července, kdy společnost oznámila údaje o produkci za druhé čtvrtletí, o 25 %. To je obrovský nárůst za velmi krátkou dobu, což silně naznačuje, že skutečnou hnací silou pohybu akcií je zde nálada investorů – nikoliv fundamenty. Pokud se o tuto začínající společnost vyrábějící elektromobily (EV) zajímáte, měli byste se pravděpodobně přiklonit na stranu opatrnosti. Zde je důvod.
1. Stále větší konkurence
Produkce společnosti Rivian se zvyšuje a podle vedení je na dobré cestě splnit své celoroční cíle pro rok 2023. To jsou skvělé zprávy, ale je třeba se vrátit o krok zpět a podívat se na to z širšího pohledu. Cílem společnosti Rivian je vyrábět 50 000 vozidel ročně. To je ve srovnání s ostatními společnostmi v oblasti elektromobilů kapka v moři. Například Tesla jen ve druhém čtvrtletí vyrobila zhruba 480 000 vozidel.
A pak jsou tu starší výrobci automobilů, kteří také rychle budují své podniky v oblasti elektromobilů. Ford prodal v první polovině roku 2023 zhruba 25 000 elektromobilů a dalších 60 000 hybridních vozidel. A to je jen jedna z mnoha starších společností, se kterými musí Rivian soupeřit, a to ani není na cestě k EV nejdále. Jednoduše řečeno, Rivian může dosáhnout svých výrobních cílů, a přesto skončit na stále konkurenčnějším trhu jako další v pořadí.
zdroj: InsideEVs.com
2. Pokračující ztráty
Rivian je mladá společnost, která koncem roku 2021 provedla primární veřejnou nabídku akcií (IPO). Vzhledem k tomu, že se stále snaží vybudovat své podnikání, je logické, že společnost není zisková. Investoři by však neměli ztráty ignorovat. V roce 2022, tedy v prvním celém roce činnosti, společnost Rivian prodělala obrovských 22,98 USD na akcii. To je pro jakoukoli společnost obrovské číslo. V prvním čtvrtletí roku 2023 společnost prodělala 1,45 dolaru na akcii, což je o něco lepší výsledek než 1,77 dolaru ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Určitě zlepšení, ale stále jde o značnou ztrátu.
Vybudování výrobního podniku stojí mnoho peněz, než se začne prodávat. A správné nastavení všech pohyblivých částí může trvat dlouho. Společnost však může ztrácet peníze jen tak dlouho, než se investoři začnou obávat o její dlouhodobou budoucnost.
Vzhledem k tomu, že akcie společnosti Rivian od svého vstupu na burzu klesly přibližně o 85 %, vypadá to, že se investoři již obávají. Tento pokles mimochodem zahrnuje i nedávný cenový nárůst. Dokud se zisk společnosti Rivian nedostane trvale do kladného sloupce, bude nejistota i nadále vysoká.
Zdroj: Rivian
3. Vyčerpání času
Čtvrtletní ztráty samy o sobě neznamenají pro společnost smrtelný ortel, i když vypovídají o tom, jak dobře (nebo špatně) podnik v daném okamžiku funguje. Společnost se silnou rozvahou se může dlouho potácet v problémech, než se červený inkoust stane závažným problémem. Na první pohled se zdá, že společnost Rivian má solidní finanční základy, když na konci prvního čtvrtletí disponovala hotovostí ve výši zhruba 11,7 miliardy dolarů.
To se vyrovnává s úbytkem hotovosti ve výši 1,8 miliardy dolarů v tomto čtvrtletí. Nezapomeňte, že společnost Rivian stále vynakládá velké prostředky na budování svých provozů. Tímto tempem jí dojde hotovost zhruba za šest čtvrtletí. To je rok a půl. Kdyby byla společnost zisková, mohla by svou pokladnu doplnit, ale vysoká spotřeba hotovosti a červený inkoust dohromady vytvářejí nepěkný obrázek.
Ano, společnost Rivian může prodat více akcií a zředit stávající akcionáře. A mohla by vydat dluh, čímž by zvýšila své úrokové náklady, a tím i průběžné náklady. Ani jedno z toho není pro akcionáře příliš výhodné, ale jedno nebo druhé – nebo obojí – se pravděpodobně bude muset stát poměrně brzy. Pokud se tak nestane, hotovost vyschne a Rivian by se mohl rychle ocitnout v historických knihách Wall Street.
Zdroj: Rivian
Riziko a odměna nejsou v rovnováze
Rivian by se mohl stát nejlepší společností na výrobu elektromobilů, jaká kdy vznikla. Nyní to však vypadá, že společnost čeká těžký úkol, protože na trhu je stále větší konkurence, ztráty pokračují a hotovost se rychle zmenšuje.
Investory nadchly výrobní výsledky společnosti ve druhém čtvrtletí. A byly to dobré zprávy. Ale nestačí to k tomu, aby se Rivian vyplatilo kupovat dlouhodobě. Všichni investoři kromě těch nejagresivnějších by zde pravděpodobně měli zůstat stranou.
července, kdy společnost oznámila údaje o produkci za druhé čtvrtletí, o 25 %. To je obrovský nárůst za velmi krátkou dobu, což silně naznačuje, že skutečnou hnací silou pohybu akcií je zde nálada investorů – nikoliv fundamenty. Pokud se o tuto začínající společnost vyrábějící elektromobily zajímáte, měli byste se pravděpodobně přiklonit na stranu opatrnosti. Zde je důvod.Produkce společnosti Rivian se zvyšuje a podle vedení je na dobré cestě splnit své celoroční cíle pro rok 2023. To jsou skvělé zprávy, ale je třeba se vrátit o krok zpět a podívat se na to z širšího pohledu. Cílem společnosti Rivian je vyrábět 50 000 vozidel ročně. To je ve srovnání s ostatními společnostmi v oblasti elektromobilů kapka v moři. Například Tesla jen ve druhém čtvrtletí vyrobila zhruba 480 000 vozidel.A pak jsou tu starší výrobci automobilů, kteří také rychle budují své podniky v oblasti elektromobilů. Ford prodal v první polovině roku 2023 zhruba 25 000 elektromobilů a dalších 60 000 hybridních vozidel. A to je jen jedna z mnoha starších společností, se kterými musí Rivian soupeřit, a to ani není na cestě k EV nejdále. Jednoduše řečeno, Rivian může dosáhnout svých výrobních cílů, a přesto skončit na stále konkurenčnějším trhu jako další v pořadí.Rivian je mladá společnost, která koncem roku 2021 provedla primární veřejnou nabídku akcií . Vzhledem k tomu, že se stále snaží vybudovat své podnikání, je logické, že společnost není zisková. Investoři by však neměli ztráty ignorovat. V roce 2022, tedy v prvním celém roce činnosti, společnost Rivian prodělala obrovských 22,98 USD na akcii. To je pro jakoukoli společnost obrovské číslo. V prvním čtvrtletí roku 2023 společnost prodělala 1,45 dolaru na akcii, což je o něco lepší výsledek než 1,77 dolaru ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Určitě zlepšení, ale stále jde o značnou ztrátu.Vybudování výrobního podniku stojí mnoho peněz, než se začne prodávat. A správné nastavení všech pohyblivých částí může trvat dlouho. Společnost však může ztrácet peníze jen tak dlouho, než se investoři začnou obávat o její dlouhodobou budoucnost.Vzhledem k tomu, že akcie společnosti Rivian od svého vstupu na burzu klesly přibližně o 85 %, vypadá to, že se investoři již obávají. Tento pokles mimochodem zahrnuje i nedávný cenový nárůst. Dokud se zisk společnosti Rivian nedostane trvale do kladného sloupce, bude nejistota i nadále vysoká.Čtvrtletní ztráty samy o sobě neznamenají pro společnost smrtelný ortel, i když vypovídají o tom, jak dobře podnik v daném okamžiku funguje. Společnost se silnou rozvahou se může dlouho potácet v problémech, než se červený inkoust stane závažným problémem. Na první pohled se zdá, že společnost Rivian má solidní finanční základy, když na konci prvního čtvrtletí disponovala hotovostí ve výši zhruba 11,7 miliardy dolarů.To se vyrovnává s úbytkem hotovosti ve výši 1,8 miliardy dolarů v tomto čtvrtletí. Nezapomeňte, že společnost Rivian stále vynakládá velké prostředky na budování svých provozů. Tímto tempem jí dojde hotovost zhruba za šest čtvrtletí. To je rok a půl. Kdyby byla společnost zisková, mohla by svou pokladnu doplnit, ale vysoká spotřeba hotovosti a červený inkoust dohromady vytvářejí nepěkný obrázek.Ano, společnost Rivian může prodat více akcií a zředit stávající akcionáře. A mohla by vydat dluh, čímž by zvýšila své úrokové náklady, a tím i průběžné náklady. Ani jedno z toho není pro akcionáře příliš výhodné, ale jedno nebo druhé – nebo obojí – se pravděpodobně bude muset stát poměrně brzy. Pokud se tak nestane, hotovost vyschne a Rivian by se mohl rychle ocitnout v historických knihách Wall Street.Rivian by se mohl stát nejlepší společností na výrobu elektromobilů, jaká kdy vznikla. Nyní to však vypadá, že společnost čeká těžký úkol, protože na trhu je stále větší konkurence, ztráty pokračují a hotovost se rychle zmenšuje.Investory nadchly výrobní výsledky společnosti ve druhém čtvrtletí. A byly to dobré zprávy. Ale nestačí to k tomu, aby se Rivian vyplatilo kupovat dlouhodobě. Všichni investoři kromě těch nejagresivnějších by zde pravděpodobně měli zůstat stranou.