Cestující platí za let méně a akcie leteckých společností klesají.
Letecké společnosti, které se zaměřují na vnitrostátní lety, jsou pod tlakem, protože Američané dávají přednost cestování do Evropy před dovolenou v blízkém okolí. Podle federálních údajů, které se vztahují na vnitrostátní lety, se ceny letenek v celém odvětví v srpnu snížily o 13,3 % oproti předchozímu roku, což představuje pátý měsíc poklesu v řadě. Slábnoucí poptávka přichází právě v době, kdy se letecké společnosti potýkají s rostoucími cenami leteckého paliva a zvyšujícími se náklady na pracovní sílu.
Pochybnosti o tom, zda budou dopravci schopni zvýšit ceny letenek, aby kompenzovali rostoucí výdaje, vedou k ústupu jejich akcií: Global Jets, který sleduje toto odvětví, letos posílil o 5,4 % díky postpandemickému nárůstu, ale od svého nedávného maxima v červenci klesl o 19 %. Akcie American Airlines se od tohoto vrcholu propadly o 29 %, zatímco Southwest Airlines o 24 %.
Index S&P 500 za stejné období vzrostl o 1,5 %.
„Z širšího pohledu je toto odvětví poháněno cenovou silou,“ řekl Andrew Didora, hlavní analytik leteckých společností v Bank of America. „Investoři se obávají, že s rostoucí cenou pohonných hmot nebudou mít k dispozici cenovou politiku.“
Tlak přichází po několika bouřlivých letech v tomto odvětví. Akcie leteckých společností se propadly poté, co pandemie Covid-19 v podstatě zastavila cestování v roce 2020 a donutila dopravce obrátit se na vládní pomoc a půjčit si miliardy dolarů, aby se dostali z období sucha.
Když se pak zdravotní omezení zmírnila, lidé, kteří si doma naspořili úspory, se s chutí pustili do dalšího cestování. Tato poptávka – spolu s nedostatkem pracovních sil, který omezil kapacitu – vedla v roce 2022 k nárůstu cen letenek až o 43 % oproti předchozímu roku. Letecké společnosti sklidily rekordní příjmy a akcie hlavních dopravců se oproti minimu z roku 2020 více než zdvojnásobily, ačkoli vyšší zadlužení udržuje akcie hluboko pod předpandemickou úrovní.
Lidé se zatím stále tlačí v přeplněných letadlech. Podle údajů Úřadu pro bezpečnost dopravy prošlo během posledního víkendu na Svátek práce americkými letišti každý den v průměru 2,4 milionu cestujících. To bylo více než v roce 2019.
Společnost Spirit Airlines, která provozuje převážně vnitrostátní lety, minulý týden uvedla, že musela nabídnout „výrazné slevy“ na cesty rezervované od konce léta do období před Dnem díkůvzdání, a snížila odhad tržeb na třetí čtvrtletí. Společnost Southwest začátkem tohoto měsíce uvedla, že celková poptávka je zdravá, ale že srpnové rezervace byly na spodní hranici jejích očekávání.
Investoři se také obávají, že pandemický nárůst volnočasových cest ustane a že lukrativní firemní cestování se již nikdy plně nevrátí. Podle analýzy společnosti McKinsey tvořili před pandemií obchodní cestující přibližně polovinu zisku a 12 % provozu amerických leteckých společností.
Mezitím společnosti American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines a Alaska Air Group varovaly, že náklady za třetí čtvrtletí budou vyšší, než se původně předpokládalo.
Podle Didory z Bank of America platí letecké společnosti za palivo zhruba o 25 % více než v červenci. Zvýší se také náklady na pracovní sílu, protože nové smlouvy pilotů American Airlines a Delta slibují zvýšení platů během čtyř let o 46 %, resp. 34 %.
Stejně jako ostatní komodity jsou i ceny pohonných hmot volatilní a jejich pokles by mohl pomoci zvrátit nedávný výprodej. Letecké společnosti by se také mohly pokusit přenést vyšší náklady na zákazníky zvýšením cen letenek.
Je však možné, že lidé již nebudou ochotni utrácet tolik za výlety, protože jejich pandemická touha po cestování opadne. „Vždy je těžké říci, jak pružná bude poptávka,“ řekl Chris Raite, analytik průmyslových podniků ve výzkumné společnosti Third Bridge Group.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky