„Povězte nám o chvíli, kdy jste . . .“
Tyto typy otázek jsou nevyhnutelnou součástí pracovního pohovoru pro manažery na vzestupu a účinným způsobem, jak na ně zapůsobit zapamatovatelným a pozitivním dojmem, je vyprávění příběhů. Příběhy mění abstraktní pojmy v hmatatelné, emocionální a zapamatovatelné myšlenky. Ukazují také vaši schopnost vést pohovor. Když se komise na pohovoru spojí s uchazečem prostřednictvím skutečných příběhů, má pocit, že s ním navázala hlubší vztah.
Existuje několik klasických otázek, na které se můžete připravit:
- Řekněte nám, kdy jste se nepohodli se svým nadřízeným.
- Řekněte nám, kdy jste měli problémového zaměstnance.
- Povězte nám o situaci, kdy jste
(doplňen klíčový úkol pro tuto pozici) .
Chcete-li na tyto otázky co nejlépe odpovědět, prostudujte si popis pracovní pozice a prozkoumejte svou profesní i dobrovolnickou minulost, abyste našli příběhy, které ilustrují vaše zkušenosti s dovednostmi potřebnými pro danou pracovní pozici.
PRVKY DOBRÉHO PŘÍBĚHU
Dobrý příběh má situaci, problém, cestu a rozuzlení. Začněte příběh tím, že vytvoříte scénu. Popište práci a svou roli. Pak se něco stane. Objeví se nečekaný problém nebo vám je přidělen nový a náročný úkol. Přidejte nějaký podbarvující komentář, aby to bylo zajímavé, ale ne tolik, abyste se odklonili od tématu.
Ve svém příběhu nezapomeňte pochválit své spolupracovníky. Není čas vysvětlovat, že jste museli zachránit situaci, protože váš kolega nevěděl, co dělá.
Přidejte do příběhu trochu napětí tím, že vysvětlíte, jak úspěch nebo další kroky vašeho týmu závisí na vaší schopnosti překonat tuto výzvu. Popište kroky, které jste podnikli, výhody a nevýhody rozhodnutí, která jste zvažovali, a postup, který jste použili ke splnění úkolu. Na závěr uveďte výsledek své práce a způsob, jakým jste vyřešili problém, pomohli svému týmu nebo vytvořili nový produkt či řešení.
KROKY, KTERÉ JE TŘEBA DODRŽET
Prvním krokem je určení cíle. Co chcete, aby se tazatelé dozvěděli o vašich schopnostech nebo pracovní morálce díky vašemu příběhu? Na začátku procesu se rozhodněte pro titulek a hlavní myšlenku, které vám pomohou rozvinout váš příběh.
Dále poznejte své publikum. Prozkoumejte popis pracovní pozice a zeptejte se svých kontaktů na interní informace. Jaké jsou cíle personalistů, kteří vedou pohovor, pokud jde o nového zaměstnance, kterého se chystají přijmout? Jaké výzvy chtějí řešit? Přizpůsobte své sdělení svému publiku.
Příběh začněte uvedením do děje. Informujte tazatele o tom, co se na vašem pracovišti dělo a proč byl váš přínos důležitý. Vykreslete obraz. Dejte jim důvod, aby se zajímali o výsledek.
Pak představte problém. To je zvrat ve vašem příběhu. Jaká neočekávaná situace se objevila, která vám zabránila v obvyklém postupu? Jakou novou výzvu bylo třeba překonat? Proč jste byli pro tento úkol vybráni právě vy? Popište situaci, která souvisí s otázkou, kterou předpokládáte, že by vám mohli položit.
V tomto bodě si načrtněte cestu k řešení. Jak jste analyzovali problém? Vysvětlete svůj rozhodovací proces. Proveďte komisi pohovoru kroky, které jste podnikli, a vysvětlete, proč jste se pro ně rozhodli. Zpětně mohou být věci jasné, ale v té době jste se pravděpodobně rozhodovali mezi obtížnými nebo nedokonalými možnostmi.
Nakonec se podělte o řešení nebo závěr. Jak vaše práce zachránila situaci, změnila situaci nebo jinak dosáhla cíle, který si vaše vedení přálo? Na konci příběhu zopakujte hlavní myšlenku, kterou chcete vyjádřit k dané dovednosti nebo ke svým zkušenostem s vedením mezilidských vztahů. Opakování pomáhá lidem zapamatovat si.
PŘEZKOUMÁNÍ VAŠÍ PRÁCE
Procvičte si vyprávění příběhů nahlas. Můžete to dělat s přáteli nebo rodinou, nebo sami s telefonem či počítačem. Odstraňte odbočky, které nepodporují vaši kandidaturu nebo neodpovídají na danou otázku. Nechcete přece ztratit pozornost tazatelů tím, že budete vyprávět o obědech v kanceláři, když to nepopisuje váš um v řízení. Zdokonalte své příběhy tak, aby vystihovaly vaši pointu a dostaly se k ní přímo.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky