tj. 4,20 USD na akcii, o rok dříve.
Srovnatelné tržby společnosti meziročně vzrostly o 1,1 %, ale v USA pouze o 0,2 %. Bez započtení změn v cenách benzínu se tento ukazatel celkově zvýšil o 3,8 % a v USA o 3,1 %.
Costco v posledních třech letech získalo na dynamice, protože skladové kluby založené na členství těžily z dynamiky, jako je více Američanů, kteří vaří doma, a více mileniálů, kteří se během pandemie stěhují do předměstských domů s většími spížemi. Inflace také přiměla některé nakupující k registraci a obnovení členství v klubech, včetně klubů Sam’s Club a BJ’s Wholesale Club vlastněných společností Walmart.
Tyto příznivé trendy v oblasti členství pokračovaly i v tomto čtvrtletí. Costco ukončilo toto období s 71 miliony placených členů z řad domácností, což je téměř o 8 % více než před rokem. Tento růst předčil tempo otevírání nových obchodů, které vzrostlo o necelá 3 %.
Costco také přimělo více těchto členů, aby si pořídili dražší členství. Vyšší úroveň členství, nazvaná Executive Membership, stojí ročně 120 USD oproti 60 USD za běžné roční členství a zahrnuje některé další výhody.

Na konci čtvrtletí mělo Costco 32,3 milionu placených výkonných členství, což je o 981 000 více než na konci předchozího čtvrtletí. Tito členové vyšší úrovně nyní tvoří něco přes 45 % všech placených členů, uvedl Galanti. Podle něj se také podílejí přibližně 73 % na celosvětových tržbách.
V posledních čtvrtletích i společnost Costco hovořila o tom, že spotřebitelé omezují nákup některých velkých a diskrečních položek, protože účty za potraviny a náklady na bydlení zůstávají zvýšené.
Tento trend se podepsal zejména na digitálním prodeji společnosti Costco. Tržby z elektronického obchodování se ve srovnání s předchozím rokem snížily o 0,8 %. Galanti v rámci hovoru k výsledkům uvedl, že zákazníci kupují méně položek, které obvykle tvoří větší část online prodejů společnosti, jako je nábytek, drobná elektronika a šperky.
Podle Galantiho se však na internetových stránkách společnosti objevily některé diskrétní položky. Prodej spotřebičů se ve čtvrtletí meziročně zvýšil o více než 30 %. A dodal, že společnost měla problém udržet na skladě novou nabídku: zlaté pruty o hmotnosti jedné unce.
„Když je na stránky nahrajeme, obvykle jsou pryč během několika hodin a omezujeme počet dvou kusů na jednoho člena,“ řekl Galanti.
Společnost Costco zopakovala trend, který je patrný u konkurenčních maloobchodních prodejců, včetně společností Walmart a Target: Potraviny jsou kategorií, která je hnacím motorem prodeje.
Costco také vyzkoušelo nové přístupy, jak přimět zákazníky, aby si při nakupování v uličkách mimo oddělení potravin do košíku hodili více položek, uvedl Galanti. Maloobchodní řetězec přidal drobné zboží, jako jsou levnější, jednorázové svačiny.
Udržuje zboží čerstvé tím, že má v nabídce populární herní systémy a předčasně debutuje s vánočním zbožím. Zatím se dobře prodávají stromky, hračky a dekorace, uvedl Galanti.
Ve Spojených státech, které jsou největším trhem společnosti Costco, se prodejní trendy zpomalily. Většina klubů Costco – téměř 600 z 861 skladů společnosti – se nachází v USA a Portoriku.
Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku vzrostly srovnatelné tržby v USA o 15,8 %, ale od té doby se jejich růst do značné míry zpomalil. V posledních dvou čtvrtletích se srovnatelné tržby – odvětvový ukazatel, který zohledňuje vliv otevírání a zavírání obchodů – v USA oproti předchozím obdobím zhruba nezměnily.

Investoři očekávali zvýšení členských poplatků společnosti Costco, ke kterému však nedošlo. K jeho poslednímu zvýšení došlo v červnu 2017 a na základě své obvyklé praxe jej měl maloobchodník zvýšit na začátku roku 2023. Tyto poplatky tvoří většinu příjmů společnosti Costco.
Během hovoru k výsledkům se jeden z analytiků zeptal, zda je zvýšení poplatků součástí fiskálního plánu maloobchodního řetězce.
Galanti řekl, že zvýšení částky, kterou členové platí, je „otázkou kdy, nikoliv zda“. Odmítl však upřesnit, kdy se tak stane.
Kromě toho Costco plánuje v příštích třech měsících otevřít 10 nových obchodů, z toho devět v USA a jeden v Kanadě, uvedl Galanti. Uvedl, že společnost ukončila fiskální rok s 23 čistými novými provozovnami, včetně obchodů v Číně, Japonsku a Austrálii.
Akcie společnosti Costco v letošním roce zatím vzrostly přibližně o 21 %, čímž překonaly 11% růst indexu S&P 500. Akcie společnosti v úterý uzavřely na 552,96 USD, což představuje pokles přibližně o 1 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky