Společnost Foot Locker (FL) pracuje na plánu na zlepšení svého podnikání. Nazývá se „Lace Up“ a má rozumné cíle, mezi něž patří rozšíření a zlepšení vztahů se zákazníky, lepší finanční výsledky a lepší integrace mezi fyzickými a digitálními platformami. Jedním z klíčových způsobů, jak chce společnost těchto cílů dosáhnout, je drastická změna pozice svých prodejen. Spolu s očekávaným oživením výkonnosti je však třeba zvážit i rizika.
Špatně vykročeno
Než se investoři začnou zabývat snahou o ozdravení, která je stále na začátku, musí pochopit obtížné podmínky, kterým společnost Foot Locker nyní čelí. V prvním čtvrtletí roku 2023 klesly tržby maloobchodního prodejce o 11,4 %. V prvním čtvrtletí roku 2022 společnost provozovala 2 815 prodejen a 148 franšízových prodejen (na Blízkém východě a v Asii), ale ve stejném čtvrtletí roku 2023 měla jen 2 692 prodejen se 163 franšízovými místy, takže pokles tržeb dává určitý smysl.
Větším problémem je prodej, který se týká prodejen, které jsou v provozu alespoň jeden rok. Tento údaj poskytuje představu o průběžné výkonnosti společnosti, protože odstraňuje šum, který může vzniknout otevíráním obchodů. Tržby společnosti Foot Locker ve stejných prodejnách v prvním čtvrtletí klesly o 9,1 %. To je docela znepokojující a naznačuje to, že společnost nyní nepracuje tak dobře. Jedna věc by byla, kdyby se společnost potýkala s náročným srovnávacím obdobím, kdy byly tržby ve stejných prodejnách v prvním čtvrtletí roku 2022 silné. To však nebyl tento případ – tržby ve stejných prodejnách před rokem klesly o 1,9 %. Rozhodně se zdá, že se výkonnost na úrovni prodejen zhoršuje, nikoli zlepšuje.
Společnost je v počáteční fázi plánu na ozdravení, takže je příliš brzy na to, aby se dělaly závěry. Je však zcela zřejmé, že prodejce musí něco udělat s rozlohou svých prodejen.
Co je cílem?
Jedním z hlavních cílů plánu Lace Up je snížit expozici společnosti vůči obchodním centrům. V Severní Americe tvořily v prvním čtvrtletí roku 2023 prodejny „mimo nákupní centra“ přibližně 35 % plochy prodejen Foot Locker. To je více než 31 % ve stejném čtvrtletí loňského roku. Konečným cílem je zvýšit tento podíl na 50 % do roku 2026. To je spousta změn, které nás ještě čekají, a změny zvyšují riziko realizace. Hledání žádoucích lokalit, budování prodejen a jejich následné zřizování může být těžko proveditelné.
Společnost Foot Locker zároveň provádí změny v samotných prodejnách. Například se snaží odlišit svůj název Champs, aby se odlišil od prodejen Foot Locker. V prvním čtvrtletí roku 2023 poklesly tržby v prodejnách Champs o 24,6 %, což je obzvláště znepokojivé číslo. Investoři musí sledovat, zda se jedná o pokles související s přechodem na jiný formát, a ne o známku vážného úpadku Champs.
Mezitím společnost otevírá další komunitní a energetické prodejny. Jedná se v podstatě o větší prodejny mimo obchodní centra, které v současné době představují 12 % plochy prodejen. Cílem je do roku 2026 zvýšit tento podíl na 20 %. Větší prodejny pravděpodobně pomohou společnosti snížit náklady. Například nájemné by se pravděpodobně snížilo v poměru k celkové ploše. Pokud však větší prodejna nesplní očekávání, bude finanční zásah větší než v případě menší prodejny. Umístění a realizace na úrovni prodejny jsou u prodejen většího formátu ještě důležitější.
Dále je tu snaha společnosti prodávat více oděvů pod vlastní značkou. V prvním čtvrtletí roku 2023 vzrostl jejich prodej ze 7 % na 11 % prodeje oděvů. To je dobrá zpráva vzhledem k tomu, že značky pod vlastní značkou mají pro maloobchodníky obvykle vyšší ziskové marže. Tato expozice má však i stinnou stránku, protože oblečení Foot Locker se přinejmenším částečně řídí módními trendy. Pokud se nějaký trend zmýlí, může se zvýšená expozice privátních značek proměnit ve vážný protivětrný faktor.
Žádné snadné řešení
Nic z toho neznamená, že plán Foot Locker Lace Up je odsouzen k neúspěchu. Ve skutečnosti by se z něj mohl vyklubat ohromný úspěch, který si jen prochází určitými růstovými bolestmi. Přesto se počáteční snaha společnosti o zvrat nevyvíjí dobře, a to nelze ignorovat. A pevná realizace bude stále důležitější s tím, jak bude společnost stěhovat více obchodů, otevírat větší lokality, měnit dynamiku klíčových značek a začínat prodávat více vlastního oblečení. Investoři, kteří se zajímají o Foot Locker, by měli při hodnocení celkové výkonnosti společnosti věnovat velkou pozornost úspěchu vedení na každé z těchto front.
Společnost Foot Locker pracuje na plánu na zlepšení svého podnikání. Nazývá se „Lace Up“ a má rozumné cíle, mezi něž patří rozšíření a zlepšení vztahů se zákazníky, lepší finanční výsledky a lepší integrace mezi fyzickými a digitálními platformami. Jedním z klíčových způsobů, jak chce společnost těchto cílů dosáhnout, je drastická změna pozice svých prodejen. Spolu s očekávaným oživením výkonnosti je však třeba zvážit i rizika. Než se investoři začnou zabývat snahou o ozdravení, která je stále na začátku, musí pochopit obtížné podmínky, kterým společnost Foot Locker nyní čelí. V prvním čtvrtletí roku 2023 klesly tržby maloobchodního prodejce o 11,4 %. V prvním čtvrtletí roku 2022 společnost provozovala 2 815 prodejen a 148 franšízových prodejen , ale ve stejném čtvrtletí roku 2023 měla jen 2 692 prodejen se 163 franšízovými místy, takže pokles tržeb dává určitý smysl. Větším problémem je prodej, který se týká prodejen, které jsou v provozu alespoň jeden rok. Tento údaj poskytuje představu o průběžné výkonnosti společnosti, protože odstraňuje šum, který může vzniknout otevíráním obchodů. Tržby společnosti Foot Locker ve stejných prodejnách v prvním čtvrtletí klesly o 9,1 %. To je docela znepokojující a naznačuje to, že společnost nyní nepracuje tak dobře. Jedna věc by byla, kdyby se společnost potýkala s náročným srovnávacím obdobím, kdy byly tržby ve stejných prodejnách v prvním čtvrtletí roku 2022 silné. To však nebyl tento případ – tržby ve stejných prodejnách před rokem klesly o 1,9 %. Rozhodně se zdá, že se výkonnost na úrovni prodejen zhoršuje, nikoli zlepšuje. Společnost je v počáteční fázi plánu na ozdravení, takže je příliš brzy na to, aby se dělaly závěry. Je však zcela zřejmé, že prodejce musí něco udělat s rozlohou svých prodejen. Jedním z hlavních cílů plánu Lace Up je snížit expozici společnosti vůči obchodním centrům. V Severní Americe tvořily v prvním čtvrtletí roku 2023 prodejny „mimo nákupní centra“ přibližně 35 % plochy prodejen Foot Locker. To je více než 31 % ve stejném čtvrtletí loňského roku. Konečným cílem je zvýšit tento podíl na 50 % do roku 2026. To je spousta změn, které nás ještě čekají, a změny zvyšují riziko realizace. Hledání žádoucích lokalit, budování prodejen a jejich následné zřizování může být těžko proveditelné. Společnost Foot Locker zároveň provádí změny v samotných prodejnách. Například se snaží odlišit svůj název Champs, aby se odlišil od prodejen Foot Locker. V prvním čtvrtletí roku 2023 poklesly tržby v prodejnách Champs o 24,6 %, což je obzvláště znepokojivé číslo. Investoři musí sledovat, zda se jedná o pokles související s přechodem na jiný formát, a ne o známku vážného úpadku Champs. Mezitím společnost otevírá další komunitní a energetické prodejny. Jedná se v podstatě o větší prodejny mimo obchodní centra, které v současné době představují 12 % plochy prodejen. Cílem je do roku 2026 zvýšit tento podíl na 20 %. Větší prodejny pravděpodobně pomohou společnosti snížit náklady. Například nájemné by se pravděpodobně snížilo v poměru k celkové ploše. Pokud však větší prodejna nesplní očekávání, bude finanční zásah větší než v případě menší prodejny. Umístění a realizace na úrovni prodejny jsou u prodejen většího formátu ještě důležitější. Dále je tu snaha společnosti prodávat více oděvů pod vlastní značkou. V prvním čtvrtletí roku 2023 vzrostl jejich prodej ze 7 % na 11 % prodeje oděvů. To je dobrá zpráva vzhledem k tomu, že značky pod vlastní značkou mají pro maloobchodníky obvykle vyšší ziskové marže. Tato expozice má však i stinnou stránku, protože oblečení Foot Locker se přinejmenším částečně řídí módními trendy. Pokud se nějaký trend zmýlí, může se zvýšená expozice privátních značek proměnit ve vážný protivětrný faktor. Nic z toho neznamená, že plán Foot Locker Lace Up je odsouzen k neúspěchu. Ve skutečnosti by se z něj mohl vyklubat ohromný úspěch, který si jen prochází určitými růstovými bolestmi. Přesto se počáteční snaha společnosti o zvrat nevyvíjí dobře, a to nelze ignorovat. A pevná realizace bude stále důležitější s tím, jak bude společnost stěhovat více obchodů, otevírat větší lokality, měnit dynamiku klíčových značek a začínat prodávat více vlastního oblečení. Investoři, kteří se zajímají o Foot Locker, by měli při hodnocení celkové výkonnosti společnosti věnovat velkou pozornost úspěchu vedení na každé z těchto front.
Dividendové akcie, které zvyšují své výplaty, mohou být často skvělou dlouhodobou investicí. Když se jejich výplaty zvyšují, investoři získávají vyšší...
Společnost Silvaco Group je poskytovatelem softwaru pro technologické počítačové navrhování (TCAD), elektronické navrhování automatizace (EDA) a polovodičového...